Turbo hajoamassa? Viheltää...
Turbo hajoamassa? Viheltää...
Onko se ihan normaalia, että vakioahdoilla (0,7bar) garretin t03 alkaa pitämään pientä vihellystä/vinkunaa, joka on selvästi kuultavissa? Voiko jälkiasennettu cooleri vaikuttaa turbosta lähtevään ääneen?
Kyllä tuo vanhojen garrettien vihellys ja vinkuna on enemmän tai vähemmän tavallista. Tuskin se enää priima on jos vinkuu mutta sellaisena kestää kyllä käyttöä hyvinkin pitkään.
Kokeileppa ottaa ahtimen imu ja paineputkia irti, katso onko paineputkissa öljyä ja kokeile imupuolelta onko akselissa päittäistä klappia. Poikittainen on vaaratonta, jos sitä ei ole ylettömästi, mitä enemmän pitkittäistä niin sitä kuluneemmat laakerit on.
Kokeileppa ottaa ahtimen imu ja paineputkia irti, katso onko paineputkissa öljyä ja kokeile imupuolelta onko akselissa päittäistä klappia. Poikittainen on vaaratonta, jos sitä ei ole ylettömästi, mitä enemmän pitkittäistä niin sitä kuluneemmat laakerit on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Oma Turbo Ässä rupesi sen jälkeen komeasti viheltämään kun laitoin vapaavirtaussuodattimen. Sama juttu oli myös Kaverin Turbo Audissa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Turbo hajoamassa? Viheltää...
Tremolo kirjoitti:Onko se ihan normaalia, että vakioahdoilla (0,7bar) garretin t03 alkaa pitämään pientä vihellystä/vinkunaa, joka on selvästi kuultavissa? Voiko jälkiasennettu cooleri vaikuttaa turbosta lähtevään ääneen?
Niin, se on se turbon vieno vihellys...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mun mielestä kuuluu asiaan, ei ole vika vaan ominaisuus.
Ysisatkussa vihellys kuului parhaiten peruspaineen tuntumassa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Samaa kerrottu minulle....pieni vihellys nyt ei normi käytössä niin kauheesti vielä haittaa, mutta voipi hiljalleen valmistautua....99tbo kirjoitti:ammatti ihmiset sanoo et vihellys ei kuulu kunnossa ja tasapainossa olevaan ahtimeen
ps. oman 900 T8 turbo ujeltaa ja siinä on akselissa päittäis väljyyttä....
Viimeksi muokannut Kipe_9000, To Joulu 01, 2005 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Etenkin jos kylmänä kuuluu,vanhaa paloautoa muistuttavaa matalaa volinaa!!!sillloin pakopesä alkaa vedellä viimeisiään(halki)!!!!Aksu900 kirjoitti:t03 viheltää uutenakin, sitten kun muuttuu vonkumiseksi niin kannattaa huolestua.Sen huomaa kyllä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tommosia ulinoita ei vielä oo kuulunut..vedättäessä vieheltää niin kuin T03 kuuluukin..ecopower kirjoitti:Etenkin jos kylmänä kuuluu,vanhaa paloautoa muistuttavaa matalaa volinaa!!!sillloin pakopesä alkaa vedellä viimeisiään(halki)!!!!Aksu900 kirjoitti:t03 viheltää uutenakin, sitten kun muuttuu vonkumiseksi niin kannattaa huolestua.Sen huomaa kyllä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Itsellä satkun entinen ahdin karjaisi melkoisen kuuluvasti, rääkäisy kuului kilometrin verran ja kopissa olijoilla meinasi lurahtaa murot uikkariin..
Pakosiivikosta oli noin kolmasosa jokaisesta siivestä poissa erittäin repaleisen reunan kera, ahtimessa päittäistä milli ja säteittäistäkin tarpeeks kun kompurapuolelta oli lähteny hieman alumiinia liikenteeseen. Ihme ja kumma kyllä, ei pukannut öljyä läpi tuo ahdin vielä tuossakaan kunnossa.![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Pakosiivikosta oli noin kolmasosa jokaisesta siivestä poissa erittäin repaleisen reunan kera, ahtimessa päittäistä milli ja säteittäistäkin tarpeeks kun kompurapuolelta oli lähteny hieman alumiinia liikenteeseen. Ihme ja kumma kyllä, ei pukannut öljyä läpi tuo ahdin vielä tuossakaan kunnossa.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ei se taida mikään hajoamisen merkki olla. Tiedän yhden Viton joka vinkui edellisellä omistajalla lähes 400tkm ja vinkuu varmasti uudellakin. Näin teki ainakin elokuussa, kun näin sen Viton Roin reissulla. Eikä siinä ollut mitään vikaa. Pitää vaan niin kivaa vihellystä ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001