Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus

Viesti Kirjoittaja iku »

Satkuni tyhjäkäynti on kovin korkea, vaihtelee n. 1000-1600rpm. Ruiskuna on lh-jet 2.4.2. Olen pariinkin otteeseen putsannut tyhjäkäyntimoottoria ruikkimalla kaasuttimen puhdistusainetta sinne, mutta eipä ole juurikaan auttanut. Tyhjäkäynti kyllä tippuu suurin piirtein normaaliksi, kun puristaa aic:n letkun lyttyyn, eli vian pitäisi olla tuossa aic:ssa. Siellä lienee töhnää niin piukassa, ettei suostu normaalikonstein putsaantumaan.

Muistan joskus lukeneeni täältä, että joku olisi purkanut ko. mokkulan ja siten päässyt paremmin puhdistamaan sen? Jos sen avaa, niin lentääkö sieltä sisältä miljoona pientä jousta ja kuulaa pitkin ja poikin? Vai onko tällaisella "nakkisormella" toivettakaan saada sitä kasattua enää? :oops:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennen tyhjäkäyntimoottorin purkamista kannattanee vikaa edelleen etsiä jostain muualta, tai vaikka lainata jostain toimivaksi tiedetty tkmoottori ja kokeilla sillä. Mokkulan pystyy kyllä avaamaan, ja kokoamaan uudelleen, mutta parempi olisi, jos ei tarvitsisi avata.

Lämpöanturin voisi varmuudeksi vaihtaa, kympillä Motonetistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

jus kirjoitti:Ennen tyhjäkäyntimoottorin purkamista kannattanee vikaa edelleen etsiä jostain muualta, tai vaikka lainata jostain toimivaksi tiedetty tkmoottori ja kokeilla sillä. Mokkulan pystyy kyllä avaamaan, ja kokoamaan uudelleen, mutta parempi olisi, jos ei tarvitsisi avata.

Lämpöanturin voisi varmuudeksi vaihtaa, kympillä Motonetistä.
Lämpötila-anturi on jo vaihdettu, eikä sillä ollut vaikutusta. Kaikki oireet kyllä viittaisivat tuohon tk-moottoriin, ainakin mitä olen erinäisistä lähteistä lueskellut. Täytynee kysyä joltain hetkeksi lainaan varmasti ehjää moottoria, jotta saadaan varmistus vialle.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin. Ts. jos maantieajon jälkeen pysähtyy, on käynti oikealla tasolla, mutta jos ajaa pidempään hidastempoista kaupunkiajoa, kone jäähtyy ja alkaa taas temppuilemaan. Johtuuko tämäkin tyhjäkäyntimoottorista vai mistäköhän?

edit: Niin, ongelma ei kuitenkaan pidä sisällään tyhjäkäynnin "seilaamista".
Viimeksi muokannut dq, Pe Tammi 06, 2006 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tyhjäkäyntimoottoriin kannattaa käyttää Würthin puhdistussprayta tai CRC:n bräckleeniä, molemmat jarrujen ja metalliosien puhdistukseen. Ja kaveriksi vielä hammasharja :D

Turbo tekee toisinaan sitä, jos lyhyen raskaalla kaasulla ajetun lenkin jälkeen jää seisoskeleen tyhjäkäynnillä niin kierrokset on matalalla. Jostain olen (taitaapi olla täältä), että Lucas seuraa lambdaa tyhjäkäynnillä jotenkin orjallisesti ja siitä syystä voisi tyhjäkäynti muuttua. Ilman mitään raskaalla kaasulla ajettuja lenkkejä tyhjäkäynnissä on pientä aaltoilua mutta alle tonnin on pysynyt, silmämääräisesti katsottuna luokkaa 850 rpm eli selkeästi alle tonnin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla tekee joskus sen että nostaa kierrokset 1100-1300..... tyhjäkäynti siis.... polkasee kaasua nii asettuu! tk:n putsasin kesällä ,kait se pitäis uudestaan yrittää putsata ja sen 10e mokkulan myös vaihdoin imusarjaan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Mimmi, kiitoksia, tutkitaan asiaa kun auto muutenkin telakoidaan hetkeksi. Opastatko vielä tyhmää, mikä noista Motonetin tuotenumeroista on tähän autoon se oikea?
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

dq kirjoitti:Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin.
Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, sinullahan on varmaan ei-kattimalli eli ei tyhjäkäyntimoottoria vaan sellainen vähän samannäköinen mötikkä, lisäilmaluisti. Sen tehtävä on korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta se sulkeutuu muutamassa minuutissa kokonaan ja tyhjäkäynti putoaa aika alas. Jos kaikki on kunnossa, ei imuvuotoja, seokset kohdallaan ja tyhjäkäynti lämpimänä säädetty sinne lähelle maksimia eli 950 rpm, niin ihan siedettävä tuo on myös puolilämpöisenä vaikkakin hiukan käynti ontuu silti.

Mutta jos koneen lämmöt putoaa rauhallisessa ajossa, vaihda ainakin termostaatti.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Nostetaanpa tämä aihe taas esille, kun tutkin vähän tarkemmin tuota omaa tk-moottoria.

Ongelmana näyttäisi olevan, että se luisti ei sulkeudu kokonaan, vaan jää hieman raolleen. Sen saa kyllä pienellä tapilla aika helposti käännettyä kokonaan kiinni. Mutta heti kun siitä päästää irti, luisti kääntyy hieman takaisin, jolloin se jää vuotamaan. Eli tuntuisi luistin palautusjousi olevan kuoleentunut.

Kannattaako alkaa purkamaan vai metsästänkö uutta tilalle? :?:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös palautusjousen idea nimenomaan ole, että se pitää luistin hieman raollaan, ja saadaan jonkinlainen reilunpuoleinen tyhjäkäynti, vaikka boksi lakkaisi tk-moottorin sähkövian takia ohjaamasta moottoria.

EDIT: Kirjassa lukee:
LH 2.4.2-järjestelmässä on joutokäynninsäätöventtiilissä kaksi käämiä ja palautuva moottori. Käämit sekä vaikuttavat toisiaan vastaan siten, että jännitehäviö esim. AC:n kytkeytyessä ei vaikuta säätöön, että antavat nopeamman säädön.

Jos syntyy vika, jousi asettaa venttiilin Limp-home -asentoon. Tämä asento antaa moottorin kierrosluvuksi noin 850 r/min, kun venttiili on kuormittamaton.
LH 2.4 ja 2.4.1 -järjestelmissä jousi pitää venttiiliä auki niin, että tyhkäkäyntikierrosluvuksi tulee 1200 - 1500 r/min. Tätä muistelin tuossa aluksi.

LH 2.2:ssa ei ole jousta tuolla ollenkaan, venttiili pyörii ainoastaan sähköllä ja ilmavirralla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Ahaa, no nyt vähän selkis tuonkin vehkeen toiminta. Oliskohan mulla sieltä toinen käämi sitten kärvähtänyt, kun tuo tyhjäkäynti on liian suuri. Siis että toinen käämi vääntää sitä luistia isommalle, mutta toinen käämi ei pysty laittamaan vastaan?

Tota limp home-tilaa vois vielä koittaa ajamalla ensin kone lämpöiseksi ja ottamalla tk-moottorin piuhan irti. Eihän se ole ratkaisu ongelmaan, mutta voisi tuoda lisää varmuutta korkean tyhjäkäynnin syylliseen.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Kannattaa varmistaa että tyhjäkäyntimoottori ei vaan pääse maakontaktiin moottorin kanssa -> siis se on tukevasti siinä kumirenkaassaan kiinni.
Putsaa myös jäähdyttimen takana oikealla oleva maadoituspiste.

Nämä kaksi juttua lopettivat minulla tyhjäkäynnin temppuilun mihin ei tyhjäkäyntimoottorin vaihtokaan tepsinyt :idea:

Jos joudut ostamaan uuden tyhjäkäyntimoottorin niin Alppilan Autohuollosta Helsingistä tilasin omani kun Motonetissä ei ole oikeanlaista.
900i 2.1 16v -93
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja kaneali »

AIC-venttiilin käämeissä tulee olla 10-15 OHM resistanssit.
Mitataan 1-2 ja 2-3 napojen välillä.
Aiemmin on ollut juttua siitä vikamuistin lukemiseen tarvittavasta
esim. painonapilla varustetusta johdinparista:
Tällä laitteella boxia ohjaten voi myös tarkastaa mm.AIC-venttiilin
toiminnan.
AIC-venttiilin maadoitus on järjestetty moottorissa aivan ko.venttiilin vieressä olevan maadoituspisteen G7 kautta.Tosin kannattaa kaikki maadoituspisteet aika ajoin puhdistaa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

shaft kirjoitti:
dq kirjoitti:Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin.
Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, sinullahan on varmaan ei-kattimalli eli ei tyhjäkäyntimoottoria vaan sellainen vähän samannäköinen mötikkä, lisäilmaluisti. Sen tehtävä on korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta se sulkeutuu muutamassa minuutissa kokonaan ja tyhjäkäynti putoaa aika alas. Jos kaikki on kunnossa, ei imuvuotoja, seokset kohdallaan ja tyhjäkäynti lämpimänä säädetty sinne lähelle maksimia eli 950 rpm, niin ihan siedettävä tuo on myös puolilämpöisenä vaikkakin hiukan käynti ontuu silti.

Mutta jos koneen lämmöt putoaa rauhallisessa ajossa, vaihda ainakin termostaatti.
Mulla samallainen auto eli ilmeisesti tuo lisäilmaluisti jossain... minkänäiköinen se on ja mistä kohtaa löytyy tarkalleen? Tuossa termostaattikotelon päällä näkyisi olevan joku ihmemötikkä ei kylläkään muistuta esim tonnarin AIC:tä. Voikos tuota lisäilmailmaluistia sitten jotenkin puhdistaa?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Onko kenelläkään tietoa ns. tyhjäkäynti venttiilin vastus arvosta ja toiminnasta LH2.2 (2.0T16) ruiskussa ilman kattia. Osahan on termarikotelon kannessa ja liitin on kahdella johdolla.

Luistin olen saanut jo liikkumaan meisselillä kampeamalla ja liuottamalla sitä erinäisillä aineilla.

Omassa venttiilissä on liittimen nastojen välissä on 50 ohm ja jännitteen syöttäminen nastoille ei vaikuta mitenkään.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin