Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Laitoin eilen sitten kesäkumit takaisin, kun lupailevat päivät yöt 7-8 asteen hellettä, en raaski nastoja kuluttaa. Valitsin purkunopassa alla olleet pinnoitetut, mutta hyväpintaiset renkaat neliöreikävanteilla, olivat ihan mukavat ajaa, kun sen huristelin Vammalaan.

Nyt kuitenkin huoltsikan mittarit (Esso&Neste) väittivät, että joka renkaassa on 2,4 bar, tarkastin kun tuntui todella vetelältä. Ajattelin ensin, että ovat mittarit rikki, mutta sitten laskin 2,1 baariin kun ajattelin, että on ylipainetta. Kuitenkin auto on todella vetelä ajaa (varsinkin takapää) ja puoltaa reilusti vasemmalle.

Onko nyt mittarit vai renkaat rikki, kun ei tiedä mihin luottaisi, mittari sanoo 2,1 ja renkaat näyttävät siltä, ettei olisi kuin 1,5.

Ja sitten se vuosimallikysymys, koskien 99:ä, miten on mahdollista, että 82 99:ssä on kärjetön sytkä? Tuli purkuun tuo auto aamulla kello 6.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minulla on samansuuntaisia kokemuksia pinnoitetuista renkaista. Vaatii reilun ylipaineen, mutta auto menee silti kuin ajokoira. :D
En sitten tiedä johtuisiko tuo renkaan kudosten väsymisestä, onhan pinnoitetut renkaat jo "toisella" koerroksella.
Itse en ainakaan toista kertaa laita pinnoitettuja näin painavaan autoon.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Ja sitten se vuosimallikysymys, koskien 99:ä, miten on mahdollista, että 82 99:ssä on kärjetön sytkä? Tuli purkuun tuo auto aamulla kello 6.
olisko petro malli?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

huonot rungot renkaissa, niin on turha edes yrittää ajaa alle 2,5 paineilla, ja niillä taas ei uskalla ajaa :roll:

ja sivulle vetäminen samasta syystä.. runko rikki...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Ja sitten se vuosimallikysymys, koskien 99:ä, miten on mahdollista, että 82 99:ssä on kärjetön sytkä? Tuli purkuun tuo auto aamulla kello 6.
olisko petro malli?
Petrovehkeiden jälkiä kyllä on korissa, mutta kone vaikuttaisi olevan ihan tavallinen H-kone, niin pirteydeltään kuin varusteiltaan. Kierroslukumittaria tässä ei ole (itselläni oli 82:ssa), tankki on myös peltinen, toisin kuin omassani oli.

Edit: olivatko petrot B- vai H-koneisia, vai sekä että?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lefa42 kirjoitti:
Edit: olivatko petrot B- vai H-koneisia, vai sekä että?
Sekä että.
Kyllä myös oma 82 petro kulki ihan normaalisti. Nelosen enska antaa aika paljon anteeksi ja noi kiertää aika iloisesti.

Mulla on taas ainoa vastaan tullut kärjellinen sytkä ollu vuoden 80 99:ssä vaikka on noita tuossa kumminkin jokunen ollu.

Rekisteriotteesta pitäisi muistaakseni löytyy F siitä mallin kohtaa jos alunperin petro. Tosin peltitankkikin on aika vanha merkki siitä ja jos katot takaluukun takareunaa niin siellä varmaan on myös reikä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Vemputusta ja vuosimallikysymys (900 '86 ja 99 '82)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

tetammi kirjoitti:Rekisteriotteesta pitäisi muistaakseni löytyy F siitä mallin kohtaa jos alunperin petro. Tosin peltitankkikin on aika vanha merkki siitä ja jos katot takaluukun takareunaa niin siellä varmaan on myös reikä.
Rekisteriote ei ole nyt käsillä, mutta tuo reikä sieltä tosiaan löytyi, mutta onko syytä olettaa että tuo noinkin pirteä ja hyväkuntoinen kone on alkuperäinen petromylly, yli 350tkm kuitenkin tuupattu mittarin mukaan.

Edit: mitenkäs itse myllyn tunnistaa, jos vaikka on vaihdettu, onko jotain näkyviä eroja koneessa.

Enkä suinkaan suunnittele myllyä turbokäyttöön, vaikka petro olisikin 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Oliko petro moottoreissa kansi pahvin tilalla kuparista tehty tiiviste..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

B-petrossa on moottorin tunnuksen kirjaimet FB.

H-petron lohkosta yritin äsken tunnuksia etsiä, mutta en löytänyt.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:B-petrossa on moottorin tunnuksen kirjaimet FB.

H-petron lohkosta yritin äsken tunnuksia etsiä, mutta en löytänyt.
Se on siinä bensapumpun alapuolella lohkossa, jos on kaasarikone. Jokatapauksessa siis imusarjan alapuolella kytkimenpuolipäässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kiitos vinkeistä, asia tutkitaan, rekisteriotekin on vielä kaverilla, joten en saa varmuutta senkään merkinnöistä vielä.

Purku alkaa nyt, tässä kuvia autosta :

http://koti.mbnet.fi/stefa/purkutuplis/
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kyllä se taitaa petro olla.. :) onko tuota venttiilikopassa olevaa öljyntäyttöaukkoa muissa H-koneissa kuin petrossa??

petrolaitteita ei kuitenkaan näytä paikallaan olevan..kaasarin edessä kuuluisi olla lisäbensasuutin, ilmanputsarikotelon lähellä esilämmitys-systeemi, ym..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:kyllä se taitaa petro olla.. :) onko tuota venttiilikopassa olevaa öljyntäyttöaukkoa muissa H-koneissa kuin petrossa??

petrolaitteita ei kuitenkaan näytä paikallaan olevan..kaasarin edessä kuuluisi olla lisäbensasuutin, ilmanputsarikotelon lähellä esilämmitys-systeemi, ym..
'82 H-koneessa on venakopasta täyttö, luottopelissä oli sellainen.

Konehuoneessa on ilmeisesti joskus ollut tulipalo, mustuneita ja sulaneita johtoja siellätäällä, osa uusittu, myös konepellin pehmuste on sulanut ja hiiltynyt.

Hienot nuo penkinpäälliset, otin juuri irti, ja tosiaan kaipaavat vain pesua ja se yksi pikkuruinen reikä kangasta ja neulaa. Todella vahvaa kangastakin ovat vielä.

Ikävä kyllä kuskin penkin selkäosa oli sivusta kulunut puhki. Istuinosan perusteella oletin priimaksi :(

Takapenkki, kuten repsikan penkkikin ovat siistit. Tummanruskeat.

Edit: Niin, ja hieman huvitti purkaa, kun oli paikallaan tuliterä ilmansuodatin (ei edes tummunut), uudet tulpat, todella hyvä syyläri ja vaikka mitä vaihdettua osaa. Takaluukussa vararemmi ja uusi öljynsuodatin :lol:

Ja venakopan alta paljastui yllättävän siisti näky, ei karstoja, öljykin oli oikean väristä, eli ei mikään musta koneisto.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

miten voi konepellin etureuna ruostua noin? ja samassa autossa täysin ehjä kuskin oven alahelma? :)
mitenkähän tollaisen takakontissa säilytetyn öljynsuodattimen, uskaltaako sellaista enää käyttää, voiko imeä kosteutta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

No suodattimen pahvipakkaus oli kuin kaupan hyllyltä, eli ei ole kauaa maannut, uskallan kyllä käyttää :)

Konepeltiä en halua edes kommentoida, näyttää todella huvittavalta, kun on takareunoistaa ruosteeton.

Edit: Ja ompa autossa vieläpä roikkumaton kattoverhoilukin! Nyt siis saan kesäautooni hyvän katon. Mitenkäs muuten, kun '76:ssa ei ole kauhukahvaa repsikalla, ja tässä uudemmassa on. Onko siellä paikat kahvalle, vai joudunko keksimään reikiin tilkettä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin