Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itsellekkin tulee uudet öljyt lootaan ja koneeseen viikonloppuna.

Lootaan Nesteen 10w30 mineraalia(vain parasta autolleni 8) :lol: )
Koneeseen tulee Castrolin Magnateciä 5w40, sen verran hyvää palautetta kuullut.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ti Syys 04, 2007 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Teboilin EP 75W90 on synteettinen öljy. Nyt, mitä on vähän kokemuksia tuosta öljystä, niin kokoajan toimii toi kakkonen paremmin ja paremmin. Samoin muutkin vaihteet. Öljyjen laihuus kylmänä tuottaa ensimmäisessä vaihteenvaihdossa 2-vaihteen kiroamisen, mutta sekin näköjään jää pois, kun vaan tarpeeksi rivakkaan vaihtaa. Tämä tapahtuu käytännössä tuossa parkkipaikalla. Keppi liikkuu liuhakkaan viileämpänäkin ja kaikki pykälät menee nätisti päälle. Ihan positiivinen vaikutelma on syntynyt tuosta öljystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

eikös tuo synteettisen öljyn pesevät aineet pehmitä saabin laatikosta synkrot ja kuluta ne ennne aikaisesti loppuun.

tälläinen muisti kuva olis minulla miksi saabi antaa laittaa laatikkoon vain mineraali öljyä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:eikös tuo synteettisen öljyn pesevät aineet pehmitä saabin laatikosta synkrot ja kuluta ne ennne aikaisesti loppuun.

tälläinen muisti kuva olis minulla miksi saabi antaa laittaa laatikkoon vain mineraali öljyä.
Väittäisin, että ongelma on kuitenkin tiivisteiden pettäminen. Tosin, tuossa lootassani on uusittu tiivisteet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kun olen kysynyt tätä saabin mekaanikolta niin sanoi että ei muuta väli mitä laittaa kun vaan ei ole synteettistä, että pilaa ajan mittan synkroni renkaat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:kun olen kysynyt tätä saabin mekaanikolta niin sanoi että ei muuta väli mitä laittaa kun vaan ei ole synteettistä, että pilaa ajan mittan synkroni renkaat.
Kokeillaan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

antti.hakamaa kirjoitti:eikös tuo synteettisen öljyn pesevät aineet pehmitä saabin laatikosta synkrot ja kuluta ne ennne aikaisesti loppuun.

tälläinen muisti kuva olis minulla miksi saabi antaa laittaa laatikkoon vain mineraali öljyä.
Ei kai synteettisyydellä tietääkseni ole tuon synkrojen kulumisen kanssa tekemistä, vaan hataran muistikuvani mukaan ainakin EP- lisäaineistettujen vaihteistoöljyjen rikkipitoiset pintapaineenkestoa tuovat lisäaineet syövyttävät pronssi- ja kupariseosteiset osat pilalle, ja satkun vaihdelaatikon sijainnista johtuva lämpörasitus vielä kiihdyttää reaktiota.

Mutta eiköhän tämäkin jo ole tuolla aikaisemmin puitu.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

aivan.

eikä se näissä vanhoissa vehkeissä haittaa vaikka meniskin pilalle aina saa halvalla varaosa laatikon.

ja en usko et ihan saman tien menee miksikään kyllä siihen vuosia ja kilometrejä tarvitaan että öljyllä kunnossa olevan laatikon pilaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

antti.hakamaa kirjoitti:kun olen kysynyt tätä saabin mekaanikolta niin sanoi että ei muuta väli mitä laittaa kun vaan ei ole synteettistä, että pilaa ajan mittan synkroni renkaat.
Eipä ne kovin hallaa olleet ainakaan mun 99:n laatikkoon olleet tehneet. Kyllä siitä meni selkeesti kaikki laakerit, apuakseli ja tiivisteet uusiksi, mutta synkrot jäi :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Breadfan kirjoitti:Ei toimi kakkonen normaalisti ei. Kylmänä meinaa rusahdella ylöspäinkin vaihtaessa ja moottorijarrutuksissa ei mitään toivoa saada kakkosta yli viidenkympin vauhdissa päälle.

Tokeneekohan tuo, vai haenko Hondan MTF:ää :lol:

Eiku oikeesti, onko tuo moottoriöljy sitten liian paksua tai jotaki? Eikä mitenkään kivaa ole vaihdella tuohon noita öljyjä, kun pitää perälevyn välistä valuttaa :evil: Pitää ostaa pumppu.
Siis kyllähän siinä selkeästi on kakkosen synkro jo ehtoopuolella, eli lootassa on mekaaninen vika. Tuskin siun kannattaa mihinkään Hondan MTF-öljyyn lähteä sijoittamaan. Se loota saattaa lähteä vielä jotenkin pelaamaan jollakin vaihteistoöljyllä, joka olisi tarpeeksi paksua kuumana. (Ei välttämättä huono vaihtoehto tuo 75W90 tai 80W90.) Jäykempi öljy ainakin omien kokemusten mukaan auttaa, jos synkrot alkaa olla jo kuluneet ja vaihteet kurahtelee. Siis tuo 10W30 voi olla liiankin luirua, jos se kakkonen ei kerta pelaa oikein. 10W40:ssä olisi tuo kuuman pään viskositeetti vähän "paksumpaa", mutta en uskalla arvata riittääkö se avuksi ongelmaasi. Kaikki ratkaisuthan on käytännössä vain vaihteistorempan siirtämistä vähän kauemmaksi. Sen kun pidät mielessäsi, niin ei tule kauheita pettymyksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mertmi kirjoitti:Teboilin EP 75W90 on synteettinen öljy. Nyt, mitä on vähän kokemuksia tuosta öljystä, niin kokoajan toimii toi kakkonen paremmin ja paremmin. Samoin muutkin vaihteet. Öljyjen laihuus kylmänä tuottaa ensimmäisessä vaihteenvaihdossa 2-vaihteen kiroamisen, mutta sekin näköjään jää pois, kun vaan tarpeeksi rivakkaan vaihtaa. Tämä tapahtuu käytännössä tuossa parkkipaikalla. Keppi liikkuu liuhakkaan viileämpänäkin ja kaikki pykälät menee nätisti päälle. Ihan positiivinen vaikutelma on syntynyt tuosta öljystä.
Samat öljyt vaihdoin ja ero vaihteistossa on kuin yöllä ja päivällä...Vaihteet menee liukkaammin päälle...Pitääpä seurata pysyykö ne askissa sisällä...
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Viesti Kirjoittaja eegas »

Niin kauan kuin minulla on noita 96:sen jälkeisiä (99, 900) saabeja ollut, olen käyttänyt samaa öljyä moottorin kanssa, enimmäkseen synteettisiä, eikä koskaan vielä ole synkrot menneet, eikä tiivisteet ole alkaneet vuotaa, enempää kuin normaalistikaan, suurimmat murheet ovat olleet laakereissa, nytkin minulla on Mobil Delvac 15w/50 laatikossa, kun ostimme velipojan kanssa vähän isomman erän kerralla, ja hyvin on toiminut jopa talvella.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

500 km takana ja teboilin EP:t pysyneet askissa sisällä....Vaihteisto pelaa kuin käkikello, eikä mikään vaihde takkuile...SUOSITTELEN...

Paikallisessa tarjoustalossa 7 eskoo litra... :lol: :lol:
Vastaa Viestiin