OG900:sen virtalukkosta ja kytkimestä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

OG900:sen virtalukkosta ja kytkimestä...

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Eli oottekos joutuneet vaihtamaan virtalukkoa OG satkuun, itellä tänään jumi virtalukko, yritin parisen tuntia virtalukkoa vekslata että olis löysänny, yritin kaikki mitä keksi (kuumensin sytkärillä avainta, lukkosulaa ym...) mutta ei, virtalukkoa kun ei irti voinut käyttää kun auto sattui jäämään huoltoaseman pihalle... v**tu. Sitten ku kaverin kans lähettiin autoa hinaamaan niin kytkin alkoi käryään kun piti kytkin pohjassa ajaa kun pakkia ei päältä pois saanut. Ei sen kai pitäs nii tehdä? v**tu että vituttaa, säikähtääkö kytkin herkästi että pitääkö se perkele alkaa kytkin remontti tekemään yhen virtalukon takia... Pitää huomenna tarkemmin kattoa ku saa auton kotia. Sinne se piti toiselle huoltoasemalle auto jättää kaikkien yön-timojen ihmeteltäväksi... :(
Tulipahan taas avauduttua...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo on jumittanut virtalukko minullakin pariin otteeseen, joskus on varovaisella kääntämisellä saanut elvytetty vielä kerran pari käyntiin, mutta olen vaihtanut sitten suosiolla sylinterin. Helpottaa vaihtoa kyllä jos avainta saa edes jonkinverran käännettyä, koska "keskiasennossa" ei tarvitse avata niitä tripodimuttereita. Rälläkän avulla saa kyllä kohtuuhelposti tehtyä erikoistyökalun niiden mutterien avaukseen.

Kytkimen savut johtuu todennäköisesti siitä että se ei irrota kunnolla, syy siinä että järjestelmässä on ilmaa. Ilma taas on todennäköisimmin tullut vuotavasta pääsylinteristä (polkimen luona), mutta on se vuoto mahdollista myös työsylinteristä tai sen letkuliitoksesta kytkinputkeen kytkinkopan lähellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Tjoo, pitää huomenna tai siis tänään lainata naapurilta traileria että saa Saabon kotia, pitää purkaa sitte tuo virtalukko. Pitäs vissii käy'ä teettämässä uudet avaimet kun näyttää, että nykyiset ovat aika reiluhkosti kuluneet... :? Soitin tuossa muuten hinauspalveluun ja sanoin että pitäs saaha keula ilmassa kuljetettua semmoset 25km, äijä sano toisessa päässä, että hintaa tulee semmoset 180€! 8O mikä siinä muka niin paljoa maksaa? Pitäskö mennä hinauspalveluun töihin. :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ootkos koittanu heilutella vaihde keppiä et jos pakkilukko ois vaika huonosti päällä kun kääntelet avainta. näi on itsellä käynyt muutaman kerran kun on tullut ihmeteltyä et miten se nyt yhtäkkiä jumitti mut kerta repäsy kepistä taksepäin kun on kiertäny avainta on korjannut tilanteen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Saab900i kirjoitti:Tjoo, pitää huomenna tai siis tänään lainata naapurilta traileria että saa Saabon kotia, pitää purkaa sitte tuo virtalukko. Pitäs vissii käy'ä teettämässä uudet avaimet kun näyttää, että nykyiset ovat aika reiluhkosti kuluneet... :? Soitin tuossa muuten hinauspalveluun ja sanoin että pitäs saaha keula ilmassa kuljetettua semmoset 25km, äijä sano toisessa päässä, että hintaa tulee semmoset 180€! 8O mikä siinä muka niin paljoa maksaa? Pitäskö mennä hinauspalveluun töihin. :lol:
Hädässä olevaa on hyvä vedättää.Ja eihän noissa hommissa jatkuvaa ajoa ole,välillä on hiljaisempaa.Itse jouduin kanssa vedättämään mökille kun tuli vaihdelaatikko vika.Ekaksi oli suunnitelma vetää vain lahteen asti joka olisi maksanut 200E.Sattui sitten tuttu kuski ja hinasikin 50 km lisää mökilleni.Pistin jätkälle käteen 200e ja ilman kuittia tietenkin.Vei isännälleen 150E ja otti itelleen 50 vaivanpalkkaa.Näin se homma etenee.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab900i kirjoitti:Tjoo, pitää huomenna tai siis tänään lainata naapurilta traileria että saa Saabon kotia, pitää purkaa sitte tuo virtalukko. Pitäs vissii käy'ä teettämässä uudet avaimet kun näyttää, että nykyiset ovat aika reiluhkosti kuluneet... :? Soitin tuossa muuten hinauspalveluun ja sanoin että pitäs saaha keula ilmassa kuljetettua semmoset 25km, äijä sano toisessa päässä, että hintaa tulee semmoset 180€! 8O mikä siinä muka niin paljoa maksaa? Pitäskö mennä hinauspalveluun töihin. :lol:
Ei voi noin paljoa maksaa, itsellä kun ng900 hajosi reilun 20km:n päähän korjaamosta niin hinaus maksoi 55e ja kun tuon 99:n hinautin niin hintaa oli 17km:n matkalla 40e, molemmat tapaukset siis lavalla kuljetettuna, toinen täällä lähellä pk-seutua ja toinen pirkanmaalla, kuitteja en tietenkään pahemmin kysellyt jälkimmäisessä tapauksessa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

miksi älä ei ole kotona

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos kerran v lukko on jumissa niin eikö ole helpompaa ottaa akkupornikone ja porata sylinteri ns vittuun sieltä ja startata meisselillä ja ajella normaalisti kotio. sit kotona vaihtaa sylinterin tai vasta vuoden päästä katsastukseen
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Auton sain tänään kotia siinä kahden aikoihin, ei oikeen tänään inspiroinut alkaa tappelemaan sen lukon kanssa, joten vaihdoin sitte vilkun viiksi/katkaisin yhdistelmän, nyt on jämpti katkaisija... Siitä hinauksesta sen verran että hintaa varmaan lisäsi joulupäivä ja kello oli vähän vajaa kakstoista yöllä, mutta sainpahan auton ilmaiseksi kotia kun lainasin sitä traileria...
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Mites tuo perkuleen virtalukko lähtee irti? Oon jo ottanut koko keskikonsolin irti ja yrittänyt katella miten se vois irti lähteä mutta enpä ratkaisua ainakaan vielä keksinyt. Tuossa on tosiaan pakki päällä ja virtalukko jumissa ja avain ei pyörähdä kuin pari milliä... :?
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Apuja kaivattais, autolle olis kipeää tarvetta... :? :(
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Eli noi kolmionmuotoiset mutterit auki 13mm hylsy johon sahaat laikalla sopivat lovet niin toimii. Konehuoneen puolelta vaihdesiirtäjän klemmari irti, ja koko roska pöydälle.
Sit voit vaihtaa koko vaihdesiirtäjän virtalukkoineen tai korjata tuota rikkinäistä lukkoa. :idea:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

On se vaihdekeppikin hyvin helppo irrottaa, ni ei tartte mennä sinne auton alle naputtelemaan sitä vaihteensiirtimen tappia irti. On meinaan joskus vähän tuhottoman tiukassa.. Muistaakseni se lähtee se alumiininen "konsoli" siitä penkkien välistä ihan nätisti kun ottaa kepin irti.
9-3SC 2.0t Aut. -08
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Katoppa havulla "virtalukon vaihto". Vältät turhaa työtä ja koko paskan irroittamista.
Ei tartte ottaa kuin keskikosolimuovihässäkkä irti ja kuskin penkki. Akkuporakone ja 3 mm pitkä terä. Keppilukkorunkohässäkässä on virtalukon patruunan kohdalla alhaalla paikka/ "kulmaus" mikä tulpattu siististi alumiinitulpalla joka pitää porata auki ja sieltä porata / tuhota se pikku tappi mikä pitää lukkopatruunaa rungossa paikoillaan. Ossais laittaa kuvia foorumiin niin laittaisin kuvat miten homma pelaa.

Tai pyydä paikalliset huumehörhöt tuhoon meisselillä lukko niin ei tarvitse enään avainta , vain meisseli riittää.... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mä kyllä vieläkin rytkisin ja nytkisin sitä keppii ja avainta samanaikaisesti. vaan jos ei sit käänny niin tosiaan mätkisin sellasen meisselin avaimen paikalle jotta saa sen pesän kääntymään väkisin. sillon ehkä se nasta katkeaa ja saa pesän ylös. Tätä en kyllä ole tehnyt ennen.
Voihan se olla että toi toms' kikka pelkkä porauskin sen nipan juuret irrottaa, pitää vaan varoo ettei niin hento pora katkee sinne.

Jos ei vielä sillä nouse niin kääntää siihen L ja P asentojen puoliväliin ja sitten poraisin sen tulpan auki lyhyellä 3,25--3,5 mm poralla ja siitä voi sitten painaa sen lukitusnastan pohjaan ja samanaikaisesti vetää lukkopesän ylös.
Siinäkin sitä avainpesää pitää usein retuuttaa edestakaisin ja vetää ylös samalla ja vielä painaa sitä nappulaa samalla


:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Nyt on satku taas liikenteessä, vaihoin lukkosylinterin ja kytkin pelaa ihan normaalisti (huoh, onneksi)... Sen verran vielä, että voiko auto lähteä käyntiin, jos virtalukon johdot on hivenen erissä paikassa, mutta kaikki kuitenki toimii, varmistin vain kun jouduin melkeen arpapelillä laittamaan johdot takasin, en merkinnyt epähuomiossa niitä mitenkään. Jos joku kuitenkin viitsis käyttää sitä päälimmäistä paneelia irti tuosta keskikonsolista, eihän se ole kuin parilla torxilla kiinni ja ottaa kuvan johdoista, niin vois käy'ä tarkistamassa... Kiitosh taas neuvoista... :) :wink:
Vastaa Viestiin