Ratkaistu : Satkun lämppäri (nyt myös kuvia)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Ratkaistu : Satkun lämppäri (nyt myös kuvia)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nyt on kylmä :cry:

Ei puhalla ei sitten yhtään, nopeudensäädin ei vaikuta ollenkaan, eikä puhalla täysillä edes ilmansuunta säädettynä siihen asentoon, jossa rupeaa automaattisesti täysillä puhaltamaan. Sulakkeet ehjiä. Moottori piti hieman rapinaa ennen vaikenemista (samalla esiintyi myös pyörimisnopeuden mukaan häiriötä radiolle).

Pikavinkit esiin, mikä avuksi, mitä tarvitsee purkaa, että pääsee käsiksi, ja löytyykö Tampereen suunnalta ketään asiantuntijaa / kenties varapuhaltimen omistajaa?

Nimimerkillä ulkona satelee jo lunta, auto on jäässä ja ikkunat ummessa.

Edit: ja miksi ei voi olla puhallin yhtä simppelisti vaihdettavissa kuin 99:ssä :roll:

Edit2: voiko tuon vian nyt aiheuttaa jokin muu, kuin tuo moottori (ennen kuin alan purkamaan koko autoa), eli esimerkiksi tuo nopeudensäätökytkin, tai jokin muu?
Viimeksi muokannut lefa42, Ti Loka 25, 2005 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

juu son kettumainen vika ku kylymä ja ei nääkää.
mä avaisin sen oikeenpuolimmaisen kajarikotelon ja mittaisin tuleeko potilaalle jännite, jos tulee niin sit kait se syöttöketju on ok. Jos tuloo jännite niin sit mätkisin sitä mottia vähän päähän siten että se puhalluspyyntö on päällä.
jos ei siitä herää taitaa mennä vaihtoon koko puhallin ( ovat muuten varoitelleet vanhan laittamisesta kun son aika duuni purkaa/ koota. mulla oli johdinvika 89 satkussa siinä johdossa olevassa adapterissa juuri ennen puhallinta.
mutta jos se sähkö ei tuu perille niin sehän sun on sitten helppo mittailla minne se jää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Vaihda siihen sitten se vanhempimallinen Electrolux:in vamistama, metallisilla siivillä. Ainakin minun kokemusteni perusteella nuo kestää PALJON paremmin.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kojetaulun purkuhan siinä tulee , ensin keskikonsoli sit etupaneeli ja itse kojetaulu viimmeksi , semmoisen tunnin homma , olen purkanut ja kasannut monia , itse mikä tökki eka kerran , kannattaa merkata ne lämpösäätimen johdot , et tulee oikein takaisin ja muista laittaa hanan tanko paikoilleen kun kasaat .
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Selvä, kiitoksia ohjeista, mittailen ensin tuolta räppänästä, tuleeko sitä sähköä, ja alan purkamaan, kun löydän toisen moottorin tuonne, kannattanee samalla vaivalla vaihtaa tiputtava lämppärin hana, kun kerran aukaisee.

Mistäs moottori ja hana edullisimmin löytyy?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Huittisistakin löytyy käytettyjä (-88, -89), mutta paikallaan, eli purkua tiedossa, -89 aika helposti - kojelauta on jo poissa. Vai meinaatko homman vaikeuden vuoksi vaihtaa uudet, hana ainaskin?
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

HAA! Uusia havaintoja asiasta :

-Virrat tulee moottorin persuksiin kyllä
-Kun moottoria pahoinpitelee, se alkaa kolisemaan/rämisemään
-Vaikka se rämisee, se ei puhalla yhtään (pyörii kyllä selvästi)
-Nopeudensäätö ei vaikuta mihinkään (kolisee samalla äänellä)

Eli voiko siipiosa olla irronnut moottorista, se selittäisi mielestäni asian, koska aluksi auto puhkui normaalisti, tuon kolinan aikana ei ollenkaan, ja sitten kolinakin vaimeni. Onko tuttua kenellekään moinen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Itsellä kun puhallin hiljeni sätkin monta pakollista reissua siten että raitisilmasuodattimen kautta käsin hieman annoin alkuvauhtia siipipyörälle :D . Sitten se jaksoi kituuttaen metelin saattelemana aikansa puhallella. Suodattimen kun ottaa pois niin sieltä yltää siipiä pyörittelemään, samalla myös selvinnee onko se kiinni akselilla asianmukaisesti.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Iskariot kirjoitti:Itsellä kun puhallin hiljeni sätkin monta pakollista reissua siten että raitisilmasuodattimen kautta käsin hieman annoin alkuvauhtia siipipyörälle :D . Sitten se jaksoi kituuttaen metelin saattelemana aikansa puhallella. Suodattimen kun ottaa pois niin sieltä yltää siipiä pyörittelemään, samalla myös selvinnee onko se kiinni akselilla asianmukaisesti.
Tuo kävi jo mielessä, sieltä siis on pääsy tuonne. Täytynee yrittää saada käsi sopimaan. Ajaessa tuulilasi pysyy vielä auki huurusta jotenkuten, mutta sivulasit ovat huurussa ja hytti jäässä, eikä edes Saab-pipoa ole :evil:

Edit: onko räjäytyskuvaa satkun lämppäristä tiedossa, kiinnostaisi tietää, voiko tuo siipi siis irrota akselilta, kuten nyt tuntuisi järjen mukaan käyneen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jahas. Kun suodatinkotelon kautta tunkee kätensä tuonne föönille, ja painaa sitä akselia ylöspäin (moottoria kohti), lähtee pyörimään kiltisti ja kuulostaa paremmalta kuin uusi, kun päästää irti, lakkaa pyörimästä, missä vika?

Edit: en viitsi alkaa moottoria vaihtamaan, jos vika on jossain millin välyksessä, onko mitään tietoa onko tuolla jotain lukitusprikkoja/sokkia jotka pitävät akselin millilleen oikeassa paikassa?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

" Onko tietoo", kysyimme ammoisna aikoina stadin kartsoilla jobbareilta kun pimeetä flindaa vonkasimme.
Ei oo tietoo, mut karmee mielikuvitus. on kuulemma köyhän ainoo huvitus.
Asiaan:
1.hiil et voipi olla niin loppu jotta ei yletä kuin kulumattomaan osaan
kollektoria
2. jos sen moottorin takakanteen pääsee käsiksi yläkautta, niin ehkä jonkun ohitusleikkauksen voi tehdä, mutta ahtaat on paikat
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

stara kirjoitti:2. jos sen moottorin takakanteen pääsee käsiksi yläkautta, niin ehkä jonkun ohitusleikkauksen voi tehdä, mutta ahtaat on paikat
Ohitusleikkaus parin ruuvin takia melko mahdoton, tai toisen ehkä saisi yläkauttakin auki, mutta toista ei. Täytynee siis purkaa koko paska. Mitä helvettiä insinöörien päässä on liikkunut, kun tämä on kasattu? 99 sentään on suunniteltu korjattavaksi. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

vaihda se koko höskä, sanon mä. Itte vaihdoin keväällä tohon kaasarisatkuun uuden, kun vanha lakkas just samal taval toimimasta. Nyrkki auttoi hetken, mut sit loppui sekin apu. 8O Onhan se aika homma purkaa kojetaulu, mut ei auta kuin purkaa. Kerran tehnyt, niin osaa toisteki ;)

Kun laittaa moottorin joka uudemmasta, olikohan 90, tai 91 eteenpäin, niin kestää paremmin! Hyvin on pelittänyt!
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Oolsprait, täytynee metsästää jostain hyvä, ellei priima käytetty, näkyy olevan uusi aika sikakallis.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Puuh! Jos huomenna saisi aikaiseksi irroittaa föönin tuolta. Ei tuo kylmyys nyt niin paha ole, mutta kun ei näe ulos autosta, ja aamulähdöt on mahdottomia, ellei ole johdon päässä ja sisätilanpuhallin ulvomassa.

Istuskelin äsken sohvalla läppärin kanssa, ja mietiskelin, että näppärä tämä automaattinen penkinlämmitys, sitten tajusin että olin istunut 30min läppärin muuntajan päällä (=kuuma) :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin