Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Tässä jotakin muuta tarinaa lukiessa tuli mieleen, että maaliskuussahan taas on tuolla omalla satkullakin katsastus. Oikea etuovi on alapäästään ollut pakkelilla koottu jo autoa ostaessa, nyt on pakkelit varisseet pois ja siinä on sellainen muutaman sormen mentävä reikä.
Myös tuo kotelo tuosta takaoven ja takapyöränkaaren välistä on yhä korjauttamatta, siinäkin on semmoinen useamman sormen mentävä läpi molemmilla puolilla. Reikiä ei autossa muuten olekkaan, mutta ruostepaikkoja vielä muutama.
Mutta mitä mahtavat sanoa noista rei'istä katsastuksessa? Pitääkö hitsauttaa kuntoon ennen katsastusta? Ajattelin jättää homman kesään, mutten tosiaankaan muistanut, että leimaaminen olisikin jo noin pian.
Motonetissä näkyy jotain korjauspeltiä takapyöränkoteloihin ja oviin olevan, mutta mitäs nuo eri pellit sitten käytännössä ovat? Onko joku niistä tuo oven sisäreuna ovipahvista alas asti? Entä tuota koteloa tuolla takaa?
Ennen joulua on myös tarkoitus pestä taas vetaritunnelit painepesurilla, mutta onko Saabissa jotakin muuta koloa, johon kertyy kuraa ja tarvitsisi pesua? Onko nuo iskarin yläpäät semmoiset? Itse en ole niissä havainnut mitään vikaa, mutta ilmeisesti monilla ne ovat ruostuneet puhki.
Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Myös tuo kotelo tuosta takaoven ja takapyöränkaaren välistä on yhä korjauttamatta, siinäkin on semmoinen useamman sormen mentävä läpi molemmilla puolilla. Reikiä ei autossa muuten olekkaan, mutta ruostepaikkoja vielä muutama.
Mutta mitä mahtavat sanoa noista rei'istä katsastuksessa? Pitääkö hitsauttaa kuntoon ennen katsastusta? Ajattelin jättää homman kesään, mutten tosiaankaan muistanut, että leimaaminen olisikin jo noin pian.
Motonetissä näkyy jotain korjauspeltiä takapyöränkoteloihin ja oviin olevan, mutta mitäs nuo eri pellit sitten käytännössä ovat? Onko joku niistä tuo oven sisäreuna ovipahvista alas asti? Entä tuota koteloa tuolla takaa?
Ennen joulua on myös tarkoitus pestä taas vetaritunnelit painepesurilla, mutta onko Saabissa jotakin muuta koloa, johon kertyy kuraa ja tarvitsisi pesua? Onko nuo iskarin yläpäät semmoiset? Itse en ole niissä havainnut mitään vikaa, mutta ilmeisesti monilla ne ovat ruostuneet puhki.
Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
No saat ajaa sitten ratkaisemaan käynnistysongelmia, jos tuo ei haluakkaan enää kulkea pesun jälkeen..lefa42 kirjoitti:Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Eiköhän konehuoneesta löytyvät kumit ole suunniteltu kestämään öljyt ja bensat sun muut myrkyt? Niin, satku ei välttämättä lähde heti pesun jälkeen käyntiin kuivaamatta sytkää ja puolaa, mutta tuplis starttaa aina.akyttala kirjoitti:No saat ajaa sitten ratkaisemaan käynnistysongelmia, jos tuo ei haluakkaan enää kulkea pesun jälkeen..lefa42 kirjoitti:Esson Covar 5:sta tai jotain muuta rankkaa liuotinta ja raa'asti painepesurilla, näin olen tehnyt kaikille 8-venttiilisille, ja hyvin on lika lähtenyt ja autokin startannut.akyttala kirjoitti:Ja pesemisesta puheeollen, mitenkäs tuo koneen päälipuolinen peseminen tehdään oikein? Alapään saa pestyä kyllä liuottimella ja pesurilla, mutta mitenkäs tuo venttiilikopan reunukset, startin ja vesipumpun ympärys yms yläpää? Painepesurilla ei ainakaan uskalla ruiskia, ettei laturi yms. kastu.
Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
eiköhän helmojen rejistä tule hylky katsastuksessa. kastastajasta riippuu se, avaako se autosta muita ovia kuin kuskin oven. toki alapuolelta näkyy jos ruostevauriot ovat oven alahelmassa, mutta sisäreunassa olevat ruosteet saattaa hyvinkin jäädä tarkistamatta muista ovista varsinkin jos kuskin ovi on siisti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
virranjakajaa, laturia ja ilmamassamittaria ei kannata pesurilla rokottaa jos ei ole valmis myös ottamaan startti ym ongelmia samaan syssyyn.
samoin tekisin ensin muita hommia sen verran, jotta pakosarja ehtii jonkun verran jäähtyä, siitä kun ei kans tiiä jos ihan kuumana vettä päähän mättää.
Minä en ahnehdi sitä pesua yläpäähän, koska kyllähän se vanha kone kohta turskuttaa uudet usvat kuitenkin pintaan. keskityn alapäähän
koska siellä ei ole noita vaaroja ja sitä se katsarikin lähinnä kyteksii öljyvuotojen suhteen.
virranjakajalle ja startille olen vetässyt muovipussin päähän jos niiden maisemia olen ruiskinut.
samoin tekisin ensin muita hommia sen verran, jotta pakosarja ehtii jonkun verran jäähtyä, siitä kun ei kans tiiä jos ihan kuumana vettä päähän mättää.
Minä en ahnehdi sitä pesua yläpäähän, koska kyllähän se vanha kone kohta turskuttaa uudet usvat kuitenkin pintaan. keskityn alapäähän
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
virranjakajalle ja startille olen vetässyt muovipussin päähän jos niiden maisemia olen ruiskinut.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Ei kait ne tavalliset pesuliuottimet niitä syö, mutta vetarin kumeja, raidetangon kumihaitareita ym ei ihan suoraan kannata sohottaa pesurilla, riippuen tietysti hieman pesurista. Meikäläinen pääsi kerran purkamaan ja uudelleen rasvaamaan Tonnarin vetonivelen kun tuli ruiskittua turhan hulvattomasti 250bar kuumavesipesurilla.akyttala kirjoitti:Edit: Mitä muuten liuottimet ja painepesuri tekevät kumiosille, kuten vaikka vetarin kumeille?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
No enhän minäkään sinne laturiin sitä vettä ihan sentin päästä paineella päästä, mutta olettaisin kyllä, että konehuoneessakin on sen verran kosteutta muutenkin, jottei se siipeensä ota, aina pesu kylmälle koneelle, ja sitten kuivausta ja käyntiin.stara kirjoitti:virranjakajaa, laturia ja ilmamassamittaria ei kannata pesurilla rokottaa jos ei ole valmis myös ottamaan startti ym ongelmia samaan syssyyn.
samoin tekisin ensin muita hommia sen verran, jotta pakosarja ehtii jonkun verran jäähtyä, siitä kun ei kans tiiä jos ihan kuumana vettä päähän mättää.
Minä en ahnehdi sitä pesua yläpäähän, koska kyllähän se vanha kone kohta turskuttaa uudet usvat kuitenkin pintaan. keskityn alapäähänkoska siellä ei ole noita vaaroja ja sitä se katsarikin lähinnä kyteksii öljyvuotojen suhteen.
virranjakajalle ja startille olen vetässyt muovipussin päähän jos niiden maisemia olen ruiskinut.
Ilmamassamittari lienee 16v-mallien ongelma, itse olen pessyt vain 8-tappisia.
Niin ja 8v GSi Astra ei siedä konepesua, kyllä oli taistelua saada pois pihasta, kun kaveri halusi koneen näyttelykuntoon.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
itse
kun olen pessut H-konehuoneen niin se ei ole tarvinnut kuin leipäpussin on kietassut jakajan kannen ympäri. ei mitn muuta. laturin tienoot,päällykset ja sivut olen pessyt niin läheltä laturia kuin vaan pääsee,ei se niistä mitään tiedä,kun muistaa kuivata paineilmalla paikat ennen starttausta.
koskaan ei ole vielä tullut ongelmia...näin kaasarivehkeissä
koskaan ei ole vielä tullut ongelmia...näin kaasarivehkeissä
Re: Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen
Satku teki viime kesänä hauskan, pesin koneen normaalilla moottorinpesuliuottimella, viel sillai katastusta ennen et seuraavana päivänä leimalle. Noh käyttelin sen kuumaks ja totesin että eipähän se mitään tykänny. Noh seuraavana päivänä leimalle, inssi ajeli saban halliin ja aikansa kateltuaan ja todettuaan etukäteen ottamastani päästölapusta päästöt OK:ks, löi leiman lappuu ja sano että vie pois ->starttaamaan, ei meinaa lähteä, kaasua ->kaasu pohjassa juuri käy kahella, ei oikeen vedä jne. Vähän tais inssiä naurattaa kun juurijuuri jakso lähtä nosturilta liikkeelle kaasu pohjassa, ja just katto lapusta et päästöt on oklefa42 kirjoitti: Eiköhän konehuoneesta löytyvät kumit ole suunniteltu kestämään öljyt ja bensat sun muut myrkyt? Niin, satku ei välttämättä lähde heti pesun jälkeen käyntiin kuivaamatta sytkää ja puolaa, mutta tuplis starttaa aina.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Muok: ja niin, ei mulla mitään painepesuria edes ole, pienen pumpun paineella pesin.
Patarauta on påp.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
mulla ei tykkää 16 tappinen vedestä ollenkaan! 3v sitten kävin oikein autopesulassa ja otin parhaimman pesun sisälsi myös alusta pesun tulos työntämällä ulos hallista ja 2h kuivattelu sessio keskustassa! viime kesäne huuhtelin konehuonetta ihan vesiletkulla ja tulos sama ei käyntiin ei sit millään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659