900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja toms »

Kotikonstein voit mitata ohjausäätimen paineet kylmänä ja seurata miten ne muuttuu lämmetessä.
Vaatii letkut oikeilla liittimillä, tarkan painemittarin ja siihen hana väliin.
Multa löytyy ko.kampe ja voi tarvittaessa lainata edullisesti jos saan taatusti takas.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Oisko kellään myydä kunnossa olevaa ohjauspaine venttiiliä edullisesti?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Okei..
Testejä tehty monenlaisia.
Otin piuhan irti lämpöaikakytkimestä- vaikutusta huononpaan päin.
Otin piuhan irti lisäilmaluistista, autto 5 sekkaa kunnes polkasin, putos taas tyhjäkäynti.
Otin piuhan pois ohjauspaine säätimestä, vaikutusta huonompaan päin.

Saako motonetistä uusia ohjauspaine säätimiä?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Sinäällänsä outoa että silloin kun puhdistin lisäilmaventtiilin ja pakastimen kautta autoon oli tyhjäkäyntikierrokset hyvät, mutta seuraavana päivänä oireili taas.
Olisiko se sittenkin viallinen.. Pitäisikö sen luistin aueta kylmässä kokonaan niin paljon kun vara riittää, oli 15 minuuttia pakkasessa ja aukesi vain vähän enemmän?
Kun käynnistin ilman johtoa kytkettynä oli kierrokset hivenen korkeammalla, mutta kun kaasuun koski laski taas.
Nopeita apuja..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rate »

Onko kenelläkään kokemuksia K-jetin puhdistuaineista? Voisiko ohjauspainessäätimen mahdolliset ongelmat johtua siitä, että jossain on jotain asiaankuulumatonta skeidaa? Ja onko järkestelmää mahdollista putsata jollain mömmöllä?
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Jos ohjauspaineen säädin on rikki niin uutta vaan tilalle romikselta. Ohjauspaineen säädin säätyy moottorin lämmön mukaan. Siellä on sellainen bimetallijousi joka varmasti ajan mittaan yksilöstä riippuen alkaa toimimaan miten sattuu. Ei siihen aineet auta, en usko ainakaan.

Laitoin joskus uuden säätimen, ei ollut edes samanlainen kuin vanha mutta kun toimi kylmästä lämpimään koko ajan hyvin niin olin tyytyväinen.

Ohjauspaineen säädintä kannattaa epäillä siinä vaiheessa kun moottori on mennyt kylmäkäynnistysvaiheen yli, mutta ei ole vielä saavuttanut täyttä käyntilämpötilaa ja tällöin tyhjäkäynti on vaikeaa. Näin epäasiantuntija-arviona.

Ruiskun suuttimien tiivisteet kannattaa vaihtaa. Suuttimia voi uittaa myös etanolissa yön yli.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

eli sellasta ettimään... Kylmällä koneella on sellanenkin ongelma että kun on vaikka pitää kaasulla 1500rpm ja sitten ottaa jalan pois polkimelta niin kierrokset tippuu niin paljon että kone on sammumispisteessä. eli noin 200-300 rpm.

Mistä prkl:eestä löyän sellasen osan... :roll:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tuolta?

http://www.varaosahaku.fi/

Äkkiseltään siellä ei sellaista osaa näkynyt, ehkä soittokierros romuttamoille voisi auttaa.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Pitää sitten hommata sellanen lähimmältä romikselta, siellä on joku 900 86 vuoden viistoperä ja 99 2 ovinen sedan mistä osia sais.
Tänään tosiaankin temppuilu meni pahempaan päin, ekalla startilla sahasin noin 10 sekunttia ja ei luvannutkaan, tokalla startilla heti hörähti käyntiin ja pyöri tyypillistä 450-550 rpm ja laturin merkkivalo palo kunnes koski kaasuun. Laturi lataa 14.00 kun äsken kävin tarkistamassa ja akussa oli 13.4 kone sammuksissa.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt kun on ilmat niin viileät niin vaatii jo jopa 6 yritystä saada käyntiin.
Näillä keleillä heti pyrähtää käyntiin ja sammuu. vaatii muutamia yrityksiä että jää pyörimään. Tyhjäkäynti huonoa kylmällä koneella. varmaankin se ohjauspaineventtiili on se ainoa kohde jäljellä.
Mutta, minkä vuosmallin saappien ohjauspaineen säätimet käy tuohon muut kun vm1988?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kovaa työtä saada käyntii ilman lämmitystä.
Parhaimmillaan 20 kertaa pitää yrittää.. Hörähtää ja sammuu.
Vähän oli hölmöä ottaa tuo video kun oli vielä sen verran lämpöiset kelit.. Nyt ei jaksas uuttakaan ottaa..
Mutta nyt on tulossa vuoden 1985 saabista ohjauspaineen säädin. Laitan sen sitten paikalleen, mutta entäs jos oireet jatkuvat? takaisin lämpöaikakytkimen pariin?
Nojoo on tullu vähän liikaa jo tarinoitua tässä topicissa täysin turhasta.
Mutta jos vikakohtaita koittaisi etsiä. Ei se ainakaan olisi:
-Kylmäkäynnistyssuutin
-Lämpöaikakytkin(?)
-Huonot tulpat tai tulpan johdot

Jäljelle jää:

-Lisäilmaventtiili(puhdistettu ja ei oikeastaan mitään vaikutusta)
-Ohjauspaineensäädin
-Kuluneet ruiskusuuttimet
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja toms »

Kannattaa syttypuoltakin tsekata ja sen johdotuksia ja ruiskun vähäisiä sähköjä. Jos ei tuukkaan virtaa / maata niin ei anturit, kylmäkäyntisuuttimet ym. pelaa. Monesti sitä kattoo että jännitettä tulee mutta ei et onko maat kunnossa...

Startin solenoidista menee se pikkunavalta johto ja se vaikuttaa mm. juuri starttaukseen eli antaa satrtin aikana virtaa ruiskuille ja joissain vanhemissa kärettömissä (Tzi ) syttyvirran ja jos se johto ei oo paikoillaan solenoidissa / poikki niin käynnistys on huonoa......
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

entäs kun on tämmönen ongelma. :x
eilen ajelin tyytyväisenä, niinkun varmasti jokainen saabisti.. siinä sitten välillä matalilla kierroksilla tuntu että sytkä häviää, mutta kun kepitti pienempää vaihdetta ja kierrokset nousi, niin meno jatkui normaaliin malliin..

kun sitten tänä aamuna yritin lähteä liikenteeseen. keli noin +3 astetta. ei tarvinnut kuin näyttää avainta saappia päin niin murahti käyntiin, kuskin ollessa aamu jumissa, sain auton sammumaan.
noh, eipä lähe ei sitten minnekkään vaikka kuin hankais.
sitten kun auton antaa seistä päivän, niin taas murahtaa ilosesti, mutta jos sammuu niin ei käynnisty. ja auton ei tarvitse murahtaa käynnissä kuin sekunnin, niin ongelma ilmenee.. :?
kaikki piuhat kävin läpi, virranjakajan kannen vaihdoin samoin puolan johdon..
voiko se paljon puhuttu lämpöaikatunnistin vai mikä onkaan tehdä tämän...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8086
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ettei kastelis tulppia? K-jet on siinä hommassa hyvä...
Vaihda tulpiksi Denso W22EP-U jos turbo, W20EP-U jos vapari. Kestävät hiton paljon paremmin ylirikasta seosta kuin esim NGK:t, jotka voi pimetä "laakista" koko satsi...
Edit: vai onko Saappi signaturen mukaan T16 moottorilla? Siinä tapauksessa ei paljon K-jetin korjuuohjeet auta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

joo siis on tuolla t16 koneella, unohtu mainita..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Vastaa Viestiin