Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus
Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus
Satkuni tyhjäkäynti on kovin korkea, vaihtelee n. 1000-1600rpm. Ruiskuna on lh-jet 2.4.2. Olen pariinkin otteeseen putsannut tyhjäkäyntimoottoria ruikkimalla kaasuttimen puhdistusainetta sinne, mutta eipä ole juurikaan auttanut. Tyhjäkäynti kyllä tippuu suurin piirtein normaaliksi, kun puristaa aic:n letkun lyttyyn, eli vian pitäisi olla tuossa aic:ssa. Siellä lienee töhnää niin piukassa, ettei suostu normaalikonstein putsaantumaan.
Muistan joskus lukeneeni täältä, että joku olisi purkanut ko. mokkulan ja siten päässyt paremmin puhdistamaan sen? Jos sen avaa, niin lentääkö sieltä sisältä miljoona pientä jousta ja kuulaa pitkin ja poikin? Vai onko tällaisella "nakkisormella" toivettakaan saada sitä kasattua enää?
Muistan joskus lukeneeni täältä, että joku olisi purkanut ko. mokkulan ja siten päässyt paremmin puhdistamaan sen? Jos sen avaa, niin lentääkö sieltä sisältä miljoona pientä jousta ja kuulaa pitkin ja poikin? Vai onko tällaisella "nakkisormella" toivettakaan saada sitä kasattua enää?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Ennen tyhjäkäyntimoottorin purkamista kannattanee vikaa edelleen etsiä jostain muualta, tai vaikka lainata jostain toimivaksi tiedetty tkmoottori ja kokeilla sillä. Mokkulan pystyy kyllä avaamaan, ja kokoamaan uudelleen, mutta parempi olisi, jos ei tarvitsisi avata.
Lämpöanturin voisi varmuudeksi vaihtaa, kympillä Motonetistä.
Lämpöanturin voisi varmuudeksi vaihtaa, kympillä Motonetistä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lämpötila-anturi on jo vaihdettu, eikä sillä ollut vaikutusta. Kaikki oireet kyllä viittaisivat tuohon tk-moottoriin, ainakin mitä olen erinäisistä lähteistä lueskellut. Täytynee kysyä joltain hetkeksi lainaan varmasti ehjää moottoria, jotta saadaan varmistus vialle.jus kirjoitti:Ennen tyhjäkäyntimoottorin purkamista kannattanee vikaa edelleen etsiä jostain muualta, tai vaikka lainata jostain toimivaksi tiedetty tkmoottori ja kokeilla sillä. Mokkulan pystyy kyllä avaamaan, ja kokoamaan uudelleen, mutta parempi olisi, jos ei tarvitsisi avata.
Lämpöanturin voisi varmuudeksi vaihtaa, kympillä Motonetistä.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin. Ts. jos maantieajon jälkeen pysähtyy, on käynti oikealla tasolla, mutta jos ajaa pidempään hidastempoista kaupunkiajoa, kone jäähtyy ja alkaa taas temppuilemaan. Johtuuko tämäkin tyhjäkäyntimoottorista vai mistäköhän?
edit: Niin, ongelma ei kuitenkaan pidä sisällään tyhjäkäynnin "seilaamista".
edit: Niin, ongelma ei kuitenkaan pidä sisällään tyhjäkäynnin "seilaamista".
Viimeksi muokannut dq, Pe Tammi 06, 2006 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyhjäkäyntimoottoriin kannattaa käyttää Würthin puhdistussprayta tai CRC:n bräckleeniä, molemmat jarrujen ja metalliosien puhdistukseen. Ja kaveriksi vielä hammasharja
Turbo tekee toisinaan sitä, jos lyhyen raskaalla kaasulla ajetun lenkin jälkeen jää seisoskeleen tyhjäkäynnillä niin kierrokset on matalalla. Jostain olen (taitaapi olla täältä), että Lucas seuraa lambdaa tyhjäkäynnillä jotenkin orjallisesti ja siitä syystä voisi tyhjäkäynti muuttua. Ilman mitään raskaalla kaasulla ajettuja lenkkejä tyhjäkäynnissä on pientä aaltoilua mutta alle tonnin on pysynyt, silmämääräisesti katsottuna luokkaa 850 rpm eli selkeästi alle tonnin.
