H-moottorin kansi- ja nokkavika
H-moottorin kansi- ja nokkavika
Terve!
Foorumilla on ollut paljon juttua kolmella käymisestä ja kansivioista. Kerronpa tässä oman kansivikani tarinan. Minulla on ollut vuoden seisonnassa kaasari 900 vm. -87. Autossa oli pitkään ennen seisontaa oireena kolmella käyminen kylmänä. Lisäksi paisuntasäiliöön tuli kuplia. Ajattelin selviäväni kannen tiivisteen vaihdolla, mutta vaihdettuani tiivisteen oireet eivät hävinneetkään. Jatkoin kärryllä ajoa pari vuotta viime syksyyn asti, koska muuten auto pelasi yllättävän hienosta. Nyt sitten seisonta-aikana käytin konetta kerran, kunnes kone vain sammui. Öljyä ja jäähdytysnestettä riitti. Sammumisen jälkeen kone lähti käymään kuin ompelukone korkeintaan kahdella pytyllä.
Viikko sitten ostin uuden (vanhan) sylinterikannen autoon ja ajattelin vihdoinkin vaihtaa sen, koska epäilin kannessa olevan halkeamia. Yllätys oli suuri, kun avasin venttiilikopan. Autosta oli mennyt 3 venttiilin paininkuppia säpäleiksi, ja lisäksi nokka-akselin kehto oli pahasti murtunut. Kannessa ei ole silmin nähtäviä murtumia, mutta hiushalkeamia varmaan löytyy.
Onneksi mitään vaurioita ei ollut tullut muualle kuin kanteen ja venttiilikoneistoon. Uudella tasohiotulla kannella kone hyrräsi taas kuin kissa. No mistä nämä vauriot sitten johtuivat?
Edellinen omistaja on vetänyt autolla paljon matkailuvaunua 95-oktaanisella. Lisäksi koneessa oli ollut lämpöongelmia, jotka johtuivat jäähdyttimestä ja termarista. Kone on varmasti nakuttanut kuin pikku orava pitkään ja sitten vielä keittänyt kaupan päälle.
Tämän tarinan opetukset tulevat tässä:
- kolmella käyminen oli tässäkin tapauksessa oire vakavammasta kansiviasta
- koneen lämpöongelmiin pitää puuttua heti
- sytytysennakko ei saa olla liian aikaisella ettei nakuta
- kannattaa käyttää 98:a isolla kuormalla ettei nakuta
Foorumilla on ollut paljon juttua kolmella käymisestä ja kansivioista. Kerronpa tässä oman kansivikani tarinan. Minulla on ollut vuoden seisonnassa kaasari 900 vm. -87. Autossa oli pitkään ennen seisontaa oireena kolmella käyminen kylmänä. Lisäksi paisuntasäiliöön tuli kuplia. Ajattelin selviäväni kannen tiivisteen vaihdolla, mutta vaihdettuani tiivisteen oireet eivät hävinneetkään. Jatkoin kärryllä ajoa pari vuotta viime syksyyn asti, koska muuten auto pelasi yllättävän hienosta. Nyt sitten seisonta-aikana käytin konetta kerran, kunnes kone vain sammui. Öljyä ja jäähdytysnestettä riitti. Sammumisen jälkeen kone lähti käymään kuin ompelukone korkeintaan kahdella pytyllä.
Viikko sitten ostin uuden (vanhan) sylinterikannen autoon ja ajattelin vihdoinkin vaihtaa sen, koska epäilin kannessa olevan halkeamia. Yllätys oli suuri, kun avasin venttiilikopan. Autosta oli mennyt 3 venttiilin paininkuppia säpäleiksi, ja lisäksi nokka-akselin kehto oli pahasti murtunut. Kannessa ei ole silmin nähtäviä murtumia, mutta hiushalkeamia varmaan löytyy.
Onneksi mitään vaurioita ei ollut tullut muualle kuin kanteen ja venttiilikoneistoon. Uudella tasohiotulla kannella kone hyrräsi taas kuin kissa. No mistä nämä vauriot sitten johtuivat?
Edellinen omistaja on vetänyt autolla paljon matkailuvaunua 95-oktaanisella. Lisäksi koneessa oli ollut lämpöongelmia, jotka johtuivat jäähdyttimestä ja termarista. Kone on varmasti nakuttanut kuin pikku orava pitkään ja sitten vielä keittänyt kaupan päälle.
Tämän tarinan opetukset tulevat tässä:
- kolmella käyminen oli tässäkin tapauksessa oire vakavammasta kansiviasta
- koneen lämpöongelmiin pitää puuttua heti
- sytytysennakko ei saa olla liian aikaisella ettei nakuta
- kannattaa käyttää 98:a isolla kuormalla ettei nakuta
Paininkupit
Tosi kumma juttu kyllä ne paininkupit ja nokkakehdon murtuminen. Mistä ihmeestä tuo oikein aiheutui? Kaikkein hulluinta on, että lopullinen täystuho aiheutui kierrosten ollessa jotain 1500 1/min.
Tässä on pihapiirissä semmonen satku jolle sattui seuraavaa:
1. Käy kolmella ja kolisee, -> saab-huoltoon
2. 1 kpl nostajia halki -> uus nokka ja nostajat
3. Viikko meni, ei öljynpaineita, -> saab-huoltoon
4. Putsasivat öljynpaineenrajotinventtiilin ja vaihtoivat öljyt (vähän myöhästä)
5. n. 5kk eteenpäin. Öljynpaineet jätti nousematta reissunpäällä. Hinaus kotia ja otin ö-pumpun irti, aivan hirveen näkönen
6. Pumpun kanssa liikkeeseen
7. Vaihtoivat takuuseen moottorin, ja kaikkia nauratti , no oli kyllä huoltopäällikön ilme näkemisen arvonen ku tuumasin, että tämä on ikään kuin teidän jäljiltä...
Niin, tuokin rupes kolisee ihan maantiellä 80km/h nopeudessa
1. Käy kolmella ja kolisee, -> saab-huoltoon
2. 1 kpl nostajia halki -> uus nokka ja nostajat
3. Viikko meni, ei öljynpaineita, -> saab-huoltoon
4. Putsasivat öljynpaineenrajotinventtiilin ja vaihtoivat öljyt (vähän myöhästä)
5. n. 5kk eteenpäin. Öljynpaineet jätti nousematta reissunpäällä. Hinaus kotia ja otin ö-pumpun irti, aivan hirveen näkönen
6. Pumpun kanssa liikkeeseen
7. Vaihtoivat takuuseen moottorin, ja kaikkia nauratti , no oli kyllä huoltopäällikön ilme näkemisen arvonen ku tuumasin, että tämä on ikään kuin teidän jäljiltä...
Niin, tuokin rupes kolisee ihan maantiellä 80km/h nopeudessa
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
- Paikkakunta: IISALMI
nostajat
Kyllä niitä muutamia haljenneita nostimia on tullut vastaan h-koneita rassatessa eli ei mitenkään tavaton juttu. Lienee tyyppivika
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Re: nostajat
Ei se mikään tyyppivika ole!!!!Ei kestä huuvattaa yli 6000:nia pitemän päälle!!!MAX kierokset on mainittu käyttö ohje kirjassa!!!Turbo16 CD kirjoitti:Kyllä niitä muutamia haljenneita nostimia on tullut vastaan h-koneita rassatessa eli ei mitenkään tavaton juttu. Lienee tyyppivika
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Mun 99:stä oli paininkupissa halkeama. Huomattiin venttiilivälysten tarkistuksessa. Luottoasentaja laittoi siihen ehjän tilalle ja hänen mukaan ne menee kovassa ajossa. Aikoinaan olivat korjanneet liikkeessä 99:n josta kuppi oli hajonnut kovassa menossa katkaisten nokka-akselin, tiputtaen venttiilin sylinteriin ja loppu silauksena oli mäntäkin mennyt vaihtokuntoon. Hommasta oli selvitty uudella kannella ja männällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001