Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?
Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?
Kaverini autosta (kaasari 900 vm. -86 tms.) sisätilan tuulettimen moottori hajosi. Vaihto-operaatio näyttää varsin työläältä joten kysymys kuuluu voiko kojelaudan päälle leikata reiän ja vaihtaa moottorin sitä kautta?
Onko muita kikkoja tai ajatuksia aiheesta?
Ikkunan irrotus on jo rutiinia joten se ei ole ongelma vaan kojelaudan irrottamiseen kuluva aika. Käyttöauton esteettisyyden vaatimukset voi sitten täyttää käyttämällä listaa sauman peittämiseen mutta auto pitäisi saada nopeasti taas ajoon.
Onko muita kikkoja tai ajatuksia aiheesta?
Ikkunan irrotus on jo rutiinia joten se ei ole ongelma vaan kojelaudan irrottamiseen kuluva aika. Käyttöauton esteettisyyden vaatimukset voi sitten täyttää käyttämällä listaa sauman peittämiseen mutta auto pitäisi saada nopeasti taas ajoon.
Elä leikkele mitään, homma on ohi parissa tunnissa, eikä niin sekava ja kivulias kuin miltä vaikuttaa (ellei kissa kynsi samalla) 
http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm

http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24614
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
katsoppa tuolta :: http://koti.mbnet.fi/stefa/
ja sieltä klikkaat saabismia kohtaa ja siinä ylimpänä on ohjeet vaihtoon!
ja sieltä klikkaat saabismia kohtaa ja siinä ylimpänä on ohjeet vaihtoon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ei ole tuhoamisen arvoinen tuo kojelaudan päällinen. Pistosahalla sitäpaitsi sohaisee kuitenkin vääriin paikkoihin, tuolla päällisen alla on tavaraa kuten näkyy. reilu 2 tuntia meni itseltäni kun tein ensimmäistä kertaa, otin kuvia, tein muistiinpanoja ja silitin kissaa, joten näppärä tekee lappu kädessä tuon varmaan alle kahden tunnin.oju kirjoitti:Hienoa! Hyvännäköiset ohjeet, pistän eteenpäin.
Silti jäi ohjeista kaivertamaan se että mitäs jos tuo onkin ihan hollilla jos vähän näyttää pistosahaa kaiutinaukolle![]()
![]()
Huoltoaukosta kun olisi myöhemminkin hyötyä. No, kun ei ole räjäytyskuvia lähellä en osaa arvioida asiaa.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Se sun rikkomas putki tuli tonne puhallinritilän yläpuolella olevalle ikkunasuuttimelle, eikö?
Se lähtee sieltä suuttimen päästä irti kyllä se putki, kun rauhallisesti työskentelee. Itselläni ovat olleet ihan löysästi kiinni.
Lisävinkkinä: Jos ei meinaa muistaa, että mikä kytkin oli missäkin, niin tökkii ne kytkimet liittimiin sitten, kun on irroittanut kojelaudan.
Liittimet ovat kylläkin hieman toisistaan poikkeavia, joten kauhean montaa kytkintä ei voi laittaa väärään paikkaan. :-)
Se lähtee sieltä suuttimen päästä irti kyllä se putki, kun rauhallisesti työskentelee. Itselläni ovat olleet ihan löysästi kiinni.
Lisävinkkinä: Jos ei meinaa muistaa, että mikä kytkin oli missäkin, niin tökkii ne kytkimet liittimiin sitten, kun on irroittanut kojelaudan.
Liittimet ovat kylläkin hieman toisistaan poikkeavia, joten kauhean montaa kytkintä ei voi laittaa väärään paikkaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Juu, ei se ole oikeasti kovin vaikeaa. Itse tein tuon ekan kerran täysin ilman ohjeita ja hyvin onnistui, katsoin aina että mistä kanittaa nyt ja otin ruuvin irti.
Ekalla kerralla en jaksanut irrottaa keskikonsolia lainkaan (irrotin vaan kojelaudan naaman), kyllä ne ruuvit sieltä ulos sai niinkin, mutta huomattavasti pienempi vaiva on ruuvata se konsoli irti. :-D
Ratin mutteri on 22mm.
Ai niin ja kojelaudan naaman ruuveista aina varoitellaan ja päivitellään, joten tässä taas vinkki siitäkin: Jossain kohtaa ruuvin vartta on nippu vaakaviivoja, jotka kuvaavat, että mikä ruuvi kuuluu mihinkin.. I II III IIII vasemmalta oikealle. (eli sinänsä ei haittaa, vaikka ne heittäis vaan johonkin kasaan)
Ekalla kerralla en jaksanut irrottaa keskikonsolia lainkaan (irrotin vaan kojelaudan naaman), kyllä ne ruuvit sieltä ulos sai niinkin, mutta huomattavasti pienempi vaiva on ruuvata se konsoli irti. :-D
Ratin mutteri on 22mm.
Ai niin ja kojelaudan naaman ruuveista aina varoitellaan ja päivitellään, joten tässä taas vinkki siitäkin: Jossain kohtaa ruuvin vartta on nippu vaakaviivoja, jotka kuvaavat, että mikä ruuvi kuuluu mihinkin.. I II III IIII vasemmalta oikealle. (eli sinänsä ei haittaa, vaikka ne heittäis vaan johonkin kasaan)
Viimeksi muokannut Jope, Ke Marras 23, 2005 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään, onneksi säästeliäänä otin talteen 99:stä putkia metrikaupallaJope kirjoitti:Se sun rikkomas putki tuli tonne puhallinritilän yläpuolella olevalle ikkunasuuttimelle, eikö?
Se lähtee sieltä suuttimen päästä irti kyllä se putki, kun rauhallisesti työskentelee. Itselläni ovat olleet ihan löysästi kiinni.

Juu, eikä pidä unohtaa muitakaan tarvittavia työkaluja, piristeitä, rauhoittavia ja etenkään viisasta kissaa, jos moisen omistaa.oju kirjoitti:Ok, täytyy varoittaa ja kehottaa ottamaan ruuvari kauniiseen käteen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista. :-)lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Saattoi tietty olla edellisen remontoijan patentti, jos on meinannut, ettei pysy paikoillaan, mutta tiukkaan se niitti oli kahden muoviseinämän läpi ammuttu.Jope kirjoitti:Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista.lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Mulla oli se oven lasiin puhaltavan suuttimen putki niitattu, siis sen ylemmän joka puhaltaa vain lasiin.Jope kirjoitti:Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista.lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sitä ylempää "ikkunaritilää" tarkoitin myös.dimebak kirjoitti:Mulla oli se oven lasiin puhaltavan suuttimen putki niitattu, siis sen ylemmän joka puhaltaa vain lasiin.Jope kirjoitti:Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista.lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin. Hienosti se kojelauta irtoaa ilmankin eikä aikaa mennyt purkamiseen ja kokoamiseen kuin hetki. Isompi aika kului sopivia hiiliä etsiessä ja lähes vastaavien löytyessä niiden viilaamisessa..
Nyt on taas kojelaudan purku edessä, kun puhaltimen moottori on alkanut nitisemään ilkeästi. Kerkeshän se parivuotta jo pyörimäänkin ääneti..
Nyt on taas kojelaudan purku edessä, kun puhaltimen moottori on alkanut nitisemään ilkeästi. Kerkeshän se parivuotta jo pyörimäänkin ääneti..
En tiedä ratin irroituksen tarpeellisuudesta, mutta mukavasti luo lisätilaa, eikä ole merkittävä ajallinen lisä tuon poisto / irroitus, ja omalla kohdalla oli edessä myös tuo viiksen vaihto, eli ylimääräinen tieltä pois.akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin. Hienosti se kojelauta irtoaa ilmankin eikä aikaa mennyt purkamiseen ja kokoamiseen kuin hetki. Isompi aika kului sopivia hiiliä etsiessä ja lähes vastaavien löytyessä niiden viilaamisessa..
Nyt on taas kojelaudan purku edessä, kun puhaltimen moottori on alkanut nitisemään ilkeästi. Kerkeshän se parivuotta jo pyörimäänkin ääneti..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI