männäntappi ? onko eripituisia ollut ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

männäntappi ? onko eripituisia ollut ?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

onko kaikki samanpituisia vai löytyykö eripituuksilla ?

jostain on jäänyt kummittelemaan että olisi eripituisia ollut ?

vai muistanko väärin ?

onko alkupään t16 ollut eri kuin loppupään ?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eikö kukaan tiedä ? :roll:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no niitä on 68mm ja 73mm :lol: :lol:
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Ja tietysti lyhyemmät jokatapauksessa koneeseen, kun ovat kevyemmät.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

e0000333 kirjoitti:Ja tietysti lyhyemmät jokatapauksessa koneeseen, kun ovat kevyemmät.... :lol:
Kestääkö se :? :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Yleensä tuo tapin pituus riippuu siitä männän rakenteesta eli siitä "jänne" välistä johon kk yläpää menee. Eri valmistajien männissä on tuo väli erikokoinen ja kannattaa varmistua ettei tappi pääse liikkumaan siellä paikallaan paljoa akselin suuntaisesti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

V-M kirjoitti:Kannattaa varmistua ettei tappi pääse liikkumaan siellä paikallaan paljoa akselin suuntaisesti.

V-M

Ja tähän on paras tapa hoitaa sorvatuilla teflon "tulpilla", jos ei ole perstuntumaa sopivasta välyksestä.
C-renkaat katoavat ajanmittaan, jos koneesta löytyy kierroksia....
Toivottavasti G-renkaita ei kukaan ole koneseensa laittanut... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

e0000333 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Kannattaa varmistua ettei tappi pääse liikkumaan siellä paikallaan paljoa akselin suuntaisesti.

V-M

Ja tähän on paras tapa hoitaa sorvatuilla teflon "tulpilla", jos ei ole perstuntumaa sopivasta välyksestä.
C-renkaat katoavat ajanmittaan, jos koneesta löytyy kierroksia....
Toivottavasti G-renkaita ei kukaan ole koneseensa laittanut... :roll:
Oon kyllä laitellut G rinkuloita, nekun on orkkis renkaat tuossa pögössä.
Mutta sehän ei kierräkään ku 6000 max :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

V-M kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:
V-M kirjoitti:Kannattaa varmistua ettei tappi pääse liikkumaan siellä paikallaan paljoa akselin suuntaisesti.

V-M

Ja tähän on paras tapa hoitaa sorvatuilla teflon "tulpilla", jos ei ole perstuntumaa sopivasta välyksestä.
C-renkaat katoavat ajanmittaan, jos koneesta löytyy kierroksia....
Toivottavasti G-renkaita ei kukaan ole koneseensa laittanut... :roll:
Oon kyllä laitellut G rinkuloita, nekun on orkkis renkaat tuossa pögössä.
Mutta sehän ei kierräkään ku 6000 max :wink:

V-M

Juu, se on totta... On varmasti todellisempi ongelma lähempänä 8000-9000 kiertävissä koneissa. Itse selvisin pienellä säikähdyksellä ja parilla sylinteri putkella... :oops:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitäs eroa näillä eri renkailla on?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mertmi kirjoitti:Mitäs eroa näillä eri renkailla on?
No jos ne laittaa kyljelleen pöydälle niin toinen on G:n mallinen ja toinen C:n. :) G:n mallinen lähtee muotoilunsa ja massansa ansiosta isoilla kierroksilla herkästi urastaan männän ja sylinterin väliin..
Aki Peltola #1132
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

e0000333 kirjoitti:Ja tähän on paras tapa hoitaa sorvatuilla teflon "tulpilla", jos ei ole perstuntumaa sopivasta välyksestä.
Mulla on hämärä muistikuva että noissa teflon tulpissa olisi ollut joku hämminki? Olikohan että siihen tefloniin oli karsta "sulanut"/kiinnittynyt ja alkanut hankaamaan sylinterin seinään josta sitten oli alkanut ohivuoto/paikallinen lämpeneminen?

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ti Marras 08, 2005 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Milläs ihmeellä ne c-renkaat saa irtoamaan, nehän lukittuivat niin tiukasti kuin olla ja voi?? Pitääkö kierroksia olla saman verran kuin F1:sissä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

V-M kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Ja tähän on paras tapa hoitaa sorvatuilla teflon "tulpilla", jos ei ole perstuntumaa sopivasta välyksestä.
Mulla on hämärä muistikuva että noissa teflon tulpissa olisi ollut joku hämminki? Olikohan että siihen tefloniin oli karsta "sulanut"/kiinnittynyt ja alkanut hankaamaan sylinterin seinään josta sitten oli alkanut ohivuoto/paikallinen lämpeneminen?

V-M
Karstasta en ole kuullut mutta sulamista on moni epäillyt.... :lol:
Sulamispiste kuitenkin yli 300 astetta.
Omien kokemusten mukaan kuitenkin ihan toimiva juttu ilman ongelmia.
Tärkeää sovittaa välys sopivaksi ja sorvata tulppa kartioksi, jolloin vain pieni osa painaa sylinterin seinää. Tällöin öljy riittää pitämään paikat puhtaana ja liukkaana. Omat tulpat lähes värjääntymättömänä kesän jälkeen.
Tuskin mikään huipputarpeellinen ratkaisu kuitenkaan käyttöautoon. Tottahan se karsta voi pitkänpäälle kiinnittyä. Kilpurissa kuitenkin käyttötunteja(koneen avausväli) kesän aikana noin 30-35 joten ei muodostu ongelmaksi ja tilannetta pystyy seuramaan.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Milläs ihmeellä ne c-renkaat saa irtoamaan, nehän lukittuivat niin tiukasti kuin olla ja voi?? Pitääkö kierroksia olla saman verran kuin F1:sissä?
Omassa kilpurissa, jonka moottoritilavuus 1030cc ja luonnollisesti C-renkaat paljon pienemmät massaltaan kuin esim. saabeissa, niin käyttöalue 6000-8000 rpm riitti irrottamaan renkaan.

Äkkiä laskettuna kierrosluvulla 7500 rpm ja saabin 78mm iskunpituudella mäntä liikkuu noin 19.5-20 m/s, ja vaihtaa salaman nopeasti liikkeen suuntaa vastakkaiseksi. Renkaan massa ei ole suuren suuri, mutta kiihtyvyyden ollessa järjetön alkaa rengas värisemään ja pyörimään urassaan. Sopivassa asennossa renkaan oma paino painaa sitä "pienemmäksi" ja huonolla tuurilla se ponnahtaa samalla pois urastaan. Tähän kun vielä lisätään männän tapin ominaisuus uida jompaan kumpaan suuntaan niin katastrofin ainekset ovat valmiit.

Kännykän laskin ei taivu enempään, mutta jos jollakin on mielenkiintoa niin voisi punnita/arvioida renkaan painon ja laskea mitä edellämainittu kiihtyvyys saa sen "massaksi". Mäntä kuitenkin vamasti kiihtyy noin 15-20mm matkalla huippunopeuteensa.....

EDIT:

Pakkohan sitä oli yrittää laskea tuota renkaan massaa.
Päädyin siihen, että männän nopeudella 9.75m/s ja olettaen, että mäntä kiihtyy täyteen vauhtiin 30mm matkalla ja aikaa kuluu yksi tahti eli 7500 rpm / 60 sekuntia, niin 1 gramman rengas painaa noin 153 grammaa.... 8O Ja jos rengas pianaa 2 grammaa niin se tekee luonnollisesti jo noin 300 grammaa....

Tiedä sitten... Saa tarkistaa.... :lol: :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin