Tyhjäkäynti 900i:ssä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Tyhjäkäynti 900i:ssä

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

Tervehdys. Semmosta ongelmaa olisi, että pystykeula 900i:tä vaivaa huono tyhjäkäynti. Lämpimänä kierrokset suht normaalit noin 900-1000, mutta startatessa ei pysy kertaakaan käynnissä ilman pientä avitusta kaasulla - ei edes kesällä. Startin jälkeen kierrokset nousevat muutamaksi minuutiksi noin 1000:een, mutta sitten romahtavat 400-500:aan, jopa sen allekkin. Elikkäs laseja raapatessa ja autoa lumesta putsatessa saattaa sammua ja samoin jarrua pumpatessa ja ohjaustehostinta rasitettaessa. Ärsyttävä sikäli, että sammuu yleensä kylmänä liikennevaloihin, jos ei ole tarkkana kaasun kanssa. Lämpöjen noustua vasta yli 1/3 löytää normaalin tyhjäkäynnin. Mikähän mahtaa vaivata?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lisäilmaluisti ilmeisesti toimii ja liikkuu, jos kerran pari minuuttia kylmäkäynnistyksestä kierrokset ovat 1000.
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _12?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _04?full=1

Lisäilmaluistia voi säätää aukeamaan enemmän, mutta nyt ongelma ei liene siinä.

Olisiko sitten ohjauspaineventtiili sellainen, että ei lämpene tarpeeksi, ja antaisi liian rikasta seosta liian pitkään. Tuleeko ohjauspaineventtiilin jännite kun auto käy? Mikä on ohjauspaineventtiilin käämin vastus (liittimestä johto irrotettuna mitattuna)

http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... 1_8?full=1

Minkälaisilla säädöillä seos on lämpimänä, CO pakokaasumittauksesta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuo sammuminen jarrua pumpatessa kiinnitti huomion. Vuoto jossain imusarja-alipainezydeemit-akselilla?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Miun 900i:ssä oli aikoinaan tuota liikennevaloihin sammumista kylmästartin jälkeen. Se oire hävisi, kun säädin kaasuläpän asennon ja tyhjäkäynnin oikeaoppisesti. Sehän menee about näin. Käännetään kaasuläppäruuvi ensin auki ja sitten lähdetään kiristämään. Kun läppä alkaa kääntyä, siitä vielä puoli kierrosta. Tämän jälkeen auto käyntiin ja säädetään tyhjäkäynti omasta säätöruuvistaan.

http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900tyhjakayntiosat.jpg
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

Mertmi kirjoitti:Miun 900i:ssä oli aikoinaan tuota liikennevaloihin sammumista kylmästartin jälkeen. Se oire hävisi, kun säädin kaasuläpän asennon ja tyhjäkäynnin oikeaoppisesti. Sehän menee about näin. Käännetään kaasuläppäruuvi ensin auki ja sitten lähdetään kiristämään. Kun läppä alkaa kääntyä, siitä vielä puoli kierrosta. Tämän jälkeen auto käyntiin ja säädetään tyhjäkäynti omasta säätöruuvistaan.

http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900tyhjakayntiosat.jpg
Jos menen tekemään tuon kaasuläpän säädön, meneekö seosten säätö uusiksi? Onko vaaraa, etten saa enää autoa liikkeelle? Jos ei ole, voisin aloittaa tuosta. Nuo muut osat (ohjauspaineventtiili, lisäilmaluisti) kun kuulostavat täysin heprealta eikä ole mittaria eikä asiantuntemustakaan tarkempaan mittaukseen.. Epäilen vahvasti, että tuo kaasuläpän asento ei olisi aivan kohdallaan.

Mitenkäs tuo imusarjan keskellä oleva mutikka (lämpöaikakytkin?) voikos se olla rikki ja aiheuttaa yllä mainittuja oireita? Eikös se nimenomaan käske antamaan ylimääräistä bensaa kylmänä startatessa?

Päästöt viime katsastuksessa keväällä (kuten aikaisempinakin vuosina) olivat kuulemma hyvät:

CO 0,91 (max. 4,5)
HC 139 (max. 1000)
CO2 12,28
O2 3,64 (max. 5,00)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan silloin kun starttimoottori pyörii. Sillä ei ole mitään vaikutusta käyntiin enää sen jälkeen kun olet antanut avaimen palata starttiasennosta käyntiasentoon.

Kaasuläpän perussäätö ei vaikuta seoksiin. Saattaisi olla aiheellista puhdistaa kaasuläppä ja läppäkotelo öljykarstasta ennen säätöä. Voi hyvin olla että säätöihin ei tarvitsekaan koskea, läppä ehkä menee kiinni juuri sopivasti, mutta paikat on sen verran likaiset, että riittävästi ilmaa ei virtaa läpän ohi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jostain kumman syystä tuo säätö alkaa mennä pieleen ihan itekseen. Mullakin oli se säätö nii paljon pielessä, että kaasuläppä saattoi tarttua kiinni auton seistyä pidempään. Kun auton käynnisti ja painoi kaasua, niin tuntui että nyt ei liiku mikään ja kun painoi tarpeeksi kovasti poljinta, kuului napsahdus ja kaasu alkoi pelaamaan. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpohjose
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 22, 2005 13:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tpohjose »

Kiskaise jarrutehostimen letku irti ja kokeile sitten käykö paremmin.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Jostain kumman syystä tuo säätö alkaa mennä pieleen ihan itekseen. Mullakin oli se säätö nii paljon pielessä, että kaasuläppä saattoi tarttua kiinni auton seistyä pidempään. Kun auton käynnisti ja painoi kaasua, niin tuntui että nyt ei liiku mikään ja kun painoi tarpeeksi kovasti poljinta, kuului napsahdus ja kaasu alkoi pelaamaan. 8O
mulla 99:ssä tuo kaasuläpän säätöruuvi pyörii itsekseen auki, johtuu siitä ettei kaasuläpän paluurajoitin toimi.

oli muuten hyvä tuo Mertmin tyhjäkäynnin säätökuva, oon aina säätäny tyhjäkäyntiä tuosta läpän asentoruuvista.. :oops:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:
mulla 99:ssä tuo kaasuläpän säätöruuvi pyörii itsekseen auki, johtuu siitä ettei kaasuläpän paluurajoitin toimi.

oli muuten hyvä tuo Mertmin tyhjäkäynnin säätökuva, oon aina säätäny tyhjäkäyntiä tuosta läpän asentoruuvista.. :oops:
Joo, et ole ensimmäinen, joka säätää väärästä ruuvista tyhjäkäyntiä ruiskusaabista. Siinä kaasuläpän rajoitinruuvissa pitäisi kyllä olla lukkomutteri...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

Jep. Laitoin tuon kaasuläpän nyt edes suurinpiirtein kohdalleen. Sain kyllä löysäillä kierroksia varmaan toistakymmentä. Itsehän tuosta tuli monta monta vuotta sitten säädettyä.. Kumma homma, että käytin yhtenä vuonna ennen katsastusta säädättämässä tyhjäkäynnin ja seokset asianmukaisessa korjaamossa ja silloin tuota kaasuläppää ei laitettu kohdalleen.

Laitoin läpän ensin asentoon, jossa ruuvi kierretään kiinni kunnes läppä alkaa kääntyä ja sitten vielä 1/3 - 1/2 kierrosta lisää (näinhän se meni?). Kävikin niin että auto ei pysynyt enää käynnissä. En saanut mitenkään tyhjäkäyntiruuvilla passattua niin paljoa, että kierrokset olisivat olleet edes jollain lailla kohtuulliset. Ruuvi tuntui miltei irtoavan käteen vai onko siellä tosiaan 100 mm pultti? Päätin kiristää kaasuläpän säätöruuvia vielä muutaman kierroksen, jotta auto alkoi taas pelaamaan. Kierrokset eivät nyt olleet kylmänä aivan niin alhaiset kuin ennen säätöä, vaan pysyttiin noin 600-700:ssa. Lämpimänä pyöri taas siellä tonnin molemmin puolin.

Testiajolla välillä tuntui, että kierrokset putosivat aika hitaanlaisesti kytkintä pohjaan poljettaessa. Jopa muutaman kerran kesti aika kauan ennen kuin putosivat 1500 -> 1000. Olisikohan kuitenkin läppä perusteellisen puhdistuksen tarpeessa? Otin kumitorven pois ja putsailin enimmät öljytöhkät pois ilmamäärämittarista ja kaasuläpän suulta, mutta valon puutteen vuoksi en tarkemmin saanut enää puhdistettua... Josko huomenna yrittäisi valoisan aikaan ehtiä.

Passaako tuonne muuten mitään kemikaaleja suihkia? Esim. CRC/vastaava? Imupuolen letkut olivat asianmukaisesti paikoillaan, mutta venttiilikopan huohotinputken kumitiivisteen kohdalla oli jotain roiskeita valunut koppaa pitkin - liekö miten vanhoja kun en tänä vuonna ole moottoria pessyt.. Eniten epäilyttää se punotun kuidun peitossa oleva kova muoviputki ja sen tiiviys. Alipainekellonkin testasin virranjakajasta ja tuntui ilmeisesti pelaavan.

Miten tuo jarrutehostimen letku voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin kylmänä ja mistä semmoinen löytyy? :oops:
tpohjose
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 22, 2005 13:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tpohjose »

Jarrutehostin toimii imusarjan imuvoimalla. Letku tulee siis imusarjasta tehostimen kylkeen. Irrota letku vaikka tehostimen päästä ja tuki letkun pää.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se 10mm kannalla oleva M6 ruuvi on tyhjäkäynninsäätöruuvi. Jos siinä ei säätövarat riitä, on jossain muuallakin vikaa. Kaasuläpän säätö on aivan oikein tehty, kuinka minä sen kerroin.

EGR-laite sotkee kanssa paikkoja ja sotkee moottorin toimintaa, jos pakokaasua virtaa kylmänäkin moottoriin. Itse olen poistanut sen pakokaasunkierrätysjärjestelmän jo useammasta moottorista. Siihen kuuluu imusarjan keskeltä kannen luota tuleva metalliputki, jossa on se rautalankahässäkkä ympärillä. Putki menee imusarjan alle kaasuläppäkotelon luo. Siellä on venttiili 2xM6 ruuveilla kiinni. Se putki+venttiili kuikkaan ja sokea laippa vaan siihen reikään tiivisteliiman kera. Imusarjan reikään käy M16x1,5 kierteellä oleva tulppa. Pitäis löytyä hydrauliikkaliikkeestä. EGR:n venttiili on usein ihan öljyssä ulkopuoleltakin, koska sen laipan välistä on vuotanut imusarjan sisälle huohotuksen mukana tullutta öljyä. Tuon poiston jälkeen joudut kyllä säädättämään seokset uudestaan. Omassa 900i:ssä ainaskin meni niin rikkaalle seokset, että olisi tullut ajokielto katsastuksessa. Laipan välistä oli vuotanut niin paljon ilmaa ohi määräjakajan, että seosruuvia oli käännetty aivan liian rikkaalle vuodon kompensoimikseksi.

Editti:

Tässä vielä hieman epätarkka kuva irroitetusta EGR:stä.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pertsa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 28, 2005 09:37

Viesti Kirjoittaja Pertsa »

Minulta ei taida tuota EGR:ää löytyä. Auto vuoden '84 GLi. Ainakaan en tuommosta silmiini saanut..

Asiaan: otin kumiputket irti tuosta lisäilmaventtiilistä ja irrotin sen. En tosin saanut irti sitä sähköjohtoa ja päätin olla särkemättä. Laitoin rätin alle ja suihkutin runsaasti CRC:tä venttiilin lävitse. Kallistelin puolelta toiselle ja valuttelin aineet (aika mustat) ulos. Puhdistaessa huomasin, että venttiili toimii, koska luisti tuntui jäähtyessään aukeavan juuri niin kuin pitääkin. Mokkula takaisin kiinni ja letkut paikoilleen ja avainta lukkoon.

Tulos: auto lähti ilman kaasua käyntiin ja kierrokset nousivat noin 1500:aan. Auton lämmittyä taas hieman (oli siis ennen puhdistusta vain hieman aikaa seissyt lyhyen ajon jälkeen) laskivat tuonne 900:n tienoille. Eli näin pikaisen testi jälkeen voidaan sanoa, että saattaisi nyt toimiakin. :D Pitää koittaa vielä kunhan jäähtyy aivan kylmäksi ja nyt varmaan voisi kokeilla säätää se kaasuläppä aivan oikeaan asentoonsa. Jospa nyt sitten saisi tyhjäkäyntipultilla joutokäynnin kohdilleen.

Pitäisiköhän yllämainittujen operaatioiden jälkeen säädättää seokset, kun kaasuläpän ja tyhjäkäyntiruuvin asento olennaisesti muuttuu?

Kiitos kovasti avusta.

PS. Minuakin ihmetyttää, miksi tuota läppää voi yleensäkään säätää, jos sen kuuluu olla tietyssä asennossa? :? Tuntui jotenkin niin luonnolliselta siitä ruuvata tyhjäkäyntiä :D
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900i 16V vm. -89?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Nyt vielä pikavinkki 900i16V:n (vm -89) tyhjäkäyntihoitoon, käy lämpimänä & uusilla öljyillä noin 1000rpm pintaan, vähän voisi alentaa. Ilmeisesti tuo kaasuläpän vaimennusjousen säädönkin voisi tehdä, nyt se lepää koko ajan sitä kaasuläpän vipua vasten.
Vastaa Viestiin