punainen 99 -84 kaipasi vianhakua - korjattu + rönsyilyä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

punainen 99 -84 kaipasi vianhakua - korjattu + rönsyilyä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hyvinkäällä majaileva uskollinen punainen sotaratsu
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ath922_kesa1.jpg
kaipaa apua käyntiongelmassa.

oireet:
* röpöttää käydessä
* savuttaa
* kylmänä vaikea löytää rikastimella asento jossa pysyisi tyhjäkäynnillä
* ei jaksa vetää alle 3000rpm, yskii jos lisää kaasua, rikastimen käyttö auttaa

esimerkkejä oireista:
isolla tiellä pitää ajaa nelosvaihteella, silloinkin kiihdyttäminen on suuren työn takana, matkavauhtina onnistuu kyllä pitää 110-120. kakkosella kun kiihdyttää alle 3000 kierroksista, yskähtää aina ja heittää vaihteen pois päältä.

havaintoja:
* öljyt ja vedet ei sekaisin
* sytytyksen säätö ei auta
* virranjakajan alipaineensäädin ei päästä ilmaa läpi imutestissä
* savuttaa tavallista enemmän
* kaasuttimen kalvo ehjä ja hyvä, luisti liikkuu hyvin, vaimennussylinterissä öljyä
* kolmostulpan johdon poisvetäminen ei vaikuta moottorin käyntiin oikein mitenkään, ykköstulpan vetäminen pois melkein sammuttaa koneen, kakkos ja nelostulpan johdot vaikuttaa vähän.
* rikastimen käyttö tuo alavääntöä, mutta ei tee moottorin käyntiä tasaiseksi
* oire alkoi kesällä mutta ei ollut silloin haittaava. voimistunut syksyä kohden. tällä välin autolla ajettu n. 10tkm.

äskettäin vaihdettuja uusia osia, tai toimivasta autosta :
*sytytysyksikkö
*tulpat (2 ja 3 pytyn tulpat uusittu, 1 ja 4 on vanhempia mut hyviä)
*tulpanjohdot
*virranjakajan kansi
*pyörijä
*puolan johto
*bensansuodatin

nyt epäilys kohdistuu tietysti kansi tai venttiilivikaan. puristuspainemittauksia ei tehty.

tähän asti kiitoksia jus-nimimerkille auton syynäilyyn osallistumisesta.

minua kiinnostaisi ajatus että joku myisi varaosa-autostaan uuden kannen minulle, ja vielä asentaisi sen itse. sopivaa korvausta vastaan tietysti. nykyisessä kannessa kaksi tulppaa on helicoil kierteillä eikä niitä pysty vaihtamaan kun helicoilit tulevat tulppien mukana pois...

ei viitsisi osiksi pistää autoa, kun muuten toimii pirun hyvin, jarrutkin toimii käsijarru mukaan lukien loistavasti ja leimaa olisi vielä helmikuun loppuun asti.

runsaita yhteydenottoja odotellen...
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Maalis 24, 2006 15:39. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

kyllä pahasti kansi/venttiili vialta vaikuttaa.
-savuutus= väljät venttiiliohjurit/huonot männänrenkaat ja öljyrenkaat
käyntivika ja röpötys =venttiilivika
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Multa saat todella edukkaasti tuon luottopelin vanhan kannen, 20tkm sitten koeponnistettu, puhdistettu ja plaanattu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

savutus näyttää kyl enemmän vesihöyrysavutukselta. näyttäis jäähdytysnestettäkin kuluttavan. yön aikana katosi paineiden mukana puoli litraa nestettä!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Multa saat todella edukkaasti tuon luottopelin vanhan kannen, 20tkm sitten koeponnistettu, puhdistettu ja plaanattu.
laitan sulle sähköpostia, sopiiko 82 vuoden kansi 84 vuosimalliin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Multa saat todella edukkaasti tuon luottopelin vanhan kannen, 20tkm sitten koeponnistettu, puhdistettu ja plaanattu.
laitan sulle sähköpostia, sopiiko 82 vuoden kansi 84 vuosimalliin?
Eikös nuo H-koneiden kannet ole kaikki samoja, venttiilit vaihtui joskus '86 vai miten se meni?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se kuluttaa nestettä sylinterin kautta, niin sytytystulpan pitäisi kyllä kirkastua "ylipuhtaaksi"... Haiseeko savu "makealta"?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiristäpä imusarjan pultit.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Kiristäpä imusarjan pultit.
hyvä huomio, vesipumpun tasossa nimittäin on muistakseni pieni jäähdytysnestelätäkkö.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Jos se kuluttaa nestettä sylinterin kautta, niin sytytystulpan pitäisi kyllä kirkastua "ylipuhtaaksi"... Haiseeko savu "makealta"?
en ole impannut sitä ajatuksella, mutta nyt kun sanoit, uskaltaisin melkein väittää että haisee makealta, sellainen tuntuma jäänyt. savu on sellaista tosi paksua valkoista, hävettää pirusti tyhjäkäyttää autoa parkkipaikalla kun hetkessä on koko lääni sumun peitossa.

ai niin, yön aikana oli paisuntasäiliö tyhjentynyt...

edit: kaupat on sovittu sylinterinkannesta, vaihtoapua vielä tarvitaan.

minulla
a) ei kokemusta
b) ei työtiloja/riittävästi työkaluja
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

lucaf kirjoitti:
jariha kirjoitti:Kiristäpä imusarjan pultit.
hyvä huomio, vesipumpun tasossa nimittäin on muistakseni pieni jäähdytysnestelätäkkö.
Niin ja tietysti sitten heti seuraavaksi imusarjan tiiviste. Minulla oireet olivat tuollaiset taannoin, kun käytin imusarjan irti, enkä vaihtanut tiivistettä. Ja savu oli tosiaankin valkoista silloin. Eikös se ole merkki, että palotilaan pääsee vettä, ilmeisesti sinulla juuri kolmospyttyyn.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
jariha kirjoitti:Kiristäpä imusarjan pultit.
hyvä huomio, vesipumpun tasossa nimittäin on muistakseni pieni jäähdytysnestelätäkkö.
Niin ja tietysti sitten heti seuraavaksi imusarjan tiiviste. Minulla oireet olivat tuollaiset taannoin, kun käytin imusarjan irti, enkä vaihtanut tiivistettä. Ja savu oli tosiaankin valkoista silloin. Eikös se ole merkki, että palotilaan pääsee vettä, ilmeisesti sinulla juuri kolmospyttyyn.
joutuu vissiin tänäänkin koukkaamaan motonetin kautta hakemaan imusarjan tiivisteen. loistovinkki. olisipa hyvä että sais noi nesteet pysymään järjestelmässä sen aikaa kun löydän työtarjouksen kannenvaihdolle. auto on kuintekin jatkuvassa käytössä ja olis ikävää jos kone leikkaisi kiinni nesteiden katoamisen myötä.

kannenvaihto tulee anyway kysymykseen, noiden tulppien kierteiden kanssa menee totaalisesti hermot.

mutta tähän väliin otetaan vinkkejä vastaan imusarjan tiivisteen vaihtoon. karkaako siinä nesteet helposti palotiloihin tai muuta mitä pitää huomioida?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

harjoittelin sitten varmuuden vuoksi tuota imusarjan tiivisteen vaihtoa. irroitushetkellä tajusin ettei vika voi olla siinä, vesikanavat menee (kaasutinkone) pyttyjen 1 ja 2 vierestä, mutta minulla kolmospytty pimeänä.

operaation hankalin osuus on puukolla poistaa vanhat tiivisteen jämät. ja tietysti rippeet menee palotiloihin ja vesikanaviin, mitenköhän hyvin ne tukkii jäähdytysjärjestelmää?

edelleen siis käy huonosti ja tupruttaa valkoista vesihöyryä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lucaf kirjoitti:harjoittelin sitten varmuuden vuoksi tuota imusarjan tiivisteen vaihtoa. irroitushetkellä tajusin ettei vika voi olla siinä, vesikanavat menee (kaasutinkone) pyttyjen 1 ja 2 vierestä, mutta minulla kolmospytty pimeänä.

operaation hankalin osuus on puukolla poistaa vanhat tiivisteen jämät. ja tietysti rippeet menee palotiloihin ja vesikanaviin, mitenköhän hyvin ne tukkii jäähdytysjärjestelmää?

edelleen siis käy huonosti ja tupruttaa valkoista vesihöyryä
eli mäntien päälle pääsee vettä. kannentiiviste rikki tai kansi vauriottunut..

voisin tarjota vaihtotyötä, mutta on turhan kaukana.. :|
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

kannattaa varautua kannen vaihtoon,sillä noi 2-3 pyttyjen tulppa murheet viittaa haljenneeseen kanteen! :wink: ylensä halkeaa juuri noiden sylinterien kohdalta! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin