kumpi ruisku 900 S
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
kumpi ruisku 900 S
moi
onko vm 1992 S:ssä Bosch vai Lucas ? voiko olla kumpitahansa
9-5 Nordic
onko vm 1992 S:ssä Bosch vai Lucas ? voiko olla kumpitahansa
9-5 Nordic
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Versio?
Onko missään kylttiä, josta näkisi oman Lucaksen version? Vuosimalli -90, vihreillä suuttimilla, ei katalysaattoria eikä lambdaa? Millaisia eroja noilla "evoluutioversioilla" on?
Ei Lucas huono ole, esim. vuonna -90 sai täyspaineturboa, jonka vääntöhuippu on 2800 kierroksen kohdalla. Yleisempi lukemahan on se 273Nm / 3000rpm.
Ei Lucas huono ole, esim. vuonna -90 sai täyspaineturboa, jonka vääntöhuippu on 2800 kierroksen kohdalla. Yleisempi lukemahan on se 273Nm / 3000rpm.
Re: Versio?
Vuosimalli '90 on CU14.0, vihreät suuttimet.petteri75 kirjoitti:Onko missään kylttiä, josta näkisi oman Lucaksen version? Vuosimalli -90, vihreillä suuttimilla, ei katalysaattoria eikä lambdaa? Millaisia eroja noilla "evoluutioversioilla" on?
Ei Lucas huono ole, esim. vuonna -90 sai täyspaineturboa, jonka vääntöhuippu on 2800 kierroksen kohdalla. Yleisempi lukemahan on se 273Nm / 3000rpm.
91-93 on CU14.1, oranssit suuttimet.
Ilman kattia ja lambdaa olevia versioita löytyy tietyiltä markkina-alueilta.
Merkittävät erot lähinnä joissain lisäominaisuuksissa (shift up-valo, diagnostiikkapistoke), sekä '90 matalapaineturbon ilmamassarajoittimesta jota ei uudemmissa enää ole. EPROM-lastut ovat myös erikokoiset.
Suuttimien koot ~260cc/min vihreä, ~290cc/min oranssi.
Tuo vääntöhuipun matalampi sijainti johtuu 90-93 og900:ssa käytetystä Mitsubishi TE05-12B ahtimesta Garrettin T3:n sijaan. Mitsu herää matalammilla kierroksilla. Samaa ahdinta käytetiin myös '89 DI/APC tonnareissa.
Ja ei ole Lucas ruiskunakaan yhtään hullumpi, samaa kehityskautta LH 2.4.2:n kanssa ollen huomattavasti modernimpi kuin aiemmat Saabin käyttämät ruiskut. Sen lisäksi Lucaksen ilmamassamittari on LH:ta parempi. Lucas seurailee vain lambda-säätöä turhan orjallisesti tyhjäkäynnillä, josta todennäköisesti lukuiset valitukset Lucaksen seilaavasta tyhjäkäynnistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Oliko se niin, että tuohon 14.1:een voi heittää suoraan APC:n ja IC, eikä siellä softassa ollut tuota 0.6barin paineen katkaisua polttoaineensyötössä? LH:llakin ajelleena minusta tää Lucas on tosiaan jotenkin hienostuneempi ja nykyaikaisempi ajettava (voi olla mutu tuntuma). Johtuu varmaan myös siitä, että tää on uusin omistamani saabi ja oikeasti kunnossa, mutta eka kertaa on semmoinen tuntu, että uskaltas lähteä pidemmällekin reissulle.
Citroen C5, OG900t16
Kyllä näin on, 14.1 on 100% sama ässässä ja täyspaineisessa.Sami kirjoitti:Oliko se niin, että tuohon 14.1:een voi heittää suoraan APC:n ja IC, eikä siellä softassa ollut tuota 0.6barin paineen katkaisua polttoaineensyötössä? LH:llakin ajelleena minusta tää Lucas on tosiaan jotenkin hienostuneempi ja nykyaikaisempi ajettava (voi olla mutu tuntuma). Johtuu varmaan myös siitä, että tää on uusin omistamani saabi ja oikeasti kunnossa, mutta eka kertaa on semmoinen tuntu, että uskaltas lähteä pidemmällekin reissulle.
Onhan se ainakin LH 2.2:ta huomattavasti kehittyneempi kaikinpuolin. Ainakin osa tuosta sivistyneisyyden tunteesta taitaa tulla 16v moottorista, tyhjäkäyntimoottorista ja viimeisten vuosimallien parannuksista siellä täällä. Kaasuläppäpotentiometrikin on Lucaksessa joka tuli LH:hon vasta 2.4.2 mallin kohdalla (olisikohan viimeinen LH, ainakin Saabeissa). 79 ja 93 vuosimallien välillä tuskin on loppujenlopuksi ainuttakaan täysin samaa osaa. Mitsun ahdinkin on paljon sivistyneemmän oloinen kuin vanha Garrett.
Eipä tuosta Lucaksesta pahaa sanaa sanottavana ole, omalla kohdalla ehkä vain se, ettei sen virittämiselle ole kotikonstein eikä edes rahalla kovin paljoa mahdollisuuksia toisinkuin 2.2 LH:lle joka on yksinkertaisena helppo virittää tai 2.4:lle joka on laajemmalle levinneisyyden vuoksi viripajojen selvittämä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Off topic: Kaverini, joka on ollut n. 20v. autosähköasentajana (lähinnä duunaillut wanhojen autojen kanssa) sanoi kerran: "Luukas oli hyvä apostoli, mutta sähköhommista se ei tiennyt mitään!"
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Joo tuttu tarina, ja pitänee paikkansa wnhojen brittiautojen sähköjen (lähinnä johdotukset ja liittimet) kanssa. Ei tosin ole mitään tekemistä enää nykypäivän ja suhteellisen modernien Lucasin tuotteiden kanssa, kuten CU14-ruisku.jaarli kirjoitti:Off topic: Kaverini, joka on ollut n. 20v. autosähköasentajana (lähinnä duunaillut wanhojen autojen kanssa) sanoi kerran: "Luukas oli hyvä apostoli, mutta sähköhommista se ei tiennyt mitään!"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Versio?
petteri75 kirjoitti:Onko missään kylttiä, josta näkisi oman Lucaksen version? Vuosimalli -90, vihreillä suuttimilla, ei katalysaattoria eikä lambdaa? Millaisia eroja noilla "evoluutioversioilla" on?
Ei Lucas huono ole, esim. vuonna -90 sai täyspaineturboa, jonka vääntöhuippu on 2800 kierroksen kohdalla. Yleisempi lukemahan on se 273Nm / 3000rpm.
voi myös olla jo 14.1 kuten minulla. oli myös vihreillä suuttimilla vielä. joten kannattaa tarkistaa sieltä hanttarin jalkotilasta jos lastua hommailee....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
OT -> Jatkettu:jaarli kirjoitti:Off topic: Kaverini, joka on ollut n. 20v. autosähköasentajana (lähinnä duunaillut wanhojen autojen kanssa) sanoi kerran: "Luukas oli hyvä apostoli, mutta sähköhommista se ei tiennyt mitään!"
Lucaksen komponetteja onkin tehty virossa...
Nyt en muista et oisko ollu johtosarjat tms..
Ent Saabin korjaamo päällikkö näin kertoilu.
Itse luotan enemmän saksalaisiin. Kun ent. Neuv.Liitt. painostuksen ja Mafian kouraiseen maahan...
OT. Paskapuhetta.DIggItaLLr kirjoitti:OT -> Jatkettu:jaarli kirjoitti:Off topic: Kaverini, joka on ollut n. 20v. autosähköasentajana (lähinnä duunaillut wanhojen autojen kanssa) sanoi kerran: "Luukas oli hyvä apostoli, mutta sähköhommista se ei tiennyt mitään!"
Lucaksen komponetteja onkin tehty virossa...
Nyt en muista et oisko ollu johtosarjat tms..
Ent Saabin korjaamo päällikkö näin kertoilu.
Itse luotan enemmän saksalaisiin. Kun ent. Neuv.Liitt. painostuksen ja Mafian kouraiseen maahan...
Ihan samaa tavaraa ne on kuin "hienot saksalaiset" LH-jetin johtosarjat ja komponentit. Avaamalla Lucaksen ja LH 2.2:n ruiskuboksin huomaa miten kehitys on ottanut valtavia harppauksia eteenpäin muutamissa vuosissa.
Rasittavaa kun tuo Lucaksen ruiskukin on saanut niin paljon huonoa mainetta ihan syyttä kaikenlaisen mututiedon perusteella. Ihan omalla kokemuksella voin sanoa että pätevä laite se on, ja on myös LH:sta runsaasti kokemusta. Tälläkin hetkellä on LH 2.2 paikallaan nykyisessä autossa, tulee tosin korvautumaan lähiaikoina Megasquirtilla.
Mitä tulee moottorinohjauselektroniikkaan niin valitettava tosiasia että suurin osa erityisesti vanhan kansan "merkkihuollon autonasentajista" ja "korjaamopäälliköistä" ei ymmärrä niistä pätkääkään.
Viimeksi muokannut jcarlson, Ti Joulu 06, 2005 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ihan kiva tuo Lucas on. Hyvin meni eteenpäin vaikka jakajasta oli alipaineletku poikki ja by-passin letku miljoonalla halkeamalla. Vaihdoin liudan osia niin aluksi kummastutti korkea tyhjäkäynti kaikki ne sekunnit joita se oli ja sitten se taas laski.
Eikös tuossa ole korkeampi bensapaine kuin Boschin systeemeissä? Siitä vaan ku noissa virisarjoissa Lucaksen kohdalta puuttuu järkiään bensapaineensäädin.
Eikös tuossa ole korkeampi bensapaine kuin Boschin systeemeissä? Siitä vaan ku noissa virisarjoissa Lucaksen kohdalta puuttuu järkiään bensapaineensäädin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, Lucaksissa on bensanpaine 3.0 bar (LH 2.2 turboissa 2.5, vapareissa 3.0). Sen lisäksi suuttimet ovat isommat ja ilmamassamittari on paljon vähemmän virtausta ahdistava niin rakenteeltaan kuin läpimitaltaan.
Siinä mielessä viriystävällisin ruisku mitä og900:ta vakiona löytyy, ainoana ongelmana custom virilastujen saatavuus vielä isommille suuttimille räätälöintiä varten.
Tyhjäkäyntimoottorillisena ja lambda-ohjattuna Lucas tosiaan osaa sopeutua pienempiin ilmavuotoihinkin, tämä tuli itsekin huomattua muutaman imuvuodon tapauksessa.
Siinä mielessä viriystävällisin ruisku mitä og900:ta vakiona löytyy, ainoana ongelmana custom virilastujen saatavuus vielä isommille suuttimille räätälöintiä varten.
Tyhjäkäyntimoottorillisena ja lambda-ohjattuna Lucas tosiaan osaa sopeutua pienempiin ilmavuotoihinkin, tämä tuli itsekin huomattua muutaman imuvuodon tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com