Hypoidi pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jäi tuo asia vaivaamaan päätä ja kun en asiantuntija ole, niin hakutoiminnolla lisää tietoa hypoidista. No hakutoiminnolla ei hullua hurskaammaksi tullut. Siellä on puolesta ja vastaan. Käsitteet sinkoilevat sieltä tänne ja on hankala saada käsitystä, että mistä on kyse. Lähinnä eniten halusin selvittää, että miksi Hypoidi MP eroaa viskositeetiltaan synteettisistä 75W90 öljyistä ja miksi puolestaan niin paljon ohuempaa öljyä sitten käytetään?

Soitto nesteelle, saabille ja tutuille autokorjaajille ja jopa kemisteille, että kertokaas, nyt mistä on kyse :D

Voitelualan perustermit alkaa siis jo olla hallussa ja vähän jo alan hahmottamaan asiaa.

Neste Hypoidi MP 75W on siis ohut mineraaliöljy, joka on lisäaineistettu paineen sun muun kestäväksi. Markkinoilta löytyy muitakin tämän saman öljylajikkeen valmistajia (Castrol, Valvoline yms.).

Castrolilta löytyy tämä mineraaliöljy GL5 luokituksella, joka on ainoastaan hivenen paksumpaa, kuin hypoidi MP, mutta muuten samaa tavaraa. Tuolta löytyy jopa maininta saab99:stä:

http://lyhytlinkki.net/?9vsemwi3

Eli löytyy siis hypoidi MP:tä vastaavia öljyjä, joita valmistaja suosittelee saab99:iin.
Nesteelle soitettaessa ei tullut virallisesti vihreää valoa Hypoidi MP:n käytölle saabin laatikossa ja epäilivät vaaratekijöiksi sen olevan turhan ohutta ja voi tulla tiivisteistä läpi ja kesäkuumalla voi mennä liian ohueksi rajummassa menossa. Mutta tämähän on ihan ymmärrettävää, koska heidän hommansa on virallisesti suositella niitä öljyjä, joita taulukossa on ja puhelimessa ollut tekninen tukihenkilö mietti lähinnä mahdollisia syitä taulukossa oleville suosituksille, eli ei mitään painavaa sanaa siis sieltäkään. Epävirallisesti taas ei mitään estettä öljyn käytölle, jos vaan pysyy laatikossa sisällä.

Sitten synteettisten öljyjen ongelmiin:

-Yritän ottaa selvää, että onko saabin vaihdelaatikossa metalleja, jotka eivät ole yhteensopivia synteettisten öljyjen tai joidenkin lisäaineiden kanssa?

Täällä on jonkinlaista perustietoa synteettisistä öljyistä ja niiden eduista/haitoista:

http://www.engineeringtalk.com/news/klu/klu109.html

Eli tähän mennessä ymmärtäisin, että hypoidi MP on laatikossa ihan ok, jos vain pysyy sisällä ja kuumalla pysyy riittävän hyvänä. Mineraaliöljynä vissiin turvallista, kun on yhteensopiva erilaisten metallien kanssa? Vielä jäi mieleen kysymyksiä:

-Mitkä ovat sitten edut ohuemman öljyn käytössä ja mihin perustuu sen paremmuus?
-Mitkä puolestaan ovat sen haitat?
-Keskusteluketjuissa on mainittu, että synkkarenkaat sisältävät teflonia, joka syöpyy pois. Mainintaa ei kuitenkaan löytynyt, että millä öljyillä nämä syöpyy pois? synteettisillä öljyillä vaiko joillain lisäaineilla?

