Kytkinkysymys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tsephyr
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 18:17

Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja tsephyr »

Elikkäpäs mistäs sen tietää että onko vika kytkimessä vaiko lootassa kun vaihteet menee välillä ei maailman sulavimmin päälle? öljyt on hyvät ja autolla ajettu n.230tkm. kytkin kyllä tuntuu semmoselta vähän vieterimäiseltä kun sitä painaa. Kytkin ei luista. Ja saapissahan se vaihto on aika helppo homma kun sinne pääsee ilman suurempia purkutöitä vai???
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Helppo on vaihtaa

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei todellakaan ole paha rasti vaihtaa kytkintä. Satkussa helpompi kuin 90/99 mallisissa kun ei ole se jäähdyttäjä heti tiellä.

Kytkimen kuluneisuuden näet kun kurkkaat sen muovikopan alle ja näet minkä verran työsylinterin mäntä on tullut ulospäin. Oheisesta linkistä kuvallista selvitystä asiasta.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... chwear.htm

Irrottaako autosi kytkin hyvin, eli kun polkaset kytkimen pohjaan niin lähteekö 1 vaihde helposti päältä auton ollessa paikoillaan, vai pitääkö vetää vähän voimakkaammin?

Vaihteiden satunnaiseen huonompaan kytkeytymiseen voisi hakea vikaa vaikka siitä vaihteensiirron kumisesta nivelestä. En kyllä nyt ole ihan varma onko satkussa sellaista, mutta ainakin 99:ssä on.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helppo on vaihtaa

Viesti Kirjoittaja Hepis »

mike kirjoitti:Vaihteiden satunnaiseen huonompaan kytkeytymiseen voisi hakea vikaa vaikka siitä vaihteensiirron kumisesta nivelestä. En kyllä nyt ole ihan varma onko satkussa sellaista, mutta ainakin 99:ssä on.
90/900-malleissa on yksinkertaisempi ja kestävämpi nivel, mahdollisesti myös ihan viimeisimmissä ysiyseissä. Vanha nivelhän tosiaan oli sellainen rättinivel, jonka kumi haurastui helposti esim. koneesta vuotavasta öljystä ja saattoi sitten repsahtaa kokonaan.

Kuva
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkinkysymys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tsephyr kirjoitti:Elikkäpäs mistäs sen tietää että onko vika kytkimessä vaiko lootassa kun vaihteet menee välillä ei maailman sulavimmin päälle? öljyt on hyvät ja autolla ajettu n.230tkm. kytkin kyllä tuntuu semmoselta vähän vieterimäiseltä kun sitä painaa. Kytkin ei luista. Ja saapissahan se vaihto on aika helppo homma kun sinne pääsee ilman suurempia purkutöitä vai???
Jos poljin on semmonen "tahmea" ja kytkin irroittaa vasta ihan pohjassa, ainaskin meikäläisen kokemuksilla syyllinen voi olla turvonneissa työsylinterin tiivisteissä. Jos taasen polkimessa on tyhjää ihan tunnotonta liikettä alkumatka, ennenkuin vastusta tulee, tällöin poljinsylinterin sisällä oleva jousi on mitä ilmeisimmin poikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin