Soitto nesteelle, saabille ja tutuille autokorjaajille ja jopa kemisteille, että kertokaas, nyt mistä on kyse

Voitelualan perustermit alkaa siis jo olla hallussa ja vähän jo alan hahmottamaan asiaa.
Neste Hypoidi MP 75W on siis ohut mineraaliöljy, joka on lisäaineistettu paineen sun muun kestäväksi. Markkinoilta löytyy muitakin tämän saman öljylajikkeen valmistajia (Castrol, Valvoline yms.).
Castrolilta löytyy tämä mineraaliöljy GL5 luokituksella, joka on ainoastaan hivenen paksumpaa, kuin hypoidi MP, mutta muuten samaa tavaraa. Tuolta löytyy jopa maininta saab99:stä:
http://lyhytlinkki.net/?9vsemwi3
Eli löytyy siis hypoidi MP:tä vastaavia öljyjä, joita valmistaja suosittelee saab99:iin.
Nesteelle soitettaessa ei tullut virallisesti vihreää valoa Hypoidi MP:n käytölle saabin laatikossa ja epäilivät vaaratekijöiksi sen olevan turhan ohutta ja voi tulla tiivisteistä läpi ja kesäkuumalla voi mennä liian ohueksi rajummassa menossa. Mutta tämähän on ihan ymmärrettävää, koska heidän hommansa on virallisesti suositella niitä öljyjä, joita taulukossa on ja puhelimessa ollut tekninen tukihenkilö mietti lähinnä mahdollisia syitä taulukossa oleville suosituksille, eli ei mitään painavaa sanaa siis sieltäkään. Epävirallisesti taas ei mitään estettä öljyn käytölle, jos vaan pysyy laatikossa sisällä.
Sitten synteettisten öljyjen ongelmiin:
-Yritän ottaa selvää, että onko saabin vaihdelaatikossa metalleja, jotka eivät ole yhteensopivia synteettisten öljyjen tai joidenkin lisäaineiden kanssa?
Täällä on jonkinlaista perustietoa synteettisistä öljyistä ja niiden eduista/haitoista:
http://www.engineeringtalk.com/news/klu/klu109.html
Eli tähän mennessä ymmärtäisin, että hypoidi MP on laatikossa ihan ok, jos vain pysyy sisällä ja kuumalla pysyy riittävän hyvänä. Mineraaliöljynä vissiin turvallista, kun on yhteensopiva erilaisten metallien kanssa? Vielä jäi mieleen kysymyksiä:
-Mitkä ovat sitten edut ohuemman öljyn käytössä ja mihin perustuu sen paremmuus?
-Mitkä puolestaan ovat sen haitat?
-Keskusteluketjuissa on mainittu, että synkkarenkaat sisältävät teflonia, joka syöpyy pois. Mainintaa ei kuitenkaan löytynyt, että millä öljyillä nämä syöpyy pois? synteettisillä öljyillä vaiko joillain lisäaineilla?
Kun nyt täällä keskustellaan kaikesta muustakin, niin ajattelin että tämmösestäkin voi keskustella. Tällä hetkellä uskon, että hypoidi MP on ok vaihteistoöljyä, mutta vielä aristelen sitä lähinnä sen ohkasuuden vuoksi. Eli jos syntyisi asiallista keskustelua aiheesta ja löytäisi vastauksia ja perusteluita mielessä pyöriviin kysymyksiin. Semmoinen "olen käyttänyt jo kolme vuotta ja hyvin pyyhkii" ei siis vastaa noihin kysymyksiin, vaan haen enemmän teknisiä seikkoja ja huomioita tästä aiheesta, että saisin aiheesta jotain tolkkua ja kenties voisin itsekin joskus kokeilla tuota öljyä. Pahoittelen, että nostan aiheen taas esille, mutta hakutoiminnolla ei löydy juuri muuta kuin väittelyä aiheesta.
edit: mites tää tuli näin perkuleen leveäksi? edit2: editoitu linkin pituutta