Turbo tekee toisinaan sitä, jos lyhyen raskaalla kaasulla ajetun lenkin jälkeen jää seisoskeleen tyhjäkäynnillä niin kierrokset on matalalla. Jostain olen (taitaapi olla täältä), että Lucas seuraa lambdaa tyhjäkäynnillä jotenkin orjallisesti ja siitä syystä voisi tyhjäkäynti muuttua. Ilman mitään raskaalla kaasulla ajettuja lenkkejä tyhjäkäynnissä on pientä aaltoilua mutta alle tonnin on pysynyt, silmämääräisesti katsottuna luokkaa 850 rpm eli selkeästi alle tonnin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, sinullahan on varmaan ei-kattimalli eli ei tyhjäkäyntimoottoria vaan sellainen vähän samannäköinen mötikkä, lisäilmaluisti. Sen tehtävä on korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta se sulkeutuu muutamassa minuutissa kokonaan ja tyhjäkäynti putoaa aika alas. Jos kaikki on kunnossa, ei imuvuotoja, seokset kohdallaan ja tyhjäkäynti lämpimänä säädetty sinne lähelle maksimia eli 950 rpm, niin ihan siedettävä tuo on myös puolilämpöisenä vaikkakin hiukan käynti ontuu silti.dq kirjoitti:Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin.
Mutta jos koneen lämmöt putoaa rauhallisessa ajossa, vaihda ainakin termostaatti.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Nostetaanpa tämä aihe taas esille, kun tutkin vähän tarkemmin tuota omaa tk-moottoria.
Ongelmana näyttäisi olevan, että se luisti ei sulkeudu kokonaan, vaan jää hieman raolleen. Sen saa kyllä pienellä tapilla aika helposti käännettyä kokonaan kiinni. Mutta heti kun siitä päästää irti, luisti kääntyy hieman takaisin, jolloin se jää vuotamaan. Eli tuntuisi luistin palautusjousi olevan kuoleentunut.
Kannattaako alkaa purkamaan vai metsästänkö uutta tilalle?
Ongelmana näyttäisi olevan, että se luisti ei sulkeudu kokonaan, vaan jää hieman raolleen. Sen saa kyllä pienellä tapilla aika helposti käännettyä kokonaan kiinni. Mutta heti kun siitä päästää irti, luisti kääntyy hieman takaisin, jolloin se jää vuotamaan. Eli tuntuisi luistin palautusjousi olevan kuoleentunut.
Kannattaako alkaa purkamaan vai metsästänkö uutta tilalle?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Eikös palautusjousen idea nimenomaan ole, että se pitää luistin hieman raollaan, ja saadaan jonkinlainen reilunpuoleinen tyhjäkäynti, vaikka boksi lakkaisi tk-moottorin sähkövian takia ohjaamasta moottoria.
EDIT: Kirjassa lukee:
LH 2.2:ssa ei ole jousta tuolla ollenkaan, venttiili pyörii ainoastaan sähköllä ja ilmavirralla.
EDIT: Kirjassa lukee:
LH 2.4 ja 2.4.1 -järjestelmissä jousi pitää venttiiliä auki niin, että tyhkäkäyntikierrosluvuksi tulee 1200 - 1500 r/min. Tätä muistelin tuossa aluksi.LH 2.4.2-järjestelmässä on joutokäynninsäätöventtiilissä kaksi käämiä ja palautuva moottori. Käämit sekä vaikuttavat toisiaan vastaan siten, että jännitehäviö esim. AC:n kytkeytyessä ei vaikuta säätöön, että antavat nopeamman säädön.
Jos syntyy vika, jousi asettaa venttiilin Limp-home -asentoon. Tämä asento antaa moottorin kierrosluvuksi noin 850 r/min, kun venttiili on kuormittamaton.
LH 2.2:ssa ei ole jousta tuolla ollenkaan, venttiili pyörii ainoastaan sähköllä ja ilmavirralla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahaa, no nyt vähän selkis tuonkin vehkeen toiminta. Oliskohan mulla sieltä toinen käämi sitten kärvähtänyt, kun tuo tyhjäkäynti on liian suuri. Siis että toinen käämi vääntää sitä luistia isommalle, mutta toinen käämi ei pysty laittamaan vastaan?
Tota limp home-tilaa vois vielä koittaa ajamalla ensin kone lämpöiseksi ja ottamalla tk-moottorin piuhan irti. Eihän se ole ratkaisu ongelmaan, mutta voisi tuoda lisää varmuutta korkean tyhjäkäynnin syylliseen.
Tota limp home-tilaa vois vielä koittaa ajamalla ensin kone lämpöiseksi ja ottamalla tk-moottorin piuhan irti. Eihän se ole ratkaisu ongelmaan, mutta voisi tuoda lisää varmuutta korkean tyhjäkäynnin syylliseen.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Kannattaa varmistaa että tyhjäkäyntimoottori ei vaan pääse maakontaktiin moottorin kanssa -> siis se on tukevasti siinä kumirenkaassaan kiinni.
Putsaa myös jäähdyttimen takana oikealla oleva maadoituspiste.
Nämä kaksi juttua lopettivat minulla tyhjäkäynnin temppuilun mihin ei tyhjäkäyntimoottorin vaihtokaan tepsinyt
Jos joudut ostamaan uuden tyhjäkäyntimoottorin niin Alppilan Autohuollosta Helsingistä tilasin omani kun Motonetissä ei ole oikeanlaista.
Putsaa myös jäähdyttimen takana oikealla oleva maadoituspiste.
Nämä kaksi juttua lopettivat minulla tyhjäkäynnin temppuilun mihin ei tyhjäkäyntimoottorin vaihtokaan tepsinyt
Jos joudut ostamaan uuden tyhjäkäyntimoottorin niin Alppilan Autohuollosta Helsingistä tilasin omani kun Motonetissä ei ole oikeanlaista.
900i 2.1 16v -93
AIC-venttiilin käämeissä tulee olla 10-15 OHM resistanssit.
Mitataan 1-2 ja 2-3 napojen välillä.
Aiemmin on ollut juttua siitä vikamuistin lukemiseen tarvittavasta
esim. painonapilla varustetusta johdinparista:
Tällä laitteella boxia ohjaten voi myös tarkastaa mm.AIC-venttiilin
toiminnan.
AIC-venttiilin maadoitus on järjestetty moottorissa aivan ko.venttiilin vieressä olevan maadoituspisteen G7 kautta.Tosin kannattaa kaikki maadoituspisteet aika ajoin puhdistaa.
Mitataan 1-2 ja 2-3 napojen välillä.
Aiemmin on ollut juttua siitä vikamuistin lukemiseen tarvittavasta
esim. painonapilla varustetusta johdinparista:
Tällä laitteella boxia ohjaten voi myös tarkastaa mm.AIC-venttiilin
toiminnan.
AIC-venttiilin maadoitus on järjestetty moottorissa aivan ko.venttiilin vieressä olevan maadoituspisteen G7 kautta.Tosin kannattaa kaikki maadoituspisteet aika ajoin puhdistaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Mulla samallainen auto eli ilmeisesti tuo lisäilmaluisti jossain... minkänäiköinen se on ja mistä kohtaa löytyy tarkalleen? Tuossa termostaattikotelon päällä näkyisi olevan joku ihmemötikkä ei kylläkään muistuta esim tonnarin AIC:tä. Voikos tuota lisäilmailmaluistia sitten jotenkin puhdistaa?shaft kirjoitti:Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika, sinullahan on varmaan ei-kattimalli eli ei tyhjäkäyntimoottoria vaan sellainen vähän samannäköinen mötikkä, lisäilmaluisti. Sen tehtävä on korottaa tyhjäkäyntiä kylmänä, mutta se sulkeutuu muutamassa minuutissa kokonaan ja tyhjäkäynti putoaa aika alas. Jos kaikki on kunnossa, ei imuvuotoja, seokset kohdallaan ja tyhjäkäynti lämpimänä säädetty sinne lähelle maksimia eli 950 rpm, niin ihan siedettävä tuo on myös puolilämpöisenä vaikkakin hiukan käynti ontuu silti.dq kirjoitti:Hmm, omassa 16V-Satkussa (vapari, -89) on myös tyhjäkäynnin kanssa pienoista ongelmaa, käynnistyy kuten pitääkin ja käynti startin jälkeen ok, mutta pienen ajon päästä jää aivan liian alas, jonnekin 600 rpm kieppeille. Jotenkuten käynnissä kuitenkin pysyy. Kun lämpötila nousee hieman tavallista korkeammalle asettuu taas oikeisiin lukemiin.
Mutta jos koneen lämmöt putoaa rauhallisessa ajossa, vaihda ainakin termostaatti.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Re: Tyhjäkäyntimoottorin puhdistus
Onko kenelläkään tietoa ns. tyhjäkäynti venttiilin vastus arvosta ja toiminnasta LH2.2 (2.0T16) ruiskussa ilman kattia. Osahan on termarikotelon kannessa ja liitin on kahdella johdolla.
Luistin olen saanut jo liikkumaan meisselillä kampeamalla ja liuottamalla sitä erinäisillä aineilla.
Omassa venttiilissä on liittimen nastojen välissä on 50 ohm ja jännitteen syöttäminen nastoille ei vaikuta mitenkään.
Luistin olen saanut jo liikkumaan meisselillä kampeamalla ja liuottamalla sitä erinäisillä aineilla.
Omassa venttiilissä on liittimen nastojen välissä on 50 ohm ja jännitteen syöttäminen nastoille ei vaikuta mitenkään.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx