Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (LÄMPPÄRISTÄ, kuvia ja videoo)
Aika surkee näky, kävin herättelemässä Sabasta henkiin, laitoin akun lataukseen pari päivää sitten ja kattelin vähän että onko vetänyt pahasti homeeseen, turvavöissä on vähän ja ratissa, penkit on onneksi ihan ok. Ensi viikonloppuna pitäis laittaa näyttelykuntoon, voi olla aika kova homma sen verran on pölyssä ja paskassa. Ensviikon perjantaina sitten suunnataan kohti Tamperetta..
Nätisti poika lähti vaikka on melkeen koko talven seissy, pikkusen pöllytti ensi alkuun
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)
Noissa näyttelyissähän täytyy ottaa akkukenkä irti yöksi. Meinasin että pääsen helpommalla kun laitan päävirtakatkasijan. Lisäksi jos sattuu joskus jotai niin saa autosta ulkopuolelta virrat pois. ja pidempien seisotusten aikana on helpompi kun ei tarvi pelata sen akkukengän kanssa.
Eli mullahan oli akku jo valmiiksi tuolla takaluukussa. Helpommalla olis taas päässyt kun olis sillon kun akku siirrettiin niin lisännyt samalla ton päävirtakatkasijan. Mutta kun sillon oli kiire niin ei ehtinyt miettimään.
Eli tossa tankinluukun takapuolella olis ihan ok suora kohta laittaa se katkaisija. Siinä on sisäpuolella sellanen reikä siinä sisäpellissä joten johdotkin menee aika hyvin siitä. Ja tohon on helppo päästä käsiksi jos tulee hätä.
Tollanen ihan halpis motonetin tms. katkasija. Eli kahenm navan välissä rautanen latta. Ei kauheen laadikas. Kuorutin sen kyllä crc:llä et jos vaikka kestäisi pikkusen pidempään, mutta aika näyttää, aika koville tietenkin joutuu kun se on tossa auton ulkopuolella.
Eli mullahan oli akku jo valmiiksi tuolla takaluukussa. Helpommalla olis taas päässyt kun olis sillon kun akku siirrettiin niin lisännyt samalla ton päävirtakatkasijan. Mutta kun sillon oli kiire niin ei ehtinyt miettimään.
Eli tossa tankinluukun takapuolella olis ihan ok suora kohta laittaa se katkaisija. Siinä on sisäpuolella sellanen reikä siinä sisäpellissä joten johdotkin menee aika hyvin siitä. Ja tohon on helppo päästä käsiksi jos tulee hätä.
Tollanen ihan halpis motonetin tms. katkasija. Eli kahenm navan välissä rautanen latta. Ei kauheen laadikas. Kuorutin sen kyllä crc:llä et jos vaikka kestäisi pikkusen pidempään, mutta aika näyttää, aika koville tietenkin joutuu kun se on tossa auton ulkopuolella.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)
Sitten vaan poralla reikää auton kylkeen.
Hiomapäällä suuremmaksi että mahtuu se trötö tosta reijästä ulos.
Kiinnitystä varten porattiin neljä pientä reikää (niinkin ei olis pysynyt vähemmällä) Mutta kun tossa katkasijassa oli neljä kiinnitysreikää niin se on nyt sitten neljällä kiinni.
Tossa näkyy se sisäpuolen reikä. Tonne peltien väliin ei muuten kannata paljon tiputella mitään, ainakaan mun kädellä ei saanut sieltä mitään pois, saapa kuusankoski aikanaan kaupapäälle kympin lenkin ja parit mutterit..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)
Tollasella jatkopalalla päätin jatkaa ton johdon. En muuten keksinyt mitään seksuaalisa merkitystä miksi pitäis katkasta maajohto, kun mulla oli vaan liianlyhyitä johtoja niin päätin että katkasen plussan. Ainoa ero on se että maajohto ei kipinöi jos se ottaa kiinni johonkin mutta noi menee aika vapaassa tilassa ja on kunnollista johtoa.
Tollasilla vanhoilla starttikaapeleilla jotkoin noi johdot tonne katkasijalle asti. Hiosin ja putsasin ne tietty eka, ja kuorutin crc:llä.
Sitten vaan johdot noihin napoihin.
Mutterit päälle ja kiristys. Vedin aika kovin kiinni vaik pelotti että toi muovinen katkasija antaa periksi.
Sitten paikalle, toi bitumi tiivistää ton reijän ja kiinnityksen aika hyvin. Ton toisen liittimen joutu taittaan pikkusen että noi johdot tulee kauniisti ylös tuolta eikä ole pantteessa.
Kokeilin eka parilla pultilla että vääntyykö toi katkasija niin paljon ettei toimi kunnolla kun sen kiristää tohon, kun toi pelti ei kuitenkaan ole ihan suora. Mutta hyvin se toimi.
Sitten vaan loput pultit paikalle ja kiristys. On ainakin tukevasti kiinni
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)
Mukavasti osu noi hankaussuojat tohon pellin taitteen kohdalle. Ei luulisi että tulee ongelmia.
Sitten reijät tohon sisäverhoiluun. Taas sen verran ylemmäs ettei turhaan hankaa siihen pellin reunaan.
Sitten toi jatkoholkki tohon katkasijalta tulevaan johtoon kiinni. On aika kätevä toi holkki, tehtiin joskus pajeroon tuplaakutus noilla ja hyvin on ketänyt 3v / 120tkm
Sitten koneelle menevä johto irti akkukengästä.
Koneelle menevä johto kiinni tohon holkkiin joka on kiinni johdossa joka tulee katkasijalta.
Sitten se toienn katkaisijalta tuleva johto kiinni tohon akunkenkään ja teippiä johtojen suojaksi.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video)
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Veikkaanpa että kannattaa ostaa pari kytkintä varastoon jos aiot vielä jättää autoa parkkiin jonnekin. Itse olisin laittanut kytkimen suosiolla sisälle enkä rei'ittänyt ulkopeltiä altistaen kytkimen kosteudelle, putoamiselle ja varastamiselle.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Voi olla että hapettuu ja sitten kun toi on vielä tolla irrotettavalla avaimella niin lähtee todennäköisesti kävelemään kun joku kakaralauma äkkää. Tosin mulla on ollut Asconassa nyt 6 vuotta katkasija tollai ja täysin ilman ongelmia. Mutta aika näyttää. Ja kyllä mä luulen ettei toi takakylki ole ensimmäinen osa joka "kuluu loppuun" vaikka alkaisikin ruostua.
Noihin onneksi saa irtoavaimia niin voi yhtä pitää avainlenkissä avaimien kanssa.
Noihin onneksi saa irtoavaimia niin voi yhtä pitää avainlenkissä avaimien kanssa.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Tossa on vain yks vika. Moottori ei sammu tuosta katkaisijasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Riippuu että hajooko laturi ja ehtiikö lataamaan tarpeeksi, eilen ainakin sammu kun kokeilin, montaa kertaa en viiti kokeilla, mun tuurilla paukahtaa laturi. Ja pääasiahan oli että saa virrat poikki jos jotain sattuu.
Enivei, tossa oli yksi "seksuaalinen" merkitys miksi miinus ois kannattanut katkoa
Enivei, tossa oli yksi "seksuaalinen" merkitys miksi miinus ois kannattanut katkoa
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
En keksinyt yhtään hyvää syytä että miksi pitää katkoa plussaa...
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
sen ei pitäs sammuu tolla kytkennällä jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt, koska laturin puoleinen johto ei ole samalla puolella akun kanssa.
tossa + puolen kytkennässä haetaan juuri sitä et lataus johdon saa päävirta kytkimen akun puoleiseen napaan.
tossa + puolen kytkennässä haetaan juuri sitä et lataus johdon saa päävirta kytkimen akun puoleiseen napaan.
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Jos halutaan, että päävirtakatkaisimesta saa koneen sammumaan ja kaikki virrat varmasti pois, niin pitää hommata moninapainen virtakatkaisija. Esim. jokkiskäytössähän tuo on jo sääntöjenkin mukaan oltava noin, että kone sammuu ja virrat katkee koko vehkeestä. Sattumoisin törmättiin tohon hommaan, kun tehtiin eräs ajokki ihan sääntöjen mukaisesti.
Käytännössä tehtiin sitten kytkentä siten, että akun plussa katkeaa pääkytkimestä ja kytkimessä olevien lisäkärkien kautta vedettiin sytytysvirta. Näin siis sytkä ja akun plussa katkeaa yhtäaikaa. Moottori ei voi jäädä käyntiin. Nuo yhdellä kärjellä olevat pääkytkimet soveltuu turvallisuusmielessä vain diesel-moottorisiin härveleihin. (Tosin osa niistäkään ei sammu sähköjen katkaisulla, kun kaikissa moottoria ei sammuteta katkaisemalla polttoaineensyöttöä vaikkapa sähköllä toimivalla venttiilillä.)
Käytännössä tehtiin sitten kytkentä siten, että akun plussa katkeaa pääkytkimestä ja kytkimessä olevien lisäkärkien kautta vedettiin sytytysvirta. Näin siis sytkä ja akun plussa katkeaa yhtäaikaa. Moottori ei voi jäädä käyntiin. Nuo yhdellä kärjellä olevat pääkytkimet soveltuu turvallisuusmielessä vain diesel-moottorisiin härveleihin. (Tosin osa niistäkään ei sammu sähköjen katkaisulla, kun kaikissa moottoria ei sammuteta katkaisemalla polttoaineensyöttöä vaikkapa sähköllä toimivalla venttiilillä.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Suppari kirjoitti:En keksinyt yhtään hyvää syytä että miksi pitää katkoa plussaa...
moonlight-tuning kirjoitti: Enivei, tossa oli yksi "seksuaalinen" merkitys miksi miinus ois kannattanut katkoa
Ja jos et heittäny vittuiluna niin se ei tosiaan välttämättä sammu koska laturi pitää auton käymässä tuottamalla plussa puolelle virtaa huolimatta siitä että akku on irti..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab 16v omaturbo (henkiin herättely video ja pääkatkasija)
Sitten lisää sleeper henkeä..
Takaspoilerin meinasin että otan pois.
Eka katoin että on maalia alla ja ettei sitä ole sikaliimattu siihen, on ilmeisesti tehdas-asennettu koska ei ollut sikaa ja kaikki suojatulpat ym oli paikalla.
Eli takaluukun sisäpuolella on noi perinteiset käännä ja irroita nastat ja sitten toi "yläreuna" on kiinni tollasilla painonastoilla, puolesta jäi toi musta osa kiinni tohon sisäosaan ja puolesta tonne laatikon puolelle. Sitten noissa lasin reunoissa on sellaset pienet tulpat joiden alla on ruuvit..
Eli noilla torx ruuveilla on spoileri kiinni autossa.
Tota sisäverhoilua ei tarvinnut irrottaa kokonaan vaan tosta raottamalla pääsi hyvin käsiksi noihin ruuveihin.
Reunimmaiset ruuvit oli aika kummassa asennossa tuolla reijissä.
Varovasti raottamalla lähti spoileri irti, eli ruuvien ympärillä on sellanen tiiviste ja jotain liimaa.
Tossa keskikohdassa oli tollanen kaksipuolinen teippi yläreunassa.
Ja sen kaksipuolisen teipin lisäksi toi yläreuna oli painettu tonne lasin tiivisteen alle.
Irti, aika jännä että vain puolet noista ruuvinpaikoista oli käytössä ??
Tossa näkyy paremmin noi orkkis tiivisteet. Ja aika paljon likaa spoilerin ja luukun välissä mutta ei ole silti yhtään ruosteen alkuakaan.. Ei huonosti kun toi siipi on kuitenkin ollu tossa kohta kakskytävuotta.
Fiilistelyä
Ei lähteny ne orkkisliimat millään tosta luukusta, ei ohentimella tai asetonilla, lopulta raappisin ne tolla harjan puuvarrella pois, jäi luukkuun pienet jäljet, lisäksi yllättävän iso sävyero, vaikka luulisi ettei tollanen vihreä haalistuisi niin paljon.
Tiivisteliimalla tollaset ruuvit noihin reikiin ettei mene vettä luukkuun niin paljon, meinasin ensin että laitan pultit mutta ei ollut niin helppoa kun ne reijät takaluukun sisäpellissä on aika pienet ettei saanut muttereita sinne..
Valmis, tossa näkyy aika hyvin se sävyero.
Sitten vääntelin vielä ton 16valve merkin pois tosta luukusta. Se oli pelkällä kaksipuolisella teipillä.
Nälkä kasvoi syödessä ja huitasin rälläkällä ton i:n pois tosta 900i merkistä
Sitten pikkusen uutta maalia
Valmis takaluukku.
Takaspoilerin meinasin että otan pois.
Eka katoin että on maalia alla ja ettei sitä ole sikaliimattu siihen, on ilmeisesti tehdas-asennettu koska ei ollut sikaa ja kaikki suojatulpat ym oli paikalla.
Eli takaluukun sisäpuolella on noi perinteiset käännä ja irroita nastat ja sitten toi "yläreuna" on kiinni tollasilla painonastoilla, puolesta jäi toi musta osa kiinni tohon sisäosaan ja puolesta tonne laatikon puolelle. Sitten noissa lasin reunoissa on sellaset pienet tulpat joiden alla on ruuvit..
Eli noilla torx ruuveilla on spoileri kiinni autossa.
Tota sisäverhoilua ei tarvinnut irrottaa kokonaan vaan tosta raottamalla pääsi hyvin käsiksi noihin ruuveihin.
Reunimmaiset ruuvit oli aika kummassa asennossa tuolla reijissä.
Varovasti raottamalla lähti spoileri irti, eli ruuvien ympärillä on sellanen tiiviste ja jotain liimaa.
Tossa keskikohdassa oli tollanen kaksipuolinen teippi yläreunassa.
Ja sen kaksipuolisen teipin lisäksi toi yläreuna oli painettu tonne lasin tiivisteen alle.
Irti, aika jännä että vain puolet noista ruuvinpaikoista oli käytössä ??
Tossa näkyy paremmin noi orkkis tiivisteet. Ja aika paljon likaa spoilerin ja luukun välissä mutta ei ole silti yhtään ruosteen alkuakaan.. Ei huonosti kun toi siipi on kuitenkin ollu tossa kohta kakskytävuotta.
Fiilistelyä
Ei lähteny ne orkkisliimat millään tosta luukusta, ei ohentimella tai asetonilla, lopulta raappisin ne tolla harjan puuvarrella pois, jäi luukkuun pienet jäljet, lisäksi yllättävän iso sävyero, vaikka luulisi ettei tollanen vihreä haalistuisi niin paljon.
Tiivisteliimalla tollaset ruuvit noihin reikiin ettei mene vettä luukkuun niin paljon, meinasin ensin että laitan pultit mutta ei ollut niin helppoa kun ne reijät takaluukun sisäpellissä on aika pienet ettei saanut muttereita sinne..
Valmis, tossa näkyy aika hyvin se sävyero.
Sitten vääntelin vielä ton 16valve merkin pois tosta luukusta. Se oli pelkällä kaksipuolisella teipillä.
Nälkä kasvoi syödessä ja huitasin rälläkällä ton i:n pois tosta 900i merkistä
Sitten pikkusen uutta maalia
Valmis takaluukku.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa