öljynpaineet katosi - ja palasi
öljynpaineet katosi - ja palasi
Moi,
Mistähän päin lähtisi etsimään vikaa kun isoisän 900S -90 hukkasi öljynpaineet. Valo ei sammunut käynnistyksen jälkeen ja mittarilla on kuulemma nyt kokeiltu että painetta ei ole yhtään. Itse en ole autoa vielä päässyt katsomaan. Pääseekö öljypumppuun käsiksi lohkon kyljestä, onko siinä luukkua tms? Autolla mittarissa jotain 275 tuhatta.
t. Rami
Mistähän päin lähtisi etsimään vikaa kun isoisän 900S -90 hukkasi öljynpaineet. Valo ei sammunut käynnistyksen jälkeen ja mittarilla on kuulemma nyt kokeiltu että painetta ei ole yhtään. Itse en ole autoa vielä päässyt katsomaan. Pääseekö öljypumppuun käsiksi lohkon kyljestä, onko siinä luukkua tms? Autolla mittarissa jotain 275 tuhatta.
t. Rami
Viimeksi muokannut rmeller, Ke Marras 09, 2005 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****
VAG
VAG
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
se öljypumppu itessään on hihnapyörän alla, joten vaikeaa on päästä käsiksi jos kone autossa.
ite pähkäilin samaa ongelmaa ja syyksi näytti jäävän jumiutunut ylipaine venttiili tai mikä se siinä pumpun kyljessä on...
sen saa kuulemma tarkistettua motti paikoillaan, itse en tiedä kun otin moottorin pois.
ite pähkäilin samaa ongelmaa ja syyksi näytti jäävän jumiutunut ylipaine venttiili tai mikä se siinä pumpun kyljessä on...
sen saa kuulemma tarkistettua motti paikoillaan, itse en tiedä kun otin moottorin pois.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19592kuvatus.JPG
tossa tuo kuva.
kyllä sen saa sieltä katottua mottikin paikallaan, mutta ahdasta on, kävin just kattomassa äsken.
ton mäntäputken kuuluisi liikkua herkästi siellä...
tossa tuo kuva.
kyllä sen saa sieltä katottua mottikin paikallaan, mutta ahdasta on, kävin just kattomassa äsken.
ton mäntäputken kuuluisi liikkua herkästi siellä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
joo, tuon nro. 5 tulpan alta löytvät ne venttiilin osat.rmeller kirjoitti:meinaatko kuvan numero 2:sta?
Siellä 81 vee ja pari vuotta nuorempi veljensä jo kohta purkavat innolla ja taidolla autoa...
t. Rami
ja tuo nro. 2 oli se jumiutunut osa mulla.
ps. elkää mua ampuko jos ei ookkaan siinä vikaa tai jos se jousi hukkuu kun ponahtaa ulos
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Tällä putsaamisella tämäkin oli korjautunut. Paikallinen kyläseppä oli käyttänyt myös öljypumpun irti ja totesi luurissa ettei noin yksinkertainen vehje rikki kai voi mennäkään. Mutta paineet palasivat tosiaankin joten kaipa se venttiili oli viallinen. Pitää nyt toivoa ettei mitään muuta ilmene, lämpimän koneen käyttö noin 15-30 sekkaa eikä onneksi liikuttamista ilman öljynpainetta voi kuitenkin tehdä muitakin tuhoja.shaft kirjoitti:Eiköhän se siinä venttiilissä ole se vika, ja putsaaminen onnistuu sen suurempia purkamatta. Tuntuis muuten olevan aika yleistä tuon venttiilin jämähtäminen juuri ysisatkussa.
****
VAG
VAG
Veljen OG900S oli aikaisemman omistajan toimesta ajettu huoltoon ilman öljynpaineita. Mutta eipä se olekaan enään missään priimakunnossa se moottori.
Ja ihan hyvin on Saabin kone kestänyt ilmanöljynpaineita. Rovaniemen Postilta meni yksi Tarnsportteri remonttiin, kun oli kovasti routapatteja tiellä. Kuski oli sanonut, että pari sekuntia oli valo palanut ja eli milteipä heti oli sammuttanut auton kolauksen jälkeen mutta kiinni oli leikannut.
Niin ja eikä tuossa mun 99:ssä ole mitään kummempaa ollut vaikka pieni metallilastu jumitti sen öljypumpun venttiilin. Tyhjäkäynnillä ei ollut paineita niin sitten pidettiin kierroksetkin korkeammalla. Hätätoimentpiteeni nostin tyhjäkäynnin silloin yli 1500rpm, että olisi tyhjäkäynnilläkin öljynpaineet koneessa.
Ja ihan hyvin on Saabin kone kestänyt ilmanöljynpaineita. Rovaniemen Postilta meni yksi Tarnsportteri remonttiin, kun oli kovasti routapatteja tiellä. Kuski oli sanonut, että pari sekuntia oli valo palanut ja eli milteipä heti oli sammuttanut auton kolauksen jälkeen mutta kiinni oli leikannut.
Niin ja eikä tuossa mun 99:ssä ole mitään kummempaa ollut vaikka pieni metallilastu jumitti sen öljypumpun venttiilin. Tyhjäkäynnillä ei ollut paineita niin sitten pidettiin kierroksetkin korkeammalla. Hätätoimentpiteeni nostin tyhjäkäynnin silloin yli 1500rpm, että olisi tyhjäkäynnilläkin öljynpaineet koneessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Itekin tuli käytettyä ilman paineita muutama tovi, kun tuo venttiili oli jumissa, eikä mitään sivuääniä ole koneeseen tullut. Luulis ettei laakerit kovin helposti ota nokkiinsa, vaikka hetken aikaa käyttäis tyhjäkäyntiä, mutta jos valo välähtääkin konetta kuormitettaessa, voi olla remontti lähellä.
Öljyvalohan syttyy vasta 0,3 (vai 0,5) barissa eli silloin ei ole enää voitelua juuri yhtään. Vaikka valon saisi sammumaan kierroksia nostamalla, voi olla että paineet on silti reilusti alle turvallisen. Mutta kyllähän saappi tuntuu kestävän melkein mitä vaan
Öljyvalohan syttyy vasta 0,3 (vai 0,5) barissa eli silloin ei ole enää voitelua juuri yhtään. Vaikka valon saisi sammumaan kierroksia nostamalla, voi olla että paineet on silti reilusti alle turvallisen. Mutta kyllähän saappi tuntuu kestävän melkein mitä vaan
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99