Kun nyt täällä keskustellaan kaikesta muustakin, niin ajattelin että tämmösestäkin voi keskustella. Tällä hetkellä uskon, että hypoidi MP on ok vaihteistoöljyä, mutta vielä aristelen sitä lähinnä sen ohkasuuden vuoksi. Eli jos syntyisi asiallista keskustelua aiheesta ja löytäisi vastauksia ja perusteluita mielessä pyöriviin kysymyksiin. Semmoinen "olen käyttänyt jo kolme vuotta ja hyvin pyyhkii" ei siis vastaa noihin kysymyksiin, vaan haen enemmän teknisiä seikkoja ja huomioita tästä aiheesta, että saisin aiheesta jotain tolkkua ja kenties voisin itsekin joskus kokeilla tuota öljyä. Pahoittelen, että nostan aiheen taas esille, mutta hakutoiminnolla ei löydy juuri muuta kuin väittelyä aiheesta.

edit: mites tää tuli näin perkuleen leveäksi? edit2: editoitu linkin pituutta
Viimeksi muokannut Sami, Ke Marras 02, 2005 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti: -Mitkä ovat sitten edut ohuemman öljyn käytössä ja mihin perustuu sen paremmuus?
-Mitkä puolestaan ovat sen haitat?
-Keskusteluketjuissa on mainittu, että synkkarenkaat sisältävät teflonia, joka syöpyy pois. Mainintaa ei kuitenkaan löytynyt, että millä öljyillä nämä syöpyy pois? synteettisillä öljyillä vaiko joillain lisäaineilla?
Ohuempi öljy -> vaaditaan suurempi nopeus ja pienempi paine jotta syntyisi elastohydrodynaaminen tai hydrodynaaminen voitelutilanne, eli ollaan suurempi osa ajasta rajavoitelun alueella. Etupuolena taas juuri se pienempi viskositeetti, joka taas tuntuu keppiä liikuteltaessa herkkyytenä.

Ohuen öljyn etu kuluneessa laatikossa on myös tuo aluksi mainitsemani voitelutilannejuttu. Synkronirenkaiden tarkoitushan on tasata pyörimisnopeudet vaihdettaessa ja kuluneet renkaat tekevät sen sitä tehokkaammin mitä epäedullisempi on voitelutilanne. Vaihteiston kokonais elinikää tämä ei luonnollisesti kasvata... käyttöikää siinä mielessä jos ei välikaasua halua opetella käyttämään.

Tuohon teflonin syöpymiseen en usko. Teflon on jotakuinkin kemiallisesti kestävimpiä polymeerejä, se ei voiteluöljyihin liukene. Jos synkkarenkaat todella ovat teflon pintaiset niin jokin muu ilmiö johtaa teflonin poistumiseen, ei kemiallinen syöpyminen, ja tuo muu ilmiö on voitelutekninen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11623
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jussi kirjoitti:Synkronirenkaiden tarkoitushan on tasata pyörimisnopeudet vaihdettaessa ja kuluneet renkaat tekevät sen sitä tehokkaammin mitä epäedullisempi on voitelutilanne.
Löytyisikö jokin järkevä selitys sille, että kakkosen ja ehkä ykkösen synkronointi alaspäinvaihtaessa alkoi toimia paremmin kylmänä ja lämpimänä, kun vaihdoin 200tkm ajettujen moottoriöljyjen tilalle Hypoidi MP75? Eikös tuon uuden öljyn pitäisi olla sitten liukkaampi tuossa? Synkronirenkaat ovat varmasti kuluneet. Enää en ole viitsinyt missään tilanteessa käyttää kaksoispoljentaa, kun menee ilmankin.

Olisin vaihtanut vaihteistoöljyt jo paljon aikaisemmin jos joku olisi sanonut, että nekin saa vaihtaa :-)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 872#118872
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 243#126243
Viimeksi muokannut jus, Ke Marras 02, 2005 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Täällä on Saabilta tullut kiertokirje aiheesta.
Siinäpä se spekulointi onkin aika kattavasti. Eli jää käyttäjän vastuulle
mitä haluaa käyttää. Jos 75W -> tiheämmät vaihdot ja vielä saabin mukaan tiheät vaihdot
aiheuttaa lisärasituksia kun lähtee metallipartikkelit liikkeelle. (Siis laatikon huuhtelu jos vaihtaa tyyppiä)
EP lisäaineet voi hidastaa synkkien toimintaa.
Silti tätä "voidaan käyttää".

Ainoastaa synteettisiä ei suositella käytettäväksi.

Syytä tai seurausta, mutta mulla meni laatikko pian kun vaihdoin 75W:t.
Ja toisesta alkoi tiivisteet vuotamaan kun laitoin synteettistä... :roll:

Kaikesta huolimatta laitan 75W:t jatkossakin laatikoihin.
..Paitsi Aerossa on (vuodosta huolimatta) Hietaharjun suosituksesta Mobil
VS200. Pitäis kestää viriä..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

SAE 75W mineraaliöljy on Saabin laatikkoon paras kompromissi. Se on sitä juuri siksi, koska Saabin laatikossa on sekä laatikko että perä samassa ja samoilla öljyillä. Tavallaan kaikki edellä mainittu tapahtuu perän ehdoilla, koska perä vaatii öljyltä korkeaa paineen- ja vaahtoutumisensietokykyä.

Tosin on sillä etulyöntiasema muihin öljyihin. Koska öljy on kylmänäkin notkeaa, se myös voitelee nopeammin, on "notkeampi" käyttää kylmänä kuten jussikin kirjoitti ja jättää paremman öljykalvon laakereihin jne. Mutta jos ne sisällä pysyy niin miksi ei?

Niin, tuossa linkissä kävi ilmi myös se, että uusi öljy pesee möhnät ja paskat irti pinnoista jolloin ne menee kiertoon ja laakereihin. Entäs se tilanne joka minulla on esim. 99:ssä? SAE 75W öljyt laitettiin vasta laatikkoremontin jälkeen, kunnostettuun ja puhtaaseen laatikkoon :D

Ja vielä. Turbon edellinen omistaja oli vaihdattanut laatikkoon SAE 75W öljyt ja ei se minusta tunnu mitenkään huonolta, enemmänkin napakalta laatikolta joka ei turhia ääntele. Ja pysyy sisällä.
Viimeksi muokannut dimebak, Ke Marras 02, 2005 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kiitoksia valaisusta! Alankin jo olemaan pikkuhiljaa kartalla. Tuosta synteettisestä vaihteistoöljystä kysäisinkin työkavereilta, joilla tuo koulutus enemmän sivuaa kemiaa ja hekin totesivat ettei tefloni mihinkään liukene öljyjen ansiosta. Synteettisten vaihteistoöljyjen ja mineraaliöljyn suurimpana erona on viskositeettikäyrä kylmässä päässä --> synteettiset öljyt eivät jähmety. Eli ihan turvallisin mielin sitäkin vaan laatikkoon.

Mulla kun tää vaihteisto on ennen öljyjenkin vaihtoa ollut mielestäni kunnossa, niin mitään suurempaa etua en hypoidi MP:lla vissiin saavuttaisi.

Perusteita taas Hypoidi MP:lle löytyi tuo Jussin mainitsema voitelutilannejuttu varsinkin kuluneessa laatikossa. Onhan tuota samaa öljyä siis muitakin merkkejä.

Vissiin ainoana heikkona puolena on, että saattaa tulla tiivisteistä läpi, jos huono tuuri sattuu?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sami kirjoitti:Vissiin ainoana heikkona puolena on, että saattaa tulla tiivisteistä läpi, jos huono tuuri sattuu?
Kutakuinkin. Ja jos normaaliajoa ajat niin ei se huono vaihtoehto ole. Nopeammassa pykällyksessä sekä Annilla että Turbolla olen huomannut sen ettei laatikko aina "kerkeä mukaan" jolloin vaihteet tuntuu menevän hieman väkisin päälle. Itse kompensoin tuota vedättämällä hieman pidemmälle eli lähemmäs kierrosten punarajaa jolloin voin pidempään odottaa vaihdetta vaihtaessa.

