Jarrunestettä katoaa
Jarrunestettä katoaa
Eilen ajoin parisen sataa kilsaa, tänään startatessa jäi jarrunesteen merkkivalo palamaan. Ja nestehän oli vajentunut siihen minimiviivaan ja valo paloi niinkuin pitääkin.
Mistähän vikaa kannattaisi alkaa jälestämään? Jarruissa teho tuntuu olevan tallella ja poljintuntuma tuntuu jokseenkin normaalilta. Samoin käynti on tasainen, eikä outoja ääniä kuulu jarruttaessa tai muutenkaan.
Ja pirssihän on siis 900 2.1 -92 automaatilla. kilsoja lasissa on 192 ja risat, jarrupuolelle autossa käsittääkseni on vaihdettu levyt ja palat. Ollut mulla viimeiset 3tkm.
Avusta kiittäen,
Mistähän vikaa kannattaisi alkaa jälestämään? Jarruissa teho tuntuu olevan tallella ja poljintuntuma tuntuu jokseenkin normaalilta. Samoin käynti on tasainen, eikä outoja ääniä kuulu jarruttaessa tai muutenkaan.
Ja pirssihän on siis 900 2.1 -92 automaatilla. kilsoja lasissa on 192 ja risat, jarrupuolelle autossa käsittääkseni on vaihdettu levyt ja palat. Ollut mulla viimeiset 3tkm.
Avusta kiittäen,
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Pääsylinterin paikkeilla minunkin ehdotus. Aikanaan c tihkutti säiliön ja pääsylinterin välistä. Tapahtui muuten syksyisin ja vasta toisena hiffasin mistä neste häviää. Pikakorjaus, joka pitänyt jo muutaman vuoden, oli vetää säiliö kiinni nippusiteellä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Lähes yhtä nopea olisi virallinen korjaus, ne jarrusylinterin ja säiliön välissä olevat tiivisteet saa vaihdettua purkamatta muuta kuin säiliön.cc kirjoitti:Pikakorjaus, joka pitänyt jo muutaman vuoden, oli vetää säiliö kiinni nippusiteellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Näinhän se on, viritys tuli. Korjausta kyllä yritin, Espoon Länsiautosta hain jo tiivistteitä, vaan eivät käyneet ja myyjä sanoi että muuta ei ole. En tiedä onko tuohon joku vaihtanut pääsylinterin ja säiliön, mutta säiliö on kiinni parin sentin korkuisilla kumiholkeilla. Ei löydy LA:n myymiä neliskulmaisia rengastiivisteitä jotka puristetaan pääsylinterin ja säiliön väliin.jus kirjoitti:Lähes yhtä nopea olisi virallinen korjaus, ne jarrusylinterin ja säiliön välissä olevat tiivisteet saa vaihdettua purkamatta muuta kuin säiliön.cc kirjoitti:Pikakorjaus, joka pitänyt jo muutaman vuoden, oli vetää säiliö kiinni nippusiteellä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Jo valkeni
Etsin nimittäin pääsylinteriä sieltä, missä aiemmissa saappaissa on ollut työsylinteri, kytkimen siis. Ja kas kummaa, sitähän kun ei löytynyt... ... pitäisi olla sellainen puusilmähymiö käytettävissä
Mutta siihen pääsylinterin päälle oli siis ainakin joskus valunut - teoriassa on ihan mahdollista, että hiljalleen on lirunut siihen - varsinkin jos on pakkanen imassut niitä tiivisteitä hiukan kokoon.
Ihmettelin vain päällisin puolin ko. rakennetta, mutta voisiko joku kokeneempi kertoa, että miten tuo jarrunestesäiliö tuosta lähtee irti?
Mistä niitä tiivisteitä muuten saikaan, saabilta varmaankin?
Kolmas kysymys on sitten looginen, miten suoritetaan jarrujärjestelmän ilmaus?
Vastauksistanne jälleen kiittäen

Etsin nimittäin pääsylinteriä sieltä, missä aiemmissa saappaissa on ollut työsylinteri, kytkimen siis. Ja kas kummaa, sitähän kun ei löytynyt... ... pitäisi olla sellainen puusilmähymiö käytettävissä

Mutta siihen pääsylinterin päälle oli siis ainakin joskus valunut - teoriassa on ihan mahdollista, että hiljalleen on lirunut siihen - varsinkin jos on pakkanen imassut niitä tiivisteitä hiukan kokoon.
Ihmettelin vain päällisin puolin ko. rakennetta, mutta voisiko joku kokeneempi kertoa, että miten tuo jarrunestesäiliö tuosta lähtee irti?
Mistä niitä tiivisteitä muuten saikaan, saabilta varmaankin?
Kolmas kysymys on sitten looginen, miten suoritetaan jarrujärjestelmän ilmaus?
Vastauksistanne jälleen kiittäen
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
99:n nestesäiliö lähtee kun irrottaa sokkatapit säilön ja sylinterin välistä ja nostaa säiliön irti.
Tiivisteet saa jarrupääsylinterin tiivistesarjan mukana. Esim. Motonetista, tarvikeliikkeestä, kovimpaan hintaan Saabilta.
Tätä ennen on ainakin irrotettava korkista anturin johto, tai jopa avattava korkki ja imettävä säiliötä mahdollisimman tyhjäksi. Ihan tyhjäksi sitä ei säiliön väliseinistä johtuen saa, joten ympäristö (erityisesti maalipinnat) on suojattava valuvalta jarrunesteeltä. Sopiva astia, johon jarrunesteet saavat valua säiliön irrottamisen jälkeen lienee hyvä olla käsillä.
Automaattivaihteisessa ei säiliön ja kytkinsylinterin välillä olevaa letkua ole, joten siitä ei tarvitse huolehtia.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/sylinteri1.jpg
Ja samasta hakemistosta muutkin sylinteri-nimiset kuvat: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/
Voi olla, että pelkän säililön irrottamisella ja säiliön tiivisteiden vaihtamiseslla ei synny ilmaamistarvetta, kun polkimeen ei kosketa työn ollessa kesken.
Ilmaamisesta löytyy hakutoiminnolla paljon. Jos jarrunesteitä ei ole hiljan vaihdettu, saattaisi kannattaa aloittaa koko homma varmistamalla, että jarrusylinterien ilmausnipat saa kiertymään auki. Nippojen seudun puhdistus ja ruosteenirrotusöljyllä säännöllinen liotushoito kannattaa aloittaa jo päiviä ennen aukaisuyrityksiä.
Jarrunesteethän olisi syytä vaihtaa kahden vuoden välein, tuolloin jarrunesteen vesipitoisuus pysyy alhaisena, jarrutusteho ja jarruosat hyvänä ja nipatkin herkässä kunnossa.
Tiivisteet saa jarrupääsylinterin tiivistesarjan mukana. Esim. Motonetista, tarvikeliikkeestä, kovimpaan hintaan Saabilta.
Tätä ennen on ainakin irrotettava korkista anturin johto, tai jopa avattava korkki ja imettävä säiliötä mahdollisimman tyhjäksi. Ihan tyhjäksi sitä ei säiliön väliseinistä johtuen saa, joten ympäristö (erityisesti maalipinnat) on suojattava valuvalta jarrunesteeltä. Sopiva astia, johon jarrunesteet saavat valua säiliön irrottamisen jälkeen lienee hyvä olla käsillä.
Automaattivaihteisessa ei säiliön ja kytkinsylinterin välillä olevaa letkua ole, joten siitä ei tarvitse huolehtia.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/sylinteri1.jpg
Ja samasta hakemistosta muutkin sylinteri-nimiset kuvat: http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/
Voi olla, että pelkän säililön irrottamisella ja säiliön tiivisteiden vaihtamiseslla ei synny ilmaamistarvetta, kun polkimeen ei kosketa työn ollessa kesken.
Ilmaamisesta löytyy hakutoiminnolla paljon. Jos jarrunesteitä ei ole hiljan vaihdettu, saattaisi kannattaa aloittaa koko homma varmistamalla, että jarrusylinterien ilmausnipat saa kiertymään auki. Nippojen seudun puhdistus ja ruosteenirrotusöljyllä säännöllinen liotushoito kannattaa aloittaa jo päiviä ennen aukaisuyrityksiä.
Jarrunesteethän olisi syytä vaihtaa kahden vuoden välein, tuolloin jarrunesteen vesipitoisuus pysyy alhaisena, jarrutusteho ja jarruosat hyvänä ja nipatkin herkässä kunnossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00