vaihteet jukertaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

vaihteet jukertaa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Onko 900:n vaihdekepissä tai vaihdevivustossa tai jossain joku sokka tai vastaava joka kuluessaan saa aikaan että esim. ykkönen ei mene liukkaasti päälle. Tällaisia kuulopuheita. Olikohan vaihdekepin alapää...?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Näin uutena saabistina voin antaa vinkin, että jos ei ykkönen mene sisään ekalla, niin käytä sitten kakkosella ja sit ykköselle niin pitäis sujahtaa helposti sisään. Vissiin jonkun sortin ominaisuus satkussa. Viisaammat varmaan korjaa taas mutta mulla toimii hyvin tolla tavalla... :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yleensä juu tuntuu että pakin ja ykkösen saa heittää jonkun muun vaihteen kautta päälle...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Voi johtua kepin juuressa olevien kolmen ruuvin löystymisestä (tm) tai muovisen palloniven halkeamisesta. Tai sitten siirtotangon klemmarin löystymisestä konehuoneen puolella, jolloin säätö on mennyt pieleen. Huonosti irrottava kytkin vaikuttaa myös. Näistä löytyy varmasti myös vanhempia juttuja haulla.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kannattaa myös vaihtaa Nesteen 75W hypoidit laatikkoon. Hakusanalla hypoidi löytyy lisätietoa :lol:

Eski
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

eikös tuo hypoidi öljy ollutkin sitä kamaa jota myydään hervottomissa säiliöissä maanviljelijöille!?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Doomrider kirjoitti:eikös tuo hypoidi öljy ollutkin sitä kamaa jota myydään hervottomissa säiliöissä maanviljelijöille!?
tai "normaaleille" ihmisille 20 litran kannuissa, jossei välttämäti tahdo sitä runsasta 200 litraa... hintaa tuolla 20L alle 60e.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Laatikosta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Allekirjoittaneelle on referoitu satkun laatikosta seuraavaa:
Vehkeessä on isot hammaspyörät ja se kestää hyvin. Isoista hammaspyöristä vain seuraa se, että niiden saaminen linjaan (=synkronointi) on hidasta, eli og900:n vaihteiden käyttö vaatii kärsivällistä mieltä ja hellää kättä. Satkun laatikon saa rikki riuhtomalla ja vetämällä isoja lasteja 5-vaihteella.

Muistaakseni pakkia ei ole synkronoitu tai ainakin se valittaa aina jos paikallaan oltaessa halutaan suoraan vaihtaa se päälle. Hammaspyörät saa samaan linjaan kakkosen kautta, itse käytän nelosta (kakkonen on ahkerassa käytössä muutenkin). Jos näin ei tee, niin pakki korahtaa lähestulkoon aina.

Ykkönen ei välttämättä mene päälle helposti, jos esim. kytkin on lopussa eikä muutenkaan irrota kunnolla. Tosin, 1-vaihde ei ole missään satkussa mennyt helposti päälle, Aerossakaan sitä ei kunnolla saanut vauhdissa päälle ennen kuin vaihtoi hypoidiöljyt. Nyt säiden jäähtyessä tämänkin taikaliukastimen pitää edes hiukan lämmetä, sitten saa taas vaihdettua helpommin.

Satkun laatikko on siis auton ikävimpiä kohteita, ainakin allekirjoittanut on alkanut haaveilemaan automaatista jos vähänkään on pitänyt ruuhkassa ajaa. Vaihtoja saa sujumaan helpommin:

-Rauhallisuudella, kyllä se vaihde menee päälle
-Oikeilla kierrosluvuilla, tämä on oikein tiedettä ja riippuu vielä laatikon öljyjen lämpötilasta
-Kytkimen kaksoipoljennalla ylöspäin ja välikaasulla alaspäin vaihdettaessa; kaksoispolkaisu tasaa hiukan hammaspyörien pyörintänopeuksia ja välikaasu osaltaan yrittää tehdä samaa.

Olen joskus tai siis aika usein miettinyt, että satkun jälkeen osaisi varmasti ajaa paljon vanhempaakin manuaalia. Nykyautoissa kun laatikot toimivat liian hyvin..:)

Se ei ole vika eikä ominaisuus vaan se on og900:en vaihteisto.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Voinen taas mainita

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Siis niitä on toki muidekin valmistajen Hypoidiöljyjä myynnissä, ja myös vähän kuluttajaystävällisemmissä pakkauksissa.

Ainakin Teboil myy Hypoidia SAE 75W-90 ja SAE 80W-90 (ja toi eka on sopivaa), molemmat ovat täyssynteettisiä. Samaten Teboililla on myös pelkkiä EP lisäaineistettuja vaihteistoöljyjä.

Myös Mobililta löytyy, ainakin toi SAE 80W-90 ja varmaan myös SAE 75W-90. Ja täyssynteettisenä.

Myös Ligui&Moly:n MoS2 molybdeeni-lisäaineet ovat hyviä vaihteistossa. Ainakin omassani toimii vaihteisto aikas liukkaasti. Näitä myydään ainakin Motonetissä.

Teboilin öljyjä saa heidän omilta huoltamoiltaan.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vaan kun eivät ole samaa ainetta nuo yksi ja moni-aste öljyt, ovat paljon jäykempiä moniasteiset erityisesti talvella huomaa --> tahtovat vaihteet rusahdella.

ja niiden hinta on luokkaa 10e/l kun tuo 75W 3e/l. varsinkin tuo mobiön "paras" taitaa maksaa 15e/l, sillähän jo saa melkein 20l tuota 75W.

että joskus halvallakin saa ainakin useimpien mielestä hyvä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

jotkut käyttävät moottoriöljyä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin jotkut taas käyttävät moottoriöljyä.

Käytin minäkin ennen ja yhdessä kaarassa meillä on sitä vieläkin.

Onhan nääkin moniasteiset vaihteistoöljyt paljon parempia kuin noin moottoriöljyt. On vaan meinaan aika jäykkää talvella toi 10W-30 tai 10W-40.

Niin aattelin että parempia joka tapauksessa.
SAAB
Vastaa Viestiin