Lisaa tehoa Aeroon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Lisaa tehoa Aeroon

Viesti Kirjoittaja Cender »

Nopea kysymys - jos en haluasi viritella APC boxia niin eikos helpoin tapa puristaa mun aerosta lisaa heppoja on heittaa katalysaattori huitsin nevadaan?
Aero on vm 1989 ja heppoja pitaisi loytya 155. Leikkauksen jalkeen maalaisjarjen mukaan tehojen pitaisi kasvaa 175 heppaan.

Miten vaikeaa tommoinen harjoitus olisi? Meneeko APC ihan sekasin kuin ei saa mitaan tietoa lambdasta ja katalysaattorikin olisi poistettu?

Mitenkas katsastuksessa semmoinen menisi vai menisiko ollenkaan lapi?

Onkos kellaan kokemuksia moisesta?
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

katin voit poistaa mut konttorilla pitää olla paikallaan!
lambda on ennen kattia eli se lienee pysyy paikallaan.
hmm ja tuskin se suurta eroa tuo tuo katin poisto!
miekin ajattelin sen poistoa 3v sitten ku hommasin jt:n 3" loppu osan mut katti toimii hyvänä kakkos vaimentajana
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mitä rekisteri otteessa lukee?

Jos autosi on väpäpäästöinen, niin luoja auttakoot :) ei vaisiskan, silloin pitää hankkia ~1k€ maksava sportti katalystaattori joka virtaa paremmin.

JOS TAAS:

Rekisteri otteessa lukee pelkästään Katalysaattori. Ei mainintaa mistään vähäpäästöisyydestä. Silloin rautakangella kylmösti katista pöperöt ulos. Auto mitataan tässä tapauksessa aina "normaalina" EI-KAT autona. Ei ne sitä katalysaattoria huomaa, onko vai ei.

Vielä parempi ottaa sen katin irti, jyrsii siihen isommat reiät ja hitsaa siitä 3" putken lkylmästi läpi, 3"jt vaan kaveriksi niin lähtee ärhäkkäämmin liikkelle.
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

nalleolut kirjoitti: hmm ja tuskin se suurta eroa tuo tuo katin poisto!
Eikos se niin ole etta ei-kat ja kat Turbot on kaytannossa samaa moottoria mutta kuin tuli tehtaalta niin jostain kumman syysta Saappi pisti tehot pienemmalle.

Tassa lainaus saabismionsairaus.netista:
turbo ic kat 1987-
-perusahtopaine 0.32 bar +/-0.03 bar
-maksimiahtopaine 0.67 bar +/-0.05 bar
-puristussuhde 8,5:1
-teho 155hp/114kW (5000rpm)
-vääntö 240Nm (3500rpm)

turbo 16v 1985-1989
-perusahtopaine 0.40 bar +/-0.03 bar
-maksimiahtopaine 0.85 bar +/-0.05 bar
-puristussuhde 9:1
-teho 175hp/129kW (5300rpm)
-vääntö 273Nm (3000rpm)

Eli perusahtopaine nayttaisi olevan mun autossa pienempi samoin kuin max ahtopaine.

Puristussuhteelle ei kai voi tehda mitaan, vai...?
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Tuo

Turbo ic on 8v konetta tarkoittava eli 155 cuulerilla...

ja jos tuo sun kone on 16v niinkuin pitää siinä on katilla 160hv:tä eli tuo...



turbo 16v (kat) 1990-1993
-perusahtopaine 0.35 bar +/-0.03 bar
-maksimiahtopaine 0.75 bar +/-0.05 bar
-puristussuhde 9:1
-teho 160hp/118kW (5500rpm)
-vääntö 255Nm (2800rpm)


ja jos se on näitä 89 vuoden special aeroja 8v ... niin ei voi mitään... :P
Cender
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Marras 14, 2005 15:28

Viesti Kirjoittaja Cender »

Mun on 16V eli toisin sanoen tehoa tulis about 15 heppaa lisaa. Eipa taidan olla mitaan jarkea tehda tata nain.

Parempi varmaan "tuunata" APC boxi
Cender
Classic Cars are like wine:
the older the better
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itsellä on suunnitelmissa tosta ässästä ottaa katti pois. Sitten hommata toinen katti ja leikata siitä laipat ja hitsata laipat suoraan putkeen kiinni. Ja mikä parasta niin on tässä reilu kk sitten katsastettu niin ei heti tarvitte kattia takaisin lyödä paikalleen. Itseä lähinnä nyppii tossa katissa se kun kuumenee niin H*******i ...Nytkun lunta on tullut maahan niin katin kohdelle lumeen on sulanut armottoman kokoinen läntti.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

DIggItaLLr kirjoitti:..~1k€ maksava sportti katalystaattori...
Vai että tonni euroja sporttikatista?! 8O Missä teet ostoksiasi? :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Suabisti kirjoitti:Itsellä on suunnitelmissa tosta ässästä ottaa katti pois. Sitten hommata toinen katti ja leikata siitä laipat ja hitsata laipat suoraan putkeen kiinni. Ja mikä parasta niin on tässä reilu kk sitten katsastettu niin ei heti tarvitte kattia takaisin lyödä paikalleen. Itseä lähinnä nyppii tossa katissa se kun kuumenee niin H*******i ...Nytkun lunta on tullut maahan niin katin kohdelle lumeen on sulanut armottoman kokoinen läntti.
Ja kiva oli katsella käryä, kun olin eräällä rompetorilla kesällä, parkkipaikka oli niittyä, ja autot matalia, ei ollut tulipalo kaukana..

Parempi, että kissat kehrää muualla kuin auton alla.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

lefa42 kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Itsellä on suunnitelmissa tosta ässästä ottaa katti pois. Sitten hommata toinen katti ja leikata siitä laipat ja hitsata laipat suoraan putkeen kiinni. Ja mikä parasta niin on tässä reilu kk sitten katsastettu niin ei heti tarvitte kattia takaisin lyödä paikalleen. Itseä lähinnä nyppii tossa katissa se kun kuumenee niin H*******i ...Nytkun lunta on tullut maahan niin katin kohdelle lumeen on sulanut armottoman kokoinen läntti.
Ja kiva oli katsella käryä, kun olin eräällä rompetorilla kesällä, parkkipaikka oli niittyä, ja autot matalia, ei ollut tulipalo kaukana..

Parempi, että kissat kehrää muualla kuin auton alla.
Niinpä, kaverin Mitsu oli jo tässä syksyllä likellä palaa kun katti rupes jo niin kuumana käymään. Onneksi oli öljymontulle lyhyt matka niin sai nopeasti sammumaan..
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse tajusin tuon lämpenemisen myös työreissulla, kun työnsin pääni ulos Toyotan ikkunasta ja kurkotin postilaatikolle, haistelin hieman, ja totesin, että on pohja lähes maassa kiinni, peruutin, ja kyllä nurmeen keltainen läiskä paloi. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Tri-Lo kirjoitti:Vai että tonni euroja sporttikatista?! 8O Missä teet ostoksiasi? :wink:
Tämä totta, kyllähän niitä paljon, paljon halvemmallakin myydään.

Ja eikös se yleensä niin ole että kun vanhoihin autoihin tulee katin poiston jälkeen paljon enempi tehuja, johtuu se siitä että vanha katti itsessään on niin jumalattoman tukossa, ei siitä että se siellä ylipäätään on? Noin maalaisjärjellä ajateltu voi myös tällainen ylenmääräinen kuumeneminen johtua osaksi tukkoisuudesta. Kyllähän se kuumenee toimivanakin, mutta niin että pitäis VPK paikalle kutsua? :lol:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pakopuolella tuo vastapaine tekee hallaa ahdoille aika nopsasti. Ei välttis tarvii olla vielä täysin tukossakaan sen katin, kun moottorista häviää tehot. Samoin, jos pakoputkessa on reikä/reikiä, se voi viedä tehot turbokoneesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

DIggItaLLr kirjoitti:Jos autosi on väpäpäästöinen, niin luoja auttakoot :) ei vaisiskan, silloin pitää hankkia ~1k€ maksava sportti katalystaattori joka virtaa paremmin.
Melko kallista. Itse maksoin omasta uudesta 3" sporttikatista 250 euroa. Tuolla myynti-palstalla niitä näkee vähän väliä, ainakin nimimerkki pparkko myy niitä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin