Paljonko lämpöaika anturi maksaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Paljonko lämpöaika anturi maksaa

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

C 900 I 16 valve -91 katilla....ja mistä muualta saa kuin merkkihuollosta ?? Voiko millään testata kyseistä anturia ??
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

50e motonetistä. Ainakin kasitappiseen.

-tuomas-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkin on K-jetissä, LH:ssa on lämpöanturi, joka ei ole millään tapaa riippuvainen ajasta, pelkästään lämmöstä.

K-jetin lämpöaikakytkimen aikariippuvuus tulee siitä, että siinä on itsessään sähkölämmitysvastus, joka saa piirin katkeamaan joidenkin (kymmenien?) sekuntien starttauksen jälkeen samaan tapaan kuin jos kone olisi oikeasti ajettu lämpimäksi. Kylmäkäynnistyssuutin K-jetissä annostelee lisäbensaa kylmästarttausta varten lämpöaikakytkimen ohjaamana.

LH:n lämpöanturin voi testata mittaamalla vastusarvo eri lämpötiloissa anturin navoista, parhaiten mittaukset saa hoidettua anturi irrotettuna.

Vaihdoin juuri tänään omaan tonnariin tuon anturin. Syksyllä mittailin, että olisi OK, mutta nyt vaihtamisen yhteydessä mielenkiinnosta mittasin vanhankin anturin. Lukemat oli 15 - 80 asteen välillä mielivaltaisesti 15 kohmin ja 400 ohmin välillä. Oli se hetkittäin oikealla hehtaarillakin, mutta enimmäkseen pahasti pielessä. Oireena on olleet liian rikkaalla käynnistyminen lämpimänä startattaessa ja liian innokas tyhjäkäynti kunnolla lämpimäksi ajettuna. Nyt löytyi ainakin yksi osasyyllinen ongelmiin.

Lämpötila-anturin vastusarvot eri lämpötiloissa

C / Ohm
-20 / 15700 +- 10%
-10 / 9500 +- 10%
0 / 5800 +- 10%
10 / 3800 +- 10%
15 / 3000 +- 8%
20 / 2600 +- 7%
25 / 2000 +- 6%
30 / 1700 +- 5%
80 / 320 +- 5%

Mittaukset LH-ohjausyksikön sähköliitännän ollessa irrotettuna Breakout-rasiasta 8611006, eli voidaan mitata myös suoraan suoraan anturistakin.

TCS-tonnarissa anturi on 8788200 (Bosch 0280130032), jossa on kaksi rinnakkaista piiriä, vastusarvot koskevat kumpaakin piiriä (napa1-napa2 ja napa1-maa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Lisäsikö anturivika kulutusta....????????

Minä löysin autodatan kirjasta melkein samat arvot :

Jäähdytysnesteen valvonta anturin resistanssiarvot:

Lämpötila C Resistanssi
0 5500-5900
20 2400-2600
40 1100-1300
60 500-700
80 300-400

Eikö kyseiseen anturiin mene vain kax johdinta...eli mittaus johtimien väliltä ??? vai mitataanko napa ja rungon välinen yhteys ??
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Taulukko uusix



Lämpötila C Resistanssi / ohmia
+ 0 ///// 5500-5900
+ 20 ///// 2400-2600
+ 40 //// 1100-1300
+ 60 //// 500-700
+ 80 //// 300-400
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nuo kirjoittamani lukemat on korjaamokäsikirjasta,
"Saab 9000 2:3 Polttoainejärjestelmä M85-93"
Kun noi toleranssit laskee prosenttilaskulla auki, saadaan suunnilleen samanlaisia lukemia kuin nuo autodatankin luvut. Ei se kai niin tarkkaa tuossa ole, mulla ainakin väärin toimiva anturi näytti ihan mitä sattuu missä lämpötilassa tahansa välillä 10 - 90 - 10 astetta. Ei ollut vaikea todeta anturin olevan viallinen.

Lämpöanturivian vaikutuksesta kulutukseen en osaa sanoa. Kulutus tankillisella juuri ennen anturin vaihtoa oli turboautomaattitonnarilla pelkästään lyhyessä ruuhkaisessa kaupunkiajossa 15 l/100 km, eli voisi olla pienempikin, toivottavasti pienenee :-). Samanlaiset huippulukemat oli tosin parilla tankillisella viime talvenakin, jolloin anturi oli ilmeisesti kunnossa. Maantie-ajossa mentiin nyt jouluna alle 8 l/100 km kun nopeus oli enintään 100 km/h.

Kyllähän tuolla on pakko olla jonkinlaista vaikutusta ruuhka-ajon kulutukseen - silloin kun lämpimäksi ajetulla autolla seisoi ruuhkassa ja tyhjäkäynti päätti innostua kovaksi, niin sai sitten normaalia tukevammin seistä jarrulla. Ja vapaalle ei voinut vaihtaa koska ei olisi sitten saanut nätisti vaihdetta takaisin päälle kun kierrokset oli yli 1500. Kerran kokeilin :-)

Kuten kirjoitin, korjaamokäsikirjan mukaan TCS-autoissa lämpöanturi on kaksitoiminen. Kaikissa autoissa nuo taulukon mukaiset resistanssit pitäisi olla mitattavissa anturin napojen väliltä. Mutta TCS-tonnareissa myöskin
navan 1 ja rungon väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

http://www.alppilanautohuolto.fi/

Myös tuolta kannattaa kysellä (alkuperäis)varaosia Boschin laitteisiiin. Esim. kyseinen lämpöanturi maksaa siellä 21 euroa, kun se Saabilla maksaa vajaat 76 euroa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50
Motonetin yllämainitut Motonetin lämpötila-anturit oli muuten molemmat Boshin. Tuo kalliimpi oli numerolla 0280130026 ja halvempaan oli kylkeen stanssattu 0280130026/060/017 tjsp, noista loppunumeroista en ole ihan varma, mutta alkuosa oli siis tasan sama ja lopussa lisää numeroita kahdella kauttaviivalla erotettuna. Halvemmassa oli alumiininen tiivisteprikka mukana. Varman päälle pelatessani otin tuon kalliimman. Mikähän ero noissa muuten on paitsi tuo prikka?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin