900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...
900:n kytkimessä vuotoa, mistä hakea...
Mistähän tuota sais alkaa hakemaan. Oireet: kytkin toimii ihan normaalisti,
mutta jos pitää poljinta pohjassa pidempään esim. risteyksessä
niin irroituskohta siirtyy alemmas ja lopussa aivan pohjaan.
Jostain siis ilmeisesti vuotaa. En ole vielä tutkinut, siispä haluttais
kuulla onko jotain yleistä paikkaa jne mitä katsella ekana.
Tämä alkoi tänä aamuna yllättäen, eli ei pikkuhiljaa joten vuoto
saattaa siis pahentua todella nopeasti.
mutta jos pitää poljinta pohjassa pidempään esim. risteyksessä
niin irroituskohta siirtyy alemmas ja lopussa aivan pohjaan.
Jostain siis ilmeisesti vuotaa. En ole vielä tutkinut, siispä haluttais
kuulla onko jotain yleistä paikkaa jne mitä katsella ekana.
Tämä alkoi tänä aamuna yllättäen, eli ei pikkuhiljaa joten vuoto
saattaa siis pahentua todella nopeasti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Kytkin
Kytkimen työsylinteri Tehostimen alla.
Kiva vika (2 perään ajoa)
Kiva vika (2 perään ajoa)
Onneksi olkoon Markolle uuden Saabin johdosta ! Mulla on kytkinsylinterin tiivistesarja + se jousi hyllyssä jos meinaat ruveta viikonloppuna rappaan kuntoon.
Ei tartte muuten ottaa kuin se ilmastointikanavan päällä oleva "pahvi" irti, Kääntää ilmastointikanava raakasti sivuun ja sitte se sylinteri kurkkaakin siellä. Polin irti ja lukkopihdit kytkinsylinterin nesteletkuun ettei tuu tulva ja riittävästi rättiä ja suojaa matoille ja konttaamaan vaan. Helpoiten saa vaihdettua tiivisteet sylinteriä irroittamatta korista.
Luultavasti se jousi sylinterin sisällä on poikki mikä hajottanut tiivisteet ja tekee sen "kohdan muutoksen".
Viimeistään talvella ja pakkasella ois tollanen sylinteri ruikannut nesteet matolle ja kengälle ja luultavasti ei kotipihassa ....
Ei tartte muuten ottaa kuin se ilmastointikanavan päällä oleva "pahvi" irti, Kääntää ilmastointikanava raakasti sivuun ja sitte se sylinteri kurkkaakin siellä. Polin irti ja lukkopihdit kytkinsylinterin nesteletkuun ettei tuu tulva ja riittävästi rättiä ja suojaa matoille ja konttaamaan vaan. Helpoiten saa vaihdettua tiivisteet sylinteriä irroittamatta korista.
Luultavasti se jousi sylinterin sisällä on poikki mikä hajottanut tiivisteet ja tekee sen "kohdan muutoksen".
Viimeistään talvella ja pakkasella ois tollanen sylinteri ruikannut nesteet matolle ja kengälle ja luultavasti ei kotipihassa ....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sylinterissä on nyt uudet tiivisteet. Sylinterin ja männän kunto kyllä ihan p*stä!!
Ei ole tullut ed omistajalla vissiin tullut nesteitä vaihdettua viime aikoina
Takertelee myös uusilla tiivisteillä, ja eikä saa ilmattua kun mäntä meinaa jäädä pohjaan...
Vanhaakin joutui vetämään pihdeillä ulos kun oli hieman jumissa.
Joutuu varmaan ostamaan uuden sylinterin jossei tässä jotain viisasta keksi...
voi voi
Ei ole tullut ed omistajalla vissiin tullut nesteitä vaihdettua viime aikoina
Takertelee myös uusilla tiivisteillä, ja eikä saa ilmattua kun mäntä meinaa jäädä pohjaan...
Vanhaakin joutui vetämään pihdeillä ulos kun oli hieman jumissa.
Joutuu varmaan ostamaan uuden sylinterin jossei tässä jotain viisasta keksi...
voi voi
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jatketaanpa tätä yksinpuhelua vielä. Sain herkuteltua sen männän ulos ja ilmauskin onnistui.
Nyt se kyllä toimii kun paineasetelma painaa työsyliterin avulla sen verran,
että tulee aina ulos kun on painanut kytkintä. Mutta siinä kun painaa kytkintä,
tuntuu semmonen selvä "nyppy" polkimessa. Voikohan ne tiivisteet siellä jotenkin
liikahdella tai jotain? Tai jos ne onkin väärinpäin? Laitoin ne kuten alkuperäisetkin oli
mutta joku tässä mättää. Tai sitten siellä sylinterin seinämässä on niin paha
kuluma että mäntä tavallaan hirttää aina hieman kiinni siinä kohdalla.
Hieroo varmaan tiivisteet paskaksi ennemmin tai myöhemmin.
Eikai tässä jumankekka auta kun tilata uusi sylinteri -100€..
Nyt se kyllä toimii kun paineasetelma painaa työsyliterin avulla sen verran,
että tulee aina ulos kun on painanut kytkintä. Mutta siinä kun painaa kytkintä,
tuntuu semmonen selvä "nyppy" polkimessa. Voikohan ne tiivisteet siellä jotenkin
liikahdella tai jotain? Tai jos ne onkin väärinpäin? Laitoin ne kuten alkuperäisetkin oli
mutta joku tässä mättää. Tai sitten siellä sylinterin seinämässä on niin paha
kuluma että mäntä tavallaan hirttää aina hieman kiinni siinä kohdalla.
Hieroo varmaan tiivisteet paskaksi ennemmin tai myöhemmin.
Eikai tässä jumankekka auta kun tilata uusi sylinteri -100€..
Viimeksi muokannut Marko A, La Marras 05, 2005 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
No ei tuo 100egee tai 89 motosta vielä paha ole jos vika sillä korjaantuu kun on aika paljon helpompi vaihtaa kuin työsylinteri.
Tuon kyllä voi ostaa käytettynäkin kun purkaa ja kattoo ettei ole naarmuja. Sit vaan uudet tiivisteet ja kasaan.
Tuon kyllä voi ostaa käytettynäkin kun purkaa ja kattoo ettei ole naarmuja. Sit vaan uudet tiivisteet ja kasaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Ketjun aloittajaa sivuten, kertokaas vielä viisaammat, mihinkäs mun kytkinongelma juontaa. Puoli vuotta sitten huomasin, että kytkimen irrotuskohta ei ole aina sama, jotenkin se vaelsi aina välillä siten, että tuntui kuin vapaaliike olisi kasvanut aivan liian suureksi ja irrotuskohta siirtynyt kovin alas.
Nyt olen huomannut, että jos auto seisoo vaikka pari päivää ajamatta, irrottaa todella huonosti, joskin palautuu aika nopeasti (n.10 km) normaaliksi ja kytkin käyttäytyy muutenkin aika normaalisti, jos ajaa joka päivä. Eli jostain vuotaa varmaankin. Vaihtaminen on mennyt nyt sen verran arpomiseksi, että jotain tarttis tehdä. Parasta arvausta otetaan vastaan, onko syynä nyt pääsylinteri l. poljinsylinteri vai työsylinteri ja parhaassa tapauksessa vain jommankumman tiivisteet. Vian kehittyminen on tosiaan kestänyt kauan, mutta nyt tuntuu, että alkaa paheta rivakammin.
Autollahan on ajettu 181 tkm, joten arvelisin, että kytkin on alkuperäinen. Muuten tuo toimii ok, vähän kylmänä ja märkänä kytkin ravistaa, mutta kyllä se kytkinpaketin puolesta vielä pari vuotta menee.
Ihmettelin muutenkin esim. noita Motonetin kytkinosien vm-jakoa. Tämä on 31.10.1988 käyttöönotettu pystykeula, eli lienee -89 mallia. Näinollen siihen kai käy 89-93 osat, eikä ne välissä olevat 85-88 osat. Toivon mä, ei viitsisi turhaan kokeilla.
Olenko ymmärtänyt oikein, että pääsylinteri on helppo vaihdettava/korjattava, mutta työsylinteri sitten hankalampi = kalliimpi. Vaikka näitä satkuja on seitsemän ollut nyt on vasta toinen kerta, kun joutuu kytkimen kanssa temppuilemaan, edellinen kerta oli v.1991
Nyt olen huomannut, että jos auto seisoo vaikka pari päivää ajamatta, irrottaa todella huonosti, joskin palautuu aika nopeasti (n.10 km) normaaliksi ja kytkin käyttäytyy muutenkin aika normaalisti, jos ajaa joka päivä. Eli jostain vuotaa varmaankin. Vaihtaminen on mennyt nyt sen verran arpomiseksi, että jotain tarttis tehdä. Parasta arvausta otetaan vastaan, onko syynä nyt pääsylinteri l. poljinsylinteri vai työsylinteri ja parhaassa tapauksessa vain jommankumman tiivisteet. Vian kehittyminen on tosiaan kestänyt kauan, mutta nyt tuntuu, että alkaa paheta rivakammin.
Autollahan on ajettu 181 tkm, joten arvelisin, että kytkin on alkuperäinen. Muuten tuo toimii ok, vähän kylmänä ja märkänä kytkin ravistaa, mutta kyllä se kytkinpaketin puolesta vielä pari vuotta menee.
Ihmettelin muutenkin esim. noita Motonetin kytkinosien vm-jakoa. Tämä on 31.10.1988 käyttöönotettu pystykeula, eli lienee -89 mallia. Näinollen siihen kai käy 89-93 osat, eikä ne välissä olevat 85-88 osat. Toivon mä, ei viitsisi turhaan kokeilla.
Olenko ymmärtänyt oikein, että pääsylinteri on helppo vaihdettava/korjattava, mutta työsylinteri sitten hankalampi = kalliimpi. Vaikka näitä satkuja on seitsemän ollut nyt on vasta toinen kerta, kun joutuu kytkimen kanssa temppuilemaan, edellinen kerta oli v.1991
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Tossa 88-vuonna tapahtuvat erot tulee lähinnä tuon 16-tappisen tulosta kuvioihin. Kunhan vaan 8-tappisen kytkinosia haalit, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Esim. T8:n kytkimessä on isompi levy ja se paketti on muutoin sama, kuin vaparissa. (85-89 vuosimallit). 85-tapahtuva muutos taasen on tuo työsylinterin koon muuttuminen, jonka takia kytkinpaketit saavat eri numeron, vaikka asetelma+levy on ollut sama tie miten pitkään...
Meikäläisen 900i:ssa kytkin oli tosi vaikea ajaa ennen remppaa. Se otti eri korkeudelta riippuen moottorin kierrosluvusta. Olihan se koomista, kun en osannut lähteä liikkeelle nätisti omalla autollani. Vieraat ajajat ei senkään vertaa. Paineasetelma oli niin lörppö, että vika johtui puhtaasti siitä...
Meikäläisen 900i:ssa kytkin oli tosi vaikea ajaa ennen remppaa. Se otti eri korkeudelta riippuen moottorin kierrosluvusta. Olihan se koomista, kun en osannut lähteä liikkeelle nätisti omalla autollani. Vieraat ajajat ei senkään vertaa. Paineasetelma oli niin lörppö, että vika johtui puhtaasti siitä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Classic 900:lle, minulla oli sama vika. Korjaantui pääsylinterin korjaussarjalla ja palautusjousen vaihtamiselle. Vanha palautusjousi oli ihan palasina. Alkoi vaivaamaan pahemmin, kun auto viimekesänä usein seisoi välillä pitkiäkin aikoja. Toisaalta aloin miettimään olisiko tuo palautusjousen katkeamien vain seurausta muusta viasta, viime aikoina kun kytkintä joutui polkemaan kuin tulpatonta mopoa.
No nyt ainakin toimi vaikka auto oli kuukauden seisonutkin.
---------------------------
- Jyrki
900 turbo -81
900 Aero -96
No nyt ainakin toimi vaikka auto oli kuukauden seisonutkin.
---------------------------
- Jyrki
900 turbo -81
900 Aero -96
Viimeksi muokannut Jyki, Ma Marras 07, 2005 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihan vaan muistutuksena näihin kytkinvikoihin liittyen, että vaihtakaa sitä
nestettä. Tai ainakin ilmatkaa välillä se kytkimen putkisto, samalla saa sinne
puhtaammat litkut sisään. Mullakin tuli tän uudemman auton putkesta
niinkuin kuravettä...
Ei varmaan ollut vaihdettu vähään aikaan.
Tuo on kuitenkin niin nätti homma tehdä, ettei kannata sen takia
tiivisteitä saatikka sylintereitä pilata.
nestettä. Tai ainakin ilmatkaa välillä se kytkimen putkisto, samalla saa sinne
puhtaammat litkut sisään. Mullakin tuli tän uudemman auton putkesta
niinkuin kuravettä...
Ei varmaan ollut vaihdettu vähään aikaan.
Tuo on kuitenkin niin nätti homma tehdä, ettei kannata sen takia
tiivisteitä saatikka sylintereitä pilata.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
^^Ookei ! Kyllä mä luulen, että tuosta lähdetään, palautusjousi on varmaan kuoleentunut tms., koska yhtenä oireena on justiin se, että kun polkasee kytkintä ja vapauttaa, niin poljin tulee itsekseen sen pari viimeistä senttiä ylös vasta hetken päästä. Jees, kokeillaan pääsylinterin korjaussarjaa palautusjousineen.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Puhelen vielä vähän issessein. Soittelin asentajalleni ja hän oli samaa mieltä, sanoi, että työsylinterin ollessa lopussa myös neste vajenee, ja se ei ole laskenut piiruakaan. Yleisin vika on juuri tuo pää/poljinsylinteri + jousi. Jousi oli asentajalla hyllyssä ja tiivistesarja oli paikallisessa liikkeessä myöskin hyllyssä <10 euroa, joten jos tuolla selviää niin ok. Vaihtokin on kuulemma nopea ja helppo kun sen osaa.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713