Katalysaattoriko sitä tehoa hukkaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Katalysaattoriko sitä tehoa hukkaa?

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Täältä saanen tietoa tähänkin:
900/9000:n 16-tappisissa teho väheni katin myötä viitisen hevosvoimaa,
kattiko sitä tehoa syö vaiko lamda-säätö?
Kaasarista ruiskuksi...
Edit: siis i16 kyseessä, turbo ei käy...
Viimeksi muokannut MSaab, Su Loka 23, 2005 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kattimalleihin säädetty alhaisempi ahtopaine pääasiassa, kattikin kyllä hiukan siellä putkessa ahdistaa. Lambda-säätö ei vaikuta tehoihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja kai ne alhaisemmat paineet olivat isomman pakopaineen ansiota jonka katti aiheutti??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mikkoimp kirjoitti:ja kai ne alhaisemmat paineet olivat isomman pakopaineen ansiota jonka katti aiheutti??
Kyllä ne on ihan APC:sta säädetty alemmaksi.
Aki Peltola #1132
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

No mutta entäs tuo vapari, mihin se 5 hv häviää?
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdistus putkessa ja mahdollisesti maltillisempi sytytysennakkokäyrä (ainakin DI-malleissa, ehkä myös EZK).

Ei noita ilmoitettuja tehoja pidä nyt ihan 100% totuutena ottaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Itekin veikkaisin tota päästöjen(eikä tehojen) optimoimiseksi muokattua sytytyskäyrää teholaskun syyksi. Katin ahdistus tuskin 5 heppaa vie vaparista.
Aki Peltola #1132
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Aksu900 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:ja kai ne alhaisemmat paineet olivat isomman pakopaineen ansiota jonka katti aiheutti??
Kyllä ne on ihan APC:sta säädetty alemmaksi.
juu sieltä ne pienemmäksi on säädetty, mutta sitä pohdein onko ne pakopaineiden takia säädetty pienemmiksi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Omasta autostani (900 T8 Special -89) otin katalysaattorin pois n. vuosi sitten. Tätä 8-venttiilistä katalysaattori-turboa ei ole taidettu 80-luvulla kovin paljon valmistaakaan sen jälkeen, kun 16-ventiilinen kone tuli markkinoille vuonna 1984. 16-venttiilisen koneen sylinterinkannessa imu- ja pakopuolen virtausvastukset ovat jonkin verran pienemmät kuin 8-venttiili-sessä ja osaltaan tämä ilmeisesti vähentää katalysaattorin vaikutusta tehojen alenemiseen 16-venttiilisessä koneessa. Omaa autoani en ole käynyt penkissä testaamassa, mutta olettaisin että katalysaattorin aiheuttama tehonhukka on siinä suurempi kuin 16-venttiilisessä.
Viimeksi muokannut Turbonen, Su Marras 06, 2005 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

tomaatti kirjoitti:Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.
Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!! :roll:

Satkun turbokoneestakin saa 220hevosta alle baarin ahtopaineilla ja täysin alkuperäisella pakoputkistolla katteineen jotenka ei se vakiotehoilla ihan mahottomasti ahista. :wink:
Aki Peltola #1132
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Aksu900 kirjoitti: Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!! :roll:
Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?

Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

MSaab kirjoitti: Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?

Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Laita vain 2.4, ei se sitä lambdaa täyskaasulla katsele vaan seokset heitetään lähinnä suoraan kartalta.

Tuo tehoero on monen tekijän summa, suurimpina varmaankin katin ahdistus putkessa ja sytkäennakkokäyrä.
Aki Peltola #1132
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

MSaab kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!! :roll:
Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?

Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Ei. Lambda-säätöä ei käytetä lainkaan yli n.80% kuormituksella (kaasu pohjassa), joten se ei vaikuta tehoihin, eikä myöskään kiihdytysrikastukseen.
Yhtään tehoa se ei toisinsanoen hukkaa, säätää vain seoksia sopivammiksi osakaasulla ja matalalla tasaisella kuormituksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mulla on 2.4 ilman kattia (rek vuosi), mutta 2.2:n 2.8bar b-säätimellä. Onko toi säädin fiksu juttu en tiedä kun en ole varrannut, mutta muuten hyvä yhdistelmä. 2.4:sen ECU on oppiva IMM:n suhteen joten säätöä 2.2:sen tapaan ei tartte. Ja teoriassa Lambdan kanssa pitäis mennä vähemmän bensaa. Faktaa saan pian kun uusi DP tulee väliaikaisen tilalle, ja lambda palaa kehiin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin