Äkillinen polttoaineen kulutuksen kasvu.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Äkillinen polttoaineen kulutuksen kasvu.

Viesti Kirjoittaja kms »

Tankkasin ja kauhistuin.
8O

Vanha uskollinen -86 900T APC on alkanut kuluttaa bensaa!

Kahden vuoden ajan on Saab kuluttanut tasaisesti työmatkoillani 9-10L/100km.

Nyt yhtäkkiä 12,5-13L Samalla reitillä.

Mikä voi yllättäin särkyä ilman, että auton käytös muuttuu, mutta polttoaineenkulutus kasvaa roimasti?

Mitään muutosta en ole huomannut missään ominaisuudessa. (Kylmä/kuumakäynistys, kiihtyvyys, vääntö, ahdot, savutus)

Teemu
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

Laahaako jarrut ? :?
curry
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Virranjakajan alipainesäädin voisi olla yksi syyllinen.
SAAB 99 -83 GL
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Ei laahaa, kevyesti työntelee tallilla. Eikä mikään jarru kuumota ajon jälkeen.

Alipainesäädin kävi itelläkin ekana mielessä, mutta toimii, eikä ole puhki.

Talvirenkaiden vaihtokaan ei muuttanut tilannetta.


?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

poijat käyny imasemassa tankista..? :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Ootko tarkistanu sytkän?. Mites kylmäkäynnistys suutin, saattaa vuotaa?. Entäs ohjauspainesäädin?
SAAB 99 -83 GL
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Seos kannattaa mitata, vaikkei siihen olisi koskettukaan. Lisäksi kannattaa katsoa ainakin ilmanputsari, sytkäennakko, ilmavuodot sekä ohjauspainesäätimen lämpövastus (ja tuleeko sille jännite).
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Ilmanputsari tuskin menee tukkoon yhtäkkiä. Sytkää en ole mitannut, mutta kaikki sytkäosat on suht uusia suurinpiirtein vaihtovälinsä puolivälissä. Mikä voi heittää sytkän poskelleen kerrasta?

Tankkaan noin viiden päivän välein tankin täyteen ja merkitsen kaikki tankkaukset ylös+ ajetun kilsamäärän.

Nyt on mennyt kuukausi ja tankillisella on päässyt sata kilsaa lyhemmän matkan kun ennen.

Epälin jo Öljy-yhtiöiden salajuonen pienentäneen polttaineen tehoa.. :D

Kylmäkäynti suuttimen tarkastin samalla kun kokeilin alipainekellonkin.

Alipaine/ilmaputket on korjattu vuosi sitten enkä äkkiä löytänyt ko. vikoja.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälainen oli kulutus viime talvena? Johtuisiko viilentyneistä keleistä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Termostaatin kunto? Miullahan pahin bensankulutuksen lisäys tuli 900i:ssä heikkotehoiseksi heittäytyneen puolan kanssa. Auto kävi ok, mutta pidemmässä ajossa alkoi röpöttämään tyhjäkäynnillä. Sitä vikaa sitten etsinkin kissojen ja koirien kanssa. Meinasi vainoharha tulla, kunnes tajusin ainoan vaihtamatta olevan sytkäosan olevan puola. Sillähän se sitten korjautuikin... Kulutuksen nousu oli luokkaa 1-2litraa sadalle niin pätkäajossa, kuin maantielläkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ohjauspainesäätimen lämpövastus?

Sen maadoitusjohdin tulee ainakin -83-mallisessa turbossa laturin kupeeseen.
Miten lie -86-mallissa?

Tuo johdin kun katkesi liittimen juuresta niin johan kulutti.

Kannattaa myös mitata, että lämpövastus on ehjä.
Jos lämpövastus ei toimi, ohjauspainesäädin käy kylmempänä
ja seos on silloin rikkaammalla kuin pitäisi.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Yksi mahdollisuus mun mielestä on, että bensaa on alkanut vuotaa salakavalasti tankilta tai letkuista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Painevaraaja voi myöskin vuotaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

...hmm, Noihin sähkövikoihin pitää vielä perehtyä, mutta tallissa ei haise bensa ja viime talvena kulutus oli merkittävästi pienempi. Eikä myöskään johdu talvirenkaista, koska kulutus alkoi jo kesärengaskeleillä...

Jatkan vianetsintää.

Kiitos vinkeistä kaikille!
Vastaa Viestiin