Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mites tämä homma taas eteneekään? Muutamia vuosia sitten tein homman onnistuneesti hätätilassa, kun ajoituslamppua ei ollut olemassa. Säätö tarkastettiin myöhemmin Länsi-autossa ja huoltomies totesi, ettei koskaan ole nähnyt niin tarkkaan käsin säädettyä sytytystä.. Mutta se siitä.

Ykkössylinterin männän pitää olla puristustahdin lopussa, siis yläkuolokohdassaan venttiilit kiinni, mutta mikäs ajoitusmerkki pitää kierretty kohdalleen?
Sittenhän jakajan pultit löysätään, kierretään jakaja jompaan kumpaan reunaan ja kytketään virtakynä mihin?
Siitä sitten kierretään jakajaa pikkuhiljaa takaisinpäin, kunnes valo syttyy ja tällöin ajoitus on bueno.

Mutta mihin tuo virtakynä lykätään kiinni ja miten niiden ajoitusmerkkien pitikään olla?
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

Pyöritä moottori siihen asentoon että vauhtipyörän merkki tulee oikeaan kohtaan, mikä nyt onkin (esim. 20 astetta jne..). Ja sitten kynä kiinni puolan ensiöpuolelle. Löysää jakajan pultit ja kierrä se myöhimpään asentoonsa (edestäpäin kts. vastapäivään), jolloin kynässä pitäisi palaa valo. Siitä sitten pyörität hitaasti myötäpäivään, kunnes kynän valo sammuu, siinä se kohta pitäisi olla (jos muistan oikein) :)

Ja ykkössylinteri EI ole tällöin yläkuolokohdassa, vaan juuri siinä kohdassa milloin kipinä iskee.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mielenkiintoista, siis tuo operaatio tehdään moottori sammuksissa? :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

lucaf kirjoitti:mielenkiintoista, siis tuo operaatio tehdään moottori sammuksissa? :)
ERITTÄIN mielenkiintoista, sillä valokyniä on talli täynnä ja ajoituslamppu maksaa samanverran kuin edullinen purku-Saab. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä. Ja kuten mainitsin, tällä tavalla sytytyksen saa säädettyä kyllä käytännössä yhtä tarkasti kuin ajoituslampulla.


Edit: Ja iso kiitos spondelle ohjeista. Juurikin noin se taisi tosiaankin mennä. Nyt jos saisi nopan sytytyksen kohdalleen tämän avulla..
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saisiko tällainen puolikädetön harrastaja vielä parhaat vinkit siitä, miten käytännössä tapahtuu tuo moottorin pyörittäminen oikeaan asentoon?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

poimittu toiselta foorumilta hyvät ohjeet:
Sytytyksen säätäminen käy parhaiten strobolampun avulla. Jos asetus on paljon pielessä, niin sen voi asettaa ensin stattisesti yleismittarin tai tarkistuslampun avulla ja sitten hienosäätää strobolla. Kummalla tahansa menetelmällä säätäessä täytyy ensin tietää, mihin tavoitearvoon pyritään ja missä kohden moottorin kierrosta tuo tavoitearvo on. Täytyy siis tietää, missä on moottorin yläkuolokohta (YKK, TDC in english). Sen etsiminen on sitten toisen pitkän jutun aihe. Yleensä moottorin hihnapyörässä on ura, joka osoittaa tuon YKK-kohdan. Siitä takaa katsottuna oikealle saattaa olla yksi tai kaksi lovea, jotka merkitsevät esim. 7,5 tai 10 astetta ennen YKK (BTDC). Sitten autossa voi tietysti olla asteikolla oleva hieeeno virihihnapyörä, jonka asteikko joko on kohdallaan tai sitten ei. Jos epäröit, tarkista YKK ja mittaa astelevyllä tai muin geometrisin menetelmin hihnapyörällä se kohta, joka on sytytysasetuksen verran sivuun YKK-merkistä. Hihnapyörän ulkopinnalla YKK-merkistä oikealle on enemmän ennakkoa.

Staattinen asetus tehdään seuraavasti:
--------------------------------------
Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.

Stroboasetus:
-------------
Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sponde
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Elo 18, 2005 20:29

Viesti Kirjoittaja sponde »

akyttala kirjoitti:Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä...
Joo unohdin mainita että sytytysvirta pitää olla päällä :wink: Tuossa mun esittämässä tavassa pitää ottaa huomioon että ennakko ilmoitetaan monesti esim. "20 astetta @ 850 rpm". Moottorin käydessähän ennakkoon vaikuttaa hieman alipainesäätäjä, siis pitää hommata sellaiset arvot jotka säädetään moottorin ollessa pysäytettynä.

Ja vielä se että en ole sittenkään varma toimiko tuo säätötapa kärjettömässä :? Mutta ainakin kärjellisessä systeemissä toimii.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sponde kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä...
Joo unohdin mainita että sytytysvirta pitää olla päällä :wink: Tuossa mun esittämässä tavassa pitää ottaa huomioon että ennakko ilmoitetaan monesti esim. "20 astetta @ 850 rpm". Moottorin käydessähän ennakkoon vaikuttaa hieman alipainesäätäjä, siis pitää hommata sellaiset arvot jotka säädetään moottorin ollessa pysäytettynä.

Ja vielä se että en ole sittenkään varma toimiko tuo säätötapa kärjettömässä :? Mutta ainakin kärjellisessä systeemissä toimii.
Juu, jostakin muistan silloin saaneeni sen oikean asteluvun moottorille, joka ei käy. Ja voinhan tarkastaa sen tuosta satkusta, jossa sytytys on just eikä melkein kohdallaan.

Oikeasti tämä on tapa säätää juuri kärjellistä sytytystä, mutta soveltuu kärjettömään todellisuudessa aivan yhtä hyvin. Kipinäähän ne molemmat antaa ja kokolailla vielä aika samassa kohtaa. Itse en nää mitään syytä, miksi kärjetöntä ei näin voi säätää? Ja kuten olen jo monasti todennut, ainakin Saabissa kärjetön sytkä menee tällätavoin kohdalleen.

Lucaf, itse olen tuon moottorin saanut oikeaan kohtaan irrottamalla ykkösylinterin tulpan ja kiertämällä jollain hihnapyörän mutterista niin, ettäykkössylinterissä on paine. Silloin on oikea tahti kohdallaan. Sitten vain katsotaan vauhtipyörästä se oikea ennakon asteluku, jonka vaikka jokainen voi sammuneeseen koneeseen tarkastaa kohdallaan olevasta sytytyksestä. Minä voin sen myös tarkistaa heti kun homman suorita, vaikka kahdesta satkusta vertailun vuoksi, jos jollain ei ole omaa vertailuautoa.

Ajoitusmerkithän on kohdallaan kaksi kertaa, pako- ja imutahdin välillä, sekä puristus- ja työtahdin välillä. Siksi siis olen tarkastanut oikean kohdan kokeilemalla onko sylinterissä paine, enkä vain kiertämällä ajoitusmerkkiä kohdalleen. Voisihan se tosin joskus osua ihan tuurilla olemaan oikeassa vaiheessa..
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

kärjetöntä sytkää ei mun tietääkseni voi näin säätää koska tuo lamppuhan syttyy siitä kun kärjet koskettavat ja kärjettömässä sytkässä ei ole mitään mikä antaisi signaalia
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Enpä ole ennen kuullut että kärjetöntä sytkää voisi virtakynällä tarkistaa.
Tarkkaan ottaen kärjellisessä lamppu syttyy kun kärjet aukeavat, eli ne eivät enää maadoita puolasta tulevaa virtaa kärkien kautta maahan vaan yhteys katkeaa joten puolan ja kärkien välinen johto tulee "jännitteelliseksi"
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Uskokaa tai älkää, mutta kyllä se toimii. Kyllähän siinä kärjettömässäkin sähköä liikkuu, kipinä syntyy samassa kohdassa ja puolakin systeemissä on samalla tavalla toimiva. Ei se ole sen kummemmin erilainen, kuin että homma hoidetaan mekaanisten kärkien sijaan puolijohteilla.
Sähkö on aina sähköä ja virtakynällä nähtävissä, tapahtuu sen ohjaus sitten mekaanisilla kytkimillä/kärjillä tai puolijohteilla.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Vois hiukan epäillä teoriaa! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Musta vaikuttaa oudommalta, että kärjetöntä ei voisi säätää noin. Mitenkäs se bensa siellä sylinterissä syttyy, jos sähköä ei liiku missään? kipinänhän kuuluu syntyä aina tietyssä kohdassa ja tällöin puolan on muodostettava se suurjännite sinne. Eihän siihen vaikuta se, millainen sytytyksen ohjaus on.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä ens kertaa kuulen että virtakynällä vois kärjettömän säätää? Ihmeiden aika ei ole ohi. Live demo olis poikaa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin