Vaihteisto öljy
Löysin og900 aeron mukana tulleen öljysuosituspahvilapun jonka on toimittanut Italian maahantuoja, Sidauto S.p.A.
Tämän mukaan vaihteistoon suositellaan öljyksi Esso Super Oil ja sen vaihtoväliksi 45.000km.
En ota mitään kantaa koko keskusteluun, aihe ei ole itselleni tuttu eikä käytännön kokemuksia eri öljyistä ole.
Yksi synkkavikainen ja 4:lla jurnuttava laatikko ainakin hiljeni jonkin verran kun laitoin siihen jotkin 80W90 (tms) lootaöljyt, mutta verailupohjana olikin täysin tyhjä laatikko
Tämän mukaan vaihteistoon suositellaan öljyksi Esso Super Oil ja sen vaihtoväliksi 45.000km.
En ota mitään kantaa koko keskusteluun, aihe ei ole itselleni tuttu eikä käytännön kokemuksia eri öljyistä ole.
Yksi synkkavikainen ja 4:lla jurnuttava laatikko ainakin hiljeni jonkin verran kun laitoin siihen jotkin 80W90 (tms) lootaöljyt, mutta verailupohjana olikin täysin tyhjä laatikko
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuohan on ihan asiaa, mitä jäykemmät öljyt -> sitä hiljaisempi laatikko (ainakin siihen asti kunnes hajoaa). Huomasi hyvin kun vaihtoi paksummat (moottori?)öljyt hypoidiöljyyn kuinka kaikki äänet alkoivat kuulua selvemmin laatikosta. Mutta huomasi myös että eihän se kepin hämmentäminen olekaan niin voimalaji miltä aluksi tuntui..
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Kannattaa se vaihtoöljynvaihto tehdä niin, että tyhjentää askin ja kaataa uudet öljyt. Sen jälkeen ajaa laatikon lämpimäksi esim. taajamanopeudella niin kauan, että moottori on lämmin. Sen juuri vaihdetut öljyt ulos ja vielä kerran uudet öljyt. Eli tehdään jonkin sortin pesu laatikkoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mie laitoin fillarin ketjuihin. Öljy pelaa ketjuissa ihan mainiosti, mutta se haju... Eipä uskois, miten paha lemu lähtee muutamasta tipasta vaihteistoöjyä.Sami kirjoitti:Siellä on muuten polkupyörän ketjutkin öljytty hypoidilla. Jätetty kertomatta, että miten polkeminen sen jälkeen on sujunut?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oliskohan lähtenyt minun viestistä joskus muinoin 2003 vuonna-->Jussi kirjoitti:En kyllä ymmärrä mistä ihmeestä tuo hypoidi on pompannut esille ja saanut noin mystisen maineen. Muistaako kukaan tarinaa sen takana?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sto%F6ljyt
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Omakohtainen kokemus alkoi syyskuussa 2001, kun laitoin Annin "ison" rempan jälkeen laatikkoon. Ja on siitä vatvottu moneen otteeseen täällä foorumilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Olen ja hiukka ihmetellyt kun sanotaan ettei loota kestä 10-40 öljyillä ajoa kauaa.
Omallani oli ajettu 380tkm avaamatta ja mineraaliöljyillä, eikä siinä vaiheessa vaihto 75w hypoidiin tehnyt suuria muutoksia.
Eli kuinka monella se laatikko yleensä on kestänyt avaamatta 300tkm??
Eikä tosiaankaan omaani ollut huoltohistorian mukaan vaihdeltu lootaöljyi 40-50tkm välein.
Omallani oli ajettu 380tkm avaamatta ja mineraaliöljyillä, eikä siinä vaiheessa vaihto 75w hypoidiin tehnyt suuria muutoksia.
Eli kuinka monella se laatikko yleensä on kestänyt avaamatta 300tkm??
Eikä tosiaankaan omaani ollut huoltohistorian mukaan vaihdeltu lootaöljyi 40-50tkm välein.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Ei sillä iällä ole mitään merkitystä, kun omistaja sanoo, että pysyy öljyt laatikossa tai se kusee pitkin pitäjää tai laatikko on notkeampi käyttää jne.ecopower kirjoitti:Lapsellista keskustelua loppuun ajettujen saabien vaihteisto öljyistä ja ominaiosuuksista!! oliko näistä öljy asian tuntioista moni yli VAIPPAIJÄN kun nämä OG satkut oli uusia???
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
no en ymmärrä minäkään.Jussi kirjoitti:En kyllä ymmärrä mistä ihmeestä tuo hypoidi on pompannut esille ja saanut noin mystisen maineen. Muistaako kukaan tarinaa sen takana?
mitä järkeä on tilata hypoidi-pönikää, kun ainakin täällä kuopiossa on tuon ad:n vieressä tuo saabin merkkiliike josta saa litran pöniköissä saabin omaa loota öljyä ja on varmasti parempaa kuin tuo hypoiti.muutenkin nuo nesteen litkut on mitä on.
just laitoin eilen tuota saabin omaa öljyä sekä laatikkoon,ohj.tehostimeen että moottoriinkin tuohon 16v satkuuni.ja eihän nuo saabin omat öljyt maksaneet juuri sen enempää kuin muutkaan.noh tosin osasin tinkiä noista hinnoista tuolla merkkiliikkeessä.
kokemuksesta voin sanoa että OG satkujen laatikot 77-80-90-luvuilla oli laakeroinin tarpeessa 300-400tkm paikkeilla!! Vaikka silloin ei kukaan tienyt HYPOIDI keskustelusta ja lootissa oli ne oikeat moottori öljyt!900i kirjoitti:Olen ja hiukka ihmetellyt kun sanotaan ettei loota kestä 10-40 öljyillä ajoa kauaa.
Omallani oli ajettu 380tkm avaamatta ja mineraaliöljyillä, eikä siinä vaiheessa vaihto 75w hypoidiin tehnyt suuria muutoksia.
Eli kuinka monella se laatikko yleensä on kestänyt avaamatta 300tkm??
Eikä tosiaankaan omaani ollut huoltohistorian mukaan vaihdeltu lootaöljyi 40-50tkm välein.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
99:n laatikko meni remonttiin, kun mittarissa oli 323tkm. Ja sekin vain siksi, että laatikon ryhmäakselista oli lähtenyt pala (piti ääntä), kun neulalaakeri oli hitsannut kiinni. Muut laakerit oli sitten ehjiä. Kuluneita kyllä olivat sillä 4's pykälä päällä laatikko vollotti kovassa vedossa sikäli mikäli sen 99:n ohjaamomelun yli kuuli
Mutta kyllä Saabin laatikot tuntuu pitkälle kestävän. Olikohan se 120tkm ajettu kaverin Astra, kun se piti käyttää laakeriremontissa. Laatikkoon vaihdettiin vain yksi laakeri ja osineen/töineen meni 500€ eikä ollu edes merkkiliike joka huolsi
Mutta kyllä Saabin laatikot tuntuu pitkälle kestävän. Olikohan se 120tkm ajettu kaverin Astra, kun se piti käyttää laakeriremontissa. Laatikkoon vaihdettiin vain yksi laakeri ja osineen/töineen meni 500€ eikä ollu edes merkkiliike joka huolsi
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
[quote="dimebak"]99:n laatikko meni remonttiin, kun mittarissa oli 323tkm. Ja sekin vain siksi, että laatikon ryhmäakselista oli lähtenyt pala (piti ääntä), kun neulalaakeri oli hitsannut kiinni. Muut laakerit oli sitten ehjiä. Kuluneita kyllä olivat sillä 4's pykälä päällä laatikko vollotti kovassa vedossa sikäli mikäli sen 99:n ohjaamomelun yli kuuli
Mutta kyllä Saabin laatikot tuntuu pitkälle kestävän. Olikohan se 120tkm ajettu kaverin Astra, kun se piti käyttää laakeriremontissa. Laatikkoon vaihdettiin vain yksi laakeri ja osineen/töineen meni 500€ eikä ollu edes merkkiliike joka huolsi [/quote
Eiköhän noihihin ongelmiin 99-900og osalta voi syyttää hienoa HUOLTO OHJELMAA!!! Ajettiin samoilla litkuilla tehtaalta loppuun asti,ilman öljyn vaihtoa! Turha alkaa miettiin silloin vaihtoa ja öljyn laatua kun vika oireilee ja on jo "Housussa"
Mutta kyllä Saabin laatikot tuntuu pitkälle kestävän. Olikohan se 120tkm ajettu kaverin Astra, kun se piti käyttää laakeriremontissa. Laatikkoon vaihdettiin vain yksi laakeri ja osineen/töineen meni 500€ eikä ollu edes merkkiliike joka huolsi [/quote
Eiköhän noihihin ongelmiin 99-900og osalta voi syyttää hienoa HUOLTO OHJELMAA!!! Ajettiin samoilla litkuilla tehtaalta loppuun asti,ilman öljyn vaihtoa! Turha alkaa miettiin silloin vaihtoa ja öljyn laatua kun vika oireilee ja on jo "Housussa"
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid