Kaasarikone ja EGR

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ruiskujen EGR:stä löytyikin haulla paljon tietoa, mutta kaasareiden vastaavasta hyvin vähän.
Miten tuon toiminta siis käytännössä testataan? Millaisia oireita kiinni tai auki jumiutunut venttiili aiheuttaa käyntiin?
Jos kyseisen värkin poistaa käytöstä, pitäisikö kaasari käydä uudelleen laittamassa säätöihinsä vai vaikuttaako tuo mitenkään CO-arvoon?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

On vain omakohtaista kokemusta sen verran, että omassani tuo oli EGR-venttiili aivan täynnä karstaa, tuskin oli enää vuosiin toiminut. Mitään selvyyttä en saanut mihin asentoon tuo oli lopulta jumiutunut. Pistin uuden tilalle, kun satuin sellaisen kohtuuedullisesti saamaan, varmaan tulppaus olisi ajanut saman asian, koska esim. katsastuksessa ei mitään eroa voinut huomata.

Kaasariprujun mukaan tuon pitäisi muistaakseni toimia siten, että tyhjäkäynnillä venttiili on hieman auki, osakaasulla kokonaan ja täyskaasulla kiinni. Tästä voisi tehdä sen johtopäätöksen, että tyhjäkäynnillä EGR:n vaikutus päästöihin on pieni ja täyskaasulla tuosta on vain haittaa (kululle). Eli jos on jumiutunut auki, niin vois kuvitella vaikuttavan käyntiin ja kulkuunkin.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

EGR:n aukioloon vaikuttaa myös jäähdytinnesteen lämpötila,
siinä imusarjan laipassahan on se vihreä kahdella letkulähdöllä varustettu lämpökytkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kiinnijumittuneenahan siitä ei ole mitään harmia. Auki jumittuneena luulisi koneen käynnin ja etenkin käynnistymisen olevan huonoa, koska venttiili laskee pakokaasua imupuolelle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Perhanan perhana. Kävin tuossa Satkulla sunnuntaiajelulla ja matkalla tuntui outo nykäys vedossa. Ihmettelin hetken ja ajelin sitten kirppikselle. Kirppiksellä kävin kiertelemässä ja menin autolle ja huomasin että auton alla olevaan lätäkköön on valunut jotain vettä kevyempää. Aukaisin konepellin ja huomasin että (EGR-venttiililtä?) on irronnut letku jota ei löydy mistään. Letkulähdöstä tippasi bensiiniä. En sen tarkemmin alkanut siinä tutkimaan vaan ajoin kämpilleni ja tutkin uudestaan. En löytänyt letkua mistään enkä myöskään keksinyt mihin letkun toinen pää kuuluisi. Kyse on siis osasta joka on kaasarissa lähellä ilmanputsarilta tulevaa haitariletkua ja jossa on letkulähtö ja johon tulee sähköjohto. Käsittääkseni tuo on EGR-venttiili vai onko? Kaasuttimena on Pierburg

Kaasarisaabistit auttakaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

auttaako.

Kuva

klikkaamalla suurenee.. kaikki vinkit poistamiseen / ehjäämiseen tervetulleita.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Hehheh. Eihän se auta kun oma selitykseni osasta on päin honkia. Tuohan se tosiaan on EGR-venttiili. Sori sekoilut.

Pistetäämpä pätkä aikaisemmasta tekstistäni vielä tähän.
Uitukki kirjoitti:Kyse on siis osasta joka on kaasarissa lähellä ilmanputsarilta tulevaa haitariletkua ja jossa on letkulähtö ja johon tulee sähköjohto.
Osa on siis haitariletkulta kuskiin päin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onx tää???

Kuva

tuos ei oo mitään letkulähtöjä... pelkkä sähköjohto
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juurikin tuo. Mulla siinä on alapuolella letkulähtö mistä vuotaa bensaa. :o
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

puuttuuks mun täydellisestä kasasta osia wööt
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Jaa mutta hetkinen. Minusta nyt näyttää että kun tuota suurennettua kuvaa katsoo niin siinäkin näkyy tuo letkulähtö mutta tyhjältä näyttää sekin. On siis tuon motukan alapuolella viistosti taaksepäin se lähtö. Tai eihän se tarkemmin sanoen tuossa osassa ole vaan putkenpätkässä joka on tuon osan ja kaasarin välissä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nyt saa gurut vastailla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kuva

Minä olen kuvitellut että tuo magneettiventtiiliksi nimetty osa on se sammutussolenoidi :?
Yritin kattella omia kuvia muttei ollut oikein yhtään josta olisi selkeästi näkynyt tuo kohta, mutta näytti kyllä siltä ettei siinä olisi mitään kiinni....
Lisäksi ihmettelen miten nalleoluen koneen kyljessä lukee 7A jos itselläni on 9 ja mahdollisesti jotain siinä perässä 8O
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olet oikeassa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kaasarikone ja EGR

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Rattivaihde kirjoitti: mutta näytti kyllä siltä ettei siinä olisi mitään kiinni....
Joo tuota tukisi myös se että en löytänyt irtonaista letkua mistään :)

Tuli tosiaan sekotettua osien nimiä. Tämä pohdiskelukin on nyt väärässä ketjussa tämän johdosta.

Mutta nyt on vielä mysteerinä että miksi tuosta tippasee bensaa? 8O

Kiitoksia avusta nallelle ja rattivaihteelle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin