900 turbo nykii ahdoilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mukila
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 15:57

900 turbo nykii ahdoilla

Viesti Kirjoittaja mukila »

Eli toimii muuten ihan ok yleensä.Joskus tosin nykii erittäin voimakkaasti heti kun rauhallisestikin alkaa kiihdyttämään. Yleensä ongelma alkaa siinä vaiheessa, kun ahdot alkavat nousta, auto ei kulje mihinkään, nykii vaan prkleesti.ihan kuin ei saisi bensaa.Pumppu on vaihdettu, samoin suodatin. Auto on siis 8 venanen turbo. Koitin jo haulla, mutta en löytänyt suoraa vastausta.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

ilmeisesti sulla on siinä Satkussa APC?
Epäilisin mankkuvenan viallisuutta..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
mukila
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 15:57

joo

Viesti Kirjoittaja mukila »

on siinä apc. Tosta "mankkuvenasta" en kyllä ymmärtänyt mitä tarkoittaa, ja miten sen voi testata, eka saabi nääs.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Oli itselläkin samaa vikaa autossa, tosin apc ei ollut käytössä. Vaihdoin tulpiksi NGK BP7ES, nyt pelaa ihan hyvin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

varmaan juu tulpista/väärästä kärkivälistä johtuu tai muista sytty osista
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mukila
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 15:57

a

Viesti Kirjoittaja mukila »

Vaikea kuvitella tulpista johtuvaksi, mutta täytyypä koittaa vaihtaa ne.katsoin ne kyllä ensimmäiseksi, mutta näytti puhtailta. Onkos tossa k-jetronicissa joku lisärikastin, silloin kun ahdot on päällä. jos on, niin missä sijaitsee, ja mistä saa informaationsa. Vai toimiiko tuo pelkän ilmamäärämittarin mukaan ahdoillakin.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mun T8:issa kiihdyttäessä nykiminen johtui poikkeuksetta laihasta seoksesta. Polttoainesuodattimen luona on alipainekytkin, joka ohjaa rikastusta kiihdyttäessä. Kuvassa komponentti numero 79 (kuva vuosimalli 89:stä):

Kuva

Kun kytkin sulkeutuu tulee lisää bensaa. Jossain kirjassa tai huolto-ohjeessa varmaan selostetaan tarkemmin koko homman toiminta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Polttoainesuodattimen luona alipainekytkin joka... Mitähh? :roll:

K-jetin ahtorikastus tapahtuu termostaattikotelon kyljessä olevalla ohjauspaineensäätimellä. Siihen pitäisi mennä yksi alipaineletku, kaksi bensaputkea ja yksi sähköliitin. Kiinni kahdella pultilla.
Aki Peltola #1132
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

No noin ainakin saabin huolto-ohjeessa kerrotaan 89:n T8:n kohdalla. Samanmoinen kytkin löytyi minunkin T8:sta. Nimenomaan rikastus tapahtuu sillä ohjauspaineen säätimellä, mutta kun kyseltiin, että mistä tää informaatio eli sähköinen signaali sille ohjauspaineen säätimelle tulee. Näin se toimi ainakin minun T8:ssa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo 79-kytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, antaa hetkeksi lisäbensaa kiihdytykseen kun sulkeutuu alipaineen? mukaan. Ohjauspaineventtiilin sähkölämmityksellä ei ole mitään roolia kun auto on käyntilämmin, se toimii silloin pelkästään läppäkotelosta tulevan alipaineletkun ohjaamana, säätäen määräjakajalle menevään bensaputkeen ohjauspainetta. Isoilla ahdoilla ohjauspaine pienempi -> seos rikastuu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo jotenkin noinhan se meni. Saabin huollossa nimittivät tuota kytkintä 79 joksikin "impulssikytkimeksi" ja sen tarkoitus on siis järjestää kiihdyttäessä lisää bensaa. Minusta se näytti (ja toimi) kuten alipainekytkin. Kun aikoinaan oli tuon kiihdyttäessä rikastamisen kanssa ongelmia, niin sain merkkihuollosta kopion heidän huolto-ohjeensa sivusta, jossa asiaa selvitellään. Minulla silloin viaksi paljastui irtonainen sähköliitos tuossa alipainekytkimessä. Toimintaselostuksessa kerrottiin ohjauksen toimivan jotenkin eritavalla kuumana ja kylmänä, mutta kummassakin tapauksessa sen funktiona oli rikastaa kiihdytyksessä. Voin ettiä jossain vaiheessa tuon toimintaselostuksen, jos sille on tarvetta tuon nykimisvian korjauksessa (ellei kenelläkään muulla sitä ole)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... act?full=1

Tuon mukaan impulssikytkin hetkellisesti syöttää kylmäkäynnistyssuutinta kun moottori on riittävän kylmä.
Lämpinä ei kai sitten tee mitään?

Impulssikytkin reagoi nopeisiin paineen muutoksiin.
mukila
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 15:57

kiitos

Viesti Kirjoittaja mukila »

kiitos. nyt tulee asiantuntevaa tekstiä. alkaa selviämään ton k-jetin toiminta. jos se toimintaselvitys jostain vielä löytyis olisin todella kiitollinen. Lähden tästä heti tallille tutkimaan ko. komponentteja.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: kiitos

Viesti Kirjoittaja Ronska »

mukila kirjoitti:kiitos. nyt tulee asiantuntevaa tekstiä. alkaa selviämään ton k-jetin toiminta. jos se toimintaselvitys jostain vielä löytyis olisin todella kiitollinen. Lähden tästä heti tallille tutkimaan ko. komponentteja.
K-jet tietoutta voi katsella vaikka tuolta -> http://saabpics.org:3000/gallery/album245
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiitos

Viesti Kirjoittaja jus »

mukila kirjoitti:jos se toimintaselvitys jostain vielä löytyis olisin todella kiitollinen.
Ai K-jetin toimintaselvitys? Auttaisiko nämä:
http://saabpics.org:3000/gallery/album237
http://saabpics.org:3000/gallery/album245
http://saabpics.org:3000/gallery/album171
http://saabpics.org:3000/gallery/album236
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin