OG 900: pyörittää, vaan ei käynnisty, ei edes yritä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

OG 900: pyörittää, vaan ei käynnisty, ei edes yritä...

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Tervehdys, ja itsenäisyyspäivää kaikille

Kun näin vapaapäivänä välillä tahtoo käydä aika pitkäksi, niin tässä purtavaa arvon saabikollegoille.

Auto on OG 900 special vm.-86, mittarissa 264 th. ja kaikin puolin tikissa. Eilen aamulla lähti kuin palmun alta, kuten normaalisti. Kävin "kirkolla", jolloin toimi edelleen niin kuin pitääkin. Kas vain, jäi pari paprua kotiin, joten hakemaan. Auto pihaan parkkiin, kolme minuuttia kotosalla ja autoon. Mitä ....lettä, ei edes yritä käyntiin. Pyörittää, pyörittää, mutta ei potki ei, ei edes yhdellä pytyllä. Itsenäisyyspäivän kunniaksi perisuomalaisella sisulla tutkimaan missä vika. Ei tule tulpalle kipinää, tutkimus etenee, ei tule kipinää edes puolalta (puolan johto irti ja starttaamaan...). Tai no, tulee kaksi kertaa, juuri kun starttaa ja kun lopettaa starttaamasta, tässä välissä ei mitään. Vaihdettu sytytyksen ohjausyksikkö uuteen (Bosch. 130 eur., ei-alkup. samassa liikkeessä 23 eur. valinta ei aiheuttane epäilyksiä...), ei auta. Kokeiltu toista virtalukon relettä, ei auta. Kokeitu toista virranjakajaa, ei auta. Toista puolaakin kokeiltiin (kollegan Saab 96:sta, jolla tuli jeesimään), ei auta. Samaan ketjuun vaihdettujen osien kanssa vielä toinen, taatusti kunnossaoleva ohjainyksikkö, ei syty. Ja sokurina pohjalla katsottu, että pumppu työntää varmasti bensaa. No sitähän tuli.

Joten missä vika? Eipä juuri juuri muuta tule mieleen kuin virtalukon pohja. Mutta ennen kuin pihasavotta huomenna laitetaan ns. tulille, niin mistähän vielä voisi katsoa?

Kysyy "(miltei) Epätoivoinen Saabisti"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juurikin virtalukonpohjalta vaikuttaa hyvin vahvasti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös vikadiagnoosin saa tarkennetua mittaamalla jännitettä testiliittimen nelosnavasta. Siinä pitäisi olla jännite aina kun on virrat päällä, myös starttiasennossa.

Samoin, jos vika on virtalukossa, auto alkaa käydä hienosti, kun laitat hyppylangan akulta tuohon testiliittimen nelosnapaan.

http://townsendimports.com/Web/electric ... wirfac.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Jep, kiitän, täytyypi huomenna testata. Nämä modernit Saabit - tässä kuussa 20-vuotta kimpassa saman Saab 96:en kanssa - ovat vielä hivenen perehtymisvaiheessa...
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

No niin, diagnoosit viety loppuun. Lähti käyntiin saman tien, kun teimme em. hyppylankajutskan. Kiitoksia neuvosta!!
Vastaa Viestiin