Öljynvahtoväli

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Öljynvahtoväli

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Joo tiedän käytä hakua mutta ei löytyny sillä eli miten ootte vaihtanu 900 kaasarivehkeeseen öljyjä,, eli kummoisella välillä?

litran öljyä oli muuten syönyt 7000km aikana, timmi kone.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No sullehan voisi sopia se 7000km.Menisi aina tasakannu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei oo satku mutta 99:iin olen vaihtanut 5000 välein. Eipä noille mineraaliöljyille kerkiä tulla kuin musta väri tuossa kilometrimäärässä :D Vuodenajasta ja ajosta riippuen syö öljyä 0,5-1,0 litraa 10tonnille.

Isä muistaakseni ajaa omalla satkullaan 10tonnin ja about tuossa 7000-7500 kilsan paikkeilla kaataa loput mitä jää 4 litran Mobil-tömpöstä. Menee se kaikki 4 litraa eikä jää vajaita purkkeja nurkkiin pyörimään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mineraaliöljy 5000km, synteettinen 7500-10000km ...huonontuneen öljyn huomaa yleensä siitä, että motti alkaa syömään sitä. Omassa ysisatkussa monesti olen huomannut, että täyssynteettistä öljyä ei ole hävinnyt yhtään tuonne 7000km:iin mennessä, mutta joskus tämän jälkeen alkaa hävikkiä tapahtua. Mineraaliöljyillä hävikkiä alkoi taasen ilmetä jopa 1000-2000km:stä lähtien.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse vaihdan n. 15000km kohdalla, joskus on kerennyt 20tkm tulla täyteen. Lisätä ei tarvitse tällä aikaa, mutta kyllä se öljy siinä tikussa laskee, syynä pienen pieni öljyvuoto. Kyseessä siis Mobil 10w-40 ja mineraaliahan tuo on. Shellin vastaavaa meni koko kannu öjynvaihtovälillä, synteettinen ei pysy sisällä. Kerran olen 5w-40 synteettistä Mobilia erehtynyt laittamaan ja sen jälkeen tuo tosiaankin on tihkuttanut öljyä jostakin ulos. Ennen synteettisen käyttöä ei ollut tätä ongelmaa.

Isän noppaan laitoin samat 10w-40 öljyt sisälle vuosi sitten, kilometreistä en tiedä, mutta 10tkm voisin arvioida. Täytyy tarkastaa iltasella, millaista kulutus/vuoto on ollut. Ei tosin muistaakseni tee läikkää alleen, joten ei ehkä vuoda mistään..
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

10 000 km. = 4 kertaa vuodessa :cry:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ahtopaine kirjoitti:huonontuneen öljyn huomaa yleensä siitä, että motti alkaa syömään sitä.
saman olen itsekin huomannut. aiemmin kun vielä ostin enemmänkin noita vanhoja ysiysejä, niin useammin kun kerran huomasin että vähänkin kun nostin ajonopeuksia niin öljyä alkoi katoamaan moottorista. öljynvaihdon jälkeen sai ajaa kovaakin ja taso pysyi maksimissa. monet asiat sisäistää parhaiten kantapään kautta. onpa tullut yksi konekin hajotettua kun laiskuuttani kruisailin koko kesän edellisen omistajan ties-koska vaihtamilla öljyilä, ja katosihan ne sieltä, öljyvalon sytyttyä oli jo myöhäistä, vauriot oli jo syntyneet. vanhoissa autoissa öljynpainemittari olisi kullanarvoinen.
nykyään en paljon emmi jos on sellainen fiilis että koneessa ei öljyt ole ihan kunnossa.

vastapainoksi sitten tyydyn ostamaan halvinta 10w30 öljyä, esim teboilin oma 10 eur/pönttö. eiköhän tuokin ole tänä päivänä riittävän "laadukasta" vapaastihengittävään +20 vuoden ikäiseen autoon, normaaliin käyttöön. tiheämpikään öljynvaihto ei rasita pussia kun tekee itse, suodattimen kanssa kustannus 16 euroa. itsetekemisen kynnystä madaltaa kun ostaa vaihtoa varten tarkoitetun astian johon voi öjyn laskea, ja säilyttää, ja selvittää mistä löytyy lähin öljynkierrätyspaikka, esim joillekin huoltiksille voi viedä ilmaiseksi öljyt ja suodattimet.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

kiitämmä vastauksista!!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikku vaihtaa tuohon nyt 387tkm ajettuun 900iivariin noin 11-13tkm välein Mobilin synteettistä 5W40 öljyä. Lisätä ei ole tarvinnut vaihtovälillä. Parikertaa vuoteen menee öljyt vaihtoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Just vaihdatin Turboon öljyt, Mobil1 5W50 täysynteetit. Ei syö öljyä ja mystisesti pysyy koneessa, hieman tihkuu jostain tiivisteestä ei kuitenkaan maahan asti. Niin ja vanhoilla ajoin 5 tonnia, kaupunkiajoa :lol:

Anniin en oo vaihtanu öljyjä pitkään aikaan. Keväällä viimeksi ja koko vuonna on tainnu tulla 3 tonnia mittariin lisää. Tankissa olevat bensatkin on syyskuussa tankattu, tai jopa elokuussa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Viesti Kirjoittaja sabre »

En viitsinyt uutta aihetta tehdä. Kysymykseni kuuluu kuitenkin näin, että:
Kuinka olette avannut tämän engine drain-pultin, jos pultista kulmat ovat kadoksissa.
Vinkkejä siis kaipaillaan.
900i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24016
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

putkitonget.....

mie vaihdan nykyisin ku tulee niin vähän ajoa. niin kevät ja syksy. talveks tuoreet öljyt.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

10000 km olen pitänyt vapariruiskussa vaihtovälinä. Öljynä olen käyttänyt täyssynteettistä 5 w 40 mobilia, castrolia, tai jotain muuta tunnettua merkkiä mikä nyt vaan on sattunut tarjouksessa olemaan. Hyvin on pysynyt sisällä, eikä lisäilläkään ole tarvinnut nykyiseen autoon.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla on toistaiseksi kulunut 0,5 litraa / 10tkm ja sekin on suurin osa mennyt maahan auton alla olevasta laikusta päätellen. Tuota ruiskii ulos kannen etupäästä pakosarjalle ja kytkinkopalle, mutta niin on ollut aina kun auto on minulla ollut, eikä venakopan tiivisteen vaihto vaikuttanut asiaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

sabre kirjoitti:En viitsinyt uutta aihetta tehdä. Kysymykseni kuuluu kuitenkin näin, että:
Kuinka olette avannut tämän engine drain-pultin, jos pultista kulmat ovat kadoksissa.
Vinkkejä siis kaipaillaan.
Hitsattiin lattaraudanpätkä siihen kiinni ja avattiin. Tilalle laitettiin uusi tulppa. Nuita tulppiahan saa sitten varaosaliikkeistä ja varmaan saabeja purkaneiden klubitovereiden varastoistakin voi löytyä "vähän" käytettyjä. Ei muistaakseni ollut uutenakaan mikään kamalan kallis. Sitten se pienempikantainen 13mm on tullut juurikin siitä syystä, että ihmiset tuppaa kiristämään tuon liian tiukkaan. Tiukkaan kiristämistarve tuppaa tulemaan silloin, kun ei malteta ostaa uutta kuparitiivistettä, vaan yritetään epätoivoisesti saada se pitämään vanhalla prikalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin