900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Könsikäs kirjoitti: Lämmittyään pyörii todella tasaista 900 rpm...
Näin pitääkin. Joissain muissa versioissa tietty aaltoilu kuuluu asiaan, mutta katiton 8-v ruisku käy todella tasaista tyhjäkäyntiä lämpimänä ja varsin tasaista kylmänäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Eli tämä ei olekkaan lämpöaikakytkin?
Kuva

Vaan se on tämä?
Kuva

Kerroppas miten se puretaan se lisäilmaluisti ja missä saa olla tarkkana jne...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Sinulla on uudempi auto kuin minulla, sinulla lämpöaikakytkin on termostaattikotelossa ja imusarjan putkien välissä on EGR:n termostaattiventtiili.

Lisäilmaluistia ei pureta, eikä siinä olevaan värikkäällä maalilla sinetöityyn säätömutteriin kosketa. Irrotat vaan venttiiliin tulevat letkut ja venttiiliä paikallaan pitävät ruuvit. Sitten tiskaat sisukset jollain karstaa liuottavalla liemellä puhtaaksi. Letkunipasta sisään katsoessa kylmän venttiilin pitäisi olla avoin, ts siitä pitäisi näkyä läpi. Nyt ilmeisesti sinulla kuitenkin luisti jumittunut kiinni-asentoon, eli näkyy letkunipasta toiseen läpi vain hiukan. Liuotat karstat pois ja liikutat sitä luistia letkunipan aukosta varovasti sivuun. Kun kääntää kokonaan sivuun, pitäisi pyrkiä palautumaan takaisin.

Kytkemällä jännitteen venttiilin sähköliittimeen luistin pitäisi alkaa sulkeutua hitaasti (sähkökäämi lämmittää luistia liikuttavaa bi-metallijousta).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Voiko tämä lisäilmaluisti sitten aiheuttaa käynnistymisongelmat kylmänä?
Ja eikös sen saa selville sillei että jos ottaa johdon pois kylmäkäynnistys suuttimesta ja auto pelaa hyvin sitä että lämpöaikakytkin on sökö?

En osaa mittailla / ymmärrä autosähköistä mitään.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Eipä ollut mitään vaikutusta vaikka piuha oli irti. Otin lisäilmaventtiilin nyt irti ja ruiskutan crcllä sen. miten se luistin saa auki?

Kuva

Otettu irti kun kone oli lämmin.. kuva 10 minuuttia siitä...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Pakkasessa rupesi pikkuhiljaa aukeamaan. kymmenessä minuutissa noin puolet tuosta aukesi vielä... CRC:t ruiskutettu. nyt odotetaan kuivumista ja kuivatellaan..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Just ruuvasin takaisin saappiin ja iskin käyntiin. Tyhjäkäynti sellasta 1050.. Eli vaikutusta oli. pitää tänään lähteä yö ajelulle ja kahtoo miten nyt reagoi kylmäkäynnistyksessä..

Suuret kiitokset jus! 8)

Vaikka sitä ei tiedä onko siinä muuta vikaa mutta kertoilen sitten siitä myöhemmin.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Samaa vikaa silti, kylmällä koneellä hörähtää melkein heti käyntiin, kaasuun ei anna paljoa koskea.
Huomenna uusi testi. kylmäkäynnistys suuttimelta johto irti ja testi 2..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja toms »

Itellä oli seuraavia ongelmia:
-Ei tahtonut kylmänä lähtä ekalla käyntiin
- Kasteli tulppia silloin tällöin

vaihdoin lämpöaikakytkimen,kylmäkäyntisuuttimet UUSIIN.
Ei niin kovin suurta vaikutusta mutta kun vaihdoin järjestelmäpaineensäätimen niin avot, vuosien pikku juonittelut loppu siihen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Könsikäs kirjoitti:kylmällä koneellä hörähtää melkein heti käyntiin
Ruiskun ohjauspaineen mittaus selvittäisi tilannetta, voi olla että pukkaa liikaa bensaa kylmänä.

Seoksen säätö laihemmalle voi auttaa himpun niin että kestää painaa kaasuakin startin jälkeen.

Tai sitten vaan oikein toimivaksi tiedetyn ohjauspaineventtiilin vaihto ja seossäätö.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rate »

Itselläni on ollut jo vuoden myös käynnistykseen liittyvä ongelma (900i/-87, 8-venttilinen vapari). Vehje lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta pyrkii käynnisityttyään kastelemaan jonkun tulpan. Jonkin verran asiaa auttoi lämpöaikakytkinen irroittaminen.

Tilanne on se, että kylmänä lähtee melkein liian hyvin käyntiin. Ei tarvitse kuin vähän avainta hipaista. Saattaa kuitenkin jäädä röpötttämään kolmella pytyllä ja olla vajaapyttyinen melko pitkään. Lopulta lämmittyään tulee viimeisetkin pytyt mukaan.

Voisiko vika olla ohjauspainesäätimessä? Jotenkin tuntuu siltä, että ruisku tiputtelee bensaa imukanaviin jo ennen käynnistystä, koskapa mylly herää heti.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja toms »

Sehän alkaa ruutata heti ku starttaat eli jo ennen kuin räjähtää käyntiin.
Se että käy kolmella aluksi voi johtua märistä tulpista tai ...kansi halki...
tuo että käy liian rikkaala johtuu monesti siitä että ohjauspaineesäädin antaa määränjakajan ruutata soppaa liikaa kylmänä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuotavat k-jetin suuttimet voi olla syy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Rate »

toms kirjoitti:Sehän alkaa ruutata heti ku starttaat eli jo ennen kuin räjähtää käyntiin.
Se että käy kolmella aluksi voi johtua märistä tulpista tai ...kansi halki...
tuo että käy liian rikkaala johtuu monesti siitä että ohjauspaineesäädin antaa määränjakajan ruutata soppaa liikaa kylmänä.
Just olin katsastuksessa ja päästöarvot olivat kohdallaan. Katsastaja jopa kiitti harvinaisen hyviä lukemia. Lämpimänä pelittää oikein hyvin, joten en epäilisi ekana kannen halkinaisuutta.

Oma analyysini on, että tulppien ajoittaninen kastelu voi tosiaan liittyä tuohon ohjauspainesäätimeen ja sen liian rikkaaseen kylmäannosteluun. Pitääpä perehtyä hieman em. vermeen sielunelämään. Kotikonstein sille tuskin pystyy tekemään mitään..?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Poistin huolittomasti luetun ongelmaan liittyvän viestin.

Itse kanssa katselisin sinne ohjauspaineventtiilin suuntaan.
Sitäkin pystyy säätämään muistaakseni kelju k-jetissä,taisi vaan pitää porata joku plommi pois?
Itse en ole koskaan aikanaan noiden kanssa tehnyt tuota operaatiota vaan olen laittanut ehjäksi tiedetyn varaosan tilalle.
Vastaa Viestiin