saab 99 kaasarin öljymäärä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
viirut
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 18:09
Paikkakunta: suomi

saab 99 kaasarin öljymäärä

Viesti Kirjoittaja viirut »

mistä tietää, että on oikea määrä öljyä kaasarissa? kuinka tiuhaan pitää lisätä? ja miten se sieltä häviää? kalvo on uusi, ettei sieltä ainakaan...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Olikohan se 10mm siitä vaimennussylinterin yläreunasta alaspäin. Itse olen kumminkin laittanut sen verran öljyä, että mäntä on kiinni öljypinnassa, kun sen sinisen muovikorkin alareuna on sen kannen yläreunassa. Siis paikalleen asetettuna, mutta ei vielä kierteellä.

Se on vaan mystistä, että se öljy sieltä ajanmyötä aina katoaa. Mistäänpäin kaasari ei ole öljyinen päällepäin, joten kai se sinne sisuksiin pikkuhiljaa katoaa, vaikka kaasari olisikin kunnossa.
chnthiel
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 09:03
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja chnthiel »

Öljyä on sopiva määrä kun tuntee vastusta tappia alas laitettaessa. Kannattaa kyllä tarkistella välillä, koska se on vissiin ihan normaalia että sitä öljyä häviää.
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Männän sisällä olevassa ruuvissa, jolla neulan korkeutta säädetään, on O-rengas ruuvin ja männänvarren välisenä tiivisteenä. Ajan myötä O-rengas kovettuu ja alkaa päästämään öljya ohi ja siitäpä se sitten neulaa pitkin livahtaa imusarjaan.
O-renkaan vaihto ´tapahtuu irrottamalla neula ja painamalla ruuvi pois varresta yläkautta. Uusi tiiviste (löytyy hyllytavarana jostain tiiviste/laakeriliikkeestä) paikalleen ruuvissa olevaan uraan ja ruuvi paikalleen. Ruuvi on lukittu tähtirikalla ja sekin menee mielellään uusiksi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Uusi O-rengas saattaa auttaa öljyn pysymiseen, tai sitten ei. Minulla ei auttanut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
viirut
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 18:09
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja viirut »

tähän menessä olen laittanut moottori öljyä sinne ja ajatellut joskos se öljyn katoaminen johtuu siitä. saako sen ruuvin millä auki/pois ja minkä kokoinen o-rengas siellä on?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm ei ei moottoriöljyä vaan punaista automaattilaatikolle tarkoitettua öljyä! kaasarin kannesta 4 pulttia pois ja sit nostaa kannen ylös
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

brittiautoissa on kanssa käytetty näitä strömbergejä ja muita samantyylisiä muuttuvakurkkusia, niihin muistelen olevan ohjeena moottoriöljy. Kunhan on öljyä, niin eikös tuo liene sama? Sen tarkoitus on vaimentaa luistin liikkeitä. Voihan se liian jäykkä öljy ehkä nostaa kulutusta, kun joutuu esim. kiihdytyksessä polkemaan kaasua ensin rajummin, että luisti lähtee nousemaan toisin kuin juoksevamman öljyn kera. Mene ja tiedä? :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
viirut
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 18:09
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja viirut »

siis automaatti öljy ei pysy yhtään, siksi olen käyttänyt moottoriöljyä. kun olen ottanut irti tikun ja kannen mikä on neljällä ruuvilla kiinni, niin mitä teen seuraavaksi jotta pääsen vaihtamaan sen o-renkaan?? tarvinko pitkän mensselin vai minkä, että saan sen o renkaan siltä pohjalta pois?? neuvoja kiitos..
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Varmistetaan ensiksi, että kaasutin on Zenith Strömberg jonka seos säädetään neulaa nostamalla ja laskemalla eli 99 vm 78 >>.
1. Ensimmäiseksi hommaa kyyti jolla pääset hakemaan osia.
2. Irrotettuasi kannen nosta mäntä pois paikaltaan
3. Irrota männän sivussa oleva pieni neulan lukitusruuvi jonka kärki on neulan pohjan urassa
4. Kierrä neula irti. Tapahtuu erikoisavaimella männän varren kautta eli yläpuolelta
5. Irrotettuasi neulan paina/lyö jollain sopivalla tuurnalla neulan kiinnitysruuvi irti alakautta männänvarren sisältä. Ruuvi on kiinni tähtirikalla. jonka sakarat ovat taipuneena. Eli lyödessäsi ruuvia irti ne ovat vastakarvaan ja siksi homma vaatii vähän voimaa.
6. Irrotettuasi ruuvin hae sopiva O-rengas ja uusi tähtirikka kyliltä.
7. Kasaus vastakkaisessa järjestyksessä, säädä neulan pohja männän pohjan tasalle.
8. Öljy voi olla moottori- tai automaattilaatikkoöljyä. Tärkeintä, että se on melko notkeaa.
Vastaa Viestiin