Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen
Kärjettömän sytytyksen säätö virtakynää avuksi käyttäen
Mites tämä homma taas eteneekään? Muutamia vuosia sitten tein homman onnistuneesti hätätilassa, kun ajoituslamppua ei ollut olemassa. Säätö tarkastettiin myöhemmin Länsi-autossa ja huoltomies totesi, ettei koskaan ole nähnyt niin tarkkaan käsin säädettyä sytytystä.. Mutta se siitä.
Ykkössylinterin männän pitää olla puristustahdin lopussa, siis yläkuolokohdassaan venttiilit kiinni, mutta mikäs ajoitusmerkki pitää kierretty kohdalleen?
Sittenhän jakajan pultit löysätään, kierretään jakaja jompaan kumpaan reunaan ja kytketään virtakynä mihin?
Siitä sitten kierretään jakajaa pikkuhiljaa takaisinpäin, kunnes valo syttyy ja tällöin ajoitus on bueno.
Mutta mihin tuo virtakynä lykätään kiinni ja miten niiden ajoitusmerkkien pitikään olla?
Ykkössylinterin männän pitää olla puristustahdin lopussa, siis yläkuolokohdassaan venttiilit kiinni, mutta mikäs ajoitusmerkki pitää kierretty kohdalleen?
Sittenhän jakajan pultit löysätään, kierretään jakaja jompaan kumpaan reunaan ja kytketään virtakynä mihin?
Siitä sitten kierretään jakajaa pikkuhiljaa takaisinpäin, kunnes valo syttyy ja tällöin ajoitus on bueno.
Mutta mihin tuo virtakynä lykätään kiinni ja miten niiden ajoitusmerkkien pitikään olla?
Pyöritä moottori siihen asentoon että vauhtipyörän merkki tulee oikeaan kohtaan, mikä nyt onkin (esim. 20 astetta jne..). Ja sitten kynä kiinni puolan ensiöpuolelle. Löysää jakajan pultit ja kierrä se myöhimpään asentoonsa (edestäpäin kts. vastapäivään), jolloin kynässä pitäisi palaa valo. Siitä sitten pyörität hitaasti myötäpäivään, kunnes kynän valo sammuu, siinä se kohta pitäisi olla (jos muistan oikein) ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja ykkössylinteri EI ole tällöin yläkuolokohdassa, vaan juuri siinä kohdassa milloin kipinä iskee.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja ykkössylinteri EI ole tällöin yläkuolokohdassa, vaan juuri siinä kohdassa milloin kipinä iskee.
Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä. Ja kuten mainitsin, tällä tavalla sytytyksen saa säädettyä kyllä käytännössä yhtä tarkasti kuin ajoituslampulla.
Edit: Ja iso kiitos spondelle ohjeista. Juurikin noin se taisi tosiaankin mennä. Nyt jos saisi nopan sytytyksen kohdalleen tämän avulla..
Edit: Ja iso kiitos spondelle ohjeista. Juurikin noin se taisi tosiaankin mennä. Nyt jos saisi nopan sytytyksen kohdalleen tämän avulla..
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
poimittu toiselta foorumilta hyvät ohjeet:
Sytytyksen säätäminen käy parhaiten strobolampun avulla. Jos asetus on paljon pielessä, niin sen voi asettaa ensin stattisesti yleismittarin tai tarkistuslampun avulla ja sitten hienosäätää strobolla. Kummalla tahansa menetelmällä säätäessä täytyy ensin tietää, mihin tavoitearvoon pyritään ja missä kohden moottorin kierrosta tuo tavoitearvo on. Täytyy siis tietää, missä on moottorin yläkuolokohta (YKK, TDC in english). Sen etsiminen on sitten toisen pitkän jutun aihe. Yleensä moottorin hihnapyörässä on ura, joka osoittaa tuon YKK-kohdan. Siitä takaa katsottuna oikealle saattaa olla yksi tai kaksi lovea, jotka merkitsevät esim. 7,5 tai 10 astetta ennen YKK (BTDC). Sitten autossa voi tietysti olla asteikolla oleva hieeeno virihihnapyörä, jonka asteikko joko on kohdallaan tai sitten ei. Jos epäröit, tarkista YKK ja mittaa astelevyllä tai muin geometrisin menetelmin hihnapyörällä se kohta, joka on sytytysasetuksen verran sivuun YKK-merkistä. Hihnapyörän ulkopinnalla YKK-merkistä oikealle on enemmän ennakkoa.
Staattinen asetus tehdään seuraavasti:
--------------------------------------
Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Stroboasetus:
-------------
Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla.
Sytytyksen säätäminen käy parhaiten strobolampun avulla. Jos asetus on paljon pielessä, niin sen voi asettaa ensin stattisesti yleismittarin tai tarkistuslampun avulla ja sitten hienosäätää strobolla. Kummalla tahansa menetelmällä säätäessä täytyy ensin tietää, mihin tavoitearvoon pyritään ja missä kohden moottorin kierrosta tuo tavoitearvo on. Täytyy siis tietää, missä on moottorin yläkuolokohta (YKK, TDC in english). Sen etsiminen on sitten toisen pitkän jutun aihe. Yleensä moottorin hihnapyörässä on ura, joka osoittaa tuon YKK-kohdan. Siitä takaa katsottuna oikealle saattaa olla yksi tai kaksi lovea, jotka merkitsevät esim. 7,5 tai 10 astetta ennen YKK (BTDC). Sitten autossa voi tietysti olla asteikolla oleva hieeeno virihihnapyörä, jonka asteikko joko on kohdallaan tai sitten ei. Jos epäröit, tarkista YKK ja mittaa astelevyllä tai muin geometrisin menetelmin hihnapyörällä se kohta, joka on sytytysasetuksen verran sivuun YKK-merkistä. Hihnapyörän ulkopinnalla YKK-merkistä oikealle on enemmän ennakkoa.
Staattinen asetus tehdään seuraavasti:
--------------------------------------
Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Stroboasetus:
-------------
Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Joo unohdin mainita että sytytysvirta pitää olla päälläakyttala kirjoitti:Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja vielä se että en ole sittenkään varma toimiko tuo säätötapa kärjettömässä
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Juu, jostakin muistan silloin saaneeni sen oikean asteluvun moottorille, joka ei käy. Ja voinhan tarkastaa sen tuosta satkusta, jossa sytytys on just eikä melkein kohdallaan.sponde kirjoitti:Joo unohdin mainita että sytytysvirta pitää olla päälläakyttala kirjoitti:Moottori sammuksissa, mutta sytytysvirta kytkettynä...Tuossa mun esittämässä tavassa pitää ottaa huomioon että ennakko ilmoitetaan monesti esim. "20 astetta @ 850 rpm". Moottorin käydessähän ennakkoon vaikuttaa hieman alipainesäätäjä, siis pitää hommata sellaiset arvot jotka säädetään moottorin ollessa pysäytettynä.
Ja vielä se että en ole sittenkään varma toimiko tuo säätötapa kärjettömässäMutta ainakin kärjellisessä systeemissä toimii.
Oikeasti tämä on tapa säätää juuri kärjellistä sytytystä, mutta soveltuu kärjettömään todellisuudessa aivan yhtä hyvin. Kipinäähän ne molemmat antaa ja kokolailla vielä aika samassa kohtaa. Itse en nää mitään syytä, miksi kärjetöntä ei näin voi säätää? Ja kuten olen jo monasti todennut, ainakin Saabissa kärjetön sytkä menee tällätavoin kohdalleen.
Lucaf, itse olen tuon moottorin saanut oikeaan kohtaan irrottamalla ykkösylinterin tulpan ja kiertämällä jollain hihnapyörän mutterista niin, ettäykkössylinterissä on paine. Silloin on oikea tahti kohdallaan. Sitten vain katsotaan vauhtipyörästä se oikea ennakon asteluku, jonka vaikka jokainen voi sammuneeseen koneeseen tarkastaa kohdallaan olevasta sytytyksestä. Minä voin sen myös tarkistaa heti kun homman suorita, vaikka kahdesta satkusta vertailun vuoksi, jos jollain ei ole omaa vertailuautoa.
Ajoitusmerkithän on kohdallaan kaksi kertaa, pako- ja imutahdin välillä, sekä puristus- ja työtahdin välillä. Siksi siis olen tarkastanut oikean kohdan kokeilemalla onko sylinterissä paine, enkä vain kiertämällä ajoitusmerkkiä kohdalleen. Voisihan se tosin joskus osua ihan tuurilla olemaan oikeassa vaiheessa..
Uskokaa tai älkää, mutta kyllä se toimii. Kyllähän siinä kärjettömässäkin sähköä liikkuu, kipinä syntyy samassa kohdassa ja puolakin systeemissä on samalla tavalla toimiva. Ei se ole sen kummemmin erilainen, kuin että homma hoidetaan mekaanisten kärkien sijaan puolijohteilla.
Sähkö on aina sähköä ja virtakynällä nähtävissä, tapahtuu sen ohjaus sitten mekaanisilla kytkimillä/kärjillä tai puolijohteilla.
Sähkö on aina sähköä ja virtakynällä nähtävissä, tapahtuu sen ohjaus sitten mekaanisilla kytkimillä/kärjillä tai puolijohteilla.
Musta vaikuttaa oudommalta, että kärjetöntä ei voisi säätää noin. Mitenkäs se bensa siellä sylinterissä syttyy, jos sähköä ei liiku missään? kipinänhän kuuluu syntyä aina tietyssä kohdassa ja tällöin puolan on muodostettava se suurjännite sinne. Eihän siihen vaikuta se, millainen sytytyksen ohjaus on.