Katalysaattoriko sitä tehoa hukkaa?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Katalysaattoriko sitä tehoa hukkaa?
Täältä saanen tietoa tähänkin:
900/9000:n 16-tappisissa teho väheni katin myötä viitisen hevosvoimaa,
kattiko sitä tehoa syö vaiko lamda-säätö?
Kaasarista ruiskuksi...
Edit: siis i16 kyseessä, turbo ei käy...
900/9000:n 16-tappisissa teho väheni katin myötä viitisen hevosvoimaa,
kattiko sitä tehoa syö vaiko lamda-säätö?
Kaasarista ruiskuksi...
Edit: siis i16 kyseessä, turbo ei käy...
Viimeksi muokannut MSaab, Su Loka 23, 2005 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
juu sieltä ne pienemmäksi on säädetty, mutta sitä pohdein onko ne pakopaineiden takia säädetty pienemmiksi?Aksu900 kirjoitti:Kyllä ne on ihan APC:sta säädetty alemmaksi.mikkoimp kirjoitti:ja kai ne alhaisemmat paineet olivat isomman pakopaineen ansiota jonka katti aiheutti??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.
Omasta autostani (900 T8 Special -89) otin katalysaattorin pois n. vuosi sitten. Tätä 8-venttiilistä katalysaattori-turboa ei ole taidettu 80-luvulla kovin paljon valmistaakaan sen jälkeen, kun 16-ventiilinen kone tuli markkinoille vuonna 1984. 16-venttiilisen koneen sylinterinkannessa imu- ja pakopuolen virtausvastukset ovat jonkin verran pienemmät kuin 8-venttiili-sessä ja osaltaan tämä ilmeisesti vähentää katalysaattorin vaikutusta tehojen alenemiseen 16-venttiilisessä koneessa. Omaa autoani en ole käynyt penkissä testaamassa, mutta olettaisin että katalysaattorin aiheuttama tehonhukka on siinä suurempi kuin 16-venttiilisessä.
Viimeksi muokannut Turbonen, Su Marras 06, 2005 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!!tomaatti kirjoitti:Kyllä se katti siellä ihan todistetustikin tehoa syö.On noita kattipelejä niin monet kuitenkin kattien tulon jälkeen käyneet dynottamassa katin kanssa ja ilman.Juuri vähän aikaan sitten puhuin erään penkittäjän kanssa aiheesta ja monessa saattaa ahdistaa pahastikin,riippuen automallista ja katista.Ja silloin kuin nuo markkinoille tuli niin esim.tekniikan maailma testasi katillisia ja katittomia malleja rinnakkain.Oli muistaakseni vectrassakin 15 hv ero 2 litrasessa vaparissa.

Satkun turbokoneestakin saa 220hevosta alle baarin ahtopaineilla ja täysin alkuperäisella pakoputkistolla katteineen jotenka ei se vakiotehoilla ihan mahottomasti ahista.

Aki Peltola #1132
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?Aksu900 kirjoitti: Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!!![]()
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?
Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Laita vain 2.4, ei se sitä lambdaa täyskaasulla katsele vaan seokset heitetään lähinnä suoraan kartalta.MSaab kirjoitti: Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?
Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Tuo tehoero on monen tekijän summa, suurimpina varmaankin katin ahdistus putkessa ja sytkäennakkokäyrä.
Aki Peltola #1132
Ei. Lambda-säätöä ei käytetä lainkaan yli n.80% kuormituksella (kaasu pohjassa), joten se ei vaikuta tehoihin, eikä myöskään kiihdytysrikastukseen.MSaab kirjoitti:Eli voisko tästä tulkita, että 900i16:ssa LH2.2/133 hv vs. LH2.4kat/128 hv tehoero syntyy lamdan säätäessä ilma-bensasuhdetta katille parhaaksi?Aksu900 kirjoitti: Kaverin 1.8 Vectra penkitettiin peräkkäin katin kanssa ja ilman. Ero oli huimat puoli hevosvoimaa!!![]()
Ilman lamdaa säädöt/kartat on enemmän parhaan tehon suhteella?
Siksi kyselen, että pystyisin päättämään korvaanko kaasarin LH2.2:lla vaiko LH2.4:llä, jossa siis lamda-anturi tulisi käyttöön, mutta ilman kattia.
Yhtään tehoa se ei toisinsanoen hukkaa, säätää vain seoksia sopivammiksi osakaasulla ja matalalla tasaisella kuormituksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mulla on 2.4 ilman kattia (rek vuosi), mutta 2.2:n 2.8bar b-säätimellä. Onko toi säädin fiksu juttu en tiedä kun en ole varrannut, mutta muuten hyvä yhdistelmä. 2.4:sen ECU on oppiva IMM:n suhteen joten säätöä 2.2:sen tapaan ei tartte. Ja teoriassa Lambdan kanssa pitäis mennä vähemmän bensaa. Faktaa saan pian kun uusi DP tulee väliaikaisen tilalle, ja lambda palaa kehiin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84