P*ska kytkin!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

P*ska kytkin!!

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kytkin ei pelitä vieläkään oikein kunnolla, vaikka vaihdoin siihen levyn, paineasetelman, painelaakerin ja kytkinpolkimen (siihenhän tulee klappia ajanmyötä). Nyt oli/olisi vielä tarkoitus vaihtaa kytkimen pääsylinteri tai ainakin laittaa siihen uusi tiivistesarja. Tiivistesarja n.9€ ja sylinteri n.90€... Mitä mieltä asiantuntijat ovat, voiko vika olla jossakin mitä en ole vielä maininnut? Polkimessa on siis ensin 2-3 senttiä aivan tyhjää ja sitten on vielä toinen 2 senttiä missä ei tapahdu mitään, mutta vastusta tuntuu jo hieman, eli suomeksi se ottaa älyttömän alhaalta ja pieneltä matkalta kiinni. Varsinkin kylmällä tuo on aivan surkea. Syksyllä jo katselin sitä pääsylinteriä (se on siis polkimen yhteydessä) ja meinasinkin sen vaihtaa, mutta en saanut auki sitä kytkinletkun liitosta siitä sylinterin päästä. Oli aivan hemmetin piukassa ja pelkkä 13mm:n lenkkiavain ei sitä avannut, eli täytyy melkein ottaa laturi irti, että sinne saa kunnon lukkopihdit. Auto on 900S-90.
9-5 2,3t Wagon `06
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Pääsylinterin sisällä oleva jousi voi olla poikki ja siksi mäntä ei palaudu kokonaan ja jää "tyhjää" liikettä. Saabin kytkimen ilmaaminen on joskus myös työläs homma.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Minä olen korjannut tuota vikaa vaihtamalla putken jäykäksi sylinterien väliin. Se kumiletkun pätkä menee vanhemmiten niin veteläksi, että osa tehosta hukkuu sen pullistamiseen. Testaa huviksesti siten, että puristat letkusta kädellä ja joku toinen painaa kytkintä. Se voi olla syynä. Tähän mennessä kaikki mulla olleet ovat korjaantuneet tuollla kikalla. Pieni vapaa kuuluu polkimeen jäädä senkin jälkeen.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Niin ja varmistu siitä, että jokapaikkaan eli työsylinteriinkin vaihtuu varmasti uusi neste. Riittävästi nestettä läpi ja liikuttelua ja taas nestettä läpi.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

anttipa kirjoitti:Pääsylinterin sisällä oleva jousi voi olla poikki ja siksi mäntä ei palaudu kokonaan ja jää "tyhjää" liikettä. Saabin kytkimen ilmaaminen on joskus myös työläs homma.
Täytyy tuo jousikin testata kunhan saan sen sylinterin itrti, motonet nimittäin myy noita jousiakin.
9-5 2,3t Wagon `06
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

ASTech kirjoitti:Minä olen korjannut tuota vikaa vaihtamalla putken jäykäksi sylinterien väliin. Se kumiletkun pätkä menee vanhemmiten niin veteläksi, että osa tehosta hukkuu sen pullistamiseen. Testaa huviksesti siten, että puristat letkusta kädellä ja joku toinen painaa kytkintä. Se voi olla syynä. Tähän mennessä kaikki mulla olleet ovat korjaantuneet tuollla kikalla. Pieni vapaa kuuluu polkimeen jäädä senkin jälkeen.
Millaista putkea olet sinne laittanut? Sitähän joutuu aika lailla taivuttelemaan jos sinne oikein putkea laittaa.. Uusi kytkinletku maksaa muuten Saabliikkeessä vajaa 100€!!
9-5 2,3t Wagon `06
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ja katso ettei poljin mekanismissa ole kuluneita osia :lol: Voi nimittäin esim polkimen päästä kulua se reikä ajan myötä aika soikeaksi, ja sitten on muutama sentti huttaa polkimessa. Ja samaten kuluu se pääsylinterin haarukan reiät.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Se ilmaaminen käy kätevästi ku ettii semmosen toisen korkin joka käy siihen jarru nestesäiliön päälle ja laita siihen korkkiin kiinni polkupyörän venttiili. Ja sit vaan pyörän pumppu ja painetta säiliöön ja nestettä putkeen.

Onko muita kikka konsteja sen kytkimen ilmaukseen??

Ja onhan toinen et laittaa tippa kannuun jarru nestettä ja siihen kanuun kiinni letku ja toinen pää sinne ilmaus ruuviin ja ruuvia vähä löysälle ja pinamaan nestettä letkuun. Jarru neste säiliön korkki auki ja ilmat pois.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

[quote="900aero-84"]Se ilmaaminen käy kätevästi ku ettii semmosen toisen korkin joka käy siihen jarru nestesäiliön päälle ja laita siihen korkkiin kiinni polkupyörän venttiili. Ja sit vaan pyörän pumppu ja painetta säiliöön ja nestettä putkeen.
quote]

Toi on tosiaan hyvä tapa, JOS sattuu löytämään sellaisen korkin. Joskus etsein, enkä löytänyt. Nyt tuli ajatus, että voisi vaikka romikselta hakea, maksaa kumminkin korkeintaan euron ja hyötyä siitä voi olla paljonkin.
9-5 2,3t Wagon `06
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

niin kannattaa, ku en itekkään oo mistään löytänyt vastaavia kierteitä.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kytkimen saa ilmattua helposti läpinäkyvän muoviletkun avulla. Ensin löysätään kytkimen ilmausruuvia, laitetaan säiliöön tarpeeksi nestettä, ja läpinäkyvä letku ilmausruuvin nokkaan. Sitten vaan imetään letkusta niin kauan kun nestettä alkaa näkymään letkusta. Kun nestettä on putkessa niin peukalo putken päähän ja ilmausruuvin kiristys. Noin ainakin mun kytkin rupesi skulaamaan
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900S kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Minä olen korjannut tuota vikaa vaihtamalla putken jäykäksi sylinterien väliin. Se kumiletkun pätkä menee vanhemmiten niin veteläksi, että osa tehosta hukkuu sen pullistamiseen. Testaa huviksesti siten, että puristat letkusta kädellä ja joku toinen painaa kytkintä. Se voi olla syynä. Tähän mennessä kaikki mulla olleet ovat korjaantuneet tuollla kikalla. Pieni vapaa kuuluu polkimeen jäädä senkin jälkeen.
Millaista putkea olet sinne laittanut? Sitähän joutuu aika lailla taivuttelemaan jos sinne oikein putkea laittaa.. Uusi kytkinletku maksaa muuten Saabliikkeessä vajaa 100€!!
Ihan normaalia jarruputkea koko matkalle. Toimiin sen jälkeen enemmän kuin hienosti. Ei se taittelu mikään ongelma ole. Itse tein niin, että irroitin alkuperäisen putken, menin varaosaliikkeeseen ja sanoin, että tällainen jarruputkesta. Ne prässäsi päät siihen ja maksoi jokain 20 ekiä
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Niin se 900:n kytkimen ilmauskorkki= 96:n kytkinnesteen korkki.
Ritari
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ton pääsylinterin voinee testata niin että otat sen sokan pois kytkinpolkimesta ja käsin veivaat siitä.. jos siinä on hotoa osaa, joka ei edes palautudu ylös, niin sylkyssä varmasti vikaa.

Se pääsylkky on helppo vaihtaa. Ota jostain vanhasta.

T. Pasi
Vastaa Viestiin