900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Miten lie nuo pääsylinterit? Semmonen on tarkoitus Motonetiltä ostaa??
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900S:n kansirempan yhteydessä uusin kytkimenkin. Kytkinpoljin muuttui uskomattoman herkäksi entiseen verrattuna. Työsylinterin kumit oli niin turvonneet ettei niitä olisi enää mitenkään pystynyt käyttämään uudestaan. Epäilen, että kytkinpolkimen jäykkyys johtui noista tiivisteistä. Aiemminhan tuskailin lyhyen polkimen liikeradan kanssa. Kytkin irroitti vasta ihan pohjassa. Tuokin ongelma korjautui vasta kytkinrempassa. Polkimenliikerataahan koitin korjata jo aiemmin vaihtamalla jousen ja tiivisteet polkimen sylinteriin. Siitä ei ollut apua.

99:stä katkesi vähän aikaa sitten polkimen sylinteristä jousi. Yksinkertaisesti poljin oli lörppö tosi syvälle, ennenkuin vastusta tuntui. Koska mäntä ei palautunut kunnolla, käytössä oleva tehollinen liike ei riittänyt enää kytkimen kunnolliseen irroittamiseen.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

^Sähän olet kannustava :lol: No, 24.päivä vaihdetaan tiivisteet ja jousi, auttaa tai ei. Katsotaan sitten uudelleen. En nyt ihan heti kuitenkaan tuota koko kytkintä ala remppaamaan, kun on tarkoitus tuosta luopua parin kuukauden kuluessa, jos sopiva farkku sattuu löytymään. Toivon, että operaatio auttaa vaivaan.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Mulla oli nämä samat oireet. Hellitti vasta sitten kun vaihto kaikki sylinterit , tulipa siinä samalla laitettua kaikki kytkimenkin osat uusiksi.
#1890
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Classic 900 kirjoitti:^Sähän olet kannustava :lol: No, 24.päivä vaihdetaan tiivisteet ja jousi, auttaa tai ei. Katsotaan sitten uudelleen. En nyt ihan heti kuitenkaan tuota koko kytkintä ala remppaamaan, kun on tarkoitus tuosta luopua parin kuukauden kuluessa, jos sopiva farkku sattuu löytymään. Toivon, että operaatio auttaa vaivaan.
hehheh. Realismia. No, lopputuloshan oli kuitenkin hyvä. molemmissa vekottimissa kytkin pelaa nyt hyvin. Toiseen auttoi se työsylinterin korjaaminen. Toiseen poljinsylinterin korjaaminen. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Vein sitten myydyn satkun korjaukseen, uusi omistaja tosin maksoi ja hähää, kunnossa on. Palautusjousi oli ok, mutta tiivisteet menivät vaihtoon, poljinsylinterin yksi mäntä oli ihan kaputt. Nyt pelittää ilman vuotoja. Raskas on, mutta johdonmukainen. Kyllä tuolla vielä pari vuotta ajelee. Kerrankin homma hoitui sillä ekalla ja edullisimmalla korjauksella. No, eihän se mun huoli enää ole, mutta toki lämmittää uuden omistajan puolesta.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Näinhän se vähän meni mullakin tuon alkuperäisen kysymyksen kanssa.
Eli aluksi vuoti tiivisteet, sitten uudet tiivisteet alkoi takerrella hapettuneen työsylinterin seinämiin. Nyt on Motonetiltä uusi pääsylinteri ja hyvin pelittää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
OvaliJ
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 24, 2021 14:48

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja OvaliJ »

Kertokaapa viisaammat, kun ei vaan oma järki riitä. Eli satku päästää aina satunnaisesti kytkinnesteet pihalle. Samoja oireita tuntuu olevan kuin muillakin. Kytkin irrottaa todella alhaalla ja polkimessa on puolet ns. tyhjää. Tapaturma kävi tänään koulupäivän päätteeksi pitkästä aikaa. Hyppäsin autoon painoin polkimen pohjaan ja vastetta ei ollu ollenkaan. Tämähän kohensi jo entisestään loman jälkeisen maanantain fiilistä, mutta siinä sitten vartti käytettiin nesteen lisäämiseen ja kotio juomaan kaffetta kärsimykseen. Ihmetys onkin juuri siinä, että kytkinnestettä ei kulu ajossa, vaan välillä parkissa valuttaa nesteen jonnekin. Tai ainakin nestepinta on pysyny paikoillaan, kun on ottanut noita "ajoonlähtötarkastuksia" eli kytkinnesteen pinnan tarkastuksia.

Edelliseltä omistajalta auton saadessani kuljettajan puolen matto oli jossain epämääräsessä öljyssä (viitaten polkimen päässä olevaan sylinteriin), mutta tän päiväsen katastroofin jäljiltä sekin on rutikuiva.

Autohan on 900 vm.92 ja ABS:eilla varustettu.
OG 900i 16v 1992
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja PM99 »

uudet tiivisteet poljinsylinteriin samalla katsoa että jousi on ehjä siellä, toinen asia joka kannattaa tarkistaa että pääsylinterin tangon reikä ole kulunut väljäksi silloin tulee tyhjää liikettä joka myös aiheuttaa että kytkin irroittaa vasta lattiassa kiinni. varovasti ettei hyvä -92 laatikko hajoa :) työsylinterissä voi myös olla vikaa mutta ainakin omassa tuttava piirissä vika on useimmiten ollut polkimen päässä ja sieltä on helpompi aloittaa. Tsemppiä. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja pela »

Jos vuotoa ei näy auton sisäpuolelle vuoto voisi olla toisessa päässä eli työsylinterin tiivisteet.
Sieltä se vuotelee kytkinkoteloon ja edelleen auton alle pisara kerrallaan.

Oma kokemus on ollut näistä kytkinremonteista että kun paikat alkavat jostain päästä lahoamaan itseään kiusaa kaikkein vähiten kun laittaa koko setin päästä päähän yhdellä kitumisella. Tämä voi tuntua overkill ratkaisulle mutta jos esim purkaa vauhtipyörän pään esille ei ole mitään järkeä jättää tekemättä koko senpuoleista päätä,osat ovat halpoja-työ (erityisesti ostettu) kallista...
Viimeksi muokannut pela, Ti Loka 26, 2021 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
OvaliJ
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 24, 2021 14:48

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja OvaliJ »

Lähden työstämään polkimen päästä ensiks, katotaan mikä on lopputulos. Koko piiriä en lähde ihan heti vaihtamaan, jos tuo ei tuosta nyt ala pahenemaan entisestään. Tulevan talven aikana ois tarkotus rakennella toinen moottori turbon kiilto silmissä ja istuttaa se keulalle valmiina pakettina. Samallahan siinä yhden kytkinpiirin kattoo kuntoon.
OG 900i 16v 1992
OvaliJ
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 24, 2021 14:48

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja OvaliJ »

Vihdoin sain aikaseks vaihdella työsylinterin ja painelaakerin samalla kans. Nyt toimii kun unelma. Enään ei oo ns. tyhjää polkimessa ja kytkintuntuma parani huomattavasti (ottaa paljon korkeemmalta kiinni, eikä heti kun nostaa poljinta). On sielä nyt ainakin viikon verran jo nesteet pysyny sisällä ja ihme on jos ei vuoto tosta johtunu, kyllä se kytkinkoppa niin DOT4:sen vallassa oli että jarrukliinerillä sai lotrata ihan todenteolla :D
OG 900i 16v 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oliko levy jarrunesteessä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
OvaliJ
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 24, 2021 14:48

Re: 900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...

Viesti Kirjoittaja OvaliJ »

Levy oli kuiva ja näytti aika hiljattain vaihdetulta. Kaikki kosketuspinnat kävin kans puhtaalla liinalla ja jarrukliinerillä lävitte.
OG 900i 16v 1992
Vastaa Viestiin