Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ette osanneet säätää venttiilivälyksiä työntötanko koneesta?Kuullostaa ammattimaiselta korjaamolta. :lol:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Suppari kirjoitti:Ette osanneet säätää venttiilivälyksiä työntötanko koneesta?Kuullostaa ammattimaiselta korjaamolta. :lol:
Onneks se on toispuolel Meriniittyä :mrgreen:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Ette osanneet säätää venttiilivälyksiä työntötanko koneesta?Kuullostaa ammattimaiselta korjaamolta. :lol:
Onneks se on toispuolel Meriniittyä :mrgreen:
Siksi en tajuakkaan miksi noin vanha vehe oli eksynyt sinne meidän puolelle eikä pysynyt siellä nyrkkipajapuolella, tollasen saisi kuntoon ilman että meillä soi puhelin "Hei kuule mulla on tällänen p0141 koodi mitähän se...." :mrgreen:

Ei vaan voiko siitä työntötangosta sahata pätkän helvettiin ilman että ne lähtee kulumaan ?

Ja asiaan OT:stä. Eli pitäiskö toho laitaa kylmempi tulppa kun on "korkeampiviritteinen" ja mitkä liian kylmän haitat ??
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

moonlight-tuning kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Ette osanneet säätää venttiilivälyksiä työntötanko koneesta?Kuullostaa ammattimaiselta korjaamolta. :lol:
Onneks se on toispuolel Meriniittyä :mrgreen:
Siksi en tajuakkaan miksi noin vanha vehe oli eksynyt sinne meidän puolelle eikä pysynyt siellä nyrkkipajapuolella, tollasen saisi kuntoon ilman että meillä soi puhelin "Hei kuule mulla on tällänen p0141 koodi mitähän se...." :mrgreen:

Ei vaan voiko siitä työntötangosta sahata pätkän helvettiin ilman että ne lähtee kulumaan ?

Ja asiaan OT:stä. Eli pitäiskö toho laitaa kylmempi tulppa kun on "korkeampiviritteinen" ja mitkä liian kylmän haitat ??
Nyrkkipajapuolella... Niinpä niiin, noh eikös tuo autokorjaamo ole kuitenkin autokorjaamo eikä vikakoodien luku paikka, vai miten se on teillä?

900T16 tulppakeskustelua löytyy haualla ja se löytyy tuolla oikeasta yläkulmasta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Turbo16 kirjoitti:
Nyrkkipajapuolella... Niinpä niiin, noh eikös tuo autokorjaamo ole kuitenkin autokorjaamo eikä vikakoodien luku paikka, vai miten se on teillä?

900T16 tulppakeskustelua löytyy haualla ja se löytyy tuolla oikeasta yläkulmasta.
Joo joo huumori huumorina kunhan piikittelin takasin. Ei vaan oikeesti ole hajua noista työntötangoista että voiko niitä sahata.
Ja mielummin tehdään koodienlukuja ja huoltoja kun isoja korjauksia, osista tulee paras kate.

Ja kun mun ei ole mikään T16 vehe. Niin pitäiskös siihen laittaa vielä kylmemmät tulpat ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

BCP7ES
Käy vaikka hakemassa tuommoiset. Pitäis olla sopivan kylmät.

Työntötankokoneeseen aina uudet tangot, jos ovat kuluneet ja jos ei tiedä mitä tekee.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ok kokeillaan noita.

OT
Saako niihin sitten erimittaisia tankoja kun ei noilla ainakaan onnistu ? Eli kone on Toyotan "historiikki" moottori.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
miksune
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Touko 17, 2009 10:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja miksune »

moonlight-tuning kirjoitti: OT
Saako niihin sitten erimittaisia tankoja kun ei noilla ainakaan onnistu ? Eli kone on Toyotan "historiikki" moottori.
:roll:
venttiilikoneistossa on mutteri minkä löysäämällä ja ruuvimeiselillä pyörittämällä saa ne venttiilit säädettyä, ei sahaamalla työntötankoa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Varsinainen (autokorjaamo). :lol:
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ja näköjään varsinainen äidinkielen tunti. Jos se tanko on nyt liian pitkä sinne niin miten se auttaa siitä mutterista ja säätöruuvista ? En vaan tajua.

Menee todella off topiciksi mutta jos lukee tuon nyt kunnolla niin homman nimihän on se että:

Venakoneistossa oleva säätö ei riitä.

Työntötangot on liian pitkät.

Ja kysymys kuului: Voiko työntötankoja muokata itse ja jos ei niin mistä saa alimittaisia ?



Täällä on jo monta kaveria viisastellut ilman yhtään oikeeta vastausta että eipä sitä tietoa löytynyt kummastakaan nyrkkipajasta eikä oikeen tunnu löytyvän muualtakaan..että taitaa olla tuo vanhojen tietotaito hävinnyt..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ainaki kuplan työntötangot on lyhennettävissä ihan kotikonstein.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

ja on noihin Datsunin A-koneisiin tönäreitä tullut ihan ominpäite lyhenneltyä, hyvin on aikanaan toiminut niinkin, kunhan katkoo vaan toisesta päästä kuin missä se kuppi on, sitä on vähä nihkeempi siihen tankoon enää itte veistellä :wink:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Siis mikä siinä toitsissa on oikein ongelmana?
Onko se ajamalla pajalle tuotu?
Onko kone siis vakio vai rakenneltu niinkuin ainakin minä ymmärrän jutuistasi.
Kanttahan pitää aivan julmasti laskea ennenkuin tulee ongelmia.
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

En osaa tarkemmin sanoa mitä koneelle on tehty, mutta tangot on liian pitkät. Männät tulee yli lohkosta eli viittais että lohkosta ainakin otettu pois johon viittaa myös tuoreet koneistuspinnat ja kansi on kyllä höylätty tosi paljon kun siihen on palotilat muotoiltu, myöskin juuri plaanattu pinta. Mun piti vaan kasata se nopeesti. Kai siinä aika hyvä tekemisen meininki on kun laskin et olis noin 1600 ja siinä oli mukana nelikasit ortot..

Lyhensin yhtä tankoa (en tie minkä koneen) tossa kokeeksi niin se oli ontto. Eli ei voinu kotikonstein pätkästä. Rallijätkät käski katkasta ja hitsata mikäli on ontto. Kokeilen huomenna töissä

Kone tuli pahvilaatikoissa mulle kuolinpesästä.

Ja joo en maininnu tarkemmin tuosta koneesta kun meni OT:ksi ja ikäänkuin totesin vaan, että katoaa tuo tieto noista vanhoista (tarkotuksena ei ollut alkaa tässä kyselemään Toyotan työntötangoista) nykysin mennään vaan testerin mukaan...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No jos lohkosta on otettu pois niin viittais siihen että paljealuetta on haluttu parantaa.
Siihen sitten jyrkkä nokka joka on tehdastekoinen eli ei vakiosta hiottu niin tönäreitä pitää tosiaan lyhentää kun keinuvivuissa loppuu säätövara kesken.

Mittaat vaan kuinka paljon pitää lyhentää niin kyllä se siitä.

Kyllä nää uudemmat on aika kivoja kun ei tarvitse miettiä tuollaisia.
Tosin jossain volvon keppikoneissa saa ottaa kannesta pois 3mm eikä tartte vielä keppeihin puuttua (KUULEMMA).
Joten helposti tulee mieleen että tuliko siinä koneen mukana alkuperäiset tönärit vai vaan jotkut random kepit :?:
Vastaa Viestiin