Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja oju »

Kaverini autosta (kaasari 900 vm. -86 tms.) sisätilan tuulettimen moottori hajosi. Vaihto-operaatio näyttää varsin työläältä joten kysymys kuuluu voiko kojelaudan päälle leikata reiän ja vaihtaa moottorin sitä kautta?
Onko muita kikkoja tai ajatuksia aiheesta?

Ikkunan irrotus on jo rutiinia joten se ei ole ongelma vaan kojelaudan irrottamiseen kuluva aika. Käyttöauton esteettisyyden vaatimukset voi sitten täyttää käyttämällä listaa sauman peittämiseen mutta auto pitäisi saada nopeasti taas ajoon.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elä leikkele mitään, homma on ohi parissa tunnissa, eikä niin sekava ja kivulias kuin miltä vaikuttaa (ellei kissa kynsi samalla) :)

http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

katsoppa tuolta :: http://koti.mbnet.fi/stefa/
ja sieltä klikkaat saabismia kohtaa ja siinä ylimpänä on ohjeet vaihtoon!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Hienoa! Hyvännäköiset ohjeet, pistän eteenpäin.

Silti jäi ohjeista kaivertamaan se että mitäs jos tuo onkin ihan hollilla jos vähän näyttää pistosahaa kaiutinaukolle 8O 8O 8O Huoltoaukosta kun olisi myöhemminkin hyötyä. No, kun ei ole räjäytyskuvia lähellä en osaa arvioida asiaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

oju kirjoitti:Hienoa! Hyvännäköiset ohjeet, pistän eteenpäin.

Silti jäi ohjeista kaivertamaan se että mitäs jos tuo onkin ihan hollilla jos vähän näyttää pistosahaa kaiutinaukolle 8O 8O 8O Huoltoaukosta kun olisi myöhemminkin hyötyä. No, kun ei ole räjäytyskuvia lähellä en osaa arvioida asiaa.
Ei ole tuhoamisen arvoinen tuo kojelaudan päällinen. Pistosahalla sitäpaitsi sohaisee kuitenkin vääriin paikkoihin, tuolla päällisen alla on tavaraa kuten näkyy. reilu 2 tuntia meni itseltäni kun tein ensimmäistä kertaa, otin kuvia, tein muistiinpanoja ja silitin kissaa, joten näppärä tekee lappu kädessä tuon varmaan alle kahden tunnin. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Se sun rikkomas putki tuli tonne puhallinritilän yläpuolella olevalle ikkunasuuttimelle, eikö?

Se lähtee sieltä suuttimen päästä irti kyllä se putki, kun rauhallisesti työskentelee. Itselläni ovat olleet ihan löysästi kiinni.

Lisävinkkinä: Jos ei meinaa muistaa, että mikä kytkin oli missäkin, niin tökkii ne kytkimet liittimiin sitten, kun on irroittanut kojelaudan.

Liittimet ovat kylläkin hieman toisistaan poikkeavia, joten kauhean montaa kytkintä ei voi laittaa väärään paikkaan. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Ok, täytyy varoittaa ja kehottaa ottamaan ruuvari kauniiseen käteen. :lol:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Juu, ei se ole oikeasti kovin vaikeaa. Itse tein tuon ekan kerran täysin ilman ohjeita ja hyvin onnistui, katsoin aina että mistä kanittaa nyt ja otin ruuvin irti.

Ekalla kerralla en jaksanut irrottaa keskikonsolia lainkaan (irrotin vaan kojelaudan naaman), kyllä ne ruuvit sieltä ulos sai niinkin, mutta huomattavasti pienempi vaiva on ruuvata se konsoli irti. :-D

Ratin mutteri on 22mm.

Ai niin ja kojelaudan naaman ruuveista aina varoitellaan ja päivitellään, joten tässä taas vinkki siitäkin: Jossain kohtaa ruuvin vartta on nippu vaakaviivoja, jotka kuvaavat, että mikä ruuvi kuuluu mihinkin.. I II III IIII vasemmalta oikealle. (eli sinänsä ei haittaa, vaikka ne heittäis vaan johonkin kasaan)
Viimeksi muokannut Jope, Ke Marras 23, 2005 13:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jope kirjoitti:Se sun rikkomas putki tuli tonne puhallinritilän yläpuolella olevalle ikkunasuuttimelle, eikö?

Se lähtee sieltä suuttimen päästä irti kyllä se putki, kun rauhallisesti työskentelee. Itselläni ovat olleet ihan löysästi kiinni.
Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään, onneksi säästeliäänä otin talteen 99:stä putkia metrikaupalla 8)
oju kirjoitti:Ok, täytyy varoittaa ja kehottaa ottamaan ruuvari kauniiseen käteen. :lol:
Juu, eikä pidä unohtaa muitakaan tarvittavia työkaluja, piristeitä, rauhoittavia ja etenkään viisasta kissaa, jos moisen omistaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jope kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista. :-)
Saattoi tietty olla edellisen remontoijan patentti, jos on meinannut, ettei pysy paikoillaan, mutta tiukkaan se niitti oli kahden muoviseinämän läpi ammuttu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jope kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista. :-)
Mulla oli se oven lasiin puhaltavan suuttimen putki niitattu, siis sen ylemmän joka puhaltaa vain lasiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

dimebak kirjoitti:
Jope kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Jep, näin oli toisella puolella, mutta näkyi olevan niitattu myöskin se suulake siihen ritilän sisääntuloon, ihmettelin kun ei takaisinkaan suostunut menemään
Hyvä tietää tämäkin.. Eipä ole vastaan tullut moista. :-)
Mulla oli se oven lasiin puhaltavan suuttimen putki niitattu, siis sen ylemmän joka puhaltaa vain lasiin.
Sitä ylempää "ikkunaritilää" tarkoitin myös.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin. Hienosti se kojelauta irtoaa ilmankin eikä aikaa mennyt purkamiseen ja kokoamiseen kuin hetki. Isompi aika kului sopivia hiiliä etsiessä ja lähes vastaavien löytyessä niiden viilaamisessa..

Nyt on taas kojelaudan purku edessä, kun puhaltimen moottori on alkanut nitisemään ilkeästi. Kerkeshän se parivuotta jo pyörimäänkin ääneti..
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

akyttala kirjoitti:Ratin irrotus ei ole tarpeen, jos vaikka niin sanottaisiin. Hienosti se kojelauta irtoaa ilmankin eikä aikaa mennyt purkamiseen ja kokoamiseen kuin hetki. Isompi aika kului sopivia hiiliä etsiessä ja lähes vastaavien löytyessä niiden viilaamisessa..

Nyt on taas kojelaudan purku edessä, kun puhaltimen moottori on alkanut nitisemään ilkeästi. Kerkeshän se parivuotta jo pyörimäänkin ääneti..
En tiedä ratin irroituksen tarpeellisuudesta, mutta mukavasti luo lisätilaa, eikä ole merkittävä ajallinen lisä tuon poisto / irroitus, ja omalla kohdalla oli edessä myös tuo viiksen vaihto, eli ylimääräinen tieltä pois.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin