Mikä polttimo? (99:n mittaristo)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Mikä polttimo? (99:n mittaristo)

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Osaako joku heittää lonkalta mikä polttimo on 99:n mittaristossa polttoaine- ja lämpömittaripuolella, kun pimiäks meni ja uus tarvis hakee..

Ja onko kaikissa "osioissa" samat polttimot..

Ja voiko polttimon väriä muuttamalla saada mittaristoon hiukan "eloa" :)
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lasikantainen 1,2 wattinen. kaikki kojelaudan valot ovat samoja.
Vaihda samantien kaikki neljä. niin ei tarvitse heti kohta alkaa remonttiin uudelleen. :wink:
Se kolmas on siinä mittariston alla ohjausakselin päällä ja valaisee katkaisijat. Neljäs keskipaneelin valaiseva on hieman hankalasti tuhkakupin päällä. (Niin ja sitten vielä viides käsinekotelossa).

EDIT: Kaikki valojen värit on tehty kiinteästi valokiskoihin ja lamppujen pesiin. Ei taida onnistua muu kuin vihreän sävyn muuttaminen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Kiitos :) :)
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
terohar
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 18:54
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja terohar »

Mitä kautta sen tuhkakuppi valon saa irti? Huomasin vaan justiin ettei mulla näköjään toimi noi lämpösäätimien valot.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuhkakupin valo on sen tuhkakupin yläpuolella ja siihen pääsee käsiksi vain kun otat keskikonsolin irti. Ei iso homma, 4 torxii sivuilla, sit 2 ruuvii löytyy alhaalta, kun otat sen muovihaitarin pois, joka on vaihdekepin ja konsolin välissä (lähtee ihan nostamalla). ja sitten tuhkakuppi pois ja siellä takana on yksi pultti. sitten vaan varovasti pujottamaan sitä konsolia pois. Polttimo on niitä pieniä lasikantaisia 1.2 W polttimoita.

Nimim. Juuri kojelaudan kaikki valot vaihtanut
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
terohar
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 18:54
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja terohar »

kiitos vastauksesta. Tarvii siis lähtee illalla tallille purkaan sitä pois. Onneks siä on toinen auto varaosina, mistä saa noita valoja, kun entinen omistaja purki siitä kojelaudan irti.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Lämppärin säätimethän puolestaan valaistaan sillä samalla polttimolla kuin hanskalokero.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt tässä menee jo ristiin satkun ja 99:n ohjeet, ainoastaan 99:ssä hanskalokerovalo valaisee lämppärinsäätimet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Svc kirjoitti:Lasikantainen 1,2 wattinen. kaikki kojelaudan valot ovat samoja.
Vaihda samantien kaikki neljä. niin ei tarvitse heti kohta alkaa remonttiin uudelleen.
jos ysiysistä puhutaan, niin kahden päällimmäisen valon vaihtaminen (eli siis mittarien taustavalot) ei edes vaadi minkäänasteista remonttia, 5 minuuttia kun mittariston pehmusteen ottaa irti ja vaihtaa polttimon. onhan se pehmuste varmistettu kolmella ruuvilla, mutta mihin niitä ruuveja tarvitaan? :)

eikös alempien polttimoiden vaihto muistaakseni edellyttää mittariston irroittamisen, vai onko mulla vaan liian isot kädet? ja jos siihen ryhtyy, sitten on varmaan viisasta uusia kaikki polttimot kerralla.

..ja samaan hengenvetoon moderaattori lisäsi viestiketjun otsikkoon lisää informaatiota.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lucaf kirjoitti:
eikös alempien polttimoiden vaihto muistaakseni edellyttää mittariston irroittamisen, vai onko mulla vaan liian isot kädet? ja jos siihen ryhtyy, sitten on varmaan viisasta uusia kaikki polttimot kerralla.
Alemman polttimon, joka valaisee kojelaudan alaosan vaihtoon ei tarvitse irroittaa mittaristoa.
Rattiakselin vasemmalta puolelta mahtuu käsi sinne polttimolle. Ja vaikka itselläni on iso lapio niin kyllä sen sitäkautta pystyy vaihtamaan. Vaikkei siellä kyllä liikaa tilaa ole... :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

MikkoA kirjoitti: Alemman polttimon, joka valaisee kojelaudan alaosan vaihtoon ei tarvitse irroittaa mittaristoa.
Rattiakselin vasemmalta puolelta mahtuu käsi sinne polttimolle. Ja vaikka itselläni on iso lapio niin kyllä sen sitäkautta pystyy vaihtamaan. Vaikkei siellä kyllä liikaa tilaa ole... :wink:
kiitos vinkistä!

minä kun pidän mittaristoin irroitusta rasittavana hommana, nopeusmittari alkaa aina temppuilemaan vaijerin irroittamisen-kiinnittämisen jälkeen, ja se 12 napainen liitin on aina niin tiukassa että kädet rikki kun sitä kiskoo :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin