99 Emsin 16 venttilinen kansi?
99 Emsin 16 venttilinen kansi?
70 -luvun lopulla ainakin turbottomissa ralli 99:ssä, kaksilitraisissa ruiskukoneissa, käytettiin tehtaan raakavalusta valmistettuja 16 venttiilisiä kansia. Olen aiheesta keskustellut mm. tuohon aikaan ralli Saabeja rakentaneen Robert Gröndahlin kanssa ja hän kertoi, että he saivat raakavaletut kannet suoraan tehtaalta.
Aikoinaan näitä kansia ei kovin paljoa valmistettu, mutta onko kenelläkään tarkempaa tietoa näiden kansien kohtalosta tai onko tuota kannen silloista prototyyppiä otettu missään vaiheessa sarjatuotantoon? Tai sattuuko kukaan tietämään mistä vastaavanlaisia kansia mahtaisi saada? Vai pitääkö ruveta itse valuhommiin...?
Aihe kiinnostaa, koska hyvin virtaavas kansi kiinnostaa;)
Aikoinaan näitä kansia ei kovin paljoa valmistettu, mutta onko kenelläkään tarkempaa tietoa näiden kansien kohtalosta tai onko tuota kannen silloista prototyyppiä otettu missään vaiheessa sarjatuotantoon? Tai sattuuko kukaan tietämään mistä vastaavanlaisia kansia mahtaisi saada? Vai pitääkö ruveta itse valuhommiin...?
Aihe kiinnostaa, koska hyvin virtaavas kansi kiinnostaa;)
Kiristän tästä vielä vähän...
Kaverin pellolla on saab 99 2,0L pienillä vilkuilla ja kojelaudassa lukee "16 Valve"
Ei vaan pääse tilannetta tarkistamaan kun konetta ei ole enää paikallaan ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Ei niitä ainaskaa sarjatuotannossa ole 99:n keulalle laitettu. En sitten tiedä, kuinkapaljon noilla -84 vuonna 900:n pellin alle tulleilla kansilla on perintöä ralliaikojen kansista? Voihan siellä tietotaito olla takana, kun 16-venttiilisyys oli kuitenkin melkoisen edistyksellistä tekniikkaa etenkin sarjavalmisteisissa autoissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: 16v kansi
Edellinen omistaja puhui vähän samansuuntaisesti...hatami kirjoitti:huhu puheiden mukaan kyseinen moottori löytyisi Pohjolan Heikiltä tälläisen jutun kuulin aikoinaan rallikisoissa kun olin itse ajamassa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
pitsi kansi
Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Re: pitsi kansi
Kyllä mulla on ainakin tuollainen laatikko myynnissä sarjanumro on 0001cab93 kirjoitti:Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Hintaa tosin on 5000 €
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
pitsi kansi
Unohtui tuosta jutusta että 16V sylinterinkannen raakavaluja tehtiin n.50kpl joista käyttökuntoon koneistettiin n.24kpl.Saab ei ikinä valmistanut niitä luokituksen vaatimaa 200 kpl.
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: pitsi kansi
Meiltäkin löytyy tuo kilpa-aski, mutta haaveet 16 v kannesta voitaneen melkein haudata, semmoisen löytyminen on jo suuremman luokan ihme. No toisaalta tuosta meidän ems ruiskustakin on otettu 1977 parhaimmillaan ulos 220 hp, mutta kestävyyden kanssa oli vähän niin ja näin, tehoa laskettiin 185-190 hp:n paikkeille ja näin myös luotettavuus parani,eli kyllä silläkin kerkeää...Kapaleino kirjoitti:Kyllä mulla on ainakin tuollainen laatikko myynnissä sarjanumro on 0001cab93 kirjoitti:Suomeen noita moottoreita on eksynyt 2 kpl,ehkä 3.Lohkoja moottoreita varten valettiin lampisen simon mukaan 105 kpl.?Kansia ehkä noin 25 raaka valua.Venttiilit,kuppipuskimet,vjouset sekä nokkaakselit täysin uniikkeja.Varaosia kansiin ei ole saanut enää -80 luvun alussakaan saabilta. 50 millisillä kaasuttimilla moottorista lähti helposti kuulemma yli 250hv!Ja entäpä jos moottoriin olisi laittanut turbon?? Kansia kannattaisi metsästää esim. USA:sta.Vuosi sitten oli yksi kannen hylsy myynnissä ilman venttiileitä ja väli kantta ,hinta 600$. Ja moottoriin kuului luonnollisesti myös se harvinainen luokituksen mukainen vahvistettu ja välitetty vaihdeaski.Suomessa olevat moottorit tai kannet eivät varmasti missään nimessä ole myytävänä.
Hintaa tosin on 5000 €
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net