Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (LÄMPPÄRISTÄ, kuvia ja videoo)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Kuva

Aika surkee näky, kävin herättelemässä Sabasta henkiin, laitoin akun lataukseen pari päivää sitten ja kattelin vähän että onko vetänyt pahasti homeeseen, turvavöissä on vähän ja ratissa, penkit on onneksi ihan ok. Ensi viikonloppuna pitäis laittaa näyttelykuntoon, voi olla aika kova homma sen verran on pölyssä ja paskassa. Ensviikon perjantaina sitten suunnataan kohti Tamperetta..

Kuva

Nätisti poika lähti vaikka on melkeen koko talven seissy, pikkusen pöllytti ensi alkuun 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Noissa näyttelyissähän täytyy ottaa akkukenkä irti yöksi. Meinasin että pääsen helpommalla kun laitan päävirtakatkasijan. Lisäksi jos sattuu joskus jotai niin saa autosta ulkopuolelta virrat pois. ja pidempien seisotusten aikana on helpompi kun ei tarvi pelata sen akkukengän kanssa.

Kuva

Eli mullahan oli akku jo valmiiksi tuolla takaluukussa. Helpommalla olis taas päässyt kun olis sillon kun akku siirrettiin niin lisännyt samalla ton päävirtakatkasijan. Mutta kun sillon oli kiire niin ei ehtinyt miettimään.

Kuva

Eli tossa tankinluukun takapuolella olis ihan ok suora kohta laittaa se katkaisija. Siinä on sisäpuolella sellanen reikä siinä sisäpellissä joten johdotkin menee aika hyvin siitä. Ja tohon on helppo päästä käsiksi jos tulee hätä.

Kuva

Tollanen ihan halpis motonetin tms. katkasija. Eli kahenm navan välissä rautanen latta. Ei kauheen laadikas. Kuorutin sen kyllä crc:llä et jos vaikka kestäisi pikkusen pidempään, mutta aika näyttää, aika koville tietenkin joutuu kun se on tossa auton ulkopuolella.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Sitten vaan poralla reikää auton kylkeen.

Kuva

Hiomapäällä suuremmaksi että mahtuu se trötö tosta reijästä ulos.

Kuva

Kiinnitystä varten porattiin neljä pientä reikää (niinkin ei olis pysynyt vähemmällä) Mutta kun tossa katkasijassa oli neljä kiinnitysreikää niin se on nyt sitten neljällä kiinni.

Kuva

Tossa näkyy se sisäpuolen reikä. Tonne peltien väliin ei muuten kannata paljon tiputella mitään, ainakaan mun kädellä ei saanut sieltä mitään pois, saapa kuusankoski aikanaan kaupapäälle kympin lenkin ja parit mutterit.. :evil:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Tollasella jatkopalalla päätin jatkaa ton johdon. En muuten keksinyt mitään seksuaalisa merkitystä miksi pitäis katkasta maajohto, kun mulla oli vaan liianlyhyitä johtoja niin päätin että katkasen plussan. Ainoa ero on se että maajohto ei kipinöi jos se ottaa kiinni johonkin mutta noi menee aika vapaassa tilassa ja on kunnollista johtoa.

Kuva

Tollasilla vanhoilla starttikaapeleilla jotkoin noi johdot tonne katkasijalle asti. Hiosin ja putsasin ne tietty eka, ja kuorutin crc:llä.

Kuva

Sitten vaan johdot noihin napoihin.

Kuva

Mutterit päälle ja kiristys. Vedin aika kovin kiinni vaik pelotti että toi muovinen katkasija antaa periksi.

Kuva

Sitten paikalle, toi bitumi tiivistää ton reijän ja kiinnityksen aika hyvin. Ton toisen liittimen joutu taittaan pikkusen että noi johdot tulee kauniisti ylös tuolta eikä ole pantteessa.

Kuva

Kokeilin eka parilla pultilla että vääntyykö toi katkasija niin paljon ettei toimi kunnolla kun sen kiristää tohon, kun toi pelti ei kuitenkaan ole ihan suora. Mutta hyvin se toimi.

Kuva

Kuva

Sitten vaan loput pultit paikalle ja kiristys. On ainakin tukevasti kiinni :twisted:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Mukavasti osu noi hankaussuojat tohon pellin taitteen kohdalle. Ei luulisi että tulee ongelmia.

Kuva

Sitten reijät tohon sisäverhoiluun. Taas sen verran ylemmäs ettei turhaan hankaa siihen pellin reunaan.

Kuva

Sitten toi jatkoholkki tohon katkasijalta tulevaan johtoon kiinni. On aika kätevä toi holkki, tehtiin joskus pajeroon tuplaakutus noilla ja hyvin on ketänyt 3v / 120tkm

Kuva

Sitten koneelle menevä johto irti akkukengästä.

Kuva

Koneelle menevä johto kiinni tohon holkkiin joka on kiinni johdossa joka tulee katkasijalta.

Kuva

Kuva

Sitten se toienn katkaisijalta tuleva johto kiinni tohon akunkenkään ja teippiä johtojen suojaksi.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Kuva

Valmis :)

Kuva

Ja toimii :P
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Veikkaanpa että kannattaa ostaa pari kytkintä varastoon jos aiot vielä jättää autoa parkkiin jonnekin. Itse olisin laittanut kytkimen suosiolla sisälle enkä rei'ittänyt ulkopeltiä altistaen kytkimen kosteudelle, putoamiselle ja varastamiselle. :roll:
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Voi olla että hapettuu ja sitten kun toi on vielä tolla irrotettavalla avaimella niin lähtee todennäköisesti kävelemään kun joku kakaralauma äkkää. Tosin mulla on ollut Asconassa nyt 6 vuotta katkasija tollai ja täysin ilman ongelmia. Mutta aika näyttää. Ja kyllä mä luulen ettei toi takakylki ole ensimmäinen osa joka "kuluu loppuun" vaikka alkaisikin ruostua.

Noihin onneksi saa irtoavaimia niin voi yhtä pitää avainlenkissä avaimien kanssa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa on vain yks vika. Moottori ei sammu tuosta katkaisijasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Riippuu että hajooko laturi ja ehtiikö lataamaan tarpeeksi, eilen ainakin sammu kun kokeilin, montaa kertaa en viiti kokeilla, mun tuurilla paukahtaa laturi. Ja pääasiahan oli että saa virrat poikki jos jotain sattuu.

Enivei, tossa oli yksi "seksuaalinen" merkitys miksi miinus ois kannattanut katkoa :oops:
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja Suppari »

En keksinyt yhtään hyvää syytä että miksi pitää katkoa plussaa...
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

sen ei pitäs sammuu tolla kytkennällä jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt, koska laturin puoleinen johto ei ole samalla puolella akun kanssa.

tossa + puolen kytkennässä haetaan juuri sitä et lataus johdon saa päävirta kytkimen akun puoleiseen napaan.
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos halutaan, että päävirtakatkaisimesta saa koneen sammumaan ja kaikki virrat varmasti pois, niin pitää hommata moninapainen virtakatkaisija. Esim. jokkiskäytössähän tuo on jo sääntöjenkin mukaan oltava noin, että kone sammuu ja virrat katkee koko vehkeestä. Sattumoisin törmättiin tohon hommaan, kun tehtiin eräs ajokki ihan sääntöjen mukaisesti.

Käytännössä tehtiin sitten kytkentä siten, että akun plussa katkeaa pääkytkimestä ja kytkimessä olevien lisäkärkien kautta vedettiin sytytysvirta. Näin siis sytkä ja akun plussa katkeaa yhtäaikaa. Moottori ei voi jäädä käyntiin. Nuo yhdellä kärjellä olevat pääkytkimet soveltuu turvallisuusmielessä vain diesel-moottorisiin härveleihin. (Tosin osa niistäkään ei sammu sähköjen katkaisulla, kun kaikissa moottoria ei sammuteta katkaisemalla polttoaineensyöttöä vaikkapa sähköllä toimivalla venttiilillä.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Suppari kirjoitti:En keksinyt yhtään hyvää syytä että miksi pitää katkoa plussaa...
moonlight-tuning kirjoitti: Enivei, tossa oli yksi "seksuaalinen" merkitys miksi miinus ois kannattanut katkoa :oops:
:oops:

Ja jos et heittäny vittuiluna niin se ei tosiaan välttämättä sammu koska laturi pitää auton käymässä tuottamalla plussa puolelle virtaa huolimatta siitä että akku on irti..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Sitten lisää sleeper henkeä..

Kuva

Takaspoilerin meinasin että otan pois.

Kuva

Eka katoin että on maalia alla ja ettei sitä ole sikaliimattu siihen, on ilmeisesti tehdas-asennettu koska ei ollut sikaa ja kaikki suojatulpat ym oli paikalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Eli takaluukun sisäpuolella on noi perinteiset käännä ja irroita nastat ja sitten toi "yläreuna" on kiinni tollasilla painonastoilla, puolesta jäi toi musta osa kiinni tohon sisäosaan ja puolesta tonne laatikon puolelle. Sitten noissa lasin reunoissa on sellaset pienet tulpat joiden alla on ruuvit..

Kuva

Eli noilla torx ruuveilla on spoileri kiinni autossa.

Kuva

Tota sisäverhoilua ei tarvinnut irrottaa kokonaan vaan tosta raottamalla pääsi hyvin käsiksi noihin ruuveihin.

Kuva

Reunimmaiset ruuvit oli aika kummassa asennossa tuolla reijissä.

Kuva

Varovasti raottamalla lähti spoileri irti, eli ruuvien ympärillä on sellanen tiiviste ja jotain liimaa.

Kuva

Tossa keskikohdassa oli tollanen kaksipuolinen teippi yläreunassa.

Kuva

Ja sen kaksipuolisen teipin lisäksi toi yläreuna oli painettu tonne lasin tiivisteen alle.

Kuva

Irti, aika jännä että vain puolet noista ruuvinpaikoista oli käytössä ??

Kuva

Kuva

Tossa näkyy paremmin noi orkkis tiivisteet. Ja aika paljon likaa spoilerin ja luukun välissä mutta ei ole silti yhtään ruosteen alkuakaan.. Ei huonosti kun toi siipi on kuitenkin ollu tossa kohta kakskytävuotta.

Kuva

Kuva

Fiilistelyä :roll:

Kuva

Ei lähteny ne orkkisliimat millään tosta luukusta, ei ohentimella tai asetonilla, lopulta raappisin ne tolla harjan puuvarrella pois, jäi luukkuun pienet jäljet, lisäksi yllättävän iso sävyero, vaikka luulisi ettei tollanen vihreä haalistuisi niin paljon.

Kuva

Tiivisteliimalla tollaset ruuvit noihin reikiin ettei mene vettä luukkuun niin paljon, meinasin ensin että laitan pultit mutta ei ollut niin helppoa kun ne reijät takaluukun sisäpellissä on aika pienet ettei saanut muttereita sinne..

Kuva

Valmis, tossa näkyy aika hyvin se sävyero.

Kuva

Kuva

Sitten vääntelin vielä ton 16valve merkin pois tosta luukusta. Se oli pelkällä kaksipuolisella teipillä.

Kuva

Kuva

Nälkä kasvoi syödessä ja huitasin rälläkällä ton i:n pois tosta 900i merkistä :mrgreen:

Kuva

Sitten pikkusen uutta maalia :mrgreen: :mrgreen:

Kuva

Valmis takaluukku.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Vastaa Viestiin