900 turbo nykii ahdoilla
900 turbo nykii ahdoilla
Eli toimii muuten ihan ok yleensä.Joskus tosin nykii erittäin voimakkaasti heti kun rauhallisestikin alkaa kiihdyttämään. Yleensä ongelma alkaa siinä vaiheessa, kun ahdot alkavat nousta, auto ei kulje mihinkään, nykii vaan prkleesti.ihan kuin ei saisi bensaa.Pumppu on vaihdettu, samoin suodatin. Auto on siis 8 venanen turbo. Koitin jo haulla, mutta en löytänyt suoraa vastausta.
a
Vaikea kuvitella tulpista johtuvaksi, mutta täytyypä koittaa vaihtaa ne.katsoin ne kyllä ensimmäiseksi, mutta näytti puhtailta. Onkos tossa k-jetronicissa joku lisärikastin, silloin kun ahdot on päällä. jos on, niin missä sijaitsee, ja mistä saa informaationsa. Vai toimiiko tuo pelkän ilmamäärämittarin mukaan ahdoillakin.
Mun T8:issa kiihdyttäessä nykiminen johtui poikkeuksetta laihasta seoksesta. Polttoainesuodattimen luona on alipainekytkin, joka ohjaa rikastusta kiihdyttäessä. Kuvassa komponentti numero 79 (kuva vuosimalli 89:stä):

Kun kytkin sulkeutuu tulee lisää bensaa. Jossain kirjassa tai huolto-ohjeessa varmaan selostetaan tarkemmin koko homman toiminta.

Kun kytkin sulkeutuu tulee lisää bensaa. Jossain kirjassa tai huolto-ohjeessa varmaan selostetaan tarkemmin koko homman toiminta.
No noin ainakin saabin huolto-ohjeessa kerrotaan 89:n T8:n kohdalla. Samanmoinen kytkin löytyi minunkin T8:sta. Nimenomaan rikastus tapahtuu sillä ohjauspaineen säätimellä, mutta kun kyseltiin, että mistä tää informaatio eli sähköinen signaali sille ohjauspaineen säätimelle tulee. Näin se toimi ainakin minun T8:ssa.
Tuo 79-kytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta, antaa hetkeksi lisäbensaa kiihdytykseen kun sulkeutuu alipaineen? mukaan. Ohjauspaineventtiilin sähkölämmityksellä ei ole mitään roolia kun auto on käyntilämmin, se toimii silloin pelkästään läppäkotelosta tulevan alipaineletkun ohjaamana, säätäen määräjakajalle menevään bensaputkeen ohjauspainetta. Isoilla ahdoilla ohjauspaine pienempi -> seos rikastuu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo jotenkin noinhan se meni. Saabin huollossa nimittivät tuota kytkintä 79 joksikin "impulssikytkimeksi" ja sen tarkoitus on siis järjestää kiihdyttäessä lisää bensaa. Minusta se näytti (ja toimi) kuten alipainekytkin. Kun aikoinaan oli tuon kiihdyttäessä rikastamisen kanssa ongelmia, niin sain merkkihuollosta kopion heidän huolto-ohjeensa sivusta, jossa asiaa selvitellään. Minulla silloin viaksi paljastui irtonainen sähköliitos tuossa alipainekytkimessä. Toimintaselostuksessa kerrottiin ohjauksen toimivan jotenkin eritavalla kuumana ja kylmänä, mutta kummassakin tapauksessa sen funktiona oli rikastaa kiihdytyksessä. Voin ettiä jossain vaiheessa tuon toimintaselostuksen, jos sille on tarvetta tuon nykimisvian korjauksessa (ellei kenelläkään muulla sitä ole)
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... act?full=1
Tuon mukaan impulssikytkin hetkellisesti syöttää kylmäkäynnistyssuutinta kun moottori on riittävän kylmä.
Lämpinä ei kai sitten tee mitään?
Impulssikytkin reagoi nopeisiin paineen muutoksiin.
Tuon mukaan impulssikytkin hetkellisesti syöttää kylmäkäynnistyssuutinta kun moottori on riittävän kylmä.
Lämpinä ei kai sitten tee mitään?
Impulssikytkin reagoi nopeisiin paineen muutoksiin.
Re: kiitos
K-jet tietoutta voi katsella vaikka tuolta -> http://saabpics.org:3000/gallery/album245mukila kirjoitti:kiitos. nyt tulee asiantuntevaa tekstiä. alkaa selviämään ton k-jetin toiminta. jos se toimintaselvitys jostain vielä löytyis olisin todella kiitollinen. Lähden tästä heti tallille tutkimaan ko. komponentteja.
Re: kiitos
Ai K-jetin toimintaselvitys? Auttaisiko nämä:mukila kirjoitti:jos se toimintaselvitys jostain vielä löytyis olisin todella kiitollinen.
http://saabpics.org:3000/gallery/album237
http://saabpics.org:3000/gallery/album245
http://saabpics.org:3000/gallery/album171
http://saabpics.org:3000/gallery/album236
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00