vaihteet jukertaa
vaihteet jukertaa
Onko 900:n vaihdekepissä tai vaihdevivustossa tai jossain joku sokka tai vastaava joka kuluessaan saa aikaan että esim. ykkönen ei mene liukkaasti päälle. Tällaisia kuulopuheita. Olikohan vaihdekepin alapää...?
Näin uutena saabistina voin antaa vinkin, että jos ei ykkönen mene sisään ekalla, niin käytä sitten kakkosella ja sit ykköselle niin pitäis sujahtaa helposti sisään. Vissiin jonkun sortin ominaisuus satkussa. Viisaammat varmaan korjaa taas mutta mulla toimii hyvin tolla tavalla...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Voi johtua kepin juuressa olevien kolmen ruuvin löystymisestä (tm) tai muovisen palloniven halkeamisesta. Tai sitten siirtotangon klemmarin löystymisestä konehuoneen puolella, jolloin säätö on mennyt pieleen. Huonosti irrottava kytkin vaikuttaa myös. Näistä löytyy varmasti myös vanhempia juttuja haulla.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
eikös tuo hypoidi öljy ollutkin sitä kamaa jota myydään hervottomissa säiliöissä maanviljelijöille!?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
tai "normaaleille" ihmisille 20 litran kannuissa, jossei välttämäti tahdo sitä runsasta 200 litraa... hintaa tuolla 20L alle 60e.Doomrider kirjoitti:eikös tuo hypoidi öljy ollutkin sitä kamaa jota myydään hervottomissa säiliöissä maanviljelijöille!?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Laatikosta
Allekirjoittaneelle on referoitu satkun laatikosta seuraavaa:
Vehkeessä on isot hammaspyörät ja se kestää hyvin. Isoista hammaspyöristä vain seuraa se, että niiden saaminen linjaan (=synkronointi) on hidasta, eli og900:n vaihteiden käyttö vaatii kärsivällistä mieltä ja hellää kättä. Satkun laatikon saa rikki riuhtomalla ja vetämällä isoja lasteja 5-vaihteella.
Muistaakseni pakkia ei ole synkronoitu tai ainakin se valittaa aina jos paikallaan oltaessa halutaan suoraan vaihtaa se päälle. Hammaspyörät saa samaan linjaan kakkosen kautta, itse käytän nelosta (kakkonen on ahkerassa käytössä muutenkin). Jos näin ei tee, niin pakki korahtaa lähestulkoon aina.
Ykkönen ei välttämättä mene päälle helposti, jos esim. kytkin on lopussa eikä muutenkaan irrota kunnolla. Tosin, 1-vaihde ei ole missään satkussa mennyt helposti päälle, Aerossakaan sitä ei kunnolla saanut vauhdissa päälle ennen kuin vaihtoi hypoidiöljyt. Nyt säiden jäähtyessä tämänkin taikaliukastimen pitää edes hiukan lämmetä, sitten saa taas vaihdettua helpommin.
Satkun laatikko on siis auton ikävimpiä kohteita, ainakin allekirjoittanut on alkanut haaveilemaan automaatista jos vähänkään on pitänyt ruuhkassa ajaa. Vaihtoja saa sujumaan helpommin:
-Rauhallisuudella, kyllä se vaihde menee päälle
-Oikeilla kierrosluvuilla, tämä on oikein tiedettä ja riippuu vielä laatikon öljyjen lämpötilasta
-Kytkimen kaksoipoljennalla ylöspäin ja välikaasulla alaspäin vaihdettaessa; kaksoispolkaisu tasaa hiukan hammaspyörien pyörintänopeuksia ja välikaasu osaltaan yrittää tehdä samaa.
Olen joskus tai siis aika usein miettinyt, että satkun jälkeen osaisi varmasti ajaa paljon vanhempaakin manuaalia. Nykyautoissa kun laatikot toimivat liian hyvin..
Se ei ole vika eikä ominaisuus vaan se on og900:en vaihteisto.
Vehkeessä on isot hammaspyörät ja se kestää hyvin. Isoista hammaspyöristä vain seuraa se, että niiden saaminen linjaan (=synkronointi) on hidasta, eli og900:n vaihteiden käyttö vaatii kärsivällistä mieltä ja hellää kättä. Satkun laatikon saa rikki riuhtomalla ja vetämällä isoja lasteja 5-vaihteella.
Muistaakseni pakkia ei ole synkronoitu tai ainakin se valittaa aina jos paikallaan oltaessa halutaan suoraan vaihtaa se päälle. Hammaspyörät saa samaan linjaan kakkosen kautta, itse käytän nelosta (kakkonen on ahkerassa käytössä muutenkin). Jos näin ei tee, niin pakki korahtaa lähestulkoon aina.
Ykkönen ei välttämättä mene päälle helposti, jos esim. kytkin on lopussa eikä muutenkaan irrota kunnolla. Tosin, 1-vaihde ei ole missään satkussa mennyt helposti päälle, Aerossakaan sitä ei kunnolla saanut vauhdissa päälle ennen kuin vaihtoi hypoidiöljyt. Nyt säiden jäähtyessä tämänkin taikaliukastimen pitää edes hiukan lämmetä, sitten saa taas vaihdettua helpommin.
Satkun laatikko on siis auton ikävimpiä kohteita, ainakin allekirjoittanut on alkanut haaveilemaan automaatista jos vähänkään on pitänyt ruuhkassa ajaa. Vaihtoja saa sujumaan helpommin:
-Rauhallisuudella, kyllä se vaihde menee päälle
-Oikeilla kierrosluvuilla, tämä on oikein tiedettä ja riippuu vielä laatikon öljyjen lämpötilasta
-Kytkimen kaksoipoljennalla ylöspäin ja välikaasulla alaspäin vaihdettaessa; kaksoispolkaisu tasaa hiukan hammaspyörien pyörintänopeuksia ja välikaasu osaltaan yrittää tehdä samaa.
Olen joskus tai siis aika usein miettinyt, että satkun jälkeen osaisi varmasti ajaa paljon vanhempaakin manuaalia. Nykyautoissa kun laatikot toimivat liian hyvin..
Se ei ole vika eikä ominaisuus vaan se on og900:en vaihteisto.
Voinen taas mainita
Siis niitä on toki muidekin valmistajen Hypoidiöljyjä myynnissä, ja myös vähän kuluttajaystävällisemmissä pakkauksissa.
Ainakin Teboil myy Hypoidia SAE 75W-90 ja SAE 80W-90 (ja toi eka on sopivaa), molemmat ovat täyssynteettisiä. Samaten Teboililla on myös pelkkiä EP lisäaineistettuja vaihteistoöljyjä.
Myös Mobililta löytyy, ainakin toi SAE 80W-90 ja varmaan myös SAE 75W-90. Ja täyssynteettisenä.
Myös Ligui&Moly:n MoS2 molybdeeni-lisäaineet ovat hyviä vaihteistossa. Ainakin omassani toimii vaihteisto aikas liukkaasti. Näitä myydään ainakin Motonetissä.
Teboilin öljyjä saa heidän omilta huoltamoiltaan.
Ainakin Teboil myy Hypoidia SAE 75W-90 ja SAE 80W-90 (ja toi eka on sopivaa), molemmat ovat täyssynteettisiä. Samaten Teboililla on myös pelkkiä EP lisäaineistettuja vaihteistoöljyjä.
Myös Mobililta löytyy, ainakin toi SAE 80W-90 ja varmaan myös SAE 75W-90. Ja täyssynteettisenä.
Myös Ligui&Moly:n MoS2 molybdeeni-lisäaineet ovat hyviä vaihteistossa. Ainakin omassani toimii vaihteisto aikas liukkaasti. Näitä myydään ainakin Motonetissä.
Teboilin öljyjä saa heidän omilta huoltamoiltaan.
SAAB
vaan kun eivät ole samaa ainetta nuo yksi ja moni-aste öljyt, ovat paljon jäykempiä moniasteiset erityisesti talvella huomaa --> tahtovat vaihteet rusahdella.
ja niiden hinta on luokkaa 10e/l kun tuo 75W 3e/l. varsinkin tuo mobiön "paras" taitaa maksaa 15e/l, sillähän jo saa melkein 20l tuota 75W.
että joskus halvallakin saa ainakin useimpien mielestä hyvä!
ja niiden hinta on luokkaa 10e/l kun tuo 75W 3e/l. varsinkin tuo mobiön "paras" taitaa maksaa 15e/l, sillähän jo saa melkein 20l tuota 75W.
että joskus halvallakin saa ainakin useimpien mielestä hyvä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
jotkut käyttävät moottoriöljyä
Niin jotkut taas käyttävät moottoriöljyä.
Käytin minäkin ennen ja yhdessä kaarassa meillä on sitä vieläkin.
Onhan nääkin moniasteiset vaihteistoöljyt paljon parempia kuin noin moottoriöljyt. On vaan meinaan aika jäykkää talvella toi 10W-30 tai 10W-40.
Niin aattelin että parempia joka tapauksessa.
Käytin minäkin ennen ja yhdessä kaarassa meillä on sitä vieläkin.
Onhan nääkin moniasteiset vaihteistoöljyt paljon parempia kuin noin moottoriöljyt. On vaan meinaan aika jäykkää talvella toi 10W-30 tai 10W-40.
Niin aattelin että parempia joka tapauksessa.
SAAB