Käsijarru tehottomaksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Käsijarru tehottomaksi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Meni käsijarru Turbossa tehottomaksi ja syyksi paljastui käsijarruvaijerin kierrepalikan tippuminen, siis sieltä kahvan päästä. Nyt vaan pitäis onkia se kierrepala jostain piilopaikasta päivänvaloon ja samalla purkaa kuskinjakkara ja keskikonsoli irti. Kivaa touhuamista vapaapäivälle :D

Ja kysymys. Pitääkö ne vaijerit yleensä vetää niin kireälle, että heti alkaa jarruttamaan vai pitääkö olla piirun verran löysää?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kai siinä nyt vähän löysää pitää olla? Itselläni kahva nousee kaikissa 10-15cm ennekuin paikallaan pysyy kunnolla, eikä ole katsastuksessakaan valitettu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

muistaakseni oli 10-15 napsautusta se raja kuin ylös saa nousta.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

99:ssä käsijarru säädetään seuraavasti:
Käsijarruvaijerin pää on siellä renkaanpuolipäässä kiinni sellaisessa vääntäraudassa, jolla liike viedään sylinterin sisään. Vääntöraudan alapään kielekkeen ja ulommaista jarrupalaa liikuttavan rautalevyn väliin pitää jäädä 1,5 mm rako käsijarrukahvan ollessa alhaalla.
Jos rako on enemmän, käsijarrumeknismi ei toimi kunnolla. Jos liian vähän, kahvan liike jaa liian pitkäksi.
Kannattaa vielä muistaa, että vaijerit menevät ristiin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ööö, joo. Nyt oli tosin kyse OGsatkun käsijarrusta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

siis uudemman mallin käsijarruun (og900 -88 alkaen ja tonnarit) löytyy jo varmasti kymmeniä kertoja se säätöohje täältä. Laitetaan nyt kerran vielä:

Ensin laitetaan 1mm rakotulkki satulan rajoitintapin ja vivun väliin. Kiristetään käsijarruvaijeria kahvanluota, kunnes rakotulkki putoaa. Itse laitan jotakin peltiä alle, joten sen voi korvakuulolta tehdä kabiinissa. Tämän jälkeen satulassa on yleensä 14mm kannalla olevan suojatulpan alla 4mm kuusiokoloruuvi, josta jarru säädetään jumiin. Levystä siis kokeillaan samalla, milloin levy ei enää pyöri. Tästä jumituskohdasta käännetään ruuvia 1/4 kierrosta auki. Tämä sitten tehdään molemmille puolille aina samaan aikaan, jotta jarrut pysyvät tasapainossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vielä yksi tarkentava "kysymys", eli käsijarru on ilmeisesti vapaana, kun teen näin?

- säädän käsijarruvaijerin siten, että satulassa olevan vivun rako 1mm
- säädän kuusiokololla jarruja niin, että laikka lukkoon ja varttikierros auki
- tämän jälkeen painan/käytän jarruja

Soittelin tuossa veljelle tästä käsijarruvaijerista ja eipä sen kummemmin tuosta säädöstä puhuttu kuin, että näissä viimeisimmissä OGsatkuissa on erillinen kiristin vaijerinkuoressa ja tällä sitten säädetään vaijerin kireys.

P.S. Pitääpä hommata pari matalaa pölkkyä taka-akselin alle niin saa perän ilmaan ja renkaat molemmilta puolilta pois. Eturenkaiden eteen onkin koivuklapia pönkäksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Aivan ainakin 92vm autossa olen bongaillut takapenkin alla vaijerissa olevan säädön.
Samoin jos nyt ostaa uuden vaijerin saabilta niin saa tuon "uudemman tyypin " vaijerin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pukit olis hyvät ja ne on hankintalistalla niin kuin hallitunkkikin. Tosin ajattelin sitä, että puupölkky ei varmaan painu hiekkapihaan yhtä tehokkaasti kuin pukki ja 20 senttiä matalana on riittävän korkea että turvallinen taka-akselin alla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i kirjoitti:Aivan ainakin 92vm autossa olen bongaillut takapenkin alla vaijerissa olevan säädön.
Samoin jos nyt ostaa uuden vaijerin saabilta niin saa tuon "uudemman tyypin " vaijerin.
Mikähän ihmetys tuo on? Pitääpä ihan epc:stä tsiikata. Mie kyllä säädin -92 vuoden 900S:n jarrut ihan samalla tavalla, kuin -88:stakin. Siinä -92:ssa on saabin orggis vaijerit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Pukit olis hyvät ja ne on hankintalistalla niin kuin hallitunkkikin. Tosin ajattelin sitä, että puupölkky ei varmaan painu hiekkapihaan yhtä tehokkaasti kuin pukki ja 20 senttiä matalana on riittävän korkea että turvallinen taka-akselin alla.
Taka-akselista ei saa nostaa, eikä sen varaan saa jättää autoa. Voipi tuo taka-akseli vääntyä ja menee ainaskin camber-kulmat pieleen ja kaiken huipuksi juuri siihen suuntaan, mitä kukaan ei halua (plussallepäin).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin tänään kysymässä Drive-Inniltä pitääkö ne palat säätää uudestaan, kun asentaa käsijarruvaijerin tai kiristää vaijeria. Ei kuulemma tarvi ja samalla selvisi sekin, että kahva pitää nousta 3/4-osaa niin se on hyvä.

Niin ja pistän ne puupölkyt taakse taka-akselin alatukivarsien alle. Ja kyllä siitä akselista kestää nostaa. Annissa oli Lesjöjen asennuksen jälkeen pyöräkulmat kohillaan ja sitä ennen oli nostettu vaikka ja miten taka-akselista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vääntyy tai ei. Eikä siellä takapäässä ole edes mitään virallisia säätöjä.
Että jos kulmat on takana solmussa niin on osat kieroja tai kori käyrä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Kävin tänään kysymässä Drive-Inniltä pitääkö ne palat säätää uudestaan, kun asentaa käsijarruvaijerin tai kiristää vaijeria. Ei kuulemma tarvi ja samalla selvisi sekin, että kahva pitää nousta 3/4-osaa niin se on hyvä.
Kokeile edes, ottaako jarrut samalla tavalla? Soralla vaan käppäriä ja tsiikaa, että molemmat pyörät lähtee jarruttamaan samassa kohtaa. Mie ite olen säätänyt aina ennan katsastusta takajarrut, kun perhana automaattisäätö ei toimi toisessa satulassa... :( Kaippa ne siellä Drive-innillä luottaa siihen, että satuloiden automaattisäätö toimii. Ite ainaskin säätäisin, jos rengas on irti. On niin helppo nakki, ettei voi käsittää. Tuo etukäppäri on 10x hankalampi tapaus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin