Öljyn merkkivalo palaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Öljyn merkkivalo palaa

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ongelmana on 900i:ssä (vm. 85), että öljyvalo alkoi kertomaan oireista tuossa jokin viikko sitten. Ensin satunnaisesti, mutta nyttemmin enempikin säännöllisesti. Valo ei syty heti käynnistyksen jälkeen, vaan muutaman sadan metrin (tai muutaman kilometrin) ajon jälkeen. Ja kun auton sammuttaa ja starttaa, niin valo on ensin sammuksissa jonkin aikaa ja syttyy sitten ja palaa ainakin kaupungissa lähes koko ajan.

Auto on luonnollisesti ollut vähällä ajolla tuon jälkeen kun valo alkoi ilmaisemaan olemassa olostaan. Tänään kävin vaihdattamassa öljyt ja suodattimen, mutta en päässyt pajalta kuin kilometrin päähän, niin valo syttyi taas. Ajelin kaupungilla n. 10 km ja valon toiminta on samanlaista, kuin ennen öljyjen vaihtoa. Muuten auto toimii kuin unelma. Mittautin samalla päästötkin ja arvot olivat kohillaan.

Eli, löytyykö asiantuntemusta selittämään öljyvalon palamisen syytä? Auton ajoaika lähestyy loppuaan (katsastus helmikuun loppuun mennessä) ja mieluusti leimaisin tämän edelleen, mutta mutta... tuo öljyvalo nyt huolettaa :(
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja hatami »

vaihda anturi ensin ja kato mitä tekee sen jälkeen,ja jos ei auta niin kokeile painemittaria.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jariha »

hatami kirjoitti:vaihda anturi ensin ja kato mitä tekee sen jälkeen,ja jos ei auta niin kokeile painemittaria.
Kuinka huolissaan mun tarvii olla? Öljyt on nyt tuoreet, mutta tapahtuuko voitelua?

Mistä tuo anturi löytyy? Entä painemittari?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja hatami »

anturi on suodattimen jalassa ja jos ei painetta nouse niin älä aja ollenkaan tulee pian veivit lohkosta lävitse
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Suosittelisin välittömästi öljynpainemittausta. Elinehto koneelle tuo paine. Jos ok niin vika anturissa tai sähköissä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tai sitten öljypumpun ylipaineventtiilissä roska. Mutta sähköpuolelta kannattaa ainakin aloittaa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

taikka

Viesti Kirjoittaja mestari »

sitten voi olla harvinaisempi vika eli että ei ole vikaa ollenkaan,kerran kaverilla rupesi kanssa öljynpainevalo palamaan matkalla,no hinattiin talliin ja hieman (2h) tutkiskelua ja havaitsimme että joku neropää oli vaihtanut laturin merkkivalon ja öljynpainevalon johdot keskenään ja laturin hiilien loppuminen siis aiheutti öljynmerkkivalon syttymisen. siis hiilet ja matka jatkui.... kannattaa stekata toikin mahdollisuus.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kyseessä oli anturivika! Eli homma korjaantui kun kävin uuden anturin ja vaihdoin sen.

Mutta... valo alkoi vilkkumaan jonkin matkan (n. 10 km) kuluttua uudelleen. Nyt se vilkkui, ei palanut koko ajan. Ajoin pihaan ja konetta katsomaan, niin öljy suihkusi anturi juuresta. Painetta tuntui siis olevan. Olin ilmeisesti kiristänyt sen anturin väärille kierteille tms ja siinä, missä anturi on kiinni, on reilu halkeama :cry:

Mikä lie nimeltään se osa, johon öljynputsari ja öljynpaineanturi tulee kiinni ja joka kiinnittyy lohkoon, mutta sellaista ryhdytään nyt etsimään? Saa tarjota! Näytti olevan kolmella pultilla kiinni ja lähtevän ilman, että tarvii ottaa imusarjaa yms romppeita tieltä pois. Olenko oikeassa?

Olisinpa toheloinut eilen, niin voisi syyttää 13. päivää ja perjantaita, mutta nyt ei voi syyttää kuin itseään :oops:


Mutta liekö silti onni onnettomuudessa ja saanko itseltäni luvan ottaa tupliksen ajoon :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Öljynsuodattimen jalka.Juu,on helppo vaihtaa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

tomaatti kirjoitti:Öljynsuodattimen jalka.Juu,on helppo vaihtaa.
Onko jalan vuosimallilla väliä? Autohan on vm 85.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Omastanikin olen halkaissut suodattimen jalan. Jotakin aiheesta on kirjoiteltu tänne:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4777

Nyt minullakin on 99:n öljynpaineisiin liittyvä kysymys: kylmänä käynnistäessä on nyt alkanut kestää sekunnin- pari ennen kuin valo sammuu, pidempäään kuin tällä anturilla aikaisemmin. Onkohan tämä nyt vaan anturin ominaisuus, vai onkohan oikeasti jo jotain vikaa. Ajossa valo ei vilku. Seuraavalla tankillisella tulee 300tkm täyteen, konetta ei ole avattu missään vaiheessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

jariha kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Öljynsuodattimen jalka.Juu,on helppo vaihtaa.
Onko jalan vuosimallilla väliä? Autohan on vm 85.

Tätä osaa osaa (välikappale nro 6) varmaan tarkoitat.
Ainakin -86--> se on samalla numerolla.

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla on kaikissa h-koneissa näyttänyt samalta.Turbossa on tietty vielä lauhduttimen letkut.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Multa löytyy tuo jalka.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Annissa oli alkutalvesta 2002 sellainen vika, että alle 2000rpm ei ollut öljynpaineta. Paineet tuli vasta normaaliajossa ja tyhjäkäyntiä ei paljoa kehdanut käyttää.

Kävin varaosa-autosta näppäämässä anturin jonka vaihdolla ei ollut vaikutusta. Vasta öljypumpun avaaminen tuotti tulosta, kun paineventtiilistä löytyi alumiinilastu 8O :? Venttiili oli siis juminut auki. Kävi mielessä, että olisko sulla siellä venttiilissä jotain joka saa sen pysymään auki tai estää sen avautumisen tai jollain oudolla tapaa estää ventiilin oikeaoppisen toimimisen.

BTW: Jos käytät venttiiliä auki ja et ole kasauksen jälkeen varma onko oikein kasassa niin starttauksen jälkeen jos öljynsuodatin pullistuu palloksi tai räjähtää niin se on väärin kasassa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin