99 Emsin 16 venttilinen kansi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

99 Emsin 16 venttilinen kansi?

Viesti Kirjoittaja Pinis »

70 -luvun lopulla ainakin turbottomissa ralli 99:ssä, kaksilitraisissa ruiskukoneissa, käytettiin tehtaan raakavalusta valmistettuja 16 venttiilisiä kansia. Olen aiheesta keskustellut mm. tuohon aikaan ralli Saabeja rakentaneen Robert Gröndahlin kanssa ja hän kertoi, että he saivat raakavaletut kannet suoraan tehtaalta.

Aikoinaan näitä kansia ei kovin paljoa valmistettu, mutta onko kenelläkään tarkempaa tietoa näiden kansien kohtalosta tai onko tuota kannen silloista prototyyppiä otettu missään vaiheessa sarjatuotantoon? Tai sattuuko kukaan tietämään mistä vastaavanlaisia kansia mahtaisi saada? Vai pitääkö ruveta itse valuhommiin...?

Aihe kiinnostaa, koska hyvin virtaavas kansi kiinnostaa;)
Kiristän tästä vielä vähän...
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Käytännön eroista mitään tiedä mutta näin pienten kaljojen jälkeen sanoisin, että tosikova seppä sovittaa h-moottorin 16v-kannen b-lohkoon.

Tiedä sitten kuinka kova seppä pitää olla :roll:
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kaverin pellolla on saab 99 2,0L pienillä vilkuilla ja kojelaudassa lukee "16 Valve" :roll: Ei vaan pääse tilannetta tarkistamaan kun konetta ei ole enää paikallaan :evil:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei niitä ainaskaa sarjatuotannossa ole 99:n keulalle laitettu. En sitten tiedä, kuinkapaljon noilla -84 vuonna 900:n pellin alle tulleilla kansilla on perintöä ralliaikojen kansista? Voihan siellä tietotaito olla takana, kun 16-venttiilisyys oli kuitenkin melkoisen edistyksellistä tekniikkaa etenkin sarjavalmisteisissa autoissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Kyllähän tuo kisakansi näyttää aikalailla kirveellä veistetyltä :D ... ainakin tämä Saab ensimmäiset 40 vuotta kirjanen sanoo, että mootori oli aivan erilainen kuin myöhemmin tuotantoon tullut 16 V kone!

Kuva
Kimmo #1373
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

16v kansi

Viesti Kirjoittaja hatami »

huhu puheiden mukaan kyseinen moottori löytyisi Pohjolan Heikiltä tälläisen jutun kuulin aikoinaan rallikisoissa kun olin itse ajamassa.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tuossa kuvassa olevassa koneessa on muuten jakopää hoidettu remmillä eikä ketjulla...... 8O
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

nätin näkönen kone! (tosin tuo hihna arveluttaa...)
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuo ruiskujärjestelmä taitaa olla mekaaninen Lucas?
Sama kuin tässä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Ruisku on merkiltään/malliltaan Lucas Racing MKII tai vaihtoehtoisesti 48 Weberin kaasarit . Tässä muutama lisäkuva voimanlähteestä!

Kuva

Kuva
Kimmo #1373
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 16v kansi

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

hatami kirjoitti:huhu puheiden mukaan kyseinen moottori löytyisi Pohjolan Heikiltä tälläisen jutun kuulin aikoinaan rallikisoissa kun olin itse ajamassa.
Edellinen omistaja puhui vähän samansuuntaisesti...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
cab93
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 09:00

pitsi kansi

Viesti Kirjoittaja cab93 »

Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: pitsi kansi

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

cab93 kirjoitti:Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Kyllä mulla on ainakin tuollainen laatikko myynnissä sarjanumro on 0001
Hintaa tosin on 5000 €
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
cab93
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 09:00

pitsi kansi

Viesti Kirjoittaja cab93 »

Unohtui tuosta jutusta että 16V sylinterinkannen raakavaluja tehtiin n.50kpl joista käyttökuntoon koneistettiin n.24kpl.Saab ei ikinä valmistanut niitä luokituksen vaatimaa 200 kpl.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: pitsi kansi

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Kapaleino kirjoitti:
cab93 kirjoitti:Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Kyllä mulla on ainakin tuollainen laatikko myynnissä sarjanumro on 0001
Hintaa tosin on 5000 €
Meiltäkin löytyy tuo kilpa-aski, mutta haaveet 16 v kannesta voitaneen melkein haudata, semmoisen löytyminen on jo suuremman luokan ihme. No toisaalta tuosta meidän ems ruiskustakin on otettu 1977 parhaimmillaan ulos 220 hp, mutta kestävyyden kanssa oli vähän niin ja näin, tehoa laskettiin 185-190 hp:n paikkeille ja näin myös luotettavuus parani,eli kyllä silläkin kerkeää...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Vastaa Viestiin