Turbo hajoamassa? Viheltää...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Turbo hajoamassa? Viheltää...

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Onko se ihan normaalia, että vakioahdoilla (0,7bar) garretin t03 alkaa pitämään pientä vihellystä/vinkunaa, joka on selvästi kuultavissa? Voiko jälkiasennettu cooleri vaikuttaa turbosta lähtevään ääneen?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä tuo vanhojen garrettien vihellys ja vinkuna on enemmän tai vähemmän tavallista. Tuskin se enää priima on jos vinkuu mutta sellaisena kestää kyllä käyttöä hyvinkin pitkään.

Kokeileppa ottaa ahtimen imu ja paineputkia irti, katso onko paineputkissa öljyä ja kokeile imupuolelta onko akselissa päittäistä klappia. Poikittainen on vaaratonta, jos sitä ei ole ylettömästi, mitä enemmän pitkittäistä niin sitä kuluneemmat laakerit on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Oma Turbo Ässä rupesi sen jälkeen komeasti viheltämään kun laitoin vapaavirtaussuodattimen. Sama juttu oli myös Kaverin Turbo Audissa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Turbo hajoamassa? Viheltää...

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Tremolo kirjoitti:Onko se ihan normaalia, että vakioahdoilla (0,7bar) garretin t03 alkaa pitämään pientä vihellystä/vinkunaa, joka on selvästi kuultavissa? Voiko jälkiasennettu cooleri vaikuttaa turbosta lähtevään ääneen?


Niin, se on se turbon vieno vihellys... :)
Mun mielestä kuuluu asiaan, ei ole vika vaan ominaisuus.
Ysisatkussa vihellys kuului parhaiten peruspaineen tuntumassa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

enemmän olisin huolissaan jos ei viheltäis.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos enemmän viheltelee niin yleensä on siivestä jonkun moinen pala pois...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

ammatti ihmiset sanoo et vihellys ei kuulu kunnossa ja tasapainossa olevaan ahtimeen
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

99tbo kirjoitti:ammatti ihmiset sanoo et vihellys ei kuulu kunnossa ja tasapainossa olevaan ahtimeen
Samaa kerrottu minulle....pieni vihellys nyt ei normi käytössä niin kauheesti vielä haittaa, mutta voipi hiljalleen valmistautua....

ps. oman 900 T8 turbo ujeltaa ja siinä on akselissa päittäis väljyyttä....
Viimeksi muokannut Kipe_9000, To Joulu 01, 2005 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

millaista tuo hajoamassa olevan ahtimen vihellys sitten on?

mulla 99:ssä vislaa 3000rpm jälkeen kohtuullisesti..siivet on ehjät ja akselissa ei pitkittäisvälystä, ylös-alas liikkeellä tuntuu hieman välystä. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

t03 viheltää uutenakin, sitten kun muuttuu vonkumiseksi niin kannattaa huolestua. ;) Sen huomaa kyllä.
Aki Peltola #1132
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Aksu900 kirjoitti:t03 viheltää uutenakin, sitten kun muuttuu vonkumiseksi niin kannattaa huolestua. ;) Sen huomaa kyllä.
Etenkin jos kylmänä kuuluu,vanhaa paloautoa muistuttavaa matalaa volinaa!!!sillloin pakopesä alkaa vedellä viimeisiään(halki)!!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ecopower kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:t03 viheltää uutenakin, sitten kun muuttuu vonkumiseksi niin kannattaa huolestua. ;) Sen huomaa kyllä.
Etenkin jos kylmänä kuuluu,vanhaa paloautoa muistuttavaa matalaa volinaa!!!sillloin pakopesä alkaa vedellä viimeisiään(halki)!!!! :wink:
tommosia ulinoita ei vielä oo kuulunut..vedättäessä vieheltää niin kuin T03 kuuluukin.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Itsellä satkun entinen ahdin karjaisi melkoisen kuuluvasti, rääkäisy kuului kilometrin verran ja kopissa olijoilla meinasi lurahtaa murot uikkariin.. :lol:

Pakosiivikosta oli noin kolmasosa jokaisesta siivestä poissa erittäin repaleisen reunan kera, ahtimessa päittäistä milli ja säteittäistäkin tarpeeks kun kompurapuolelta oli lähteny hieman alumiinia liikenteeseen. Ihme ja kumma kyllä, ei pukannut öljyä läpi tuo ahdin vielä tuossakaan kunnossa. 8O
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Itellä huusi ko palosireeni, päittäislaakeria ei ollut enää lainkaan ja imusiipi hinkkaili kompurapesää. Savutus oli myös mahtavaa luokkaa. :) Ei sillä kovin kauaa viittiny sitten enää kyykytellä vaikka ahtoikin mallikkaasti 1.3bar edelleen, spoolaus oli vaan vähän heikkoa. :D
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se taida mikään hajoamisen merkki olla. Tiedän yhden Viton joka vinkui edellisellä omistajalla lähes 400tkm ja vinkuu varmasti uudellakin. Näin teki ainakin elokuussa, kun näin sen Viton Roin reissulla. Eikä siinä ollut mitään vikaa. Pitää vaan niin kivaa vihellystä :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin