Tyhjäkäynti 900i:ssä
Toisenlainen kokemus k-jetistä. Tuolla laitoksella on ajettu vasta 350-450tkm, kaasuläppä on niin kulunut, että tyhjäkäyntiä ei tahdo saada tarpeeksi alas, eli läpän säätöruuvi on kaukana läpästä, ja läppä siis makaa täysin kiinni, ja silti se lisäilmaruuvi saa olla täysin kiinni ni tyhjäkäynti kaikki sähkövermeet pois päältä on kuumana siinä 950 eli juuri juuri rajoissa( säätöarvo rintapellissä 900 +-50), mulla ei ole ikinä tarttunu kaasuläppä kiinni mutta auki se jää kanittamaan eli joskus tyhjäkäynti jää huutamaan tonne 1700 tienoille. Nopea kaasun potkasu korjaa tilanteen, ja vinokoneen murina kuuluu taas oikealla taajuudella. Ihan kuriositeettinä tuli mieleen, että näinkin voi käydä. Tosin lisäilmaluistiaki tarttis säätää kun kylmänä käy tasan samoilla kierroksilla ku kuumanakin, luisti pelaa mut säätö on ilmeisesti pari milliä poskellaan...Mertmi kirjoitti:Jostain kumman syystä tuo säätö alkaa mennä pieleen ihan itekseen. Mullakin oli se säätö nii paljon pielessä, että kaasuläppä saattoi tarttua kiinni auton seistyä pidempään. Kun auton käynnisti ja painoi kaasua, niin tuntui että nyt ei liiku mikään ja kun painoi tarpeeksi kovasti poljinta, kuului napsahdus ja kaasu alkoi pelaamaan.
Patarauta on påp.
Vanhassa tuplakaasarillisessa 99:ssä oli samaa vikaa, joutui säännöllisesti uittamaan vivuston öljyssä.TVS kirjoitti: mulla ei ole ikinä tarttunu kaasuläppä kiinni mutta auki se jää kanittamaan eli joskus tyhjäkäynti jää huutamaan tonne 1700 tienoille. Nopea kaasun potkasu korjaa tilanteen, ja vinokoneen murina kuuluu taas oikealla taajuudella. Ihan kuriositeettinä tuli mieleen, että näinkin voi käydä.
Kunnon voitelun jälkeen toimi pitkään kunnolla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mie kyllä sinuna vaihtaisin tuon kaasuläppäkotelon parempaan...TVS kirjoitti: Toisenlainen kokemus k-jetistä. Tuolla laitoksella on ajettu vasta 350-450tkm, kaasuläppä on niin kulunut, että tyhjäkäyntiä ei tahdo saada tarpeeksi alas, eli läpän säätöruuvi on kaukana läpästä, ja läppä siis makaa täysin kiinni, ja silti se lisäilmaruuvi saa olla täysin kiinni ni tyhjäkäynti kaikki sähkövermeet pois päältä on kuumana siinä 950 eli juuri juuri rajoissa( säätöarvo rintapellissä 900 +-50), mulla ei ole ikinä tarttunu kaasuläppä kiinni mutta auki se jää kanittamaan eli joskus tyhjäkäynti jää huutamaan tonne 1700 tienoille. Nopea kaasun potkasu korjaa tilanteen, ja vinokoneen murina kuuluu taas oikealla taajuudella. Ihan kuriositeettinä tuli mieleen, että näinkin voi käydä. Tosin lisäilmaluistiaki tarttis säätää kun kylmänä käy tasan samoilla kierroksilla ku kuumanakin, luisti pelaa mut säätö on ilmeisesti pari milliä poskellaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu, tuossa miun 99:ssä on samaa vikaa. Liikennevaloissa jättää tyhjäkäynnin 1400rpm:ään, kunnes polkaisee nopsaan kaasua.MacTurbo kirjoitti:Vanhassa tuplakaasarillisessa 99:ssä oli samaa vikaa, joutui säännöllisesti uittamaan vivuston öljyssä.TVS kirjoitti: mulla ei ole ikinä tarttunu kaasuläppä kiinni mutta auki se jää kanittamaan eli joskus tyhjäkäynti jää huutamaan tonne 1700 tienoille. Nopea kaasun potkasu korjaa tilanteen, ja vinokoneen murina kuuluu taas oikealla taajuudella. Ihan kuriositeettinä tuli mieleen, että näinkin voi käydä.
Kunnon voitelun jälkeen toimi pitkään kunnolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei oo jaksanu, ei huvita repiä imusarjaa irti, ja on niin järkyttäväs paikas kaasuläppäkotelon lohkonpuoleisimmat kiinnitysruuvit että eihän niitä edes pääse näkemään ilman peiliä, puhumattakaan että irrottas. Tyhjäkäynti kuitennii on yleensä normaali kun pitää sitä läpän akselia öljyissä, tosin ihmettelen et miten ihmeessä se on tommoseks kulunu kun ajettuki lienee alta 450tkm...Mertmi kirjoitti: Mie kyllä sinuna vaihtaisin tuon kaasuläppäkotelon parempaan...
Enempi minua häirittevä vika on se, ettei kosla uusista suuttimista huolimatta lähe kuumana ollenkaan käyntiin ellei poleta kaasua sinne, ilmeisesti tarttis tsekata se lämpöaikakytkin. Jos edes 10sek ajaks sammuttaa ni ei kirveelläkään käyntii ilman kaasua, just tos tuli kokeiltua, 10sek hinkkasin ilman kaasua eikä edes luvannu, heti ku potkas kaasua ni hörähti ja kävi heti kiltisti kaikilla.
Muok: ettei nyt täysin lipsuta aiheesta, niin myös väljä kaasuläppäakseli aiheuttaa tyhjäkäynnin hörppimistä, ja se kaikkein yleisin tietysti: suuttimien juuresta ryyppää ilmaa eli suuttimien tiivisteet uusiks. Tosin nuo ei ehkä ihan täysin osu tähän viankuvaukseen. Mutta kokeileppas seoksien säätö, CO kun on tyhjäkäynnillä noin 1.5-2(joojoo, ei ole ohjearvo) niin toimii aika kivasti. Murahtaa ihan hyvin ku polkasee kaasua, ja kulutus ei mulla ainakaan kasvanu, ite asias toi tais mennä pienimmällä kulutuksella sillon kun tyhjäkäynnin CO oli 7 ja rapiat . Ja toinen on tyhjäkäyntiluistin säätö, senhän kuulus kylmänä käydä reilua tonnia vähän aikaa, kuulemma. Mulla kävi ~1200 ennen seossäätöä(oli menny vähä turhanki laihalle), nyt kun karva rikkaammalla ni käyki 900 hela tiden.
Patarauta on påp.
Vuotaako se läpän akselilta ilmaa - auttaisiko jos vaihtaisi tai korjaisi akselin tiivisteitä? Entä tuo aukijumitus - olisiko läpän kiinnitys akseliinsa jotenkin muuttunut tai muuten vaan säädöllä parannettavissa?TVS kirjoitti:Ei oo jaksanu, ei huvita repiä imusarjaa irti, ja on niin järkyttäväs paikas kaasuläppäkotelon lohkonpuoleisimmat kiinnitysruuvit
Sen pelkän läpänkin (ja akselin) voisi vaihtaa helposti, jos koko läppäkotelo on hankalan oloinen irrotettava.
Lämpimänä käynnistymisestä - onko paineenvaraajaa, onko se kunnossa? Onko paineensäilymistä sammuttamisen jälkeen mitattu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Noo, tossa akselissa ei juuri säteittäsvälystä ole, mut läppä on hiukan kulahtanu eli akseli heiluu sen puol senttiä päittäin . Se kun osuu johonki pykälään se läppä ni se jää raolleen, kotelossa lienee aika urat läpän kohalla... Eikä tos tyhjäkäyntivikaa muuten ole mut kuumana startatessa se saa helevatisti liikaa ainetta, käy kyllä tyhjää hyvin kuhan lähtee käyntii.jus kirjoitti: Vuotaako se läpän akselilta ilmaa - auttaisiko jos vaihtaisi tai korjaisi akselin tiivisteitä? Entä tuo aukijumitus - olisiko läpän kiinnitys akseliinsa jotenkin muuttunut tai muuten vaan säädöllä parannettavissa?
Sen pelkän läpänkin (ja akselin) voisi vaihtaa helposti, jos koko läppäkotelo on hankalan oloinen irrotettava.
Lämpimänä käynnistymisestä - onko paineenvaraajaa, onko se kunnossa? Onko paineensäilymistä sammuttamisen jälkeen mitattu?
Paineenvaraajasta en tiedä, ei se siittä kiinni luulis olevan kun ongelma on tukehtuminen eikä bensan puute. Vanhoilla suuttimilla nimittäin jäi kusemaan suuttimista kun pyöräytti pumppuja. Ainakin pumppu ja takaisku on uusittu pari vuotta sitten, varaaja on kysymysmerkki. Kyl siel ainaki sillai paineet säilyy että kun annat seistä sen verta et kone on jäähtyny(vaikka sen 8h:kin) ni pamahtaa käyntii ku vähä hipasee avainta, sensijaan vaikka viikonlopun seisottuaan saa jo hetken hinkata.
Patarauta on påp.
Tulihan tuo läppäkotelon ja imusarjan välinen tiivisterengas vaan vaihdettua omaan satkuun ihan imusarjan ollessa paikallaan. Ei se mikään mahdoton ole. Se on muutes mitoiltaan 72x3.0 ja sama rengas taitaa käydä 900:n ja 9000:n koneisiin. Ainaskin 900:ssa käy 8- ja 16-venaisiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tyhjäkäynti 900i:ssä
voitelin kaasuläppävivuston ja korkea tyhjäkänyti (1200rpm) korjaantui tuonne 800-900rmp nurkille. Kaasuläppä ei palauttanut kunnolla.
Mutta mikä onale on imusarjassa kannenpäässä keskellä?
Vihreä pyöreä nappi josta mertsin säätökuvassa lähtee kaksi letkua.
Minulla nuo letkuliittimet on vihreästä napista poikki. Enkä kyllä keksi mihin ne letkut siitä kuuluisivat mennä.
Auto 8 venttiilinen ruisku mallia 1986
http://oh6kw.kuvat.fi/kuvat/saab/29062010047.jpg
Mutta mikä onale on imusarjassa kannenpäässä keskellä?
Vihreä pyöreä nappi josta mertsin säätökuvassa lähtee kaksi letkua.
Minulla nuo letkuliittimet on vihreästä napista poikki. Enkä kyllä keksi mihin ne letkut siitä kuuluisivat mennä.
Auto 8 venttiilinen ruisku mallia 1986
http://oh6kw.kuvat.fi/kuvat/saab/29062010047.jpg
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Tyhjäkäynti 900i:ssä
egr:n lämpökytkin se muistaakseni oli, toinen menee siis sille ja toinen imusarjaan jos oikein muistan...
että ei hätää jos egr poistettu ja se ylimääräinen alipainelähtö vaan tukittu..
että ei hätää jos egr poistettu ja se ylimääräinen alipainelähtö vaan tukittu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Tyhjäkäynti 900i:ssä
Ei ehkä aivan osu yksiin alkuperäisen kysymyksen kanssa mutta rohkenen silti lainata ketjua.
Potilaana on vm. -90 900i 16v ja ongelmana tyhjäkäynnin tippuminen / moottorin sammuminen tilanteessa, jossa hieman pidemmän moottoritiesiivun jälkeen tullaan jarruttaen täyteen pysähdykseen (esim. motarin rampin päässä stop-merkki). Moottori on siis lämmin ja kierrokset olleet tasaiset 2.500 pidemmän aikaa. Muissa tilanteissa tyhjäkäynti on normaali, oli kone sitten kylmä tai kuuma.
Voisiko kyseessä olla kaasuläpän asentoanturi https://www.rbmperformance.com/lng_EN_s ... -b202.html vai mistä alkaa vikaa etsimään?
Kilometrejä kertynyt hiukan alle 200.000.
Potilaana on vm. -90 900i 16v ja ongelmana tyhjäkäynnin tippuminen / moottorin sammuminen tilanteessa, jossa hieman pidemmän moottoritiesiivun jälkeen tullaan jarruttaen täyteen pysähdykseen (esim. motarin rampin päässä stop-merkki). Moottori on siis lämmin ja kierrokset olleet tasaiset 2.500 pidemmän aikaa. Muissa tilanteissa tyhjäkäynti on normaali, oli kone sitten kylmä tai kuuma.
Voisiko kyseessä olla kaasuläpän asentoanturi https://www.rbmperformance.com/lng_EN_s ... -b202.html vai mistä alkaa vikaa etsimään?
Kilometrejä kertynyt hiukan alle 200.000.
OG900i combi coupe vm. 1990
Re: Tyhjäkäynti 900i:ssä
Ja yleensä kaasuläpän ympärillä mustaa töhnää eli ilmaväli menee pieneksi ja kierrokset jää liian pieneksi. Myös voi sammua kylmäkäynnistyksen jälkeen. Siispä imutorvi irti kaasuläpältä ja jotain puhdistusainetta riepuun ja puhdistamaan kaasuläpän ympäristö. Toisella kädellä käännät kaasuläpän täysin auki puhdistusta helpottamaan, mutta älä unohda itse läppää. Sama pätee kaikkiin malleihin missä kaasuläppä löytyy.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?