900sen vaihdelaatikko ongelma
900sen vaihdelaatikko ongelma
Moi.
Sain "perintönä" 1987 mallin 900C sedan nelivaihteisena ja 135tkm ajettuna ja täysin ruosteeton ja on kuin uusi, mutta huomasin siinä yhden ison vian eli:
Vaihteet toimii muuten hyvin, mutta pakille ei meinaa saada ilman rusahdusta ja kun vetää vaihdekepin sinne pakin reunaa alkaa sellainen jurina joka loppuu kun saa pakin päälle, mutta tosiaan rusahtamalla joten kysymys kuuluu: onko koko vaihdelaatikko entinen vai onko tyyppi vika jonka saa kuntoon helposti?
Sain "perintönä" 1987 mallin 900C sedan nelivaihteisena ja 135tkm ajettuna ja täysin ruosteeton ja on kuin uusi, mutta huomasin siinä yhden ison vian eli:
Vaihteet toimii muuten hyvin, mutta pakille ei meinaa saada ilman rusahdusta ja kun vetää vaihdekepin sinne pakin reunaa alkaa sellainen jurina joka loppuu kun saa pakin päälle, mutta tosiaan rusahtamalla joten kysymys kuuluu: onko koko vaihdelaatikko entinen vai onko tyyppi vika jonka saa kuntoon helposti?
Saab 900C sedan 1987
Volvo V70 1998
Renault Twingo 2003
Volvo V70 1998
Renault Twingo 2003
Itsellä auttoivat ensi hätään uudet laatikkoöljyt. Mutta kyllä se kytkinremontti lähenee vääjäämättä. Rutisee nimittäin heti kun lyhyen tyhjäkäynnin jälkeen yrittää pakkia silmään.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
eli tutkaile
ensi vaikka kuinka väljä on kytkinpolkimen tappi ja reikä,siellä polimien juuressa. itsellä kessan samoja ongelmia ja poistuivat kun holkitin sen kytkinpolkimen reiän. tulee liikevaraa lisää nääs.
Tuo jurina sinänsä ei ole vika vaan automaattinen toiminto jolla vaihdelaatikon pyörät pysäytetään jotta pakki menisi rusahtamatta päälle. Koska autosi kytkin ei ilmeiseti irrota kunnolla tuo automaatti ei saa laatikkoa pysähtymään. Laita kytkin ennenkuin laatikkosi todellakin hajoaa...tai laita pakki nelosen kautta.
Itselläni pakki rusahtaa kyllä jos heittää sen heti loveensa. Nykäsen salvasta ja keppiä sinne oikealle ja odota 2s ja sitten alas ja ei ongelmaa. Jos kytkimessä olis vikaa niin miksei eteenpäin ajettaessa vikaa ole?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
olettaisin
siitä yksinkertaisesta syysta että eteenpäin olevat vaihteet ovat synkronisoitu ja pakkia taasen ei.
Tarkoitetaankos tässä sitä "tumps/tömähdys"-ääntä, joka kuuluu kun kytkee pakille?
Omassa kun kuuluu tuo ääni pakille kytkiessä, niin tuntuu ettei pakki ole kunnolla päällä. Jos nopeasti koittaa heti perään vielä uudelleen kytkeä, niin sama ääni tulee taas.
Sellain ääntä ei tule, että pitää vapaalla vähän aikaa ennen pakin kytkemistä.
Toinen mielenkiintoinen ääni on viime aikoina ollut kuminen vinkuna (ilman pidon katoamisen tunnetta etupyörissä) kun kiihdyttää nopeasti. Esim. kun vaihdan 2-3, niin juuri sen jälkeen kun 3-vaihde on vaihdettu. Joku hihna luistaa/hankaa?
Tuntuu, että välillä 1. vaihteen saa päälle vain kaasulla, ja välillä liikkeellelähdössä kesken normaaliajon ei meinaa mikään vaihde suostua menemään vapaalta päälle vaikka kaasulla avittaisi. Kylmänä vaihteet kumminkin suostuu menemään päälle.
Omassa kun kuuluu tuo ääni pakille kytkiessä, niin tuntuu ettei pakki ole kunnolla päällä. Jos nopeasti koittaa heti perään vielä uudelleen kytkeä, niin sama ääni tulee taas.
Sellain ääntä ei tule, että pitää vapaalla vähän aikaa ennen pakin kytkemistä.
Toinen mielenkiintoinen ääni on viime aikoina ollut kuminen vinkuna (ilman pidon katoamisen tunnetta etupyörissä) kun kiihdyttää nopeasti. Esim. kun vaihdan 2-3, niin juuri sen jälkeen kun 3-vaihde on vaihdettu. Joku hihna luistaa/hankaa?
Tuntuu, että välillä 1. vaihteen saa päälle vain kaasulla, ja välillä liikkeellelähdössä kesken normaaliajon ei meinaa mikään vaihde suostua menemään vapaalta päälle vaikka kaasulla avittaisi. Kylmänä vaihteet kumminkin suostuu menemään päälle.
Re: 900sen vaihdelaatikko ongelma
Mulla on taas samantyylisiä ongelmia...
Yleensä puolet niistä kerroista kun laittaa pakille paukahtaa tai "hankaa".
Eli ei syytä huoleen, suunnitteluvika vai?
Entäs sitten toinen juttu. Joskus ykkönen ei mene nätisti päälle, sekin joskus vähän rusahtaa mutta aika harvoin.
Sellainen jännä ominaisuus on vielä lisänä, onkohan muilla? että kun vaikka ajaa ikkunat auki ja kuulee paremmin ulos, kun kakkosen kytkee päälle kuuluu joku jännä ääni, tavallaan sellainen kilahdus.
Vastailkaa taas
Yleensä puolet niistä kerroista kun laittaa pakille paukahtaa tai "hankaa".
Eli ei syytä huoleen, suunnitteluvika vai?
Entäs sitten toinen juttu. Joskus ykkönen ei mene nätisti päälle, sekin joskus vähän rusahtaa mutta aika harvoin.
Sellainen jännä ominaisuus on vielä lisänä, onkohan muilla? että kun vaikka ajaa ikkunat auki ja kuulee paremmin ulos, kun kakkosen kytkee päälle kuuluu joku jännä ääni, tavallaan sellainen kilahdus.
Vastailkaa taas
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900sen vaihdelaatikko ongelma
Ne on vanhoja laitteita, kilinät ja paukkeet tulee kaupan päälle!
Radio kovemmalle!
Radio kovemmalle!