Takajarruletkut og900
Takajarruletkut og900
Elikkäs ongelma on tällainen:
Pitäisi vaihtaa äiteen biiliin (-87 pystykeula sedan 2d) takajarruletkut eli ne jotka tulevat pohjasta ja kiinnittyvät taka-akseliin. Katselin tuolta Motonetin sivuilta letkuja mutta siellä on pari vaihtoehtoa:
900 78--93 taakse putkesta 320mm. . . . . . . . . . . . . . 23-3042 7.40 ???
900 87--93 taakse satulasta 190mm. . . . . . . . . . . . . 23-3525 5.72 ???
Kumpikos näistä nyt sitten on oikea?
Pitäisi vaihtaa äiteen biiliin (-87 pystykeula sedan 2d) takajarruletkut eli ne jotka tulevat pohjasta ja kiinnittyvät taka-akseliin. Katselin tuolta Motonetin sivuilta letkuja mutta siellä on pari vaihtoehtoa:
900 78--93 taakse putkesta 320mm. . . . . . . . . . . . . . 23-3042 7.40 ???
900 87--93 taakse satulasta 190mm. . . . . . . . . . . . . 23-3525 5.72 ???
Kumpikos näistä nyt sitten on oikea?
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
jarrut
kun meet ostaan niin katso että se "putki" on kumi letkua(samanlainta kuin jarru satulasta eteenpäin) jos se on raura putkea niin et pääse montaa metriä kun se on poikki 

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jarrut
ihan vinkkinä
ota ensin irti akselin päästä ja sitten vasta korin pohjasta
sitten taka penkki ylös ja siteltä teräs putket irti ja mutterit
niin lähtee helpoiten.
kun laitat takaisin niin akseliin ekaks kiinni ja sit vasta korin pää
ota ensin irti akselin päästä ja sitten vasta korin pohjasta
sitten taka penkki ylös ja siteltä teräs putket irti ja mutterit
niin lähtee helpoiten.
kun laitat takaisin niin akseliin ekaks kiinni ja sit vasta korin pää

# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jos duunaat noita letkuja jotka menee akselista koriin niin seuraavia ajatuskia tuloo mielehen:
juu siinäkin mielessä parempi aloittaa akselin päästä kun son vaikeempi, jos vaikka jää ns. vaiheeseen
1. se lyhempi putki on vanhoissa niin mätä usein jotta kantsii varautua vaihtaan samalla, meinaan jää helposti käteen. se ei paljoa haratsussa maksa. ketuttaa ajella 1- piirillä kunnes kaupat aukee ja pääsee uusintasessioihin.
2. ne mutterit akselilla on keljussa paikassa jos ovat tiukassa, ja taatusti ovat jos siellä ei ole käyty.
3. mä oikein duunasin 14 mm 6- kanttihylsystä sellasen erikoishylsyn (hitsasin pitkän mutterin päähän ja pätkäsin sopivan pituiseksi, laikalla tietenkin halkaisin putkea varten), kun vaikutti jotta siihen ei oikein muuten pääse käsiksi. noi normaalit jarruputkiavaimet ei oikein sovi kääntyyn siellä, ehkä menis jos sais kuumaks ja vähän kulmaa lisää ( vaikka hitsillä reilulla virtaskalla ja samalla taivuttaa) mutta vaikka pääseekin käsiksi niin veikkaanpa ettei aukea.
4. sinne ei meinaa oikein sopia laikallakaan sohimaan , ehkä pikkulaikalla pääsee kun suojuksen poistaa
5. ja bensapönttökin on aika kivasti siinä lähellä ja se panhard- tanko ei ainakaan helpota
6. puukkosaha vois kans olla siisti ratkaisu ?
juu siinäkin mielessä parempi aloittaa akselin päästä kun son vaikeempi, jos vaikka jää ns. vaiheeseen

1. se lyhempi putki on vanhoissa niin mätä usein jotta kantsii varautua vaihtaan samalla, meinaan jää helposti käteen. se ei paljoa haratsussa maksa. ketuttaa ajella 1- piirillä kunnes kaupat aukee ja pääsee uusintasessioihin.
2. ne mutterit akselilla on keljussa paikassa jos ovat tiukassa, ja taatusti ovat jos siellä ei ole käyty.
3. mä oikein duunasin 14 mm 6- kanttihylsystä sellasen erikoishylsyn (hitsasin pitkän mutterin päähän ja pätkäsin sopivan pituiseksi, laikalla tietenkin halkaisin putkea varten), kun vaikutti jotta siihen ei oikein muuten pääse käsiksi. noi normaalit jarruputkiavaimet ei oikein sovi kääntyyn siellä, ehkä menis jos sais kuumaks ja vähän kulmaa lisää ( vaikka hitsillä reilulla virtaskalla ja samalla taivuttaa) mutta vaikka pääseekin käsiksi niin veikkaanpa ettei aukea.
4. sinne ei meinaa oikein sopia laikallakaan sohimaan , ehkä pikkulaikalla pääsee kun suojuksen poistaa
5. ja bensapönttökin on aika kivasti siinä lähellä ja se panhard- tanko ei ainakaan helpota
6. puukkosaha vois kans olla siisti ratkaisu ?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kannattaa putsata akselissa olevat putki/letkuliitokset ruosteesta ja massasta jo etukäteen ja aloittaa liuotushoito ruosteenirrotusöljyllä useita päiviä ennen aiottua letkunirrotusoperaatiota.
Työskentelytilaa saa jos pystyy irrottamaan panhard-tangon, reaktiotangot ja iskarit. Tästä ei olekaan enää pitkä matka koko taka-akselin irrottamiseen, alatukivarret vaan irti akselista, niin pääsee viemään koko akselin pois auton alta ja väljyyttä syntyy kummasti
Panhard- ja reaktiotankojen pultit ja mutterit on tuumakokoa, niitä pitää kohdella hellävaraisesti ellei varakappaleita ole käsillä.
Lämpö auttaa irrotuksessa. Ongelmana ei ehkä niinkään ole saada putkimutteri kääntymään letkun nipasta vaan saada putki olemaan kiertymättä mutterin mukana.
Jos ei ole varaa jättää autoa ongelman tullessa seisomaan seuraavaan kauppapäivään saakka, kannattaa tosiaan hankkia varalle uudet jarruputket ja runsaasti jarrunestettä ilmaamista varten. Ilmausnipatkin pitää saada auki.
Jos päädyt vaihtamaan putket, putkien kiinnikkeet akselissa saattavat irrota kun avaat kiinnikkeitä varovaisestikin -> hitsaustarve.
Täällä tarinaa omasta jarruoperaatiostani:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25370
Työskentelytilaa saa jos pystyy irrottamaan panhard-tangon, reaktiotangot ja iskarit. Tästä ei olekaan enää pitkä matka koko taka-akselin irrottamiseen, alatukivarret vaan irti akselista, niin pääsee viemään koko akselin pois auton alta ja väljyyttä syntyy kummasti

Lämpö auttaa irrotuksessa. Ongelmana ei ehkä niinkään ole saada putkimutteri kääntymään letkun nipasta vaan saada putki olemaan kiertymättä mutterin mukana.
Jos ei ole varaa jättää autoa ongelman tullessa seisomaan seuraavaan kauppapäivään saakka, kannattaa tosiaan hankkia varalle uudet jarruputket ja runsaasti jarrunestettä ilmaamista varten. Ilmausnipatkin pitää saada auki.
Jos päädyt vaihtamaan putket, putkien kiinnikkeet akselissa saattavat irrota kun avaat kiinnikkeitä varovaisestikin -> hitsaustarve.
Täällä tarinaa omasta jarruoperaatiostani:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25370
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tässä operaatiossa on se hyvä puoli ,että taka-akselin jarruputket vaihdoin kesällä kun piti saada auto rekisteröityä. Katsastuksessa sitten inssi huomautti näistä letkuista ja nyt ne sitten pitäisi vaihtaa. Harmittaa vaan etten vaihtanut niitä samalla putkien kanssa. Huomasin kyllä ,että on huonon näköiset.
Laiskuus kostautuu..
Laiskuus kostautuu..
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
jarruputket
jos putket meinaa ruveta pyöriin mukana avaus vaiheessa niin ei muuta kuin poikkivain kylmästi vaihdeaanhan ne muutenkin
lujassa pakko myöntää ne on joen lämpö auttaa aina ja kunnon lioitus

lujassa pakko myöntää ne on joen lämpö auttaa aina ja kunnon lioitus
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131