P.S. D4D-Avensiksen kyykytin vuosi sitten Annilla, juurikin tuolla tekniikalla :twisted: 8) :lol: Uutta 177hp-mallista vastaan ei taida onnistua :cry:
Viimeksi muokannut dimebak, Ke Marras 02, 2005 12:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ok, kiitoksia! Nyt on sitten kahden päivän pikakurssi öljyistä käyty ja osaa jotain näistä sanoa, jos joku kysyy:)
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja shaft »

Sami kirjoitti:edit: mites tää tuli näin perkuleen leveäksi?
Ottamatta kantaa öljykeskusteluun :), editoi tuo pitkä linkki vaikka tällaiseksi: http://lyhytlinkki.net/?9vsemwi3
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

[quote="Marko A"]Täällä quote]

Tännehän tuli hyvin tietoa aiheesta! Nyt ei pitäisi enään olla arpomista tässä öljyasiassa.
Tuossa linkin osoittamassa saabin kirjeessä valaistaan lisäksi tuota tiivisteasiaakin.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Markolla tais muistini mukaan laatikko hajota kun pääakselin "simmit" rupes tuleen öljyjen mukana pois laatikosta eli hakkaantuneet pilalle.Korjaa marko jos muistan väärin.
Itellä "ex nikkolassa" oli samaa vikaa. 3 hyppi eka joskus pois päältä ja kun vaindettiin öljyjä niin simminpaloja tuli mukana niin eiku laatikko auki ja remonttiin. sitte kurkattiin koneeseen ja ...no, katotaanpa mitä syönyt ja jne. kohta koko auto atomeina ja tekniikan läpi käynti alkoi. Nyt on tekniikka kasassa ja pitäis viedä maalautteelle. kun auto ostettiin niin sillä ajettiin viikko ja sitte vaihdettiin öljyjä laatikkoon... 5 vuotta on kulunut ja projekti on kesken että kaikki vain vaihteistoöljystä johtuen... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onkos Teboilin EP 80W liian jäykkää tavaraa Saabin laatikkoon?

Tuohon satkuun ei varmasti ikinä ole vaihdettu laatikkoon öljyä, ei edes lisätty. Toisaalta, eihän sillä ole poljettukaan vasta kuin 377tkm, eikös öljyt yleensäkkin vaihdeta vasta sisäänajon päätyttyä...

Ajattelin kuitenkin vaihtaa nyt laatikkoon öljyt, jos vaikka satunnainen vaihdeiden rusahtelu loppuisi.

Googletin vähän eri vaihtoehdoista ja sattui tämmöistä silmiin
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... oljyt.html. Lainaus sivulta suoraan Neste Hypoidi MP:n kohdalta: "-Sisältää OG900:n tarvitseman hypoidilisäaineistuksen, jota moni muu vaihteistoöljy EI sisällä!"

Onko tämä jonkun mielikuvituksen tuotetta vai ihan fakta, että tuo aski vaatii hypoidilisäaineistuksen?

Edit: Mitäköhän tuo laatikko sanoisi Nesteen SAE 10W -öljystä? Wilsonin puoliautomaatissa tuota pidettiin sisällä ja kymmenisen litraa sitä on jäänyt varastoon vehkeiden mennessä maailmalle. Vaikuttaa mukavan paksuiselta näin silmällä arvioiden, juoksevampaa on kuin tuo 10w-30 jota sinne kai OIKEASTI pitäisi laittaa..
Viimeksi muokannut akyttala, Ke Marras 02, 2005 12:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

akyttala kirjoitti:
Onko tämä jonkun mielikuvituksen tuotetta vai ihan fakta, että tuo aski vaatii hypoidilisäaineistuksen?
Laatikko ei vaadi hypoidilisäaineistusta ja tuo lause ei siis ihan pidä paikkaansa. Tässä ketjussa on mielestäni nyt kaikki olennainen tieto aiheesta. Tuolla aiemmin mainitussa saabin ketjukirjeessä mainitaan, että vetopyörästön geometria on semmoinen ettei hypoidilisäaineistusta tarvita.

Hypoidi MP:ssä on puolensa, jotka Jussi tuossa aiemmin hyvin selvittää. Mineraaliöljyssäkin on puolensa ja synteettisissä vaihteistoöljyissäkin on puolensa.

Minun ratkaisu siirtyä mineraaliöljyyn 10W40 syntyy siis seuraavin perusteluin:

-Minulla on laatikko poikkeuksellisen hyvässä kunnossa ja vaihteet skulaa hyvin. (verrattuna muihin omistamiini satkuihin)
-Vaihdan noita 50tkm:n välein.

Hyviä perusteluita Hypoidi MP:nkin käyttämiselle löytyy, kuten myöskin synteettisen 75W90 GL4:n käyttöönkin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vielä tätä kulunutta aihetta jauhaakseni, myös ruotsin puolella yleisesti ottaen suositukset ovat 75W yksiaste Quakerstatea normaalikäyttöön, ja 75W90 virivehkeisiin.

Itselläni on Neste MP75W:t sisällä, ja laatikko toimii oikein hienosti. Kyseessä on kuitenkin aika rankasti viritetty peli, joten alkoi mietityttää että josko vaihtaisi sitten kesäksi vähän jäykemmällä kuumaviskositeetilla varustetut öljyt sisään. Näin talviaikaan kyllä suora 75W:kin luulisi toimivan viripelissäkin kun ei pahemmin edes pääse tehoja käyttämäänkään.

Niin tosiaan, mulla on nyt kuitenkin jouten 20 litran kanisteri tuota Neste hypoidi MP75W:tä, muutaman litran olen siitä itselleni ottanut. Omakustannehintaan saa tulla Oulussa noutamaan omaan vaihdelaatikkoonsa, tai voin myydä sopunhintaan myös loppukanisterin. :)

Tuo VS200 taitaa olla myös 75W90:tä, liekö tuolla suurta eroa erilaisten synteettisten 75W90 vaihteistoöljyjen välillä, osaako joku kommentoida? Esimerkiksi tuo Mobilin VS200, Nesteen Gear S 75W90. Molemmat synteettisiä ja sama viskositeetti, sekä vaihdelaatikko-öljyjä. Quakerstatelta taas löytyy sekä synteettisenä että mineraalina tuota 75W90:tä, ilmeisesti tuo ruotsalaisten Saabeihin suosittelema on tätä GL-4 luokituksen mineraaliöljyä jossa mainitaan että se ei ole haitallista kuparille ja pronssille. Quakerstaten saatavuus vaan on Suomessa kovin huono..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jcarlson kirjoitti: Tuo VS200 taitaa olla myös 75W90:tä, liekö tuolla suurta eroa erilaisten synteettisten 75W90 vaihteistoöljyjen välillä, osaako joku kommentoida? Esimerkiksi tuo Mobilin VS200, Nesteen Gear S 75W90. Molemmat synteettisiä ja sama viskositeetti, sekä vaihdelaatikko-öljyjä. Quakerstatelta taas löytyy sekä synteettisenä että mineraalina tuota 75W90:tä, ilmeisesti tuo ruotsalaisten Saabeihin suosittelema on tätä GL-4 luokituksen mineraaliöljyä jossa mainitaan että se ei ole haitallista kuparille ja pronssille. Quakerstaten saatavuus vaan on Suomessa kovin huono..
VS200 on myös 75W90 GL4 öljyä. Kun vertasin sitä Nesteen Gear S 75W90 LG4 öljyyn, molemmilla on samanlainen viskositeettikäppyrä lämpötilan funktiona. Minulle myös kerrottiin, että noi on samanlaisia öljyjä. Muillakin valmistajilla näyttää noi 75W90 GL4 öljyt olevan samanlaisia ominaisuuksiltaan ainakin paperilla esitettynä.

Hypoidi MP tyyppisistä öljyistä tuo Castrolin aiemmin mainittu näyttäisi olevan vähän paksumpaa ja ehkä sitä kautta parempaa kesäkelissä ja kovaan kyytiin? Muutama muukin mineraali yksiaste öljy löytyi, joka saattaisi toimia lämpimällä paremmin, kuin tuo Hypoidi MP.

Synteettisistä maksimi luokitus näyttäisi olevan GL4. GL5 on jo lukemani perusteella liian liukasta ja synkan kanssa tulee ongelmia. Jossain Mobilin tai castrolin application notessa oli tästä kerrottu oikein yleisteoreettisesti.
Vastaa Viestiin