pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)
pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)
reilu 15 pakkasastetta ja auto reilun tunnin lohkolämmityksessä, käänsin avaimesta, valot syttyi mutta startti ei inahtanutkaan.
edellisenä päivänä tehty auton moottoritilan pesu, jonka jälkeen autolla ajettu 50 kilsaa, mutta yön jälkeen siis startti mykkä.
virtaa ei siis tule startille (??), eikä tuossa pakkasessa ollut suuremmin motivaatiota riisua hanskoja käsistä, sen verran kokeilin liikutella startille menevää virtakaapelia mutta ei auttanut. oliskohan sieltä startista solenoidi jäätynyt? harmi pakkanen tuntuu vain kiristyvän.
edellisenä päivänä tehty auton moottoritilan pesu, jonka jälkeen autolla ajettu 50 kilsaa, mutta yön jälkeen siis startti mykkä.
virtaa ei siis tule startille (??), eikä tuossa pakkasessa ollut suuremmin motivaatiota riisua hanskoja käsistä, sen verran kokeilin liikutella startille menevää virtakaapelia mutta ei auttanut. oliskohan sieltä startista solenoidi jäätynyt? harmi pakkanen tuntuu vain kiristyvän.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ei minkäänlaista naksuntaa kuulunut, kyllä itsekin nyt pahoin pelkään tuota jäätymistä, vaikka tuli eilen moottorinpesun jälkeen tehtyä vielä kaksi kylmäkäynnistystä autolle ja silloin ei mitään ongelmia, tosin pakkasta oli silloin ehkä vain 5 astetta eikä ehtinyt kunnolla jäätymään.
ei ole lämpöpuhaltimia nyt auton lähettyvillä, eikä mitään muutakaan lämmintä, yks keino olis kai mäkistartti ja johonkin kaupan parkkihalliin sulamaan. mua ei huvita enää mikään...
ei ole lämpöpuhaltimia nyt auton lähettyvillä, eikä mitään muutakaan lämmintä, yks keino olis kai mäkistartti ja johonkin kaupan parkkihalliin sulamaan. mua ei huvita enää mikään...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akun lataamista vois tietysti miettiä, pidän epätodennäköisenä että koko akku kaputt. valot palaa kirkkaana.tomaatti kirjoitti:Veikkaan että akku kuitenkin kuoli pakkasessa.
akku on pari vuotta vanha ja erittäin hyvin toiminut, ajan pääosin pitkiä matkoja eli latingissakin on ollut. mut voishan tohon lohkolämppärin tolppaan kytkeä akkulaturin jos se vaikka piristäisi akkua sen verran että jäätynyt startti räjähtäisi käyntiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kytke siihen tolppaan vaimon hiustenkuivaaja ja laita se joksikinaikaa startin viereen puhaltamaan ja konepelti kiinni.lucaf kirjoitti:mut voishan tohon lohkolämppärin tolppaan kytkeä akkulaturin jos se vaikka piristäisi akkua sen verran että jäätynyt startti räjähtäisi käyntiin.
sama hoituu sisätila-lämmittimellä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kokeile kopistella.
Kokeile kopistella/naputella vasaralla tms. Mulla teki täysrempattu startti joskus sen,että pitkän ajon jälkeen ja lyhyenkin,kun kokeili käynnistää,niin startti ei inahtanutkaan.Vasaralla kun vähän koputteli,niin heti lähti käyntiin....hiilet jumissa? Joko sulla on jäätynyt startti,mennyt vettä sisään tai hiilet jumissa.
Tossa vasta kerroin toisessa topickissa, kuinka remontteerasin -84:n startin, joka vain naksui avainta kääntäessä, ja tietysti vain pakkasella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3582#33582
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3582#33582
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: pakkasella lakkasi startti toimimasta (99 -84)
eihän tuo 15 ole vielä ees kunnon pakkanen.lucaf kirjoitti:virtaa ei siis tule startille (??), eikä tuossa pakkasessa ollut suuremmin motivaatiota riisua hanskoja käsistä, .
minun pitäs ruveta huomenna koneen vaihtoon satkussa ja pakkasta on täällä 27 astetta
eipä sitä starttia liiemmin koputella tai anneta herätteitä kun on niin hyvin piilossa pakosarjan alla ettei mitään näy, eikä näillä pakkasilla (nyt 20) paljon huvita muutenkaan askarrella.
illalla jätin sisätilan lämppärin puhaltamaan pakosarjan taakse/kohti pariks kolmeks tunniksi, tulos: startti alkoi sentään edes naksumaan avaimesta.
no, aamulla ei sitäkään, naapurilta pyytämään työntäapua ja auto käyntiin. nyt kun auto on lämmin, startti pelaa, saa nähdä pelaako enää iltapäivällä.
illalla jätin sisätilan lämppärin puhaltamaan pakosarjan taakse/kohti pariks kolmeks tunniksi, tulos: startti alkoi sentään edes naksumaan avaimesta.
no, aamulla ei sitäkään, naapurilta pyytämään työntäapua ja auto käyntiin. nyt kun auto on lämmin, startti pelaa, saa nähdä pelaako enää iltapäivällä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Edelleen akku sökö.Usko jolucaf kirjoitti:eipä sitä starttia liiemmin koputella tai anneta herätteitä kun on niin hyvin piilossa pakosarjan alla ettei mitään näy, eikä näillä pakkasilla (nyt 20) paljon huvita muutenkaan askarrella.
illalla jätin sisätilan lämppärin puhaltamaan pakosarjan taakse/kohti pariks kolmeks tunniksi, tulos: startti alkoi sentään edes naksumaan avaimesta.
no, aamulla ei sitäkään, naapurilta pyytämään työntäapua ja auto käyntiin. nyt kun auto on lämmin, startti pelaa, saa nähdä pelaako enää iltapäivällä.
jäi vielä sanomatta että yritin myös kaapeleilla käynnistää, eikä inahtanutkaan startti, siltikö epäilet akkua? jotenkin vahvasti yhdistän oireen eiliseen moottorinpesuun. luulisi että puolentoista tunnin lohkolämmityksestä käynnistyy, vaikka akku ei olisikaan ihan uusi (kun toi ei nyt ihan vanhakaan ole))
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)