900 2.1L -92 käyntiongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mhongist
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

900 2.1L -92 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mhongist »

Luotettava ystäväiseni on alkanut oikuttelemaan. Joskus toimii moitteettomasti ja joskus sammahtelee, tai ei lähde käyntiin. Huollosta meinaavat, että "käyntinopeus/asento" - anturi on viallinen.

Sen olen itse saanut selville, että vika on bensan syötössä. Silloin kun kone ei hengitä, niin bensaa ei mene moottorille asti (tarkistettu irroittamalla bensaletku startin aikana moottoritilasta). Voiko kyseinen anturi aiheuttaa ongelmia bensansyötössä?

Anturin vaihto vaatisi ehkä moottorin poistamisen ja anturikaan ei ole ilmainen (300e). Osia on arvottu bensapumpusta lähtien, mutta ongelma ei ole korjaantunut. Maksanko kiltisti koko homman, vai onko muita vikaehdotuksia?
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Mitenkäs

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Olisiko bensansuodatin, tankin edessä apparin puolella, takapyörien välissä, ei ole kallis, ja kannattaa silloin tällöin vaihtaa muutenkin?
mhongist
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mhongist »

Suodatin ja pumppu on vaihdettu, mutta tilanne ei muuttunut. Ovat kyllä melkoisin viritelmän asentaneet sinne takakonttiin pumppua varten. Jäljellä on mielestäni releet, boksi ja mahdolliset muut sähköjutut. Kiitos ehdotuksesta.

Onko lisää vinkkejä?
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Yksi vaihtoehto voisi olla bensan paineensäädin, joka rajoittaa paineen järjestelmässä n. 2,5...3,0 baariin. Itse tuskailen meinaan paraikaa oman Saabini (2.0 900i 16V) käyntiongelmien parissa. Siitä mittasimme paineen juuri ja siltä suunnalta vikaa ei kylläkään löytynyt.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

ässä kun mulla teki vastaavaa. oli bensapumpun rele tiensä päässä. Sen vaihdolla alkoi taas auto pelata kunnolla :)

Tuo anturin vaihto ei vaadi koneen irroitusta. Ahdasta on, mutta kyllä sen näppäsrästi sopii tekemään. Hihnapyörä irti, ja sen jälkee sitten irroittaa sen anturin :roll: ja samalla vaikka vaihtaa öljypumppuun uudet tiivisteet :wink:

Periaatteessa tuo on myös mahdollista että asento anturi olisi menossa rikki. sillä ainakin turbossa vaatii saada sytyspulssin ennekuin bensapumppu lähtee pyörimään. Katso ensi kerralla, tuleeko kipinä. Koska se jos tulee, niin silloin tuon asentoanturin pitäisi toimia käsittääkseni.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

ja samalla vaikka vaihtaa öljypumppuun uudet tiivisteet

Yhdyn edelliseen kannattaa kampuran steeeffani ja pumpun o-rengas vaihtaa samalla nimittäin tulee Saabin koneesta kuiva samaan rahaan :wink:
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mhongist
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mhongist »

Vaihdatin tuon anturin liikkeessä, en ole riittävän seppä vaihtamaan sitä itse :? Nyt tuntuu pelaavan hyvin (painaa puuta). Mun molemmat sabat on istunut huollossa tämän vuoden puolella. Eilen vielä petti akku toisesta, kun pudottelin viikon takakontti raollaan?! :twisted:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ihan mielenkiinnosta: kuinka paljon maksoi tuo vaihto?
mhongist
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mhongist »

Hmm.. 298e oli anturi merkkiliikkeestä ja vaihdosta velottivat 3h. Tarkistuksesta vielä yhden tunnin (ihme, että saivat vian päälle). Taisi olla yhteensä ~460e. Vaihdatin eräässä Oululaisessa autosähköliikkeessä, kun usko merkkihuoltoon varisi akkulaturin asennuksessa.
Vastaa Viestiin