Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i -88)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i -88)

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Katsastusmies soitti pari tuntia katsastuksen jälkeen ja kyseli, onko mitään kolahduksia kuulunut. Myöntelin että kyllä tuossa kuului, kun työpaikan parkkipaikalle käännyin!

Katsastusmies oli unohtanut jonkun raudan, joka vapauttaa jonkun ylätukivarren tms.

Ajelin sitten katsastusmiehen luo, nostettiin saappi ylös ja tutkittiin vaurioita, eikä mitään jälkiä näkynyt. Kerroin, että ohjaus on jäykistynyt, varsinkin oikealle käännettäessä.
Katsastusmies vakuutteli, ettei se voi aiheuttaa ohjaukseen vauriota ja lupasi kympin, jos löydän sen raudan ja tuon takaisin:)

Ohjaustehostin vuotaa öljyä, eikä muutenkaan oo ihan vimosen päälle..

Lupasin palata asiaan, jos aihetta ilmenee ja/tai vika pahenee.

Miten on, onko vastaavia tapauksia ollu? Ja voiko tuo aiheuttaa ojaukseen jäykkyyttä?
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä korjailin serkkupojan satkua jo kolmen päivän päästä tuli mieleen että pulikka unohtui väliin. Soittoa serkkupojalle ja siellä se oli vielä "tallessa"

Toi vaikuttaa vain jousituksen ulosjoustoon että kyllä ohjauksen viat on jossain muualla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

juuh, siltä vaikuttaa. Työkaveri tuossa aprikoi, että kun

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

katsastusmies vääntelee niitä etupyöriä ääriasentoon, niin ehkä se on jotain saattanut tehdä tai sitten jos se rauta on pompannut irtoessaan johonkin kohtaan ja vääntänyt jotain.
Pitäis varmaan uusia tuo ohjaustehostin jossainvaiheessa, sisälle tulee aina liikennevaloissa varsin paha haju
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on jäänyt joskus puupalikoita sinne ylätukivarren väliin. Osa pulikoista on tippunut matkanvarrelle tms.

Kerran oli kaverin Lancerissa jarrusatula rautalangalla jousessa kiinni rempan ajan. No, se rautalangan pätkä unohtui sinne jouseen kiinni, kun asennettiin jarrusatula paikoilleen. Katsastuksessa katsastussetä totesi yksikantaan, että mikäs rautalankavarasto täällä on? Vaikka sillähetkellä vähän hävettikin, tapaus on huvittanut jälkeenpäin. :oops: :arrow: :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

juuh

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Reilu kaverihan tuo oli, sehän olis voinu perhana tehdä rikosilmoituksen sen raudan varastamisesta ja vaatia korvauksia
OG900i -88
VW 1300 -70
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Mulla on jäänyt joskus puupalikoita sinne ylätukivarren väliin. Osa pulikoista on tippunut matkanvarrelle tms.
sinne unohtuu kaikenlaista, oon itse tottunut käyttämään siellä vanhoja jarrupaloja, joita aina välillä löytyy pihalta ja kujalta.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mikkelin katsastusmies myönsi unohtaneensa saman raudan joskus paikoilleen, kun katsastin omaani.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ostin aikanaan varaosasatkun josta löytyi ko.rauta.Saattoihan tuo olla korjaamonkin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse löysin vähän ennen kuin lumet tuli tuosta Turbosta alapalkin päältä 16mm Stahlwillen hylsyn. Vein sen Drive-innille, kun itsellä ei tuon merkkisiä hylsyjä ole. Heillä kuulemma on ja jätin sen sinne. Kummastakohan remontista se on sinne jääny; huhtikuun alussa vaihdettujen jousien ja iskarien vai heinäkuun jarruremontissa? No, kävipä se hylsy elokuussa Rovaniemellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Re: Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Katsastusmies on erehtymätön eikä unohda mitään minnekään.
Tämä on just em. puhetta. Paikallinen K1 aseman inssi katteli "napit auki" taannoin Saabia ja reutosi ja remppasi ja murjoi jarruletkut solmuun, eikä siinä vielä kaikki, unohti piru ne rautapalikat vetaritunneleihin.

S****nallinen pauke kun kaarroin kadulle ja peilistä näkyi tielle tippuneet palikat. Menin takaisin ja kyselin liekö hävinny mitään, ei edes kiittänyt kun sai hilunsa takaisin.

Nyt onkin katsastuspaikka vaihtunut toiseksi.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

bluewolf kirjoitti:
Katsastusmies on erehtymätön eikä unohda mitään minnekään.
Tämä on just em. puhetta. Paikallinen K1 aseman inssi katteli "napit auki" taannoin Saabia ja reutosi ja remppasi ja murjoi jarruletkut solmuun, eikä siinä vielä kaikki, unohti piru ne rautapalikat vetaritunneleihin.

S****nallinen pauke kun kaarroin kadulle ja peilistä näkyi tielle tippuneet palikat. Menin takaisin ja kyselin liekö hävinny mitään, ei edes kiittänyt kun sai hilunsa takaisin.

Nyt onkin katsastuspaikka vaihtunut toiseksi.
Samalla tavalla on käynyt minullekin. Vein ex-satkuni eräälle K1-asemalle ja kaikki sujui oikein mallikkaasti. Kotiinpäin ajaessani sitten kuului kova paukahdus, ja toinen niistä metallipaloista löytyi tien poskesta.
Vahinkojahan sattuu kaikille, ja mielestäni hyvin asiallisesti tarkastettiin ettei autolle ollut tullut vahinkoa kun vein auton takaisin sinne asemalle.
Viimeksi muokannut MikkoA, Ti Joulu 13, 2005 13:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Joo mutta... alkuperäiseen kysymykseen vastaten , ohjaustehostin saattaa vuotaa öljyä pakoputken päälle jonka takia tuo paha haju tulee , katso tehostajan letkut ettei ne vaan vuoda.

Jäykkyys ohjauksessa johtuu ilmasta on pääsyt öljy niin vähiin et on saanut ilmaa sinne , öljyä tehostimeen jonka jälkeen ohjauspyörän kääntelyä ääriasenoista toiseen , mut kun se vuotaa tulee kyllä sitten esiin uudestaan taas.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja kyllä inssikin erehtyy. Kävin kysymässä kuinka sumuvalot asennetaan/kytketään autoon. Sanoi, että ei saa palaa parkkien kanssa. Seuraavassa vuosikatsastuksessa sama inssi sanoi, että sumuvalot pitäisi olla leveämmällä eli 99:ssä valoaukkojen ulkoreunojen väli pitäisi olla vähintään 89 senttiä [auton max. leveys 169cm - maksimi etäisyys ulkoreunasta x 2 80cm = 89 cm]. Kysyin mitäs nyt tehdään? Inssi sanoi, että katsotaan seuraavana vuonna, kun oli unohtanut mainita oikean asennuksen. Seuraavana kesänä muutin valot oikealle leveydelle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Sattuipa tuossa katsastusasemalla hauska tapaus (og900i

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

MikkoA kirjoitti: Samalla tavalla on käynyt minullekin. Vein ex-satkuni eräälle K1-asemalle ja kaikki sujui oikein mallikkaasti. Kotiinpäin ajaessani sitten kuului kova paukahdus, ja toinen niistä metallipaloista löytyi tien poskesta.
Vahinkojahan sattuu kaikille, ja mielestäni hyvin asiallisesti tarkastettiin ettei autolle ollut tullut vahinkoa kun vein auton takakaisin sinne asemalle.
Joo suunnilleen asiallisestihan tuo katsastusmies tuon hoiti. Nostettiin auto ylös ja tutkittiin keulan alus.
Toista olis ollu viistoistavuotta sitten.
OG900i -88
VW 1300 -70
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kuinkahan moni katsareista on inssejä nykyisin, tuskin niin pal ku joskus aiemmin ku autot oli monimutkasempii.... :idea: :D
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin