Takaiskari pellistä läpi!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Takaiskari pellistä läpi!

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Nonni. Töyssystä ajoin nopallani ja takaiskari tuli pellistä läpi. ja toinen puoli yrittää samaa kovasti (pelti revennyt).

Onko kaikissa vanhemmissa saabeissa tuo takaiskarin yläpään kiinitys samanlainen(=heikko)? Entä tonnarissa? Rupeaa hatuttamaan, kun ei tuota saa myytyäkään ellei ole jonkinlaisessa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa johonkin kestävämpään...
"SaabAna"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23987
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

melkein kaikissa 99/90/900 malleissa aika heikko uudemmissa 900 olisko 90 ja uudemmat vahvennettu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän se yläpään kiinnitys heikoksi menee kun pelti ruostuu pois iskarin yläpään kumien välistä. Paikka on varsin otollinen ruostumaan, kun savi ja kura kerääntyy siihen hyllyn päälle ja ruosteet pääsevät vapaasti muhimaan.

Jos ei ole ruostetta, kestää kyllä hyvin. Tuon paikan saa melko näppärästi korjattua korjauspalalla.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... nnitys.jpg

EDIT: alkutilanne tässä oli tällainen, alkuperäisen vahvikepalan jäänteet poistettu poraamaalla hitsaukset auki. Tämän olisi vielä toviksi saanut jotenkuten korjattua hitsaamalla ison prikan reiän peitteeksi.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ruost ... itys_0.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ke Tammi 19, 2011 14:46. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

otan osaa, harmillinen juttu. tuollainen vika valitettavasti torpedoi auton käyttöarvon, ja lohkaisee mukavan palan pois myyntiarvostakin.

itselläni myös ns. iskari "korkkasi" tuossa aiemmin kesällä ysiysistä. onhan se vanhojen saabien heikko kohta kun lika kerääntyy ja jää sinne tasanteelle. muistanko väärin vai tuliko 80-luvun lopulla 900-malleissa jotain rakennemuutosta tuohon?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

edellisestä autosta korkkasi juuri tuolta kanssa.

hitsasin sinne todella paksun rikan sopivalla reijällä.

ei kukaan muista pestä sieltä moskaa pois, sen tähden ruostuu....

nytten oon joka pesun yhteudessä putsannut ne paikat ja vetarin tunnelit aina kun näyttää olevan enemmän moskaa...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jos korjauttaa ulkopuolisella, niin kallisarvoisten työtuntien määrän saa kutistettua puoleen jos itse puhdistaa tuon korjattavan alueen massasta ja ruosteesta, kiiltävälle pellille asti, riittävän isolta alueelta. ja jos intoa piisaa niin korjattavan alueenhan voi valmistella niin pitkälle että leikkaa itse vanhan pellin pois ja sovittaa korjauspalan valmiiksi. siinäkin askartelussa kuluu yllättävänmoinen tovi ja sitten jo vaaditaan työkaluarsenaalia omasta takaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ja samalla kannattaa tarkastaa takatukivarsien kiinnitykset ja hitsata ne samalla jos tuntuvat pehmeiltä.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisikohan noissa 70-luvun vehkeissä jollain tavalla parempi alustasuojaus vai mahtaisikohan noiden ajokkien pääasiallisena ajoaikana olla suolaus maltillisempaa kuin nykyää, kun tuon meikäläisenkin projektin pohja, iskarinpaikat ym. kohdat ovat uudenveroiset eikä niitä ole ikinä korjattu?
Ainoat hitsausta vaativat kohdat johtuivat ikkunatiivisteiden vuotamisesta auton seistessä 8v taivasalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kun viime kesänä hitsasin tuota punaista `80 99:ä, niin yllätykseksi huomasin että takana oli kaaret ja sisälokarit osittain ruosteessa, mutta iskarien ja tukivarsien kiinnityspaikat täysin ehjät.. 8O

eli juuri päinvastoin kuin normaalisti..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Olisikohan noissa 70-luvun vehkeissä jollain tavalla parempi alustasuojaus vai mahtaisikohan noiden ajokkien pääasiallisena ajoaikana olla suolaus maltillisempaa kuin nykyää, kun tuon meikäläisenkin projektin pohja, iskarinpaikat ym. kohdat ovat uudenveroiset eikä niitä ole ikinä korjattu?
Ainoat hitsausta vaativat kohdat johtuivat ikkunatiivisteiden vuotamisesta auton seistessä 8v taivasalla.
Kyllä tuosta minun 99 cc -78:sta on joku turannut niitä iskarin kiinnityksiä aika rankalla kädellä. Tekijä ei selvästi ole edes tiennyt, että korjauspeltejäkin voisi olla olemassa. Eikä ainaskaan tässä autossa ole ruostesuojaus mitenkään kummoinen. Ainakaan tällähetkellä. ;) http://netti.nic.fi/~mertmi/saab99cc78t ... osteet.jpg

900i -88:ssa on vielä orggikset, mutta reijät on kasvaneet aika isoiksi. Jossain vaiheessa niihin joutuu ne prikat hitsaamaan. Käytännössä se reikä siis alkaa vaan kasvamaan, kun kosteus pysyy siellä iskarin kumien välissä. Iskari kuitenkin liikkuu yläalasuunnassa jonkin verran ja maalit lähtee nopsaan veke pinnoista. Eikä se hiekkavesimössö siinä korvakon päällä varmastikaan helpota tilannetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tai olisiko sitten noissa vanhoissa autoissa vaan se, että huono peltiset on jo hävitetty.... :?:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mikkoimp kirjoitti:tai olisiko sitten noissa vanhoissa autoissa vaan se, että huono peltiset on jo hävitetty.... :?:
Kyllä tämä vaihtoehto kuulostaa järkevimmältä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7561
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sama ongelma oli myös minun vanhassa satkussa.
No korjasin ongelman hitsaamalla kaksi "haponkestävää" korilaattaa
molemmin puolin.
Tämän jälkeen ei takuulla ruostu siitä reiän kohdalta.
Se kumi siinä pellin päällä tahtoo kuluttaa sen maalin pois ja tämän jälkeen ruosteelle voi sanoa tervetuloa.

Kannattaa vaikka laittaa vaseliinia sinne kumin alle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mun teoreema ton paikan ruostumisesta on että siinä on se vahvikepala lisätty pellin päälle, josta syntyy limiliitos. Ja tuo kumien rikkoma pintakäsittely aiheuttaa tuota hapettumista myös.

Kun sinne väliin pääsee vettä, niin son enään ajan kysymys, koska korkkaa.

Itseltäni korkkasi molemmilta puolilta -83 99:istä kun pistin jäykemmät iskarit. Vähän aikaa toki kesti orggispeltikin siellä. Tasasen siisti kumin kokonen reikä.

T. Pasi
99T-museopeli
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Passi kirjoitti:Tasasen siisti kumin kokonen reikä.
Sama kävi veljelle OGsatkussa. Ihmetteli vaan kumma kolinaa takana ja iskrihan se siellä heilui.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin