öljynpaineet katosi - ja palasi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

öljynpaineet katosi - ja palasi

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Moi,

Mistähän päin lähtisi etsimään vikaa kun isoisän 900S -90 hukkasi öljynpaineet. Valo ei sammunut käynnistyksen jälkeen ja mittarilla on kuulemma nyt kokeiltu että painetta ei ole yhtään. Itse en ole autoa vielä päässyt katsomaan. Pääseekö öljypumppuun käsiksi lohkon kyljestä, onko siinä luukkua tms? Autolla mittarissa jotain 275 tuhatta.

t. Rami
Viimeksi muokannut rmeller, Ke Marras 09, 2005 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
****
VAG
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

se öljypumppu itessään on hihnapyörän alla, joten vaikeaa on päästä käsiksi jos kone autossa.

ite pähkäilin samaa ongelmaa ja syyksi näytti jäävän jumiutunut ylipaine venttiili tai mikä se siinä pumpun kyljessä on...

sen saa kuulemma tarkistettua motti paikoillaan, itse en tiedä kun otin moottorin pois.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

pääseekö tuohon ylipaineventtiilin kuinka hyvin käsiksi?

t. Rami
****
VAG
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19592kuvatus.JPG

tossa tuo kuva.

kyllä sen saa sieltä katottua mottikin paikallaan, mutta ahdasta on, kävin just kattomassa äsken.

ton mäntäputken kuuluisi liikkua herkästi siellä...
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

meinaatko kuvan numero 2:sta?
Siellä 81 vee ja pari vuotta nuorempi veljensä jo kohta purkavat innolla ja taidolla autoa... :)

t. Rami
****
VAG
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

rmeller kirjoitti:meinaatko kuvan numero 2:sta?
Siellä 81 vee ja pari vuotta nuorempi veljensä jo kohta purkavat innolla ja taidolla autoa... :)

t. Rami
joo, tuon nro. 5 tulpan alta löytvät ne venttiilin osat.

ja tuo nro. 2 oli se jumiutunut osa mulla.

ps. elkää mua ampuko jos ei ookkaan siinä vikaa tai jos se jousi hukkuu kun ponahtaa ulos :lol:
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Pumpun pystyy ihan hyvin irrottaan koneen ollessa paikallaa! :wink:
vika todenäköisesti öljypumpun keski rattaassa,josta "pyöritys sakara"poikki tai siinä jumittavassa ylipaine venttiilissä.. 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Eiköhän se siinä venttiilissä ole se vika, ja putsaaminen onnistuu sen suurempia purkamatta. Tuntuis muuten olevan aika yleistä tuon venttiilin jämähtäminen juuri ysisatkussa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

shaft kirjoitti:Eiköhän se siinä venttiilissä ole se vika, ja putsaaminen onnistuu sen suurempia purkamatta. Tuntuis muuten olevan aika yleistä tuon venttiilin jämähtäminen juuri ysisatkussa.
niin tuntus :lol:

nimimerkillä koneen toistamiseen irroittanut :D
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

shaft kirjoitti:Eiköhän se siinä venttiilissä ole se vika, ja putsaaminen onnistuu sen suurempia purkamatta. Tuntuis muuten olevan aika yleistä tuon venttiilin jämähtäminen juuri ysisatkussa.
Tällä putsaamisella tämäkin oli korjautunut. Paikallinen kyläseppä oli käyttänyt myös öljypumpun irti ja totesi luurissa ettei noin yksinkertainen vehje rikki kai voi mennäkään. Mutta paineet palasivat tosiaankin joten kaipa se venttiili oli viallinen. Pitää nyt toivoa ettei mitään muuta ilmene, lämpimän koneen käyttö noin 15-30 sekkaa eikä onneksi liikuttamista ilman öljynpainetta voi kuitenkin tehdä muitakin tuhoja.
****
VAG
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Voi. Alakerran liukulaakerit ja fööni. Jos kalisee niin alakerta auki. :cry:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veljen OG900S oli aikaisemman omistajan toimesta ajettu huoltoon ilman öljynpaineita. Mutta eipä se olekaan enään missään priimakunnossa se moottori.

Ja ihan hyvin on Saabin kone kestänyt ilmanöljynpaineita. Rovaniemen Postilta meni yksi Tarnsportteri remonttiin, kun oli kovasti routapatteja tiellä. Kuski oli sanonut, että pari sekuntia oli valo palanut ja eli milteipä heti oli sammuttanut auton kolauksen jälkeen mutta kiinni oli leikannut.

Niin ja eikä tuossa mun 99:ssä ole mitään kummempaa ollut vaikka pieni metallilastu jumitti sen öljypumpun venttiilin. Tyhjäkäynnillä ei ollut paineita niin sitten pidettiin kierroksetkin korkeammalla. Hätätoimentpiteeni nostin tyhjäkäynnin silloin yli 1500rpm, että olisi tyhjäkäynnilläkin öljynpaineet koneessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Itekin tuli käytettyä ilman paineita muutama tovi, kun tuo venttiili oli jumissa, eikä mitään sivuääniä ole koneeseen tullut. Luulis ettei laakerit kovin helposti ota nokkiinsa, vaikka hetken aikaa käyttäis tyhjäkäyntiä, mutta jos valo välähtääkin konetta kuormitettaessa, voi olla remontti lähellä.

Öljyvalohan syttyy vasta 0,3 (vai 0,5) barissa eli silloin ei ole enää voitelua juuri yhtään. Vaikka valon saisi sammumaan kierroksia nostamalla, voi olla että paineet on silti reilusti alle turvallisen. Mutta kyllähän saappi tuntuu kestävän melkein mitä vaan 8)
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

Onnistuuko H- moottorissa öljypumpun ylipaineventtiilin purku/putsaus ilman moottorin irroittamista.. jos onnistuu niin ohjeita kaivataan. :lol:
900turbo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Syys 09, 2006 09:29
Paikkakunta: HAUHO

Viesti Kirjoittaja 900turbo »

missä sijaitsee tarkalleen tuo ylipaineventtiili? olisko kellään ohjeita sen löytämiseen ja putsaamiseen olis kiva jos sais vinkkejä ettei konetta tarvis nostaa :(
Vastaa Viestiin