900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mertmi kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:itsellä saman kaltainen ongelma tuon t8 koneella olevan jääräta 99 kanssa. kylmänä kun käynnistää lähtee käyntiin hyvin mutta ei kestä kaasun painallusta yhtään. auto on seissyt 5vuotta tätä ennen, mutta tankkiin on laitettu 20l uutta pensaa.

onkos jollain ollut vastaavia ongelmia k-jetin kanssa ?
Oli tuota ongelmaa, kun ohjauspaine oli liian korkea. Tai oikeastaan ongelma ilmeni niin, ettei koskaan jäänyt käyntiin ekalla startilla, vaan aina piti starta toinen kerta, jolla kone jäi käyntiin.

Siis kun ohjauspaine on liian korkea tarkottaako se että kone käy liian rikkaalla vai?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Könsikäs kirjoitti:
Siis kun ohjauspaine on liian korkea tarkottaako se että kone käy liian rikkaalla vai?
Ei, vaan mitä korkeampi ohjauspaine, sen laihemmalle menee. Käytännössä juuri nuo kylmäkäynnin ongelmat k-jetin kanssa johtuu melkeinpä poikkeuksetta laihalla käymisestä. Ohjauspainesäätimessä on lämpökompensointi, joka laskee ohjauspaineen alas, josta seuraa seoksen rikastuminen ja koneen lämmetessä ohjauspainetta nostetaan normaalille toiminta-alueelle.

Tavallaan tuo tiettyn ohjauspaineen ja oikean seoksen säätö tyhjäkäynnillä seosruuvista "ankkuroi" tuon toiminta-alueen johonkin pisteeseen. Jos ohjauspaine on väärä lämpimänä (vikatilanteissa yleensä liian korkea), niin todennäköisesti lämpökompensoinnilla ei saada kylmäkäynnin seosta tarpeeksi rikkaaksi. Tästä seuraa juurikin kaikenmoiset tuplastarttaukset ja huono ajettavuus kylmänä yms. Turbomalleissa vielä lisänä seuraa armottoman laihalla käymistä 0bar tienoilla ennen kuin ylitetään 0,2bar ahtopaine. Tuo taasen saa koneen tuntumaan tosi hengettömältä ilman ahtoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Mietintää, ja vielä offtopickkia.
Tänään ajon jälkeen nousin ulos autosta ja annoin saapin vielä lämmetä.. Menin auton takaosaan ja yhtääkkiä putkesta kuulu pieni paukahdus, annoin auton pyöriä ja yhtä äkkiä putkeen sylkeminen kuuluu taas ja kuullosti että meinas koko auto sammua.
Mikäs tuota aiheuttaa. Ei oo ennen noin tehny. :?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Löisikö sytkä jostain läpi? Jakajan kannen kunto, tulpanjohdot, pyörijä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Oli kyllä sellasta kaatosadetta yöllä ja todella kostea keli.
Veikkaan että konepellin ritilästä oli vaan päässy vettä sisään ja jotenkin kastellut tulpanjohdot.
Virranjakajan kannen voisi uusia kun ei näytä niin kalliita olevan.

ps. En oo pystyny vieläkään säätämään seoksia kun ei ole tarpeeksi pitkää kuusioavainta, pitänee tehdä itse kun pääsee migin kimppuun :)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

APUJAAAAAAAAAAAAA

Luulin sen olevan vaan kosteusvikaa tulpanjohdossa. Mutta sitä se ei ole.
Kone oireilee lämpöisenä. Tyhjäkäynnillä häviää välillä yks pytty pois pelista. kaasua kun antaa niin pyörii ihan ok. virranjakajasta kuuluu joku ääni vaimeasti.
Miten esim pyörijä oireilee?
Eikai kansivika ole nyt köyhälle iskenyt?? mun mielestä savuttaa hitusen liikaa.

Vastausaikaa 12:00. kiirettä....


Pitänee kohta lähteä käymään korjaamolla kysymässä uus pyöriä ja virranjakajan kansi.
Jos kansivika on kyseessä taidan hakea 230 000 ajetun pystykeulan.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Vaihoin just uuden jakajan kannen ja pyörijän. Ei oireillut enää. mutta se voi olla tuuria että ei oirele ja seuraavalla kerralla sama juttu jatkuu.
Jos kaikki meni nyt kuntoon, tuli hinnaksi 14,30 € ja pari minuuttia kallista työttömän aikaa...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
ruiskusaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:04
Paikkakunta: enonkoski

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ruiskusaappi »

omat kokeilut 900i kylmä käynnistykseen ilman lämmitystä. tankki melko tyhjänä vaikee lätemään, hörähtelee välillä kun jaksaa vaan sahata starttia mut viimesellä sit lähtee. kun tankki on melko täynnä niin helpottaa käynnistymistä aikas paljon. diaknoosi. vanha pensapumppu ei nosta riittävästi painetta jos tankki on aikas tyhjillään.tämä huomioitu kovemmilla pakkasilla, yli -20. kesällä ei juurikaan ongelmia käynnistyksen suhteen. kokeilut jatkuu....
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Seossäätö ei vaikuttanut kylmäkäynnistys asioihin..
Eli mitäs sitten :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Lämpöaikakytkin on ostoslistalla, jos se siinä vika sitten onkin, ku mikään muu ei v*ttu auta.
Vaikka aika hyvin tällä on pärjännyt näinkin, kuhan pitää roikassa niin paljon kun mahdollista 8)
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Lämpöaikakytkin on ostoslistalla, jos se siinä vika sitten onkin, ku mikään muu ei v*ttu auta.
Vaikka aika hyvin tällä on pärjännyt näinkin, kuhan pitää roikassa niin paljon kun mahdollista 8)
Itsensä kanssa on kiva keskustella vai mitä?

Kyllä!

Huomenna romuttamolta lämpöaikakytkintä kahtoon... jos sellainen tarttuis mukaan.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
ruiskusaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:04
Paikkakunta: enonkoski

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ruiskusaappi »

palataan jälleen ajankohtaiseen asiaan.
vaikuttaako tuon kylmäkäynnistys suuttimen toimintaan
mitkä muut asiat kun tuo lämpöaikakytkin.
tänään irrotin tuon rikastus suuttinen ja starttasin, mutta ei tullu
bensaa yhtään suuttimesta, seuraavaksi laiton suuttimesta irtojohdoilla
suoraan akkuun, sillo tuli tasainen bensasumu suuttimesta. joten suutin
ainskin toimii. lämpöaikakytkin on uusittu syksyllä. motonet laatua. voisko tuo
olla valmiiksi rikki. syksyn viileillä lähti vielä hyvin käyntiin mut nytte pakkasilla alko
tökkimään.
eli lohkolämmityksestä lähtee hyvin, puolilämpimänä lähtee hyvin, sekä täysin lämpimänä.
täys kylmänä kun saa sitten houkuteltua käyntiin ja sammuttaa heti
niin sitte lähtee ihan hyvin. moottori toimii muuten normaalisti, ei röpöttele, pätki, sammuile.
niin autohan on 900 i vm 90 kat.
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Ei pitäs vaikuttaa. Vannomaan en mene koska Catti mallissa kytkimeltä on muistaakseni
jonkunlainen kytkentä apumiehen jalkatilassa olevaan relehässäkkään joka vaikuttaa tahtiventtiilin
toimintaan. Mutta epätodennälöstä että sieltä oireilisi kytkimeen päin.

Ei kun uutta kytkintä ostamaan ja toteamaan että vika ei ole siinä :)
Kytkimen toiminnan testaamiseen ohjeet löytyvät korjaamokäsikirjasta jos löydän kirjan jostain
ja muistan niin yritän laittaa ohjeen.
900i -90
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

Palataas näin sopivasti 13 vuoden jälkeen asiaan eli ohjaako lämpökytkin (0280130217 bosch) vai koneen päällä olevat kaksi lämpöaikakytkintä kylmäkäynnistyssuutinta. Kyseessä 90 vuosimallin 8venttiilinen vapari.
Vastaa Viestiin