OG900 käynnistyy/ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

OG900 käynnistyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Terve.

Eli ongelma olisi seuraavanlainen. Autooni kohdistuneen käyttövarkauden jälkeen ilmaantunut uudenlainen ominaisuus Saabiini (900i -84). Auto ei lähde käyntiin hermoillekäyvän usein. Kotipihasta kyllä lähtee, mutta jättää mitä erikoisimpiin paikkoihin (pehmeäpohjainen metsäautotie, ahdas p-paikka). :evil:

Ilmenee seuraavasti: startti pyörii koko ajan normaalisti, bensaa tulee pumpulta avaimen kahdessa viimeisessä asennossa (suhina kuuluu takakontin pohjalta ja pitkän starttailusession jälkeen haisee vahvasti bensa), mutta tuntuu kuin kipinä jäisi startatessa saamatta. Starttauksen kun lopettaa, moottori yrittää aina silloin tällöin ikäänkuin hörähtää käyntiin startin jo pysähtyessä, eli avainta ajoasentoon palautettaessa. Eli tuntuisi vähän sille, että kipinää tulee ajoasennossa, mutta ei startatessa. Työntämällä lähtee sitten käyntiin, mutta viimeksi "pätki" kummasti ajossa. Parissa risteyksessä ei vastannut kaasuun ollenkaan pieneen hetkeen ja hetken mietittyään alkoi taas toimia normaalisti. Vai liekö ollut ylimääräistä bensaa putkessa? Ajossa käynnissä pysyminen viittaisi vahvasti siihen että virrat menee oikein avain ajoasennossa.

Eli ensimmäisenä tulee mieleen, että olisikohan virtalukon pohja vaihtokunnossa? Mittaamalla tietysti homma selviäisi, mutta kun auto ei tee sitä aina eikä ole kertaakaan tehnyt oharia omassa pihassa. Olen kerran tuon pohjan vaihtanut joitain vuosia sitten ja silloin maksoi purkamolla muistaakseni noin 10e. Kannattaisiko siis hakea hetimiten vastaavanlainen ja aloittaa vaihtopuuhat?

Entä voiko vika mitenkään olla itse lukossa? Tuntuu vorojen lainauksen jälkeen aavistuksen enemmän väljältä (millä lie murjottu?) ja avain lähtee irti asennossa kuin asennossa. On lähtenyt kyllä hivenen heiluttamalla jo 7 vuotta, mutta vielä yksikään katsastusmies ei ole asiasta maininnut. :D

PS. Onko muuten jossain päin nettiä enää kaaviota tuon virtalukon pohjan johdotuksista (värit jne)? Viimeksi kun jouduin vaihtamaan tulostin netistä kuvan, mutta kuva on hukassa.

Kiitos etukäteen vastauksista.
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Oireet kyllä viittaisi virtalukon pohjaan, jos saa sahata vaikka viikon mut avainta löysätessä hörähtää.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 käynnistyy/ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Sabe kirjoitti:PS. Onko muuten jossain päin nettiä enää kaaviota tuon virtalukon pohjan johdotuksista (värit jne)?
Tässä on ainakin joku kuva virtalukon johdoista, mustavalkoinen tosin:
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ch_wiring1

Lisää kuvia virtalukosta ja keppikonsolista yleensä.
http://saabpics.org:3000/gallery/album133
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Virtaluko pohja, itsellä teki '87 satku tuota.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

ehkö vähän ot mutta mitens kun meidän pollarista lähtee avain vaikka ajon aikana irti käynnissä :? ja se kun on automaatti niin avaimen voi otta D asennossakin poes. ja se käyp pännii välillä...

eli onko virtalukko paskina vai olisko siel pohjal jotain soraa tai muuta kamaa eli ei mee pohjaan asti :?:

kuis o?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Jep. Näin minä arvelinkin, pitääpä käydä vaihtokappale hakemassa ja jos joutaa, ruveta hommiin tässä viikonlopun aikaan.
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
harun el pullah
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 23:19

öky

Viesti Kirjoittaja harun el pullah »

Pensapumpun vaihtoon sitten
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Juu, elikkäs nyt on romuttamolta haettu vaihto-osa. Saabista on, mutta muistelisin kyllä viimeksi vaihtaneeni virtalukon pohjan, mikä oli kuoriltaan ruskea (muovinen?) ja keskeltä valkoinen. Kaikki johdoille tarvittavat pinnit koodeineen löytyy, mutta ovat eri järjestyksessä kuin yllämainitun linkin osoittamassa kuvassa. Lisäksi tuosta "uudesta" kappaleesta puuttuu jatkuvan virran pinni S, jota ei siis Suomessa käytetä ja se on siten tarpeeton.

Tämä kappale siis varustettu 5:llä pinnillä (15/50/54/X/30) ja ulkokuoreltaan metallinen, keskusta vaaleaa muovia.Mainitsin asiasta jo romuttamolla ja omistaja kyllä sanoi, että olemassa on kahta eri mallia. Loput olivat kiinni autoissa ja siksi otin tuon irrallaan olevan. Käyköhän varmasti paikalleen, etten turhaan pura? Oletteko törmänneet erilaisiin pohjiin vai onko tuo esim. 99:stä?

Osan nro 48722000
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

99/90/900:n virtalukko on kaikissa sama 8567505 alkaen vm 81. 99:ssä vm 70-80 on 8374563 ja sitä vanhemmissa 8374431 (valmistenro 99.001.001 - 99.005.443).
Kuva

Osanumero 48722000 vaikuttaa oudolta.

Kuvan http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ch_wiring1 johtojen värit täsmäävät 89-satkun johtojen väreihin, vaikka kuva lieneekin olennaisesti vanhemman satkun johdoista.
Viimeksi muokannut jus, To Marras 10, 2005 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Tuossa kuvat siitä:

Kuva

Kuva

Uskaltaako tuota kiinni ruuvata?
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Laitetaanpas muutama lisäkuva kun löytyi työkalupakin pohjalta tuo vanha, jokunen vuosi sitten rikkoontunut virtalukon pohjakin. Romuttamolta tänään haettu vasemmalla, vanha risa oikealla.

Kuva
(Pinnien järjestys tosissaan erilainen ja "tarpeeton" S pinni puuttuu - koko täsmälleen sama)

Kuva
(Molemmissa on tuo uloke oikealla alhaalla, mistä näkee miten päin tulee asentaa)

Kuva
(Uudesta eli vasemmasta puuttuu tuosta keskeltä jousella varustettu pieni valkea tappi - mikä lienee, liittyykö jotenkin tuohon S-pinniin mikä puuttuu?)

Kuva
(Ihmettelitte tuota romuttamolta hakemani osan koodia 48722000, vertailun vuoksi vanhassa lukon pohjassa koodi 48792000)

Eli tuntuisi että on ihan kyllä Saabista, kuten myyjä sanoikin. Liekkö sitten joku tarvikeosa. Taidan ottaa riskin ja laittaa kiinni. Vai mitä olette mieltä? Eikö tosiaan kukaan ole koskaan muka törmännyt tällaiseen? Onko kyseessä keräilyharvinaisuus? :lol:
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Itsellä on juurikin nyt samanlainen tilanne päällä, eli ei lähde käyntiin. Itselläni tuntui tekevän tuota ensin satunnaisesti ja nyt ei lähde ollenkaan käyntiin. Automaatti kun on niin ei voi työntääkään käyntiin. Suihkusuuttimista ja lisäbensasuuttimesta tulee bensaa käynnistettäessä, tulpat on vaihdettu, tulpanjohdot katsottu yleismittarilla läpi ja virranjakajan kansi putsattu. Täytyy vielä iltasella katsoa, iskeekö kipinää eli olisiko vika sittenkin sytytyksessä. Seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua, kerrothan Sabe sitten, mikä oli vikana.

Edit: myös lisäilmaventtiilissä oli vikaa, mutta kun sen avasi kokonaan niin toimi taas.
Sabe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Sabe »

Jaahas. Ei näköjään auttanut yli kolmen tunnin uurastus puoliksi pimeässä. Virtalukon pohja on nyt vaihdettu ja vika edelleen pysyy. Startatessa sai polkea oikein urakalla ja hartaasti kaasua, että auton sai vaivoin käyntiin. Lähti kyllä käyntiin useampaankin otteeseen toimintaa testatessa. Päästyäni kotipihaan ajattelin vielä käyttää koneen lämpimäksi, kun on seissyt reilun viikon kosteassa kelissä. Noin 10 minuutin tyhjäkäynnin ja kevyen kaasuttelun jälkeen sammui kun seinään täysin varoittamatta tai sen kummemmin pätkimättä. Ja sen jälkeen en käyntiin enää saanut.

Korjausopuksen mukaan äkkinäinen sammuminen veisi vian tuonne sytytyspuolelle. Eli varmaan aletaan tulppia, virranjakajan kantta ja pyörijää vaihtelemaan/ihmettelemään seuraavaksi? Usko loppuu, oli sen verran ikävä työ tuossa turhassa purkamisessa ja kasaamisessa varsinkin ku keli on mikä on tällä hetkellä. Ei tosin ollut ensimmäinen kerta kun turhia työtunteja tulee ja tuskin oli viimeinenkään.
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Ei kannata painaa kaasua yhtään käynnistäessä. Itsekin vaistomaisesti pumppasin kaasua käynnistäessä. Hinautin auton eilen korjaamolle, jossa sanoivat, että kannattaa aina antaa käydä puoli minuuttia kaasuun koskematta. Antoivat myös neuvon, että kaasu pohjassa starttaamalla lähtee käyntiin. Pumppaaminen on noissa vanhoissa ruiskuissa myrkkyä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko toista sytytysyksikköä kokeiltu? joku kirjoitti joskus hyvän vinkin säilyttää hansikaslokerossa aina ylimääräistä ehjää sytytysyksikköä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin