900i8 ei käynnisty
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
900i8 ei käynnisty
Tästä löytyy kyllä haulla aiheita, mutta ei vielä ratkaisua. Eli tuo ruiskucombi (vm. '85) ei tykännyt, kun laitoin myynti-ilmon siitä. Sanoi työsopimuksensa irti lähes välittömästi.
Bensapumppu surisee ja startilla saa laiskahkon brum-brum-brum -äänen, kunnes paukahtaa "putkessa". Ei siis jää käyntiin ollenkaan. Eli ilmeisesti bensaa tulee, mutta sytytystä ei tapahdu. Olen kokeillut toisella sytytyksen ohjausyksiköllä (vai mikä se on siinä vasemmassa lokarissa), mutta sillä ei ollut vaikutusta. Ei se toki uusi ollut sekään, millä kokeilin. Lauantaina vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpat. Bougicordit vaikuttivat ulkoisesti olevan kunnossa. Näiden jälkeen auto vielä toimi pari päivää, vaikka ei sillä montaa kilometriä tullutkaan ajettua.
Eli mitäs seuraavaksi?
Niin, kierroslukumittari on sellainen toimii-ei toimi-toimii -mallinen, mutta tuolle toimimattomuudelle ei ole mitään logiikkaa. Puolitoista viikkoa sitten havaitsin, että auto käy n. 600 kierroksella tyhjäkäyntiä ja korjasin tätä siitä kaasuvaijerin tyhjäkäyntiruuvista. Lisäksi bensapumppu on uusittu joitakin aikoja sitten.
Bensapumppu surisee ja startilla saa laiskahkon brum-brum-brum -äänen, kunnes paukahtaa "putkessa". Ei siis jää käyntiin ollenkaan. Eli ilmeisesti bensaa tulee, mutta sytytystä ei tapahdu. Olen kokeillut toisella sytytyksen ohjausyksiköllä (vai mikä se on siinä vasemmassa lokarissa), mutta sillä ei ollut vaikutusta. Ei se toki uusi ollut sekään, millä kokeilin. Lauantaina vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpat. Bougicordit vaikuttivat ulkoisesti olevan kunnossa. Näiden jälkeen auto vielä toimi pari päivää, vaikka ei sillä montaa kilometriä tullutkaan ajettua.
Eli mitäs seuraavaksi?
Niin, kierroslukumittari on sellainen toimii-ei toimi-toimii -mallinen, mutta tuolle toimimattomuudelle ei ole mitään logiikkaa. Puolitoista viikkoa sitten havaitsin, että auto käy n. 600 kierroksella tyhjäkäyntiä ja korjasin tätä siitä kaasuvaijerin tyhjäkäyntiruuvista. Lisäksi bensapumppu on uusittu joitakin aikoja sitten.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Miten auto käyttäytyi heti käynnistyttyään silloin kun vielä käynnistyi - oliko kovin arka kaasun painalluksille, vai ottiko kierroksia kepeästi heti ensimmäisten sekuntien aikana?
Jos käynti oli kovin hataraa heti startin jälkeen ja nyt vielä kiristit vaijeria, saattaisi olla siinä vika. Nyt on lämpötilakin vielä varmaankin eri kuin silloin kun kiristit, joten ongelmat ei ehkä tulleet heti esiin.
BTW. Tyhjäkäyntiä ei kuulu säätää vaijerista eikä kaasuläpän stoppariruuvista, vaan ohivirtauskanavan ruuvista läppäkotelon päällä.
Jos käynti oli kovin hataraa heti startin jälkeen ja nyt vielä kiristit vaijeria, saattaisi olla siinä vika. Nyt on lämpötilakin vielä varmaankin eri kuin silloin kun kiristit, joten ongelmat ei ehkä tulleet heti esiin.
BTW. Tyhjäkäyntiä ei kuulu säätää vaijerista eikä kaasuläpän stoppariruuvista, vaan ohivirtauskanavan ruuvista läppäkotelon päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ok, kiitos. Kokeilenkin heti tuota. Käynnistyi mielestäni ihan hyvin ennen, mutta tuon tyhjäkäynnin säätämisen jälkeen on tuntunut jotenkin epävarmalta. Enkä ole uskaltanut kaasua polkaista ennen kuin on käynnissä, toisin kuin näissä kaasarivehkeissä on tapana ollut.jus kirjoitti:Miten auto käyttäytyi heti käynnistyttyään silloin kun vielä käynnistyi - oliko kovin arka kaasun painalluksille, vai ottiko kierroksia kepeästi heti ensimmäisten sekuntien aikana?
Jos käynti oli kovin hataraa heti startin jälkeen ja nyt vielä kiristit vaijeria, saattaisi olla siinä vika. Nyt on lämpötilakin vielä varmaankin eri kuin silloin kun kiristit, joten ongelmat ei ehkä tulleet heti esiin.
BTW. Tyhjäkäyntiä ei kuulu säätää vaijerista eikä kaasuläpän stoppariruuvista, vaan ohivirtauskanavan ruuvista läppäkotelon päällä.
Liekö nyt sitten tulpatkin märät

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Pitänee tuollainen käydä ostamassa, jos ei tokene tuolla kaasuvaijerin säädöllä.toms kirjoitti:Melko varmasti sytytyksen ohjainyksikkö on buuna ( kakkana , rikki, resuna, hajalla) .
Onpas hintaeroa. Miten toinen Bosch voi olla epäaito? Kumpi noista on todellinen hinta?Motonet kirjoitti:OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 900 79--93
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva kontaktipintaan!
...
900/900i 81--90 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . 10-8002 19.50 ???
900/900i 81--90 AITO Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi) 10-8205 74.00 ???
...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Itekki vaihdoin aikoinaan koko mittariston kun ei kiekkamittari pelannu. No ei pelannu uudellakaan mittaristolla ja kaikki johtu rikkinäisestä ohjainyksiköstä ! Muuten pelas ok. mutta kiekkamittari ei pelannut. Nyt on orgis Bosch.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Miten tuo rikkinäinen ohjainyksikkö käyttäytyi muutoin? Miten käynti ja kulku paranivat, kun vaihdoit kunnossa olevaan? *tahtoo varmistua asiasta*toms kirjoitti:Itekki vaihdoin aikoinaan koko mittariston kun ei kiekkamittari pelannu. No ei pelannu uudellakaan mittaristolla ja kaikki johtu rikkinäisestä ohjainyksiköstä ! Muuten pelas ok. mutta kiekkamittari ei pelannut. Nyt on orgis Bosch.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Luultavasti kuten mullakin, eli toimii / käy / käynnistyy normaalisti, mutta kieppikello on outo. Eli heittelehtii välillä 500-1000 rpm pieleen ja sammuttaessa pomppaa kolmeen tonniin, vaikka kone simahtaa normaalisti.jariha kirjoitti:Miten tuo rikkinäinen ohjainyksikkö käyttäytyi muutoin? Miten käynti ja kulku paranivat, kun vaihdoit kunnossa olevaan? *tahtoo varmistua asiasta*toms kirjoitti:Itekki vaihdoin aikoinaan koko mittariston kun ei kiekkamittari pelannu. No ei pelannu uudellakaan mittaristolla ja kaikki johtu rikkinäisestä ohjainyksiköstä ! Muuten pelas ok. mutta kiekkamittari ei pelannut. Nyt on orgis Bosch.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vaiennut on 900:n laulu
Morjens!
Tuo tyhjäkäynnin yhtäkkinen lasku saattaa johtua myös siitä, että vikapaikkoja kolutessasi olet käyttänyt jo öljytikkua ylhäällä ja kurkistanut tikun reikäänkin, kiinni laittaessasi ei vaan mennyt korkki suoraan ja saa nyt "keittiön kautta" ilmaa ohi ilmamäärämittarin. K-jet on varsin ronkeli tästä.
Syttypuoli vikoo yleensä pääteastetta, mutta senhän jo vaihdoitkin kuten myös kannen, pyörimen ja johdot. Jäljelle jää siis puola ja virranjaotin, ne käynee kaasarikoneistakin, vai miten on arvoisan raadin lausunto?
Omasta -86 i8:ssa oli aikoinaan pitkien ajotaukojen jäljiltä kosteutta vj:n kannessa ja vaati kuivauksen käydäkseen nätisti.
teevee P:n Vee
Tuo tyhjäkäynnin yhtäkkinen lasku saattaa johtua myös siitä, että vikapaikkoja kolutessasi olet käyttänyt jo öljytikkua ylhäällä ja kurkistanut tikun reikäänkin, kiinni laittaessasi ei vaan mennyt korkki suoraan ja saa nyt "keittiön kautta" ilmaa ohi ilmamäärämittarin. K-jet on varsin ronkeli tästä.
Syttypuoli vikoo yleensä pääteastetta, mutta senhän jo vaihdoitkin kuten myös kannen, pyörimen ja johdot. Jäljelle jää siis puola ja virranjaotin, ne käynee kaasarikoneistakin, vai miten on arvoisan raadin lausunto?
Omasta -86 i8:ssa oli aikoinaan pitkien ajotaukojen jäljiltä kosteutta vj:n kannessa ja vaati kuivauksen käydäkseen nätisti.
teevee P:n Vee
Re: Vaiennut on 900:n laulu
Tuli tästä mieleeni aihetta sivuten eilinen yllätykseni. Yleensä kun Saabin konehuonetta pesen, en paljoa suojaile paikkoja, koska 99:t lähtee aina kuin palmun alta, vaikka on vedellä ja aineilla uitettu. Satkut taas temppuavat aina.P:n Vee kirjoitti:Omasta -86 i8:ssa oli aikoinaan pitkien ajotaukojen jäljiltä kosteutta vj:n kannessa ja vaati kuivauksen käydäkseen nätisti.
teevee P:n Vee
Mutta tämä nykyinen lähti laakista ja kävi heti kaikilla, johtunee siitä että tämä on malliltaan "special"

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Vaiennut on 900:n laulu
Öljyt on tarkistettu. Tulpat vaihdoin takaisin, kun olivat kovin kosteat ne uudet. Ei tosin auttanut asiaan. Löysäsin kaasuvaijerin takaisin. Tilanne on kutakuinkin siinä pisteessä, kuin silloin, kun auto vielä liikkui. Edistymistä tapahtui, sillä nyt se kyllä hörähtää noin sekunnin-kahden ajaksi, mutta ei kestä lainkaan kaasua, eikä pysy tyhjäkäynnillä.P:n Vee kirjoitti:Morjens!
Tuo tyhjäkäynnin yhtäkkinen lasku saattaa johtua myös siitä, että vikapaikkoja kolutessasi olet käyttänyt jo öljytikkua ylhäällä ja kurkistanut tikun reikäänkin, kiinni laittaessasi ei vaan mennyt korkki suoraan ja saa nyt "keittiön kautta" ilmaa ohi ilmamäärämittarin. K-jet on varsin ronkeli tästä.
Syttypuoli vikoo yleensä pääteastetta, mutta senhän jo vaihdoitkin kuten myös kannen, pyörimen ja johdot. Jäljelle jää siis puola ja virranjaotin, ne käynee kaasarikoneistakin, vai miten on arvoisan raadin lausunto?
Omasta -86 i8:ssa oli aikoinaan pitkien ajotaukojen jäljiltä kosteutta vj:n kannessa ja vaati kuivauksen käydäkseen nätisti.
teevee P:n Vee
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Nyt kyllä vähäsen meinaa hävettää... 
Ratkaisu ongelmaan: Ilmanputsarin ja imusarjan välinen muoviputki oli täysin irti putsarin päästä. Siis, äkkiseltään näytti olevan kohillaan, mutta kun aloin kokeilemaan, että alanko syynäämään putsaria yms, niin huomasin. Tuon kun laitoin kiinni ja kiristin, niin kylläpä hörähti kivasti ja käynti oli heti tasaista.
Kiitos kaikille

Ratkaisu ongelmaan: Ilmanputsarin ja imusarjan välinen muoviputki oli täysin irti putsarin päästä. Siis, äkkiseltään näytti olevan kohillaan, mutta kun aloin kokeilemaan, että alanko syynäämään putsaria yms, niin huomasin. Tuon kun laitoin kiinni ja kiristin, niin kylläpä hörähti kivasti ja käynti oli heti tasaista.
Kiitos kaikille

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Aivan, kas kun en heti käskenyt tarkistaa noita imusarjan letkuja, itsellä kun on paukahtanut kahdesta satkusta ja kolmesta tupliksesta irti, ja sitten on ihmeteltyjariha kirjoitti:Nyt kyllä vähäsen meinaa hävettää...
Ratkaisu ongelmaan: Ilmanputsarin ja imusarjan välinen muoviputki oli täysin irti putsarin päästä. Siis, äkkiseltään näytti olevan kohillaan, mutta kun aloin kokeilemaan, että alanko syynäämään putsaria yms, niin huomasin. Tuon kun laitoin kiinni ja kiristin, niin kylläpä hörähti kivasti ja käynti oli heti tasaista.
Kiitos kaikille


David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI